In april '23 was het eindelijk tijd om de auto op z'n wielen te zetten, begin mei zou hij gekeurd worden en die afspraak werd leidend. Auto de box uit gerold, wat steunen, blokjes hout en kratjes erbij en na daarmee wat doodsangsten doorgemaakt te hebben kon ik de eerste meters rijden.
Eerst is hij achterop een auto ambu naar de Porsche specialist gegaan om hem even goed op hoogte te zetten en op punten na te lopen. Daarna naar EV Europe in Delft voor de keuring en elektrisch nalopen.
Er was nog een uitdaging echter... De auto was in niet rijdende conditie toen ik hem kocht en is na de aankoop direct mijn box in gegaan. Het was een US exemplaar en was wel ingevoerd (en ik had de originele papieren) maar had nog geen NL kenteken. Vervolgens aan demontage en hele verhaal begonnen.
Dit is dus niet hoe de RDW het leuk vind... Ondanks contact met de RDW voorafgaand aan de keuring kreeg ik op de dag van de keuring ene belletje van de keurmeester dat ze hier niet aan gingen beginnen want de identiteit van de auto was volgens hem onmogelijk vast te stellen. Ik wees hem op een in-gestanst framenummer en de originele papieren etc maar dat was niet genoeg (toegegeven, het framenummer was niet helemaal lekker leesbaar wegens een laag epoxy erover). Hij had nog wel een goede tip: je kan het ding uit elkaar schroeven en in onderdelen verkopen
.
Telefonisch kom je er lastig uit met deze organisatie maar na veel gedoe eind juni '23 een afspraak gemaakt in Amsterdam voor keuring en identiteit vaststellen. Had het framenummer inmiddels extra goed leesbaar gemaakt en ging met goede moed die kant op. Dit werden ook de eerste échte (kilo-)meters in de auto, doodeng maar hij reed en remde. Bij de keuring werd er wat gefronst en werd de auto (APK) afgekeurd op een niet werkend ruitenvloeistof pompje (ja, die was ik vergeten te checken).
Echter, ondanks het kloppende papierwerk en het leesbare framenummer was de keurmeester van mening dat de identiteit van de auto onvoldoende vastgesteld kon worden. De (originele) motor ontbrak immers, als ik die volgende keer mee zou kunnen nemen zou het wel goed komen. Ik kreeg een briefje mee waarop stond dat ik dat binnen 6 weken moest fixen omdat ze het anders buiten behandeling zouden stellen.
Die motor had ik echter allang in onderdelen verkocht, en bij deze 4 cilinder zat het motornummer op een los onderdeel van de luchtkoeling. Daarbij, hoe kon ik bewijzen dat het allemaal bij elkaar hoorde? Porsche geeft wel geboortebewijzen af maar daarvoor moet je een NL kentekenbewijs óf de originele papieren overleggen (en die had de RDW gehouden).
Na toch wat doorvragen en zeuren kon Porsche me bevestigen dat de motor die bij de auto zat (het nummer stond op 1 van de vele foto's die ik gemaakt heb)
niet origineel bij de auto geleverd was. De versnellingsbak was dat
wel, en die hing er nog in...
Half augustus na m'n vakantie opnieuw naar de RDW met een dossier van foto's en de mail van Porsche onder mijn arm. Dezelfde keurmeester was ook net terug van vakantie en in een opperbeste bui, keek even of de ruitensproeier het nu wel deed en vertelde ondertussen over zijn bezoek aan een Porsche museum tijdens die vakantie. Paar minuten later stond ik buiten en als ik de BPM aangifte zou doen zou ik m'n papieren in de post krijgen.
Weer even wachten, blauwe platen bestellen, verzekering regelen (blijkt dat niet iedereen een elektrische oldtimer wil verzekeren) en dan eindelijk rijden! Ik geef gas, en de koppeling slipt vrij extreem, heel langzaam wegrijden lukt wel maar dit is geen doen. Onder de auto ook een plasje olie, dat ken ik wel van m'n Targa maar hoort niet bij deze. Keerring van de bak lekt. Na weer wat zoeken vond ik de racekoppeling van Sachs die bij deze bak past (deze bak is net wat kleiner dan een gewone 915 bak), drukgroep ook gelijk maar vernieuwd en nu rijdt hij écht!