Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 27 apr 2024 11:49



Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Versnellingsbak de- en montage Porsche 996 Turbo 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Bericht Versnellingsbak de- en montage Porsche 996 Turbo
Een aantal maanden geleden de 996TT overgnomen van een medeforummer. Hij melde al dat een geluidje in de versnellingsbak zat. Ik heb er nog even mee doorgereden, maar aangezien het geluid erger werd en de olie ondanks verversen snel weer zwart was besloten de bak te demonteren en weg te brengen naar een "bakkenman". Info over deze bakkenman via PB.
Ik vond een handleiding op een Amerikaans forum (die de koppeling ging vervangen) en heb daar nu wat info aan toegevoegd van andere fora en eigen ervaringen. Vanmiddag overigens proefgereden en alles is weer zoals het hoort.
Bijgaand de hele beschrijving. Grotendeels schaamteloos door Google translate gehaald, dus hier en daar staat het een beetje vreemd, maar is prima te volgen.
Overigens een klusje om samen te doen met een wat meer ervaren sleutelaar want zo'n bak weegt een hoop (ik schat 70kg) en met z'n 2'n zie je nu eenmaal meer dan alleen.
Qua gereedschap is het niet heel spannend, maar een set goede ratels / doppen met heel veel verlengstukken en knikstukjes helpt een hoop. Ook een goede baksteun is handig en uiteraard een hefbrug. Verder bij vervangen van de koppeling ook Torx gereedschap en een prise-as.
Alles bij elkaar zijn we ruim 12 uur zoet geweest (incl. de- en montage van alle bodembedekking, vullen koelvloeistof etc., waarbij het terugplaatsen vd bak het lastigst was (die gaffel moet echt exact recht staan en wordt gefixeerd met plakband). Als je het een keer hebt gedaan gaat het denk ik meer dan 2x zo snel.

1. Zet de auto op de brug.
2. Koppel de accu los.
3. Accu loskoppelen
4. Koppel de accu los. (Ja, 3x want moet je zeker niet vergeten!)
5. Verwijder de luchtfilterkast: 1 bout en 1 bandklem. We verwijderen deze omdat we de motor ongeveer 1" gaan verlagen en niet willen dat hij vast komt te zitten.
6. Verwijder de slangen die naar het inlaatplenum gaan: trek aan de veerklem en ze kunnen er zo uit.
7. Verwijder het plastic onder de panelen.
8. Verwijder alle verstevigingen onder de motor en de versnellingsbak.
9. Maak de bouten van de homokineten los (doe dit na het verwijderen van de versteviging, dat gaat een stuk makkelijker).
10. Optioneel: Verwijder de stabilisatorstang (heb ik niet gedaan, maar hij zat een paar keer in de weg, ik zou hem waarschijnlijk verwijderen als ik het weer zou doen.
11. Maak de schakelstang los, ik heb hem gewoon met een steeksleutel vastgepakt en gedraaid, hij springt er zo af.
12. Maak de sensor los aan de voorkant van de transmissie.
13. Zet de krik onder de motor vast.
14. Zet de transmissiekrik vast onder de transmissie.
15. Verwijder het deksel dat de toegang tot de bouten van de aandrijfas blokkeert. 4 moeren en 2 bouten
16. Maak de voorste aandrijfas los (3 bouten) en bind hem met een kabelbinder vast om hem uit de weg te houden.
17. Zorg dat er druk op de transmissie staat met de krik.
18. Maak de bevestiging van de transmissie los.
19. Zorg dat er druk op de krik onder de motor staat.
20. Draai de twee moeren los die de motor aan de motorsteunen vasthouden (17mm inbus). Draai deze ongeveer 2 cm los, lijkt niet veel, maar het helpt enorm bij het verwijderen van de transmissie vanwege dat stomme crash brace ding.
21. De motor moet nu op de krik rusten, laat hem zakken op de moeren die je net 1" hebt losgedraaid.
22. Laat nu de transmissie ongeveer 4" zakken, dit geeft je veel ruimte om te werken.
23. Verwijder de startkabels en maak ze los. Verwijder de startmotor (2 bouten)
24. Nu het 1e lastige deel, het verwijderen van de slave cilinder. Deze wordt vastgehouden door 3 bouten, 2 horizontaal, 1 verticaal. De horizontale bout vlakbij de motor is het lastigst, ik heb een ¼ drive 10" verlengstuk gebruikt met een wartel die naar de juiste inbus gaat. Ik heb ¼" gebruikt omdat het een krappe passing is.
Eenmaal losgekoppeld, je raadt het al, met een zip tie vastzetten. Onderschat het ritsen niet, het is erg nuttig. http://www.youtube.com/watch?v=5d4Rqu0DgR4
Verwijder de ontluchtingsbuis aan de bestuurderzijde (3x M6) en maak de ODP sensor vrij. De kans dat je hier de bedrading kapot trekt is groot, dus zorgvuldig klusje.
25. Nu het tweede lastige deel, het verwijderen van de scharnieras van de voorvork. Er zit een u-vormige ontluchtingsbuis aan de bestuurderskant van de versnellingsbak vlakbij de motor. Verwijder het buisje en de plaat die het vasthoudt. Dit opent een venster naar de scharnieras (M6 boutje). Verwijder nu de bevestigingsbout en de clip van de draaias. De klem houdt een plastic kapje vast dat de scharnieras op zijn plaats houdt. Je moet dit vastpakken met een platbektang, niet met een naald, dat is te moeilijk. Lukt dit niet, sla het dopje met een schroevedraaier kapot zodat het loskomt. Het kunststof kapje is een onderdeel van een paar euro. Als het kapje verwijderd is, zie je een vettig gat, dit is de kant van de scharnieras, er zit schroefdraad in. Draai er een 6mm bout in en trek de as eruit. Het kan zijn dat je een van de rollagers verliest als je dit doet. Dat is niet erg, die kun je er later uithalen. Nu is je vork vrij.
26. Controleer nu alles nog een keer en je zou klaar moeten zijn om de versnellingsbak van de motor te scheiden. Op dit punt (of misschien eerder) moet je de versnellingsbak vastbinden aan de versnellingsbakkrik. Ik heb een ratelband gebruikt.
27. Verwijder de 4 moeren die de versnellingsbak aan de motor houden. Gebruik een zaklamp en kijk of de beugel aan de bovenkant van de transmissie de transmissietunnel kan passeren. Laat de versnellingsbak zakken als dat nodig is. Indien het niet lukt, verwijder dan de bovenste beugel op de transmissie (2x Torx). Geen eenvoudig klusje, maar soms lukt het anders net niet om de bak gekanteld uit de tunnel te krijgen.
28. Terwijl de versnellingsbak ondersteund is, pak je de voorkant vast en wiebel je naar links en rechts terwijl je naar de voorkant van de auto trekt. Het moet vrij gemakkelijk loskomen. Zo niet, controleer dan de uitlijning en zorg ervoor dat de transmissiekrik niet te laag of te hoog staat.
Ik heb de 2 dunne koelwaterslangen ook losgetrokken om de bak eraf te halen. Sommigen lukt het om de bak hierlangs te manouvreren. Er komt ongeveer 5 liter koelvloeistof vrij die je dus moet opvangen en navullen.
29. Eenmaal uit elkaar zie je de koppeling en slaak je een zucht van verlichting. Verwijder de bouten die de koppeling op zijn plaats houden, dit zijn rare 12-punts torq bouten. Probeer geen 6-punts te gebruiken, je zult ze strippen. De enige 12-punts die ik kon vinden waren van Snap On.
30. Als de koppeling is verwijderd, zie je het vliegwiel en jawel, MEER 12-punts torq-bouten.
31. Waarschijnlijk niet nodig, maar ik heb alles schoongemaakt met citrusvruchten toen ik het uit elkaar had.
Dit zorgt voor een veel schonere hermontage.
32. Controleer de achterste hoofdafdichting, als deze lekt, vervang deze dan.
33. Installeer een nieuw vliegwiel, gebruik blauwe locktite en haal het aan volgens de specificaties (63 ft-lb als ik het me goed herinner).
34. Reinig het oppervlak van het vliegwiel met alcohol of een gelijkwaardig middel om het vet te verwijderen.
35. ZEER BELANGRIJKE STAP. Gebruik het uitlijngereedschap om de koppelingsplaat en drukplaat op het vliegwiel te centreren en zet het vliegwiel lichtjes vast. Eenmaal lichtjes bevestigd, oog van het uitlijngereedschap en zorg ervoor dat het gecentreerd is. Als dit niet het geval is, wordt het later een grote vervelende klus.
36. Draai nu de drukplaat vast, volgens het normale diagonale patroon (24 ft-lbs geloof ik, controleer dit zelf in de handleiding van de koppeling of Porsche reparatiehandleiding).
37. Smeer de as van de cardanas in met geschikt vet (ik heb lithiumvet gebruikt).
38. Smeer de vorkpunten in op de plek waar ze tegen het uitgooi lager aan komen (of smeer alleen het uitgooi lager in)
39. Ik heb de vork gesmeerd waar de as van de slave-cilinder tegenaan komt, ik weet niet zeker of dit nodig is.
40. Zorg ervoor dat de vorkgaten schoon zijn en lichtjes gesmeerd, dat maakt het schuiven in de scharnieras gemakkelijker.
41. Nu het 3e lastige deel, plaats de vork en plak hem met tape vast aan de drukplaat. Het moet perfect horizontaal zijn, zo niet, plak het dan opnieuw vast. Ik heb dukt tape gebruikt, doe het eerst op je broek om het minder plakkerig te maken (makkelijker los te trekken). Plaats het uiteinde van de tape in de richting van de opening aan de passagierskant van de transmissie. Dit is waar je de tape vanaf haalt. Het lijkt een beetje klungelig met tape, maar het staat zo ook in het Porsche werkplaatshandboek zover ik van de dealer begrijp.
42. Schuif de transmissie terug op zijn plaats, de bovenste as aan de passagierskant is de eerste die op zijn plaats komt, pas daarna de rest aan.
43. Kijk door het gat aan de bestuurderskant om de vork op één lijn te brengen met het gat voor de scharnieras. http://www.youtube.com/watch?v=Ci1LifEgQ48
44. ZEER BELANGRIJKE STAP. Tijd om de scharnieras weer op zijn plaats te schuiven, want als je iets laat vallen, moet je de versnellingsbak er weer uit trekken. De scharnieras moet goed gecentreerd worden. Een konisch toelopend tuutje is daarbij handig zioals bijvoorbeeld van een kitspuit. Gebruik dezelfde 6mm bout die je hebt gebruikt om hem te verwijderen, installeer hem. Toen ik dit deed schoot het buitenste rollager eraf, ik heb een hulpmiddel gemaakt met een moerdraaier en een paar moerdoppen om het buitenste lager op zijn plaats te duwen. http://www.youtube.com/watch?v=x28w5WsYVQg
45. Vervang de plastic afdekking en de borgklem en bout.
46. Vanaf hier gaat het soepel, zet alles terug zoals je het gevonden hebt.
47. Controleer de turbo-inlaatslangen direct bij de turbo's, aan de bestuurderskant hebben ze zichzelf eraf gewerkt tijdens het proces.


19 nov 2023 22:29
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 2.4 T targa '72, 991 4S cabrio '13
Bericht Re: Versnellingsbak de- en montage Porsche 996 Turbo
Citaat:
31. Waarschijnlijk niet nodig, maar ik heb alles schoongemaakt met citrusvruchten toen ik het uit elkaar had.

ik denk dat er iets misging met Google translate :roll: :mrgreen:
_________________________________________
https://www.instagram.com/outletvalve/

"Racing is life. Anything before or after is just waiting."


19 nov 2023 23:57
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
>> 911 2.7 1977 << ex DAF 66 Combi Marathon ‘75 / ex DAF 44 ‘74 / ex Skoda 120 GLS ‘82
> Groningen PF #4 <
Bericht Re: Versnellingsbak de- en montage Porsche 996 Turbo
Welnee, is gewoon een heel duurzame oplossing.
_________________________________________
Trained by GP E L I T E
'Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan' (Pipi Langkous)


20 nov 2023 9:13
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Versnellingsbak de- en montage Porsche 996 Turbo
Zoals ik al schreef: Grotendeels schaamteloos door Google translate gehaald, dus hier en daar staat het een beetje vreemd


20 nov 2023 14:54
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 2.4 T targa '72, 991 4S cabrio '13
Bericht Re: Versnellingsbak de- en montage Porsche 996 Turbo
Ben ik toch benieuwd waar het nu wel mee is schoongemaakt?
_________________________________________
https://www.instagram.com/outletvalve/

"Racing is life. Anything before or after is just waiting."


20 nov 2023 20:53
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Bericht Re: Versnellingsbak de- en montage Porsche 996 Turbo
12 uur?!? Veel slappe zever en koffie gedronken zeker? :mrgreen:

Ik deed het bij mijn 996 (non-turbo, koppeling vervangen) in 4 uur de eerste keer, alleen. Bij de 997 3 uur inclusief vervangen koppeling en koppelingscilinder. Ook alleen :mrgreen:


20 nov 2023 23:08
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Versnellingsbak de- en montage Porsche 996 Turbo
Dan breng ik 'm volgens keer bij jou.


20 nov 2023 23:24
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Bericht Re: Versnellingsbak de- en montage Porsche 996 Turbo
Dat mag, maar met mijn uurloon zal het uiteindelijk niet veel goedkoper worden..


21 nov 2023 10:14
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Versnellingsbak de- en montage Porsche 996 Turbo
Had zo'n antwoord al een beetje verwacht en misschien ben je er inmiddels achter dat een bakwissel bij een 996 TT (of 997 TT) een heel ander klusje is dan bij een normale 996 of 997.
Maakt niet uit hoor. Ik heb weer een hoop geleerd, alles werkt en ik hoop dat andere forummers er hun voordeel mee kunnen doen.


21 nov 2023 13:53
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
PF # 136
Bericht Re: Versnellingsbak de- en montage Porsche 996 Turbo
En dat is inderdaad wat een forum waardevol maakt!
_________________________________________
"Just be yourself, there are plenty of others"


21 nov 2023 14:30
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 10 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.