Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 26 apr 2024 21:03



Antwoord op onderwerp  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Project Oliver - weer terug bij de 911 
Auteur Bericht
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
911T ex. 924 CGT, 924 turbo, 997, 3.0 SC, 3x 968 en 996
Bericht Project Oliver - weer terug bij de 911
De afgelopen jaren ben ik vrijwel niet meer actief geweest op het forum, ondanks dat er op de oprit diverse Porsches stonden. Na de verkoop van de 997 hebben diverse transaxels, waaronder twee 968, een 924 turbo en een 924 Carrera GT, hun intrede gedaan. Ik kan niet zeggen dat ik de 911 miste, de transaxels zijn gewoon ontzettend leuke auto's om te rijden. Toch was er een wens om ooit een 997 turbo of een f-model in de garage te zetten. Aangezien het niet én transaxel(s) én 911 kon zijn, hebben alle transaxels de afgelopen jaren een nieuwe eigenaar gevonden en deed eind 2021 een 1973 911T met MFI (USA import) zijn intrede.

De 911 was in principe goed genoeg om er eerst een paar jaar mee rond te gaan rijden, maar desondanks hebben wij ervoor gekozen om de 911 meteen over te laten spuiten. De auto was in de USA namelijk heel slecht overgespoten in een metallic wit, terwijl hij ooit in de kleur hell elfenbeinweiss (licht ivoorwit) de fabriek uitgereden is.

Zo was de 911 toen hij eind 2021 eindelijk bij ons thuis stond. Van een afstand zag hij er niet slecht uit.
Afbeelding

We, mijn zoon Michiel en ik, begonnen met het handmatig verwijderen van de lak. Onnodig, want er zijn betere technieken, maar het was wel een mooie ervaring om wat meer begrip van laksterkte en laklagen te krijgen. Omdat er op een paar plaatsen, onder bondo en verf verstopte, roest tevoorschijn kwam werd al snel voor een volledige restauratie van de carrosserie besloten. Toen begon het volledig leeghalen en documenteren van de onderdelen.

De onderkant, wielkasten, motorruimte en kofferbak zaten vol met bitak, bodyschutz, verf, lijm en ander hardnekkig aangekoekt vuil. Wij besloten daarom om de 911 voor een pyrolyse behandeling weg te brengen. Een zonnebank voor auto's zeg maar... Dat laatste is natuurlijk een grapje, maar hij is voor die behandeling wel in een oven gegaan. De temperatuur wordt daarbij heel gelijkmatig verhoogd, waardoor er uiteindelijk alleen een laag as op de carrosserie achterblijft. Daarna kon de 911 door naar de straler en vandaar door naar een plaatwerker. Vanwege de vliegroest ging de 911 na het plaatwerk nog een keer terug naar de straler voor een lichtere straalbeurt en toen werd hij ook meteen in de epoxy gezet.

Afbeelding

Eind 2022 was de carrosserie eindelijk gereed om naar de spuiterij te gaan, die ook het plaatwerk voor ons gefinetuned hebben. Daarna begonnen de voorbereidingen voor het spuitwerk (bodyschutz en grondlaag) en dit voorjaar volgde het uiteindelijke spuitwerk. Onder een sierstip van het raam, kwamen wij een flintje originele en niet door de zon verkleurde lak tegen. Michiel had na enig speurwerk de juiste mengverhoudingen achterhaald, zodat de spuiterij een proefstaal kon maken. En laat dat een exacte match met het verf flintje zijn!

In de maanden dat de 911 bij anderen "logeerde", waren wij thuis in de weer met het schoonmaken, opknappen, vervangen en sorteren van alle onderdelen. On onze vrije tijd hebben wij bijvoorbeeld urenlang de originele boutjes, moertjes en schroeven voor het passiveren ontroest en de "kopjes" opgepoetst met een roterende staalborstel.

N.B. Het is de bedoeling om de motor over een paar jaar te reviseren, wij hebben deze goed lopend uit de auto gehaald. Wel hebben wij zoveel als mogelijk motor onderdelen schoongemaakt en worden de pakkingen vervangen.

Afbeelding

Het bedrijf dat de 911 onderhanden nam, ligt niet heel ver van onze woonplaats. Daarom konden wij na het afronden van iedere fase komen kijken. We werden echt super goed op de hoogte gehouden en bijgestaan door de mensen daar. En het belangrijkste is natuurlijk dat het spuitwerk echt heel mooi is geworden.

Afbeelding
De foto is in spiegelbeeld, het is een echte lhd :wink:

Sinds vorige maand is de 911 dus weer thuis en konden wij eindelijk beginnen met het opbouwen. Als eerste moest de kabelboom geplaatst worden. Gerard Kroon en zijn team (van Kroon Wire Harnesses) hebben een nieuwe kabelboom gemaakt en zo'n nieuwe kabelboom kan ik iedereen aanbevelen. Het is zo ontzettend fijn om met nieuwe kabels te werken, zeker omdat deze op modeljaar gemaakt worden en de kabelkleuren overeen komen met de originele kabels. En niet vergeten, bij Gerard komen ook de stekkers en connectoren met het origineel overeen. De oude boom gebruikten wij om af en toe te spieken als wij twijfelden bij de meegeleverde schema's en afbeeldingen. Michiel en ik hebben beiden geen elektrotechniek gestudeerd, maar door de combinatie van de tekeningen en de oude kabelboom leer je heel snel bij. We keken allebei ook een beetje op tegen het "tunnel" gedeelte, maar dat viel uiteindelijk reuze mee.

De geluiddempende platen zijn er ook al in geplakt. Ik heb voor speciale, voor de automotive ontworpen, platen gekozen, in plaats van de welbekende zwarte bitumen platen die veelal gebruikt worden. De nieuwe dempingsmat in de motorruimte en de oude mat van de hoedenplank en achterbankjes zijn al geplakt en dit weekend gaat het originele tapijt er weer terug in.

Afbeelding

Dus tot zover mijn update.
En waar de naam "project Oliver" vandaan komt? Hell elfenbeinweiss = licht Ivoor. Ivoor deed ons aan een olifant denken. De 911 kreeg daarom als koosnaampje Ollie, wat uiteindelijk Oliver werd.
_________________________________________
Een erg hardnekkig virus, dat Porschevirus...


23 mei 2023 22:07
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
911 C2 Cabrio
Den Haag
Bericht Re: Project Oliver - weer terug bij de 911
:salut: Dat ziet er erg grondig uit. Leuk om te lezen dat jullie zoveel plezier en voldoening halen uit het opknappen.


23 mei 2023 22:40
Profiel WWW
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Re: Project Oliver - weer terug bij de 911
Dit soort projecten zijn altijd leuk, ook om te volgen :!:


23 mei 2023 22:59
Profiel WWW Facebook 
Forum Admin
Avatar gebruiker
981 GT4, 971 4S, 931, 924, 968 cab
Utrechtse Heuvelrug
Bericht Re: Project Oliver - weer terug bij de 911
Ik volg jullie al op Instagram, maar het is zoveel leuker om het hier ook te zien. Blijft aub updates delen, hoe meer hoe beter :cheers:
_________________________________________
RoadtripTribes - Uniting Roadtrip lovers, one adventure at a time!


24 mei 2023 7:27
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
924 2.0 '84, 997.2 cabrio
Bericht Re: Project Oliver - weer terug bij de 911
Mooi verhaal! Uiteraard is het leuk als je ook over de rest van het afbouwen vertelt.


24 mei 2023 8:19
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Neppert
Neppert
Bericht Re: Project Oliver - weer terug bij de 911
Hmm....zo snel kan het dus ook gaan... :oops: :oops:
Gaaf project en een mooi verslag overigens! :thumleft:
_________________________________________
In principe houd ik mij principieel niet aan mijn principes!


24 mei 2023 8:22
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
924 2.0 '84, 997.2 cabrio
Bericht Re: Project Oliver - weer terug bij de 911
Haha. Mooie reactie Neppert.....


24 mei 2023 8:31
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht Re: Project Oliver - weer terug bij de 911
Leuk om te zien, en vooral om zoiets samen aan te pakken. Q-time met hoofdletter Q. Succes met het vervolg!
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


24 mei 2023 9:49
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 964, ex C3.o
Amsterdam PF #109
Bericht Re: Project Oliver - weer terug bij de 911
Prachtig. Zou ik erg graag ook een keer doen!
_________________________________________
'Known problems nearly always get solved – it’s the unknown ones which do the damage'


24 mei 2023 10:30
Profiel
PorscheForum Rakker
996 C2 02
Bericht Re: Project Oliver - weer terug bij de 911
Mooi project en leuk verslag.
Ga ik zeker volgen.

Hoe leuk om dit samen met je zoon te doen.


24 mei 2023 11:36
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
997.1 Carrera S coupe handbak
Bericht Re: Project Oliver - weer terug bij de 911
Johann schreef:
Ik volg jullie al op Instagram


Waar vind ik dat?

Ziet er uit als een gaaf project, mede omdat moeder en zoon het samen doen. :thumleft:
_________________________________________
https://www.instagram.com/997midnightblues/


24 mei 2023 12:46
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 Targa en Passat met pit; eerder 964 C2, 911 3.2
Leiden
Bericht Re: Project Oliver - weer terug bij de 911
Leuk om je hier weer terug te 'zien', en dan ook nog met zo'n mooi project.
Ben je toch weer terug naar wit (maar dan zonder blauw dak ;) )
_________________________________________
Het is zoals het is - en niet anders...


24 mei 2023 12:47
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 2.4 T targa '72, 991 4S cabrio '13
Bericht Re: Project Oliver - weer terug bij de 911
Spastblast schreef:
Johann schreef:
Ik volg jullie al op Instagram
Waar vind ik dat?


Via deze link lijkt me: https://www.instagram.com/sylvia.lodder/
_________________________________________
https://www.instagram.com/outletvalve/

"Racing is life. Anything before or after is just waiting."


24 mei 2023 12:59
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Sint-Niklaas (B)
Bericht Re: Project Oliver - weer terug bij de 911
Gaaf project, erg leuk om dit mee te mogen volgen!
Veel plezier en succes met de verdere afwerking :res:
_________________________________________
MX-5 voorheen NC Niseko, nu ND 2.0 Sport / Recaro nog steeds... the poor man's Boxster
Honda VFR800FI


24 mei 2023 14:24
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
997 4S cabrio ex 964 cabrio 92 midnight blue
Bericht Re: Project Oliver - weer terug bij de 911
Mooi project sylvia :thumleft: ik ga dat zeker volgen . succes
_________________________________________
don't drive faster than your guardian angel can fly


24 mei 2023 16:14
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche 996 mk1 ----------------------- Ex. Porsche 3.2 Porsche 964 coupé Porsche 964 cabrio -----------------------
Noord Holland
Bericht Re: Project Oliver - weer terug bij de 911
Prachtig, ik ga het ook volgen!


24 mei 2023 16:46
Profiel
PorscheForum Rakker
Ex 997 4S 2016 EX 356C 1964
Pijnacker
Bericht Re: Project Oliver - weer terug bij de 911
Wat een droomauto! Gaaf dat jullie dit samen doen.
_________________________________________
Als je doet wat je deed, dan krijg je wat je kreeg...


24 mei 2023 18:07
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 356, ex 996.2 c2c, ex 986.1 3.2S, nu Porsche 987.1 3.2S
Bericht Re: Project Oliver - weer terug bij de 911
Leuk en mooi om te zien Sylvia.

Ook bijzonder om jullie bij toeval vorige week in Luxemburg tegen te komen.
_________________________________________
Rij niet sneller dan jouw beschermengel vliegen kan


24 mei 2023 19:19
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996 Turbo X50
Bericht Re: Project Oliver - weer terug bij de 911
Wat een schitterende Porsche, en wat een gaaf project.
Volgend ook op insta sinds vandaag.
En mooi dat jullie samen het project doen, dikke duim !
_________________________________________
Leerling Laagvlieger


24 mei 2023 19:42
Profiel
PorscheForum Rakker
718 cayman 2022
Bericht Re: Project Oliver - weer terug bij de 911
Mooi verhaal. Dit ga ik zeker volgen.


24 mei 2023 20:15
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
911T ex. 924 CGT, 924 turbo, 997, 3.0 SC, 3x 968 en 996
Bericht Re: Project Oliver - weer terug bij de 911
Dank jullie wel voor de leuke reacties. Ik zal proberen om regelmatig wat updates te geven. Op Instagram plaats ik vaak meer foto's, maar op het forum is juist fijn om er ook een verhaal bij kwijt te kunnen.

Neppert schreef:
Hmm....zo snel kan het dus ook gaan... :oops: :oops:

Is het inmiddels niet een jaartje of 10 bij jou? Ik heb echter geen leuke tweede auto op de oprit staan zoals jij, dat geeft mij genoeg motivatie om door te pakken :wink:

Vandaag was een leuke dag. Na het werk kon ik twee grote dozen uitpakken. Manlief was werkelijk zo lief geweest om mijn nieuwe warmtewisselaars en einddemper op te halen.
De prijs vond hij wat minder leuk :pale: , maar mijn vakantiegeld was deze week gestort en het lijkt mij zo goed besteed :mrgreen:

Na het eten met Michiel toch al aan het lijmen van de vloerbedekking begonnen, dan hebben wij in het weekend meer tijd voor andere dingen. Op Michiels aandringen toch besloten om de oude terug te plaatsen. De nieuwe vloerbedekking was toch van andere kwaliteit en effen zwart. Michiel had een goed argument dat de auto wel moet leven en niet als een gloednieuwe auto eruit moet komen te zien. Oliver is immers al 50 jaar oud. We hebben daarom de oude vloerbedekking zo goed als mogelijk schoon gemaakt en het viel mij uiteindelijk nog reuze mee. Het is nog niet af, maar met bekleding toont het al zo veel beter.

En natuurlijk een fotootje:
Afbeelding
_________________________________________
Een erg hardnekkig virus, dat Porschevirus...


24 mei 2023 22:19
Profiel
Forum Admin
Avatar gebruiker
981 GT4, 971 4S, 931, 924, 968 cab
Utrechtse Heuvelrug
Bericht Re: Project Oliver - weer terug bij de 911
Zie ik op de haken op jullie tapijt nou twee kleuren schroeven grijs en zwart? Ik zou gaan standaardiseren op geblauwde schroeven waar je ze zien (dashboard, tapijten, zicht delen van interieur panelen) en waar je ze niet zien geel gepassiveerd ( stoel rails, binnenkant deuren en onder de dashboard)
_________________________________________
RoadtripTribes - Uniting Roadtrip lovers, one adventure at a time!


24 mei 2023 22:44
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
911T ex. 924 CGT, 924 turbo, 997, 3.0 SC, 3x 968 en 996
Bericht Re: Project Oliver - weer terug bij de 911
Je hebt een scherp zicht Johann :thumleft: De haken zijn tijdelijk bevestigd, nog niet definitief. Zoals je zegt, moeten er op zichtplaatsen donkere (zwarte) schroeven komen. Die hadden wij nu alleen niet liggen. Alles was geel gepassiveerd, om dat handje vol blauw te passiveren zou meer kosten dan nieuw kopen. Dat doen wij alleen iets later, als wij echt zicht hebben op wat wij nodig hebben.
_________________________________________
Een erg hardnekkig virus, dat Porschevirus...


24 mei 2023 22:50
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Neppert
Neppert
Bericht Re: Project Oliver - weer terug bij de 911
Lionhunter schreef:
Is het inmiddels niet een jaartje of 10 bij jou? Ik heb echter geen leuke tweede auto op de oprit staan zoals jij, dat geeft mij genoeg motivatie om door te pakken

Ok, fair point. Alhoewel ik twijfel of ik heeel veel verder was gekomen als er geen 2e auto was bijgekomen.... :lol:

Lionhunter schreef:
We hebben daarom de oude vloerbedekking zo goed als mogelijk schoon gemaakt en het viel mij uiteindelijk nog reuze mee. Het is nog niet af, maar met bekleding toont het al zo veel beter.

Ziet er prima uit, goede keuze om het oude te gebruiken....vaak veel mooier dan helemaal nieuw. Dat oogt imho soms een beetje "te" en daardoor nep...
_________________________________________
In principe houd ik mij principieel niet aan mijn principes!


25 mei 2023 9:14
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
986 2.7 Tiptronic
Le coin de pays bas
Bericht Re: Project Oliver - weer terug bij de 911
Erg fraai project en inspirerend geschreven, 3 werf hulde, volg modus aan!
_________________________________________
The most dangerous nutt on any of my vehicles is the one that holds the throttle, me!


25 mei 2023 9:22
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 34 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.