Re: Porsche 912E conversie project
Wat is dan het idee van het elektrisch maken en wat doet die versnellingsbak in dat verhaal?
Toen dit idee jaren geleden in mijn hoofd kwam vond ik online een paar bedrijfjes in de VS die o.a. VW’s ombouwden (EVWest en anderen). Die bedrijfjes ontstonden hier ook maar ik heb wel een tijd gedacht dat je dat wel zelf kan met de info die online beschikbaar is, geen rekening houdend met het feit dat de RDW hier ook wat van vindt (daarover later veel meer).
EV Europe uit Delft kwam op mijn pad en daar waren ze zeer behulpzaam in meedenken en hadden al de nodige (jarenlange) ervaring. Er kwam in de periode dat ik aan de slag ging ook net een nieuw, universeel, motortje op de markt dat zeer geschikt is voor EV-conversies: de Hyper9. Een klein, luchtgekoeld (!), motortje van 90kW, zo’n 120BHP. In combi met een 10-tal Tesla batterijen van elk 5,5Kw zou dat een prima setje zijn voor menig ombouw.
Die motor is er 1 zoals je ook in je zelfbouw radiografische auto vindt alleen dan een maat of wat groter. Er komt 1 as aan het eind uit en dat is het. Om die omwentelingen vervolgens naar de wielen te krijgen is de simpele oplossing om de motor, met een verloop, op de versnellingsbak te schroeven. Vanuit daar worden de wielen aangedreven. Lang verhaal kort: je haalt de benzinemotor eraf en verwisseld deze voor een elektromotor.
Met die info ben ik dus ook aan de gang gegaan, zelf met blokken hout en piepschuim kijken hoe het allemaal zou passen en proberen dat daarna in 3D op de computer uit te werken. Ik was natuurlijk niet de enige die dit idee had dus bij EV Europe hadden ze na verloop van tijd een setje beschikbaar met accubakken waar alles in zou passen en hebben ze de motor met controller zo verpakt dat deze door de RDW keuring zou komen (handig, zou mij anders niet lukken).
Zoals alles in dit project ging ik minder snel dan ik vooraf bedacht had maar kon ik op een moment de bestelde accu’s, bij behorende bakken, lader onderdelen, motor etc in Delft ophalen. Het test passen ging aan de voorkant soort van goed (hier en daar wel wat weg moeten slijpen), achter paste het echter niet. Mijn 912 was anders dan de 912’s die ze daar al gehad hadden. Anders: mijn 912(E) is een G-model, de andere 912 is een F-model en daar zit best wat verschil tussen. Samen de slijptol gepakt en iets passends gemaakt dat vervolgens opnieuw geproduceerd werd. Uiteindelijk bleek ook de motorophanging wat aanpassing nodig te hebben om in de mounts van de G te passen.
Het idee was verder als volgt: 5 x 5,5kw + 3 laders van elk 3,3kw op de plek waar origineel de benzinetank zat. De andere 5 x 5,5kw + de motor achterin. Voor het 12V systeem is maar een kleine accu nodig, die staat ook achterin. De elektrische vacuümpomp (voor de rembekrachtiging) hangt voorin met een tankje voor wat vacuüm volume op de originele plek van de accu. De elektrische compressor voor de airco in het smugglers hole. Het 12V systeem zoveel mogelijk origineel gehouden met, als eerder opgemerkt, de nodige toevoegingen, daarvoor zoveel mogelijk de schema’s van de 911SC aangehouden.
Nadat ik wist dat de accubakken zouden passen en de diverse gaten om alles mee aan de body vast te zetten had gemaakt zijn ze van een laag verf en undercoating voorzien en kon ik aan de gang met de accu’s (+/- 25kg per stuk) en bekabeling erin bevestigen, de werking eerst testen, en ze vervolgens installeren. Ik werkte in een vrij smalle garagebox met beperkte middelen, geen brug ofzo. Houtjes, kratjes bier en een goede krik waren genoeg om de boel er aan de achterkant in te krijgen. De bak aan de voorkant was een stuk spannender, de takel kwam eigenlijk precies niet hoog en ver genoeg. Met wat geweld lukte het uiteindelijk wel.