Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 27 apr 2024 7:28



Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Oliedrukmeter testen 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911 T Targa 1970
Bericht Oliedrukmeter testen
Sinds kort staat met draaiende motor de naald van mijn oliedrukmeter helemaal onderin. Ook met een beetje toeren komt hij niet in beweging en er is geen verschil tussen contact aan of uit. Het is een combi meter en de temperatuurmeter doet het wel gewoon.
Ik wil nu testen of dit aan de sensor op het blok, de bedrading of aan de meter zelf ligt. Nu kan ik mij iets herinneren over de bruine draad achter op de meter maar dan zit ik toch met een klepel en klok situatie. Ik heb al even gezocht hier op het forum en op Pelican, maar kan het toch niet zo snel vinden. Weet iemand hoe het ook alweer zit. Welke draad moet ik aarden en wat is dan het verwachte resultaat. Het gaat om een oude VDO meter (1970).
Alvast bedankt voor het meedenken!

Afbeelding


27 maart 2024 16:08
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 2.4 T targa '72, 991 4S cabrio '13
Bericht Re: Oliedrukmeter testen
Ik weet niet of het voor jou gaat werken, maar ik heb soms wel eens bij mijn '72 targa dat na de "koude" start de olietemperatuur meter onderin (op nul) blijft "hangen". Even tikken tegen het glas is dan (bij mijn auto) de truc, en dan springt hij naar de juiste waarde. :thumleft: Misschien dat het bij jou ook werkt (maar dan voor de oliedruk).

Ook een terugkomende klacht is dat de toerenteller af en toe naar nul terug valt. En daarna onnauwkeurig (stuiterend) aangeeft. Meestal lost het probleem zich na een tijdje weer op en functioneert hij weer normaal.

Het is wat met die oude dingen... Lijkt wel of ze af en toe slecht humeur hebben.
_________________________________________
https://www.instagram.com/outletvalve/

"Racing is life. Anything before or after is just waiting."


27 maart 2024 18:45
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche Classic Specialist
Bericht Re: Oliedrukmeter testen
Heinz schreef:
Welke draad moet ik aarden en wat is dan het verwachte resultaat.

Welke draad aarden? Het is geen huis of heeft jouw auto ook een aardlekschakelaar? Noem het dan de nuldraad als je in huistermen wilt spreken. :mrgreen:


Het metertje werkt heel eenvoudig.
Je hebt in ieder geval een spanning en een massa nodig om het metertje te laten werken. En daarbij een infodraad die vanaf de (oliedruk)gever komt en afhankelijk van de weerstand in de gever de naald laat bewegen. Als je de geverdraad aan de massa legt slaat de meter vol uit.

Dit kun je op het motorblok zelf bij de gever doen, maar ook achter de uitgebouwde meter zelf (om een oneindige weerstand in de geverdraad op te sporen, een onderbreking dus)
De bruine draad is de massa achter op de meter. Misschien is die er af gevallen door slecht klemmend stekkertje, of het zelfde bij de spanningsdraad. Nu de naald niks doet, zelfs niet bij op en af contact schakelen terwijl deze dat eerder wel deed laat vermoeden dat het metertje geen spanning krijgt of geen massa heeft. Meet ook of de spanningsdraad daadwerkelijk spanning heeft, gemeten vanaf massa en vanaf de bruine massadraad.
_________________________________________
Rebel engineering


28 maart 2024 8:43
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911 T Targa 1970
Bericht Re: Oliedrukmeter testen
Dank Erwin! Ik ga alles even nalopen.


28 maart 2024 15:02
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 4 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.