Switch to full style
Diverse projecten van forum leden aan hun auto's.
Plaats een reactie

Porsche 997 Carrera S terug rijklaar maken

28 sep 2022 12:44

Een topic betreft mijn projectje om mijn 2005 Porsche 997 S met 57.000km terug in orde te krijgen tegen de lente volgend jaar.

Afbeelding

De auto staat nu 3 + 7 jaren stil. Na 3 jaren heeft de wagen een groot onderhoud gekregen en heb ik de 911 gebruikt voor onze trouw. Wegens omstandigheden en tijdsgebruik kon ik er niet meer mee rijden. Echter heb ik het nooit over m'n hart gekregen om de wagen te verkopen, ik mocht trouwens ook niet van m'n vrouw. ;)

Om een lang verhaal kort te maken, in een tijdperk waar de auto meer en meer voor jou rijdt, lijkt het leuk om terug meer en meer "analoog" te rijden. Nu ik terug meer tijd heb, wil ik mijn 997 weer op punt zetten. Buiten het noodzakelijke onderhoud, zou ik ook een aantal zaken willen veranderen aan de wagen. De inplanning zal echter voor deze winter zijn. Maar het is al eens handig om op voorhand al wat meningen en opinies te verzamelen. Alsook ben ik bezig om een idee te hebben van het totale financiële kostenplaatje.

1. Onderhoud

Ik denk dat deze vanzelfsprekend is. En ook meteen de moeilijkste om te ramen denk ik qua budget. De auto start nog direct en de motor draait soepel. Ik heb contact opgenomen met JCMotors (BE) waar ik erg veel goede dingen over heb gehoord, en deze maakt er zich niet al te veel zorgen over. Hij raadt een potje van 1.000 EUR aan, ik leg alvast het 3-dubbele opzij.

2. IMS lager fix?

Hier ben ik nog niet uit wat ik ermee ga doen. Mijn Porsche is een 2005 model die van de band is gerold in oktober 2004. Als ik de serial nummers controleer, dan is deze 997 met 3.8 motor een kandidaat voor het beruchte IMS probleem. Na JCMotors (BE) en BHT Performance (BE) gesproken te hebben, zeggen ze beiden eigenlijk hetzelfde. Niet te druk over maken, en de olie controleren op metaaldeeltjes om er snel bij te zijn. Het probleem wordt sowieso opgeblazen online.

Hier weet ik totaal niet wat te doen? Meningen hier? Langs de andere kant ... 'k heb prijzen online gevonden bij VD Gugten (NL) en Auto Resto (NL) ... 2000 EUR voor je gemoedsrust? Misschien, ik weet het niet. Ik weet ook niet hoe gevoelig de 3.8 is hieraan, tegenover de 3.6.

3. Bilstein B16 Damptronics icm DSC Sport Controller

De auto mag iets, niet veel, verlaagd worden en iets scherper sturen. Om mijn PASM te houden, zou ik opteren voor de Bilstein B16 schroefkit. In comfort mode blijkbaar heel goed te doen, maar met een installatie van de DSC Sport Controller die eigenlijk een eigentijdse vervanging is van de PASM controller, zou het rijden dag en nacht verschil zijn. Zelfs de Sport mode wordt bruikbaar. Het leuke is ook dat je zelf met je laptop kan inpluggen op de controller en spelen met de opties, of bepaalde profielen van andere gebruikers opladen. BHT Performance (BE) zou dit alles installeren.

4. BBS CH-R

Het is al eventjes geleden, maar ik heb lang genoeg met de lobster velgen rondgereden. Ik ben nooit eigenlijk 100% overtuigd geweest van deze velgen. Om de auto iets sexier te maken, zou ik ze vervangen door een set BBS CH-R in dezelfde maat. Hopelijk passen de standaard Porsche center caps en komen de kleuren ietwat overeen. De lobster velgen zou ik wel bijhouden. Qua banden zou ik opteren voor Michelin Pilot Sport 4S.

Afbeelding

5. Ruiten tinten

Nu we toch bezig zijn ... de achteruit en de zijruitjes achteraan tinten naar OEM spec.

6. Audio upgrade

Eerlijk gezegd ben ik absoluut niet overuigd over de nieuwe PCCM+ die er aan komt en al helemaal niet voor de 2.000 EUR die ze waarschijnlijk zullen vragen voor de installatie. Persoonlijk vind ik het veel cleaner om gewoon een nieuwe head-unit te installeren zoals deze Kenwood DMX8020DABS met veel meer features zoals wireless Android Auto. Ik ga veel meer waar voor m'n geld krijgen.

Afbeelding

De auto is uitgerust met de Bose optie, maar ook hier ben ik nooit overtuigd geweest. Zeker in vergelijking met het Harman Kardon systeem van de BMW's waar ik mee heb gereden en waar ik nu momenteel ook mee rijd. Ik heb 2 audio zaken gecontacteerd. De ene geeft een raming van 7.000 - 8.000 EUR voor nieuwe speakers en versterker. Blijkbaar is een 997 met Bose heel veel werk om alle nieuwe kabels te trekken en te isoleren, en zal het geluid nooit op het niveau van BMW met HK komen.

Een andere zaak die ik al ken voor zo lang ik weet, heeft een raming gegeven van 2.700 EUR voor een audio upgrade. Ze werken met Boxmore speakers die blijkbaar speakersets en kabelbomen op het schap hebben liggen. Erg makkelijk en snel te installeren, en ze garanderen een veel betere geluidskwaliteit. Ik ken Boxmore niet, maar blijkbaar zijn ze niet slecht. Hier zou de keuze wel snel gemaakt zijn.

Misschien dat ik nog een achteruitrijcamera laat installeren en/of CC retrofit, maar da's niet zo belangrijk momenteel.

Re: Porsche 997 Carrera S terug rijklaar maken

29 sep 2022 16:22

2. IMS
Ik zou inderdaad die olie in de gaten houden voor ijzerdeeltjes en bij oliewissels ook het oude filter open (laten) snijden om dit te checken. Het IMS lager kun je dan evt. vervangen zodra je koppeling aan de beurt is, aangezien de boel dan toch al los moet en het relatief weinig moeite is. Als je dan toch het grotere lager blijkt te hebben, dan zou ik alleen de seal laten verwijderen, want het blok splitsen lijkt me dan nogal overdone.

3. B16 Damptronic + DSC
Gaaf. Ga ik t.z.t. hopelijk ook doen. Vergeet de accelerometer niet. Ben benieuwd naar je ervaringen.

6. Audio upgrade
Zelf had ik van alles uitgezocht over een audio upgrade in de 997, maar kom ik er steeds meer achter dat ik überhaupt geen muziek aan heb tijdens het rijden in deze auto :mrgreen:

Re: Porsche 997 Carrera S terug rijklaar maken

29 sep 2022 17:54

Volgens mij is een 3.8 niet zonder te splitsen te voorzien van een vervangend lager. Ik heb de thermostaat en de aos laten vervangen en er een GT3 waterpomp in laten stoppen voor betere koeling. Nu is mijn X51 net wat anders van een reguliere 3.8, maar Johan gaf ook aan dat er meer goede 996/997 rond rijden dan met motorgedoe. Op internet verzamelt alles zich. Aanrader… gordeltjes in een kleurtje zetten. Benieuwd naar wat je allemaal laat doen. (Zelf ook stapje voor stapje bezig).

Re: Porsche 997 Carrera S terug rijklaar maken

30 sep 2022 8:43

Spastblast schreef:2. IMS
Ik zou inderdaad die olie in de gaten houden voor ijzerdeeltjes en bij oliewissels ook het oude filter open (laten) snijden om dit te checken. Het IMS lager kun je dan evt. vervangen zodra je koppeling aan de beurt is, aangezien de boel dan toch al los moet en het relatief weinig moeite is. Als je dan toch het grotere lager blijkt te hebben, dan zou ik alleen de seal laten verwijderen, want het blok splitsen lijkt me dan nogal overdone.

3. B16 Damptronic + DSC
Gaaf. Ga ik t.z.t. hopelijk ook doen. Vergeet de accelerometer niet. Ben benieuwd naar je ervaringen.

6. Audio upgrade
Zelf had ik van alles uitgezocht over een audio upgrade in de 997, maar kom ik er steeds meer achter dat ik überhaupt geen muziek aan heb tijdens het rijden in deze auto :mrgreen:


Een forumlid heeft me een berichtje gestuurd en we hebben een aangename babbel gehad via de telefoon. Ik ben nu toch overtuigd dat een koelmodificatie misschien wel belangrijker zijn dan de IMS fix. Hierna heb ik ook gebeld met Michel van Auto Resto, en biedt een pakket aan waar de IMS lager, koelmodificatie en AOS worden aangepast. Ik denk dat het dan ook financieel interessanter is om het groot onderhoud en alles te laten nakijken door Auto Resto. M'n auto staat nu in een car storage, gisteren even geïnformeerd, het is geen probleem om de 911 in gesloten trailer naar Nijmegen te brengen en te komen halen. Misschien met de vrouw een welness-tripje in de buurt plannen zodat ik zelf ook eens kan binnenspringen bij Auto Resto. ;)

Betreft de installatie van accelerometer. Blijkbaar is die installeren niet zo makkelijk in tegen stelling tot de controller. Ik lees ook heel veel op fora dat ze die accelerometer aarden via de versterker. Misschien toch eerst de audio upgrade laten uitvoeren vooraleer de B16 + DSC worden geïnstalleerd. Just to be sure.

Ik kan erg hard genieten van het motorgeluid en de PSE, die ook is gemod door Carnewal in een ver verleden, maar ik ben ook een muziekliefhebber. De bedoeling van 997 is ook af en toe een weekendje weg te gaan of langer, en je kan niet altijd liggen raggen. Daarbij één van m'n Bose speakers rammelde en kraakte ook op het einde.

GhostRider schreef:Volgens mij is een 3.8 niet zonder te splitsen te voorzien van een vervangend lager. Ik heb de thermostaat en de aos laten vervangen en er een GT3 waterpomp in laten stoppen voor betere koeling. Nu is mijn X51 net wat anders van een reguliere 3.8, maar Johan gaf ook aan dat er meer goede 996/997 rond rijden dan met motorgedoe. Op internet verzamelt alles zich. Aanrader… gordeltjes in een kleurtje zetten. Benieuwd naar wat je allemaal laat doen. (Zelf ook stapje voor stapje bezig).


Die feedback heb ik niet ontvangen van Auto Resto en dat is nu ook het eerste wat ik ervan hoor.

Nog wel een goed idee van die gordels! De auto is zwart op zwart, zilveren gordels zouden niet misstaan ... of rood. Anyways, heeft momenteel geen prioriteit. Ik speel ook nog om de achterruit en -zijruiten licht te tinten. Was dat een OEM optie van de 997 indertijd? Of is dit heiligschennis? :D

Re: Porsche 997 Carrera S terug rijklaar maken

30 sep 2022 9:32

Kattekrab schreef: Hierna heb ik ook gebeld met Michel van Auto Resto, en biedt een pakket aan waar de IMS lager, koelmodificatie en AOS worden aangepast. Ik denk dat het dan ook financieel interessanter is om het groot onderhoud en alles te laten nakijken door Auto Resto. M'n auto staat nu in een car storage, gisteren even geïnformeerd, het is geen probleem om de 911 in gesloten trailer naar Nijmegen te brengen en te komen halen. Misschien met de vrouw een welness-tripje in de buurt plannen zodat ik zelf ook eens kan binnenspringen bij Auto Resto. ;)

Ik ben daar ook wel eens geweest om met te laten informeren over dat pakket aan maatregelen (koelmodificatie, AOS en IMS lager vervangen, indien mogelijk zonder splitsen). Ik zou dat zeker daar hebben laten doen, ware het niet dat ik een auto vond waar de vorige eigenaar dat al had laten doen. :mrgreen:

Kattekrab schreef:Betreft de installatie van accelerometer. Blijkbaar is die installeren niet zo makkelijk in tegen stelling tot de controller. Ik lees ook heel veel op fora dat ze die accelerometer aarden via de versterker. Misschien toch eerst de audio upgrade laten uitvoeren vooraleer de B16 + DSC worden geïnstalleerd. Just to be sure.

Ok, interessant dat aarden. Zo ver was ik nog niet. Misschien de accelerometer al laten plaatsen als ze met je audio upgrade bezig zijn dan?

Kattekrab schreef:Die feedback heb ik niet ontvangen van Auto Resto en dat is nu ook het eerste wat ik ervan hoor.


Dit is wat ik o.a. aan aantekeningen over de IMS lagers heb verzameld:
1997 - 2000: Dual row kleine diameter, vervangbaar, 1% failures
2000 - 2005: Single row kleine diameter (type 6204), vervangbaar, 8% failures. Te herkennen aan 13mm moer.
2006 - 2008: Single row grote diameter (type 6305). Te herkennen aan 22mm moer. Niet te vervangen zonder blok te splitsen, maar weinig failures.
2009 - 2011: Geen IMS, dus geen probleem ermee.
LET OP bij overgangsjaren. 2005 997 is dus een moeilijk geval. "Every Porsche 997 from 2006-08 will have the 6305 bearing. It’s the 05 997 that you have worry about."
LET OP: in geval van een AT motor (zie serienummer onderzijde op cilinderbank 1 (driver side)) kan het zijn dat de motor na 2005 gebouwd is en toch de 6305 bearing heeft.

Als die van jou in 2004 gebouwd is en geen nieuwe motor heeft gehad, dan kun je er redelijk van uit gaan dat je het 6204 lager hebt, welke te vervangen is als de bak eraf is, zonder het blok te splitsen. De enige vraag die je jezelf nog moet stellen is, wat laat je erin stoppen? Kijk goed naar de levensduur van de alternatieven.

En als ze toch bezig zijn: RMS evt. meteen vervangen, want dat kost geen drol. Koppeling nog goed?

Re: Porsche 997 Carrera S terug rijklaar maken

30 sep 2022 9:50

Spastblast schreef:Ok, interessant dat aarden. Zo ver was ik nog niet. Misschien de accelerometer al laten plaatsen als ze met je audio upgrade bezig zijn dan?


Heb ik ook al liggen denken, maar het wringt een beetje om audio mensen iets te laten installeren wat met je ophanging te maken heeft. Ik zal dan nog wel afchecken met Wim van BHT Performance als het zo ver is. :)

Spastblast schreef:Als die van jou in 2004 gebouwd is en geen nieuwe motor heeft gehad, dan kun je er redelijk van uit gaan dat je het 6204 lager hebt, welke te vervangen is als de bak eraf is, zonder het blok te splitsen. De enige vraag die je jezelf nog moet stellen is, wat laat je erin stoppen? Kijk goed naar de levensduur van de alternatieven.

En als ze toch bezig zijn: RMS evt. meteen vervangen, want dat kost geen drol. Koppeling nog goed?



Koppeling zou goed zijn, de wagen heeft nog maar 57.000km. Juist om een gedachte te hebben, over welk kostenplaatje spreken als de koppeling vervangen dient te worden?

Re: Porsche 997 Carrera S terug rijklaar maken

30 sep 2022 20:59

Volgens mij waren de gordels als optie ook in kleur te krijgen. Heb setje rood voor en achter laten zetten, officieel OEM. Vreemd genoeg hebben Duitsers een talent voor het maken van saaie interieurs. Dan zijn een paar kleine toevoegingen ineens very nice. (Heb ik in de 993 ook laten doen maar daar waren ze achter niet als OEM leverbaar. Dus met rolkooi erin meteen de stoelen en gordels er maar uit gelaten…). :smile:

Re: Porsche 997 Carrera S terug rijklaar maken

03 okt 2022 17:08

Kattekrab schreef:Koppeling zou goed zijn, de wagen heeft nog maar 57.000km. Juist om een gedachte te hebben, over welk kostenplaatje spreken als de koppeling vervangen dient te worden?


Ik zou het niet weten.

Re: Porsche 997 Carrera S terug rijklaar maken

03 okt 2022 19:27

Tussen de 1800 en 3000 euro excl BTW bij een specialist. Het eerste bedrag is alleen de platen. Het andere uiterste als de hele drukgroep moet worden vervangen (niet uitgesloten, ook niet bij deze km-stand) en ook het IMS laget (een ‘05, dus altijd doen).

Re: Porsche 997 Carrera S terug rijklaar maken

04 okt 2022 16:05

Mooi project. Ik heb onlangs Bilstein’s B16 damptronics (zie ook mijn post hierover) draadstangen, rubbers, nieuwe waterpomp, thermostaat, koppeling etc. laten monteren op mijn 997.1 4S. Ik had al groot IMS, ook niet nodig om te vervangen. Super tevreden over Martinussen Motorsport.

Re: Porsche 997 Carrera S terug rijklaar maken

26 mei 2023 21:30

't heeft lang geduurd, maar m'n 911 is terug rijklaar ;)

De wagen heeft 3 weken gekampeerd bij Auto Resto. IMS, AOS en koelingmodificatie is uitgevoerd. Daarnaast toch maar besloten om de koppeling al te laten vervangen aangezien er geen werkuren meer aan te pas kwamen omdat de motor er toch al uitlag. Op het laatste heeft de brandstofpomp het nog begeven. Maar ik ben super tevreden van Auto Resto, top service en zeer goede communicatie.

Het volgende zal waarschijnlijk een PCCM+ module worden.

Maar nu eerst wat genieten :)

Afbeelding Afbeelding

Re: Porsche 997 Carrera S terug rijklaar maken

26 mei 2023 22:09

Goed bezig! Mooi kenteken :wink:

Re: Porsche 997 Carrera S terug rijklaar maken

27 mei 2023 9:08

ziet er top uit :cheers:

Re: Porsche 997 Carrera S terug rijklaar maken

27 mei 2023 9:13

Perfecte timing :sunny: :sunny: :drive:

Wel grappig dat die combinatie nog vrij was qua nummerplaat.
Veel plezier ermee!!

Re: Porsche 997 Carrera S terug rijklaar maken

27 mei 2023 19:52

Op de eerste foto’s staat ie met een ander kenteken

Re: Porsche 997 Carrera S terug rijklaar maken

27 mei 2023 20:09

Auto uitschrijven in België= nummerplaat inleveren.

Re: Porsche 997 Carrera S terug rijklaar maken

30 mei 2023 9:01

2.2VTEC schreef:Perfecte timing :sunny: :sunny: :drive:

Wel grappig dat die combinatie nog vrij was qua nummerplaat.
Veel plezier ermee!!


Dank! Puur toevallig bij uitgekomen, want de plaat was geschrapt 1 of 2 maanden voor ik deze heb aangevraagd. :)

In afwachting van de PCCM+, de 2 knopjes van m'n PCM zijn wel heel plakkerig. Ze er gewoon af trekken en kuisen met alcohol?

Re: Porsche 997 Carrera S terug rijklaar maken

30 mei 2023 10:37

Is hier zeker al aan bod gekomen maar vind niet zo snel een link…

Google eens “Porsche sticky buttons” (en wees niet verbaasd als je een link ziet naar een Ferrari forum, ondanks hun torenhoog prijskaartje hebben ze daar ook veel last van).

Re: Porsche 997 Carrera S terug rijklaar maken

30 mei 2023 11:28

Mooi projectje! Nog even over je PCM: natuurlijk heb je ondertussen PCCM+ en dat heeft een mooie OEM look. Maar ook een mooi prijskaartje en ik vind het echt geen porum dat je voor Apple Carplay de bekabeling aan de voorkant moet hebben (dat kun je verplaatsen naar achteren, maar dan moet je wel in je net nieuwe PCCM+ gaan klussen).

Jij noemde hierboven een Kenwood alternatief. Ik heb in mijn 997 (ook 2005) de Kenwood DMX5020DABS. Die heeft nog wat minder zichtbare kmopjes dan de 8020 die jij noemt. Natuurlijk heeft deze ook nadelen, maar ik vind het voor grofweg een 10 a 20% van de prijs van een PCCM+ een topding.

Afbeelding

Ik zal bij gelegnheid ook nog wel even een fotootje plaatsen met Google maps / Waze en Spotify naast elkaar.

Re: Porsche 997 Carrera S terug rijklaar maken

31 mei 2023 13:08

Dank :)

Toen ik m'n initiële post maakte, was de PCCM+ nog niet beschikbaar. Akkoord dat ie veel geld kost, maar 't blijft OEM en 't is wel een plaatje eens ingebouwd. Het geeft ook wel wat extra functies tegenover een inbouwradio. Het enige wat me stoort is dat de kabel in moet steken voor Android Auto. Ik kijk nog om de interne bekabeling te wisselen, maar is nog niet direct voor morgen.

Re: Porsche 997 Carrera S terug rijklaar maken

06 jun 2023 20:57

Ben je toevallig van ergens tussen Gent en Dendermonde? Gezien je bij JC Motors bent geweest voor het onderhoud?
Knappe machine dat wel!

Re: Porsche 997 Carrera S terug rijklaar maken

06 jun 2023 21:41

Kattekrab schreef:
2.2VTEC schreef:Perfecte timing :sunny: :sunny: :drive:

Wel grappig dat die combinatie nog vrij was qua nummerplaat.
Veel plezier ermee!!


Dank! Puur toevallig bij uitgekomen, want de plaat was geschrapt 1 of 2 maanden voor ik deze heb aangevraagd. :)

In afwachting van de PCCM+, de 2 knopjes van m'n PCM zijn wel heel plakkerig. Ze er gewoon af trekken en kuisen met alcohol?


Ik heb die plakkerige knoppen laten zitten. Gaan ze ook niet kapot. Met een tandenborstel en Dasty van de Wibra of Action de knoppen plak rij gekregen. Goeiekoperder kan niet.

Re: Porsche 997 Carrera S terug rijklaar maken

07 jun 2023 9:25

Olivierv schreef:Ben je toevallig van ergens tussen Gent en Dendermonde? Gezien je bij JC Motors bent geweest voor het onderhoud?
Knappe machine dat wel!


Ik ben uiteindelijk (nog) niet naar JC Motors geweest maar naar Auto Resto in Nijmegen, omdat ze een IMS-, AOS, en koelfix in een heel aantrekkelijk pakket aanbieden. Maar ik ben nu wel van plan voor onderhoud en andere zaken naar JC Motors te gaan. Goede ervaringen mee?

Ik ben zelf van Gavere. Ik zie dat je niet zo ver woont. Al een goed adres gevonden om Posche tours te doen met andere liefhebbers?


bjft schreef:Ik heb die plakkerige knoppen laten zitten. Gaan ze ook niet kapot. Met een tandenborstel en Dasty van de Wibra of Action de knoppen plak rij gekregen. Goeiekoperder kan niet.


Ik heb ze gewoon met babydoekjes gekuist. Ze zijn terug als nieuw. :)

Re: Porsche 997 Carrera S terug rijklaar maken

07 jun 2023 13:18

Kattekrab schreef:
Olivierv schreef:Ben je toevallig van ergens tussen Gent en Dendermonde? Gezien je bij JC Motors bent geweest voor het onderhoud?
Knappe machine dat wel!


Ik ben uiteindelijk (nog) niet naar JC Motors geweest maar naar Auto Resto in Nijmegen, omdat ze een IMS-, AOS, en koelfix in een heel aantrekkelijk pakket aanbieden. Maar ik ben nu wel van plan voor onderhoud en andere zaken naar JC Motors te gaan. Goede ervaringen mee?

Ik ben zelf van Gavere. Ik zie dat je niet zo ver woont. Al een goed adres gevonden om Posche tours te doen met andere liefhebbers?


Ik heb mijn keuring voor verkoop door JC Motors laten doen, de man erachter Jimmy is zeer sympathiek en behulpzaam, heeft kennis van zaken en is betaalbaar. Ik doe wel het merendeel van het werk aan mijn 996 zelf omdat ik het leuk en leerrijk vind.

Ik weet nog 2 jongere personen van mijn leeftijd (31) met een speedgelb 996 4S die ook bij JC motors voor z'n onderhoud gaat die ook uit de buurt van Gavere is, en ook nog iemand met een blauwe Cayman S van tegen Oudenaerde.

Zelf heb ik al een 2-tal keer meegereden met de PCT (club van Tielt). Welke voor een eerlijk bedrag altijd een leuke volle namiddag in mekaar knutselen voor hun gewone ritten (Bolleke-pijl, dus co-piloot is wel wenselijk). Hier zit dan vaak maaltijd, enkele dranken, tussenstop met drank en nog een drank op de eindstop in.

We rijden volgend weekend 18 juni ook samen naar Puur Porsche in Best, heb zelf een stukje uitgestippeld langs leuke veldwegen om geen 150km alleen maar autostrade te moeten doen.

Re: Porsche 997 Carrera S terug rijklaar maken

22 nov 2023 13:43

Zijn ondertussen de DSC controller en accelerometer er nog ingekomen Kattekrab?
Plaats een reactie