Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 27 apr 2024 7:46



Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ] 
944 tekeningen/3D bestanden zoektocht. 
Auteur Bericht
PorscheForum Rookie
Avatar gebruiker
Bericht 944 tekeningen/3D bestanden zoektocht.
Hallo, dit is mijn eerste post dus hopelijk gaan alles goed.
Ik zal mezelf even snel voorstellen mijn naam is Milano 24 jaar en over een paar maanden ben ik klaar met mijn mechatronica opleiding en wil ik mijn project auto naar een nieuw niveau brengen.

Ik ben op zoek 3D bestanden van het chassis zodat ik verder kan gaan met een nieuwe body ontwerpen, voornamelijk voor gewichtsbesparing maar ook voor aerodynamische en esthetische doeleindes.
Tot nu toe heb ik 2 afdelingen van Porsche gemaild maar helaas willen zij niks vrijgeven, ook heb een paar oude ingenieurs die de 944 ontwikkeld hebben gecontacteerd maar nog geen reacties gekregen.
Hopelijk kan iemand hier mij verder helpen.

Als de body helemaal af is word deze in delen van 40x40x40cm 3D geprint en aan elkaar vast gelijmd en bedekt met een paar lagen carbon fiber om het onderdeel af te maken.
Ook komt er een modern motorblok in en zal het fijn zijn als ik de nieuwe inrichting in CAD kan maken om tijd en geld verspilling te voorkomen.

Het alternatief is met de hand alles opmeten en intekenen maar dat gaat honderden uren kosten dus het zal fijn zijn als ik de bestanden kan bemachtigen.
Ook heb ik gekeken naar 3D scanners maar het probleem is dat je een rondje om het scan gedeelde moet doen en in hoeken/krappe stukken is dit niet mogelijk en moet het handmatig gecorrigeerd worden wat mogelijk nog meer tijd in beslag neemt.

Mijn artistieke vaardigheden zijn niet de beste dus heb ik AI gebruikt om moderne GT3 onderdelen te gebruiken, als ik de bestanden heb kan ik deze passend maken voor het originele chassis en CFD simulaties draaien om te kijken wat aangepast moet worden voor de aero.
Hier een render met huidige beeld, let niet op de velgen daar had de AI moeite mee (ook op andere stukken) en de spoiler word aangepast omdat die ''te'' is voor mijn smaak ook word de achterruit door carbon vervangen om veel gewicht te besparen.
Afbeelding

En als laatste een foto van mijn auto in huidige staat voordat het originele motorblok het begeven heeft omdat die te veel ''gekieteld'' is.
Afbeelding
Aangezien mijn post al aardig lang is zal ik maar niet de bijbel lengte aan tekst typen wat er al allemaal is aangepast.

Ik hoop dat er iemand is die mij verder kan helpen met dit mooie project, dankjewel.


14 okt 2023 17:57
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
996 GT2 - 991 Cabrio Project
Sint-Niklaas, Oost-Vlaanderen
Bericht Re: 944 tekeningen/3D bestanden zoektocht.
Heb je al contact gehad met van thull development uit lith?
Volgens mij kunnen die jou wel op weg zetten ;)


14 okt 2023 21:46
Profiel Facebook 
Forum Admin
Avatar gebruiker
981 GT4, 971 4S, 931, 924, 968 cab
Utrechtse Heuvelrug
Bericht Re: 944 tekeningen/3D bestanden zoektocht.
Welkom en erg leuke project! Blijft aub posten 8)

Ik ga ervan uit dat deze soort sites zelf ook hebt gevonden?

Andesr zou ik jje willen aanraden je vraag op Rennlist te stellen, zeker wetem dat ze je daar verder kunnen helpen. En zoals Hellraiser ook al Zei Van Thull zal vast ook veel informatie voor je hebben.
_________________________________________
RoadtripTribes - Uniting Roadtrip lovers, one adventure at a time!


14 okt 2023 22:25
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Neppert
Neppert
Bericht Re: 944 tekeningen/3D bestanden zoektocht.
944_Concept schreef:
Ook komt er een modern motorblok

Aangezien mijn post al aardig lang is zal ik maar niet de bijbel lengte aan tekst typen wat er al allemaal is aangepast..

Graag lees ik wat meer over beide!!
Wat komt erin....LS V8?

Ow ja...welkom hier, mooi voorstel topic heb je!!
_________________________________________
In principe houd ik mij principieel niet aan mijn principes!


14 okt 2023 22:42
Profiel
PorscheForum Rookie
Avatar gebruiker
Bericht Re: 944 tekeningen/3D bestanden zoektocht.
@Hellraiser & @Johann Dank voor de suggesties, ik ga contact met hen opnemen.
En Johann dat model heb ik al en is ideaal om de buitenkant te ontwerpen om te voorkomen dat een paneel met iets ander crasht.
Maar het is helaas een solid body en heb je geen ophangpunten aan de binnenkant om de ophangpunten van de panelen te ontwerpen.
Verder heb ik overal online gezocht maar helaas niks te vinden, het is volgens mij ook iets waar niet veel mensen naar vragen.


@Neppert Nee helaas geen V8 ik denk dat ik dan heel snel afscheid kan nemen van mijn transaxle, dat is helaas de bottleneck op het moment.
Ik ben er nog niet over uit maar waarschijnlijk een Audi 1.8 turbo of VW 2.0 NA wat licht gekieteld word rond de 200-250pk (genoeg voor zo'n lichte auto).
Als tijd en geld geen probleem was kwam er wel een Radical V8 (2 aan elkaar geplakte Hayabusa blokjes) in met de P-Tec versnellingsbak die gemakkelijk in het transaxle ruim past, maar ik denk dat het huidige plan al mogelijk een 10 jaar project is.

En qua aanpassingen is het niet zo heel spannend gewoon circuit mods, volledige rolkooi, carbon kuipstoelen, 5 punts harnas, torsiestaven, semi-slicks, schroefset, interieur verwijdert, sportstuur, nieuwe tune, sterkere radiateur ventilator, remmen, en hier en daar een paar kleine dingen en waarschijnlijk dingen die ik vergeten ben.
Wil er eigenlijk niet over nadenken hoeveel geld er al inzit.


15 okt 2023 15:30
Profiel
PorscheForum Rakker
'77 924 Weltmeister (3x), '87 924 S, '87 944 S, '89 944 S2 Cabriolet, '93 968, '93 968 Cabriolet, '93 968 Club Sport, '94 968 Club Sport M030, ‘13 981 Boxster '21 982 GT4
Bericht Re: 944 tekeningen/3D bestanden zoektocht.
Waarom dan niet gewoon een 968 motor gebruiken? Heb je een vergelijkbaar vermogen (240 pk) zonder dat er iets aangepast hoeft te worden. Blijft het een Porsche…


15 okt 2023 16:33
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Zelfstandig ondernemer
regio Utrecht
Bericht Re: 944 tekeningen/3D bestanden zoektocht.
Mooi project, maar ik vraag mij af of ze destijds al 3D-modellen hadden en of die heden ten dagen ook nog bruikbaar zijn.
Zoals je zelf aangaf zou scannen een optie zijn, maar of je daar inderdaad alles tot in detail gaat zien? Denk het niet.

Succes en lijkt mij leuk om te volgen.
_________________________________________
Als je op tijd vertrekt ben je nooit te laat (of je moet nog harder rijden).


15 okt 2023 20:07
Profiel
PorscheForum Rookie
Avatar gebruiker
Bericht Re: 944 tekeningen/3D bestanden zoektocht.
@dapatch durf het bijna niet zeggen maar ik ben geen Porsche purist, het gaat mij om de functionaliteit betrouwbaarheid en kosten.
De remmen van BMW zijn al een punt maar een beter voorbeeld zijn de sleutelcilinders een volledige revisie kit van Porsche was 250€ en van de VW Golf MK1 35€ terwijl ze hetzelfde zijn het enige verschil is blank vs een klein Porsche logo.
Ook word er veel op het circuit gereden en heb ik liever een modern betrouwbare blokje, ook zijn de onderdelen voor onderhoud goedkoper.

@Brulaap Als het goed is wel, CAD was in 50's ontwikkeld en in de 70's echt van de grond gekomen.
''en of die heden ten dagen ook nog bruikbaar zijn.'' ja dat zeker elk 3D formaat kan in een ander 3D formaat omgezet worden soms met een druk op de knop en soms heb je wat Python scrips nodig.


17 okt 2023 15:39
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Zelfstandig ondernemer
regio Utrecht
Bericht Re: 944 tekeningen/3D bestanden zoektocht.
944_Concept schreef:
@Brulaap Als het goed is wel, CAD was in 50's ontwikkeld en in de 70's echt van de grond gekomen.
''en of die heden ten dagen ook nog bruikbaar zijn.'' ja dat zeker elk 3D formaat kan in een ander 3D formaat omgezet worden soms met een druk op de knop en soms heb je wat Python scrips nodig.


Ik hoop het voor je dat je ze dan nog kan openen en dat ze kwalitatief bruikbaar zijn. Ik ben ook benieuwd hoe die destijds opgeslagen zijn (ponsband??). Computergeheugens waren toen nog niet zo groot en een goede 3D-CAD-tekening vraagt toch heel wat van het geheugen (evenals het programma). Toen ik in 1992 met AutoCad begon was het programma 12 floppys van 1,44Mb; tegenwoordig ruim over de 1Gb :D :thumleft: .

Nogmaals succes :thumleft:
_________________________________________
Als je op tijd vertrekt ben je nooit te laat (of je moet nog harder rijden).


17 okt 2023 20:44
Profiel
PorscheForum Rookie
Avatar gebruiker
Bericht Re: 944 tekeningen/3D bestanden zoektocht.
UPDATE
Helaas na de lange zoektocht heb ik niks kunnen vinden, en geen reacties van verschillende bedrijven en mensen gekregen.
Het lijkt erop dat ik alles met de hand moet gaan opmeten en intekenen.
Jammer genoeg heb ik geen ruimte in mijn garage om de auto volledig te demonteren en op te slaan (4x8 meter kan net een rondje om de auto lopen en voor de auto staan machines en gereedschappen).

In de buurt heb ik grote garageboxen staan voor 200 Euro per maand maar helaas zijn ze allemaal bezet, zodra iemand daar weg gaat kan ik een ruimte huren om verder te gaan aan dit project.
Of als ik in de toekomt mijn droomhuis heb (mini huis, mega werkplaats) kan het project verder gaan.

Tot over een aantal jaren.


26 okt 2023 12:13
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
997.1 Carrera S coupe handbak
Bericht Re: 944 tekeningen/3D bestanden zoektocht.
Rennlist nog geprobeerd?
_________________________________________
https://www.instagram.com/997midnightblues/


26 okt 2023 12:41
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 2.4 T targa '72, 991 4S cabrio '13
Bericht Re: 944 tekeningen/3D bestanden zoektocht.
Ambitieus project heb je voor ogen.

Even terug naar de realiteit. Heb je geld teveel? :mrgreen: Zo ja, ga rustig verder.
Zo nee, dan bezint eer je begint !

Ik chargeer: je stopt duizenden euro's in een project dat straks een (sjonnie) auto is die waarschijnlijk nooit meer gaat opbrengen wat je er totaal ingestopt hebt. Een 944 in originele staat is straks veel meer geld waard.

Als dat je allemaal niet kan boeien dan veel succes er mee in de toekomst :thumleft:

Een goed voorbeeld waar het naar mijn mening ook fout gaat is Maarten de Bruijn. Hij ontwierp ooit de Spyker, een prachtige auto, maar bouwt nu de deBruyn Ferox V8 (zie https://www.debruyncars.com/gallery-overview), een slap aftreksel van het oorspronkelijke ontwerp. (naar mijn mening). Gaat ook tonnen met geld inzitten en wordt volgens mij nooit een succes omdat het ding onpraktisch (veel windgeruis) en simpel genoeg niet mooi is.
AfbeeldingAfbeelding
het originele ontwerp <-------------------------------------------> het slappe aftreksel
_________________________________________
https://www.instagram.com/outletvalve/

"Racing is life. Anything before or after is just waiting."


26 okt 2023 13:36
Profiel
PorscheForum Rookie
Avatar gebruiker
Bericht Re: 944 tekeningen/3D bestanden zoektocht.
@outletvalve Lees even mijn eerdere posts dan word het misschien wat duidelijker....
''(sjonnie) auto is die waarschijnlijk nooit meer gaat opbrengen wat je er totaal ingestopt'' het is zeer zeker waar dat ik het geld nooit meer terug krijg, maar de hoeveelheid plezier die je ervoor terug krijgt is meer waard.
En dit is een (track)voertuig die ik nooit ga verkopen (net als mijn eerste zelfbouw crossmotor), mijn eerste zelf ontworpen auto met (dan) alle mallen klaar om nieuwe panelen snel en goedkoop te maken mochten ze beschadigen.
Snap de ''sjonnie'' auto opmerking niet, met de Bilstein setup heb ik al moderne 911 in bochten bijgehouden alleen op rechte stuken ontbrak ik vermogen maar daar word aan gewerkt.

En wat Maarten de Bruijn doet is een compleet ander kaliber, naar mijn menig is het ook gekkenwerk om een volledig handgemaakte auto voor €650,000 proberen te verkopen terwijl er veel nadelen met de auto zijn en voor hetzelfde geld zijn er zoveel betere alternatieven qua vermogen, wendbaarheid, looks, praktischer, .
En dan hebben wij nog niet gesproken over het volume waarvan hij ze kan uitbrengen, ben benieuwd hoe lang hij erover doet om de complete auto te bouwen van het begin tot einde.


26 okt 2023 14:32
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 2.4 T targa '72, 991 4S cabrio '13
Bericht Re: 944 tekeningen/3D bestanden zoektocht.
Klopt, als het je veel plezier geeft moet je het absoluut gaan bouwen. Mijn zorg was alleen: wat gaat het hele project je kosten? Enig idee? En ooit zal het ding een keer verkocht worden, wat brengt hij dan op?
_________________________________________
https://www.instagram.com/outletvalve/

"Racing is life. Anything before or after is just waiting."


26 okt 2023 14:55
Profiel
PorscheForum Rookie
Avatar gebruiker
Bericht Re: 944 tekeningen/3D bestanden zoektocht.
@outletvalve Sorry voor mijn late reactie ik dacht dat mijn post al voorbij was.
''wat gaat het hele project je kosten?'' Dat valt reuze mee de grootste kosten zijn al uitgevoerd over de afgelopen jaren, tijd is een groter dingetje, auto intekenen, kaptekeningen op maat maken, slice, printfarmen, lijmen, afwerken(vullen&schuren), bedekken, monteren , half doorzichtig spuiten? (bloot carbon is ook mooi).

De enige kosten zijn Carbon Fiber & PLA filament voor de 3D printers en mijn leverancier vraagt 15 Euro per kilo hoge kwaliteit maar als je in bulk koopt zakt de prijs erg snel bijvoorbeeld met 100 kilo zakt de prijs al naar 4 Euro/kilo.
En qua Carbon Fiber denk ik dat ik voor de ''prepreg'' ga dat is de duurdere variant met 10 Euro/m2 en ik heb ongeveer 40m2 nodig maar het bespaart heel erg veel tijd, folie eraf halen en op de PLA part plakken en in de vacuumzak zetten wachten en klaar.
Dat is een heel ander verhaal dan hars zelf mengen, vacuum trekken, goed overal een dun laagje aanbrengen.

''En ooit zal het ding een keer verkocht worden'' Die vraag heb ik al beantwoord hij gaat nooit weg, ofja na mijn dood maar dan is het niet mijn probleem meer.
''wat brengt hij dan op?'' Hetzelfde als met elk ander uniek object, wat een gek ervoor wilt geven. (tenzij we samen gaan)


02 nov 2023 14:00
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
SpeedGelb 987.2
Kaatsheuvel
Bericht Re: 944 tekeningen/3D bestanden zoektocht.
Als je het hebt over een late reactie... waarvoor excuses.
Maar ik ben zelf ook vaak op jacht naar 3d tekeningen, zij het om een andere reden en dat is dat ik mijn Porsches op schaal bouw.

Maar ben je op zoek naar de 'echte' blauwdrukken? Of zou je ook overweg kunnen met 3D tekeningen zoals deze (een vlugge google)
https://cults3d.com/en/3d-model/home/porsche-944
_________________________________________
Arno

In 1963 vindt de werkelijke geboorte plaats van de automobiel.
https://www.instagram.com/arno.smulders78/


22 nov 2023 10:27
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche 991.2 cabriolet
Bericht Re: 944 tekeningen/3D bestanden zoektocht.
Mooie plannen, ik hoop dat het je gaat lukken, ik ga je volgen.
Die 944 die je laat zien heb ik jaaaaaren terug verkocht aan iemand uit Apeldoorn hier van het forum.
Leuk om hem weer een keer te zien :thumleft:


22 nov 2023 11:05
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 17 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.