Enige tijd was er wat radiostilte rondom mijn 928, gelukkig niet om de gebruikelijke 928 redenen. Integendeel, al iets meer dan 2000 km met de auto gemaakt, en de auto rijdt geweldig en ik vind het iedere keer weer leuk om hem uit de garage te pakken. Inmiddels ook al de mountainbike achterin gehad en dat past net, en gisteren ook mijn dochter geholpen met een stapel aan postpakketjes terugbrengen, dus de auto is ook geslaagd voor de huis-tuin-en keuken ritjes.
Enfin, nu dus even de ‘project’ update. De banden met N-codering waren eindelijk leverbaar dus inmiddels zitten de Cup 1 velgen met vers rubber onder de auto, en ik vind ze wel wat mooier staan dan de Cup 2’s die er eerst onder zaten.
Het is me ook gelukt een sleutel bij te laten maken. De 928 heeft een wat bijzondere diagonaal geslepen sleutel die volgens de experts maar op weinig plekken nagemaakt kan worden, maar bij De Sleutelkoning in Utrecht werkt een Porscheliefhebber die er maar weinig moeite mee had, dus ook dat is nu opgelost.
De 928 zou de 928 niet zijn als er ook wat onverwachts te doen zou zijn. Ik had al eerder gemeld dat de bak goed schakelde maar ik merkte toch iets waar ik minder tevreden over was. Het kostte soms moeite om de auto goed in de achteruit te krijgen en bij overschakelen van 4 naar 5 merkte ik dat de auto niet goed in de 5e versnelling viel. De eerste keer weet ik dat aan niet goed schakelen maar toen het nog een keer gebeurde vermoedde ik dat er iets niet goed zat in het schakelmechanisme. Dus wat doorgezocht op Rennlist en aan De Loods maar even gevraagd of ze de zogenaamde ‘front coupler’ wilden controleren. En die bleek inderdaad forse speling te hebben. Onderstaand een foto van het web waarin je goed kunt zien waar die front coupler zit en wat die doet:
De front coupler zit helemaal links op het plaatje en is bovenop de torque tube op een soort balletje geklikt. De front coupler zorg ervoor dat het schakelmechanisme zich bij bewegen van de pook kan afzetten tegen een vast punt waardoor de kracht vanuit de pook wordt overgebracht naar de schakelstang richting bak. Zodra dat vaste punt niet meer ‘vast’ is kan het gebeuren dat de schakelstang niet meer genoeg beweegt om de versnelling goed in te leggen.
De front coupler is een gekend slijtage item maar helaas ook heel erg lastig te vervangen.
De cup moet met veel kracht van onderen van het balletje worden afgedrukt wat niet zo makkelijk is omdat de torque tube in de weg zit. En dan moet een nieuwe er ook weer met de nodige kracht op. Er moet behoorlijk wat verwijderd worden om er enigszins bij te kunnen en De Loods was er dus ook wel een flink aantal uren zoet mee. Enfin, nu is het ding vervangen, de rekening is weer bijna vergeten, en het is goed te merken dat de bak weer een stuk directer schakelt, dus blij mee.
Inmiddels dient zich er ook een ander klusje aan. Bij warme motor blaast de verwarming regelmatig afwisselend koude en warme lucht zonder dat ik aan de knoppen zit. Het is echt of heel warme of heel koude lucht, dus ik vermoed dat er ergens een klep die zorgt voor het regelen van de luchtmix niet goed werkt. Als ik de fora doorlees kunnen de oorzaken echt heel uiteenlopend zijn: variërend van sensor problemen, vacuüm issues, niet functionerende kleppen in het systeem, of elektrisch. Niet zo makkelijk te diagnostiseren. Binnenkort maar weer eens langs in Den Dolder.
Inmiddels ook wat gevoel bij het benzineverbruik. Over de eerste 2000km gemiddeld 1 op 6,5, valt me eerlijk gezegd niet tegen.