Porsche 997 Carrera S terug rijklaar maken
Geplaatst: 28 sep 2022 12:44
Een topic betreft mijn projectje om mijn 2005 Porsche 997 S met 57.000km terug in orde te krijgen tegen de lente volgend jaar.

De auto staat nu 3 + 7 jaren stil. Na 3 jaren heeft de wagen een groot onderhoud gekregen en heb ik de 911 gebruikt voor onze trouw. Wegens omstandigheden en tijdsgebruik kon ik er niet meer mee rijden. Echter heb ik het nooit over m'n hart gekregen om de wagen te verkopen, ik mocht trouwens ook niet van m'n vrouw.
Om een lang verhaal kort te maken, in een tijdperk waar de auto meer en meer voor jou rijdt, lijkt het leuk om terug meer en meer "analoog" te rijden. Nu ik terug meer tijd heb, wil ik mijn 997 weer op punt zetten. Buiten het noodzakelijke onderhoud, zou ik ook een aantal zaken willen veranderen aan de wagen. De inplanning zal echter voor deze winter zijn. Maar het is al eens handig om op voorhand al wat meningen en opinies te verzamelen. Alsook ben ik bezig om een idee te hebben van het totale financiële kostenplaatje.
1. Onderhoud
Ik denk dat deze vanzelfsprekend is. En ook meteen de moeilijkste om te ramen denk ik qua budget. De auto start nog direct en de motor draait soepel. Ik heb contact opgenomen met JCMotors (BE) waar ik erg veel goede dingen over heb gehoord, en deze maakt er zich niet al te veel zorgen over. Hij raadt een potje van 1.000 EUR aan, ik leg alvast het 3-dubbele opzij.
2. IMS lager fix?
Hier ben ik nog niet uit wat ik ermee ga doen. Mijn Porsche is een 2005 model die van de band is gerold in oktober 2004. Als ik de serial nummers controleer, dan is deze 997 met 3.8 motor een kandidaat voor het beruchte IMS probleem. Na JCMotors (BE) en BHT Performance (BE) gesproken te hebben, zeggen ze beiden eigenlijk hetzelfde. Niet te druk over maken, en de olie controleren op metaaldeeltjes om er snel bij te zijn. Het probleem wordt sowieso opgeblazen online.
Hier weet ik totaal niet wat te doen? Meningen hier? Langs de andere kant ... 'k heb prijzen online gevonden bij VD Gugten (NL) en Auto Resto (NL) ... 2000 EUR voor je gemoedsrust? Misschien, ik weet het niet. Ik weet ook niet hoe gevoelig de 3.8 is hieraan, tegenover de 3.6.
3. Bilstein B16 Damptronics icm DSC Sport Controller
De auto mag iets, niet veel, verlaagd worden en iets scherper sturen. Om mijn PASM te houden, zou ik opteren voor de Bilstein B16 schroefkit. In comfort mode blijkbaar heel goed te doen, maar met een installatie van de DSC Sport Controller die eigenlijk een eigentijdse vervanging is van de PASM controller, zou het rijden dag en nacht verschil zijn. Zelfs de Sport mode wordt bruikbaar. Het leuke is ook dat je zelf met je laptop kan inpluggen op de controller en spelen met de opties, of bepaalde profielen van andere gebruikers opladen. BHT Performance (BE) zou dit alles installeren.
4. BBS CH-R
Het is al eventjes geleden, maar ik heb lang genoeg met de lobster velgen rondgereden. Ik ben nooit eigenlijk 100% overtuigd geweest van deze velgen. Om de auto iets sexier te maken, zou ik ze vervangen door een set BBS CH-R in dezelfde maat. Hopelijk passen de standaard Porsche center caps en komen de kleuren ietwat overeen. De lobster velgen zou ik wel bijhouden. Qua banden zou ik opteren voor Michelin Pilot Sport 4S.

5. Ruiten tinten
Nu we toch bezig zijn ... de achteruit en de zijruitjes achteraan tinten naar OEM spec.
6. Audio upgrade
Eerlijk gezegd ben ik absoluut niet overuigd over de nieuwe PCCM+ die er aan komt en al helemaal niet voor de 2.000 EUR die ze waarschijnlijk zullen vragen voor de installatie. Persoonlijk vind ik het veel cleaner om gewoon een nieuwe head-unit te installeren zoals deze Kenwood DMX8020DABS met veel meer features zoals wireless Android Auto. Ik ga veel meer waar voor m'n geld krijgen.

De auto is uitgerust met de Bose optie, maar ook hier ben ik nooit overtuigd geweest. Zeker in vergelijking met het Harman Kardon systeem van de BMW's waar ik mee heb gereden en waar ik nu momenteel ook mee rijd. Ik heb 2 audio zaken gecontacteerd. De ene geeft een raming van 7.000 - 8.000 EUR voor nieuwe speakers en versterker. Blijkbaar is een 997 met Bose heel veel werk om alle nieuwe kabels te trekken en te isoleren, en zal het geluid nooit op het niveau van BMW met HK komen.
Een andere zaak die ik al ken voor zo lang ik weet, heeft een raming gegeven van 2.700 EUR voor een audio upgrade. Ze werken met Boxmore speakers die blijkbaar speakersets en kabelbomen op het schap hebben liggen. Erg makkelijk en snel te installeren, en ze garanderen een veel betere geluidskwaliteit. Ik ken Boxmore niet, maar blijkbaar zijn ze niet slecht. Hier zou de keuze wel snel gemaakt zijn.
Misschien dat ik nog een achteruitrijcamera laat installeren en/of CC retrofit, maar da's niet zo belangrijk momenteel.

De auto staat nu 3 + 7 jaren stil. Na 3 jaren heeft de wagen een groot onderhoud gekregen en heb ik de 911 gebruikt voor onze trouw. Wegens omstandigheden en tijdsgebruik kon ik er niet meer mee rijden. Echter heb ik het nooit over m'n hart gekregen om de wagen te verkopen, ik mocht trouwens ook niet van m'n vrouw.
Om een lang verhaal kort te maken, in een tijdperk waar de auto meer en meer voor jou rijdt, lijkt het leuk om terug meer en meer "analoog" te rijden. Nu ik terug meer tijd heb, wil ik mijn 997 weer op punt zetten. Buiten het noodzakelijke onderhoud, zou ik ook een aantal zaken willen veranderen aan de wagen. De inplanning zal echter voor deze winter zijn. Maar het is al eens handig om op voorhand al wat meningen en opinies te verzamelen. Alsook ben ik bezig om een idee te hebben van het totale financiële kostenplaatje.
1. Onderhoud
Ik denk dat deze vanzelfsprekend is. En ook meteen de moeilijkste om te ramen denk ik qua budget. De auto start nog direct en de motor draait soepel. Ik heb contact opgenomen met JCMotors (BE) waar ik erg veel goede dingen over heb gehoord, en deze maakt er zich niet al te veel zorgen over. Hij raadt een potje van 1.000 EUR aan, ik leg alvast het 3-dubbele opzij.
2. IMS lager fix?
Hier ben ik nog niet uit wat ik ermee ga doen. Mijn Porsche is een 2005 model die van de band is gerold in oktober 2004. Als ik de serial nummers controleer, dan is deze 997 met 3.8 motor een kandidaat voor het beruchte IMS probleem. Na JCMotors (BE) en BHT Performance (BE) gesproken te hebben, zeggen ze beiden eigenlijk hetzelfde. Niet te druk over maken, en de olie controleren op metaaldeeltjes om er snel bij te zijn. Het probleem wordt sowieso opgeblazen online.
Hier weet ik totaal niet wat te doen? Meningen hier? Langs de andere kant ... 'k heb prijzen online gevonden bij VD Gugten (NL) en Auto Resto (NL) ... 2000 EUR voor je gemoedsrust? Misschien, ik weet het niet. Ik weet ook niet hoe gevoelig de 3.8 is hieraan, tegenover de 3.6.
3. Bilstein B16 Damptronics icm DSC Sport Controller
De auto mag iets, niet veel, verlaagd worden en iets scherper sturen. Om mijn PASM te houden, zou ik opteren voor de Bilstein B16 schroefkit. In comfort mode blijkbaar heel goed te doen, maar met een installatie van de DSC Sport Controller die eigenlijk een eigentijdse vervanging is van de PASM controller, zou het rijden dag en nacht verschil zijn. Zelfs de Sport mode wordt bruikbaar. Het leuke is ook dat je zelf met je laptop kan inpluggen op de controller en spelen met de opties, of bepaalde profielen van andere gebruikers opladen. BHT Performance (BE) zou dit alles installeren.
4. BBS CH-R
Het is al eventjes geleden, maar ik heb lang genoeg met de lobster velgen rondgereden. Ik ben nooit eigenlijk 100% overtuigd geweest van deze velgen. Om de auto iets sexier te maken, zou ik ze vervangen door een set BBS CH-R in dezelfde maat. Hopelijk passen de standaard Porsche center caps en komen de kleuren ietwat overeen. De lobster velgen zou ik wel bijhouden. Qua banden zou ik opteren voor Michelin Pilot Sport 4S.

5. Ruiten tinten
Nu we toch bezig zijn ... de achteruit en de zijruitjes achteraan tinten naar OEM spec.
6. Audio upgrade
Eerlijk gezegd ben ik absoluut niet overuigd over de nieuwe PCCM+ die er aan komt en al helemaal niet voor de 2.000 EUR die ze waarschijnlijk zullen vragen voor de installatie. Persoonlijk vind ik het veel cleaner om gewoon een nieuwe head-unit te installeren zoals deze Kenwood DMX8020DABS met veel meer features zoals wireless Android Auto. Ik ga veel meer waar voor m'n geld krijgen.

De auto is uitgerust met de Bose optie, maar ook hier ben ik nooit overtuigd geweest. Zeker in vergelijking met het Harman Kardon systeem van de BMW's waar ik mee heb gereden en waar ik nu momenteel ook mee rijd. Ik heb 2 audio zaken gecontacteerd. De ene geeft een raming van 7.000 - 8.000 EUR voor nieuwe speakers en versterker. Blijkbaar is een 997 met Bose heel veel werk om alle nieuwe kabels te trekken en te isoleren, en zal het geluid nooit op het niveau van BMW met HK komen.
Een andere zaak die ik al ken voor zo lang ik weet, heeft een raming gegeven van 2.700 EUR voor een audio upgrade. Ze werken met Boxmore speakers die blijkbaar speakersets en kabelbomen op het schap hebben liggen. Erg makkelijk en snel te installeren, en ze garanderen een veel betere geluidskwaliteit. Ik ken Boxmore niet, maar blijkbaar zijn ze niet slecht. Hier zou de keuze wel snel gemaakt zijn.
Misschien dat ik nog een achteruitrijcamera laat installeren en/of CC retrofit, maar da's niet zo belangrijk momenteel.

