Subforum voor Audio, Navigatie en allerlei andere electronica in de auto
27 jun 2025 18:41
Omdat mijn oude accu elke keer na 4 a 5 dagen leeg was, heb ik een nieuwe, zelfde accu geïnstalleerd (nadat de auto ongeveer 2 weken met lege accu heeft gestaan). + en - weer netjes aangesloten maar nu geeft de auto geen teken van leven meer. Geen binnenverlichting, geen display, niets. Heb ik iets over het hoofd gezien?
27 jun 2025 19:21
Heb je de nieuwe accu gecontroleerd/doorgemeten
27 jun 2025 19:54
Nieuwe accu niet doorgemeten maar vantevoren aan lader gehangen die aangaf dat de accu helemaal vol zit. Betekent dat dat de accu goed is, denk je?
27 jun 2025 20:22
Nee, want ik weet niet wat voor soort accu lader jij hebt ... én het kan zeker zo zijn dat je nieuwe accu defect is.
Als je echt niets hebt - ook geen lampjes op je display - zou ik toch de accu - én ook de accu kabels controleren.
Zelfs bij een startonderbreker heb je wel ergens een lampje dat het doet.
27 jun 2025 21:37
Vermoedelijk is het niet je accu maar een ongewenste stroom verbruiker.
Accu laden en ampere meter tussen de minpool van de accu en de massa aansluiting. Normaal loopt er een stroom van 20-30 milli Ampère.
Groet
Hans
27 jun 2025 21:40
Oh sorry fout gelezen. Dacht dat je auto 2 wkn met de nieuwe accu had gestaan.
Heb je de accu spanning al gemeten?
28 jun 2025 11:03
Bedankt voor jullie reacties. Dit weekend ben ik even weg (helaas niet met de Porsche) en maandag probeer ik een multimeter te regelen om de beide accu's door te meten. Kom ik er dan op terug. Nogmaals bedankt voor jullie bijdragen zover.
28 jun 2025 16:47
Accu is gewoon leeg of de + en - zitten verkeert om. Anders moet er altijd wel ergens leven in zitten
30 jun 2025 14:19
Oude accu in house opgeladen, teruggeplaatst en startte als een zonnetje. Accu meet nu 12,83V.
Aangesloten geprobeerd de stroom te meten, ook met interieurverlichting aan. Gaf 0.00 mA op multimeter. Vreemd toch?
Nog geen kans gehad om nieuwe accu nog eens te proberen. Daar meette ik 13.2V op.
30 jun 2025 14:22
Hans, vraagje: moet je de mA meten tussen - pool en massa (is auto zelf toch?)? Niet tussen + en - pool?
30 jun 2025 15:14
Zo te lezen toch iets met de (nieuwe) accu …
anton964 schreef:Accu is gewoon leeg of de + en - zitten verkeert om.
Da’s niet te hopen. Kan je een hoop (electronische) ellende van krijgen.
30 jun 2025 15:49
Gaat 'ie dan harder achteruit dan vooruit?
30 jun 2025 17:47
johnj schreef:Hans, vraagje: moet je de mA meten tussen - pool en massa (is auto zelf toch?)? Niet tussen + en - pool?
Het meten van de ruststroom doe ik als volgt:
- maak de auto gereed voor de meting dwz kofferbak vergrendeling in de stand vergrendeld drukken, alle verbruikers uit en auto afsluiten. Het kan enige tijd duren voor dat alle systemen "in slaap" zijn
- zet de meter in de hoogste stroom meetstand
- sluit de + van de meter aan op de min-pool van de accu en de - van de meter op een massa punt (niet dat van de accu massa aansluiting op het chassis)
- verwijder dan de massa aansluiting op het chassis
- stel het meetbereik van de meter in op het kleinste bereik zonder dat overflow optreed
- tijdens de meting de auto "met rust " laten
Op deze wijze voorkom je hoge inschakelstromen (bescherming van de multimeter) en spanningsloos maken van de auto.
Na de meting eerst weer de massa aansluiting op het chassis aansluiten en dan pas de meter verwijderen.
succes
Hans
30 jun 2025 19:06
johnj schreef:Hans, vraagje: moet je de mA meten tussen - pool en massa (is auto zelf toch?)? Niet tussen + en - pool?
Zoals hierboven beschreven. Stroom meet je in serie, spanning parallel.
01 jul 2025 10:54
Als aanvulling, om een eventuele verbruiker(s groep) te detecteren, met uitgeschakeld contact een voor een de zekeringen trekken. Plaats de meetpennen van de amperemeter op beide mescontacten van de zekeringhouder. Doe dit zekering voor zekering tot je de verbruiker te pakken hebt.
01 jul 2025 19:35
Half ondersteboven liggend proberen de multimeter in de contacten te prikken vind ik gedoe. Als je de multimeter toch al in serie hebt geschakeld kun je ook, bij hogere lekstroom, een voor een de zekeringen trekken totdat de lekstroom daalt. Met een multimeter met Bluetooth lukt dat ook in je eentje.