Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 27 apr 2024 20:45



Antwoord op onderwerp  [ 36 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Porsche 912E conversie project 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 2.4 T targa '72, 991 4S cabrio '13
Bericht Re: Porsche 912E conversie project
Mooie exterieur kleur, fraai interieur. Maar ERG jammer dat je er een EV van maakt.

De geweldige sensatie van het 911 rijden (voor mij) is de combi van een supergave auto met een ICE er in. Als ik elektrisch wil rijden neem ik wel een Taycan.
_________________________________________
https://www.instagram.com/outletvalve/

"Racing is life. Anything before or after is just waiting."


07 feb 2024 21:43
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht Re: Porsche 912E conversie project
Tja, wie betaalt bepaalt. Hij heeft er ook nog een met een ‘gewone’ motor. Als ik zelf dan toch elektrisch zou moeten gaan rijden dan het liefst een omgebouwde klassieker.
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


07 feb 2024 22:33
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 targa ‘87; 944 S ‘87; Taycan 4S CT
Bericht Re: Porsche 912E conversie project
Vind het juist mooi. Blik vooruit. Waarom niet.


09 feb 2024 9:18
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht Re: Porsche 912E conversie project
100% eens :thumleft:
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


10 feb 2024 4:14
Profiel
PorscheForum Rookie
Amsterdam
Bericht Re: Porsche 912E conversie project
We zitten inmiddels in januari '21. Ben rustig begonnen met alles weer opbouwen. Heb in de loop van de tijd veel onderdelen opnieuw laten verchromen of verzinken. Draagarmen zijn door de garage voorzien van nieuwe lagers en ik heb een box vol nieuwe onderdelen: turbo stuurstangen, Bilstein schokbrekers en alle ophangrubbers vervangen door poli. Zwarte delen geborsteld en geschuurd en van een nieuwe laag verf voorzien. Bedacht me later dat een laagje poedercoating hier en daar beter geweest was al zijn eventuele beschadigingen in verf later weer makkelijker te herstellen dan bij poeder. Heb niet van alles foto's helaas, kreeg ook wat klachten dat ik meer foto's van de auto heb dan van m'n kinderen...

Afbeelding

Om rijgeluid wat te dempen plak ik alles dicht met Silent Coat, had voor de Targa deels een set opmaat gemaakt spul gebruikt, die losse plakken werken eigenlijk makkelijker, zeker in de kou, scheelt ook behoorlijk in €'s. Ondertussen ook bezig geweest met het terugplaatsen van de kabelboom en die uitzoeken. De meeste van de labels die ik eraan vast heb gemaakt zijn er af gevallen en er zitten veel draadjes in die ik niet nodig heb en er ontbreken veel draadjes die ik wel wil hebben. Dit is by far het meest tijdrovende werk, daar proberen weer wat logica in terug te brengen en ondertussen toe te voegen wat in mijn ogen ontbreekt.

Afbeelding

In de lente komen m'n vers gespoten Fuchs terug en vind ik een andere beugel voor de Targa, kan in ieder geval rijden.

Afbeelding


10 feb 2024 19:02
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Noord-Limburg
Bericht Re: Porsche 912E conversie project
Mooi, zorgvuldig en geduldig project. :thumleft:


10 feb 2024 19:18
Profiel
PorscheForum Rookie
Amsterdam
Bericht Re: Porsche 912E conversie project
Naast de enorme puzzel van de draadjes vond ik ook de volgorde van hoe alles weer in elkaar gezet moet worden best ingewikkeld: om zaken passend te krijgen en te snappen moet het erin, om andere onderdelen erbij te plaatsen heb je ruimte nodig. Doordat er geen benzine leidingen etc meer lopen is er ruimte ontstaan voor de hoog voltage bekabeling tussen batterijen en motor maar de goede routes vinden is niet altijd makkelijk. Om sommige onderdelen te kunnen plaatsen moet er wat anders af zijn en het komt vaak voor dat ik net dat ene boutje of clipje mis (of kwijt ben geraakt in de chaos van m'n box) om iets af te maken en zo ben ik veelal met 10 verschillende klussen tegelijk bezig. Niet in de laatste plaats omdat mijn ogen en ego ook wat willen en soms een simpel succesje nodig is om gemotiveerd te blijven.

Het andere nadeel van meerdere klussen tegelijk doen is dat je soms vergeet hoe je het ook alweer bedacht had, ik klus maar een paar uur per week. Heb echt wel veel verschillende kleurtjes draden bij Rick Donkers besteld maar als ik dan, soms maanden, later er wat aan wilde monteren had ik natuurlijk maar de helft goed opgeschreven en was ik waarvoor de andere helft diende alweer vergeten.

Ik gaf al aan dat ik van zoveel mogelijk delen foto's hebt gemaakt, aan van alles labels heb gehangen en de kleine onderdelen in ziplock zakjes bij elkaar heb gestopt met een omschrijving van waar het vandaan kwam. Dat was dus niet genoeg. Je kan nooit genoeg foto's maken om goed te weten hoe het ook alweer zat (maak filmpjes!). De kleurcodes van de bedrading staan op geen enkel schema goed en labels vallen dus door de vettigheid van alles af. In het begin gooide ik niets weg maar ik ben soms ook wel wat onzorgvuldig geweest met demonteren met het idee dat ik iets wel nieuw zou kopen waardoor er ook wel wat verloren ging. Ergens halverwege het project had ik genoeg van een deel van de rommel in mijn box en moeite met zaken terugvinden dus flink wat weggegooid. Dat moet je dus NOOIT doen. Bij het weggooien verdween onder andere ook een deels versleten maar nog wel bruikbare hevel uit de versnellingsbak.

De 912E is een auto die in kleine serie gemaakt is met, als eerder opgemerkt, een beetje gekke combi van onderdelen. Waar er van de 911 vaak nog wel van alles te vinden is heb je hierbij dus soms gewoon pech. De nieuwe koppelingskabel vond ik uiteindelijk wel ergens maar de vervangende hevel die ik bestelde was voor een latere serie 915 versnellingsbak en die uit mijn vroege (beetje rare) serie bestond gewoon niet meer, nergens. Na eerst alle relevante en soms obscure webshops afgegaan te zijn gaf één van de zoekopdrachten die ik uitgezet had na een paar maanden eindelijk resultaat. Heb toen natuurlijk zonder twijfel het NOS deel gekocht tegen een prijs alsof het ding van puur goud was gemaakt. Maar goed, dat heet dan leergeld...

Deze auto had origineel ook weinig opties (op het zonnedak na). Ik wilde wel graag een comfortabele auto, hij is niet voor alleen de weekenden. Elektrische ramen en spiegels kon ik afkijken van de iets jongere auto's en de remmen moesten ook ge-upgrade worden. Origineel kwam er 86 BHP uit de motor, een stuk minder dan er in terug zou komen. De enkele hoofdremcilinder die er origineel inzat, zat direct aan het pedaal en was (met de pedalen) weggerot. De klauwen en schijven waren wat klein. Heb het hele remsysteem dus als bij een SC gemaakt en rembekrachtiging toegevoegd. Betekende ook dat er ergens vacuüm vandaan moest komen, heb immers geen motor meer waar dat normaal vandaan komt.

M'n jonge kinderen passen op zich nog prima achterin maar zijn te kostbaar om ze aan alleen een heuptouwtje "vast" te zetten. Een 964 (denk ik) hoedenplank past prima, de driepuntsgordels van de 993 (?) eronder. Geschikte gaten zijn er niet en bijbehorende bouten zijn geen match. Je krijgt het wel kloppend met wat extra ringen, plaatjes en popmoeren maar het gaat niet vanzelf.

Dat zonnedakje is natuurlijk wel leuk maar airco vond ik ook nodig. Bij classic retrofit is er een setje dat dit elektrisch mogelijk maakt al ging men daar uit van een 12V compressor en ik met hoog voltage moest werken. De verdamper van dit systeem moet op de plaats van het ruitenwisservloeistof tankje (waar geen geschikte beugel voor beschikbaar is en het nogal uitdagend is om je wiel er niet tegen aan te laten lopen) en dus moet het eerder genoemde tankje ook op een andere plek. De oplossing is dan een 964 tankje in de wielkuip aan de bestuurderskant te plaatsen waardoor je net geïnstalleerde antenne niet meer past. Uiteraard hebben de bijbehorende slangen en draadjes ook een route af te leggen die al deels dicht zit.

Daarbij, ik wilde het in de winter niet koud hebben dus moest er een elektrische kachel in. Dat allemaal passend en kloppend krijgen was echt een hel. Het luchtsysteem uit die oude auto's is op z'n best al volkomen ruk om iets aan te repareren of terug te plaatsen. 45 Jaar oud plastic heeft de neiging om af te breken als je ernaar kijkt en alles zit op een manier in die auto gebouwd dat je knokkels er sowieso aangaan als je het monteert, laat staan als je probeert het nét ff anders te doen.

Al het gevloek en getier dat met het maken van de nieuwe basis gepaard ging staat gelukkig niet op de foto's.

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding


10 feb 2024 22:06
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
924 2.0 '84, 997.2 cabrio
Bericht Re: Porsche 912E conversie project
Alleen van het verhaal word ik al duizelig, laat staan als ik het zelf zou moeten doen. Wat een werk en gepuzzel. Mega complimenten!!!!


10 feb 2024 22:21
Profiel
PorscheForum Rookie
Amsterdam
Bericht Re: Porsche 912E conversie project
Wat is dan het idee van het elektrisch maken en wat doet die versnellingsbak in dat verhaal?

Toen dit idee jaren geleden in mijn hoofd kwam vond ik online een paar bedrijfjes in de VS die o.a. VW’s ombouwden (EVWest en anderen). Die bedrijfjes ontstonden hier ook maar ik heb wel een tijd gedacht dat je dat wel zelf kan met de info die online beschikbaar is, geen rekening houdend met het feit dat de RDW hier ook wat van vindt (daarover later veel meer).

EV Europe uit Delft kwam op mijn pad en daar waren ze zeer behulpzaam in meedenken en hadden al de nodige (jarenlange) ervaring. Er kwam in de periode dat ik aan de slag ging ook net een nieuw, universeel, motortje op de markt dat zeer geschikt is voor EV-conversies: de Hyper9. Een klein, luchtgekoeld (!), motortje van 90kW, zo’n 120BHP. In combi met een 10-tal Tesla batterijen van elk 5,5Kw zou dat een prima setje zijn voor menig ombouw.

Die motor is er 1 zoals je ook in je zelfbouw radiografische auto vindt alleen dan een maat of wat groter. Er komt 1 as aan het eind uit en dat is het. Om die omwentelingen vervolgens naar de wielen te krijgen is de simpele oplossing om de motor, met een verloop, op de versnellingsbak te schroeven. Vanuit daar worden de wielen aangedreven. Lang verhaal kort: je haalt de benzinemotor eraf en verwisseld deze voor een elektromotor.

Met die info ben ik dus ook aan de gang gegaan, zelf met blokken hout en piepschuim kijken hoe het allemaal zou passen en proberen dat daarna in 3D op de computer uit te werken. Ik was natuurlijk niet de enige die dit idee had dus bij EV Europe hadden ze na verloop van tijd een setje beschikbaar met accubakken waar alles in zou passen en hebben ze de motor met controller zo verpakt dat deze door de RDW keuring zou komen (handig, zou mij anders niet lukken).

Zoals alles in dit project ging ik minder snel dan ik vooraf bedacht had maar kon ik op een moment de bestelde accu’s, bij behorende bakken, lader onderdelen, motor etc in Delft ophalen. Het test passen ging aan de voorkant soort van goed (hier en daar wel wat weg moeten slijpen), achter paste het echter niet. Mijn 912 was anders dan de 912’s die ze daar al gehad hadden. Anders: mijn 912(E) is een G-model, de andere 912 is een F-model en daar zit best wat verschil tussen. Samen de slijptol gepakt en iets passends gemaakt dat vervolgens opnieuw geproduceerd werd. Uiteindelijk bleek ook de motorophanging wat aanpassing nodig te hebben om in de mounts van de G te passen.

Het idee was verder als volgt: 5 x 5,5kw + 3 laders van elk 3,3kw op de plek waar origineel de benzinetank zat. De andere 5 x 5,5kw + de motor achterin. Voor het 12V systeem is maar een kleine accu nodig, die staat ook achterin. De elektrische vacuümpomp (voor de rembekrachtiging) hangt voorin met een tankje voor wat vacuüm volume op de originele plek van de accu. De elektrische compressor voor de airco in het smugglers hole. Het 12V systeem zoveel mogelijk origineel gehouden met, als eerder opgemerkt, de nodige toevoegingen, daarvoor zoveel mogelijk de schema’s van de 911SC aangehouden.

Nadat ik wist dat de accubakken zouden passen en de diverse gaten om alles mee aan de body vast te zetten had gemaakt zijn ze van een laag verf en undercoating voorzien en kon ik aan de gang met de accu’s (+/- 25kg per stuk) en bekabeling erin bevestigen, de werking eerst testen, en ze vervolgens installeren. Ik werkte in een vrij smalle garagebox met beperkte middelen, geen brug ofzo. Houtjes, kratjes bier en een goede krik waren genoeg om de boel er aan de achterkant in te krijgen. De bak aan de voorkant was een stuk spannender, de takel kwam eigenlijk precies niet hoog en ver genoeg. Met wat geweld lukte het uiteindelijk wel.

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding


10 feb 2024 23:23
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
997 4S cabrio ex 964 cabrio 92 midnight blue
Bericht Re: Porsche 912E conversie project
Wat een mooi project niels :thumleft: Hoe ga je nu om met dat extra gewicht voorin m.b.t de wegligging?
_________________________________________
don't drive faster than your guardian angel can fly


11 feb 2024 11:15
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
981 Cayman 2.7 PDK (2015)
Breda
Bericht Re: Porsche 912E conversie project
Toen ik dit las/zag, moest ik even aan jouw project denken...
:cry:
_________________________________________
"Straight roads are for fast cars. Turns are for fast drivers" - Colin McRae.


11 feb 2024 19:31
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 36 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DvG


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.