Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 22 dec 2025 22:45

Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Retrofitten stoelverwarming 3.2; hoe 'plug & play' is dit? 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Silber / Schwarz, ori Euro & ungedrosselt
Bericht Retrofitten stoelverwarming 3.2; hoe 'plug & play' is dit?
Ik ben eigenlijk helemaal geen luxepaard, maar ik merk dat stoelverwarming wél een optie is die ik graag gebruik. Vroeger al in, in m'n voormalige '89er 3.2 coupé en de laatste jaren helemaal, in onze Bimmer 135i cabrio. Je kunt daarmee echt langer (en later op de avond) open rijden namelijk! Juist daarom zou ik eigenlijk ook best stoelverwarming in onze '89er 3.2 targa willen, maar die heeft het dus niet...

Ik speel daarom met de volgende gedachte:

Bij profi autobekleder:

(1) stoelverwarmingsmatjes onder het ori leer laten aanbrengen (mag gewoon aftermarket, minstens net zo goed / meer value for money dan origineel heb ik begrepen)

(2) smalle bedieningspanelen met alleen bedieningsknoppen elektrische stoelverstelling aan zijkanten stoelzittingen laten vervangen door brede bedieningspanelen met bedieningsknoppen elektrische stoelverstelling + stoelverwarming (deze panelen incl. schroefjes wél origineel)

Bij m'n vaste garage:

(3) bedrading correct op elkaar (en op draadboom auto) laten aansluiten

Wat ik nu afvraag gaat met name over stappen (2) en (3):

Bij stap (2): zijn de zittingen onder de bekleding al voorbereid voor een breder bedieningspaneel met 4 .i.p.v. 2 schroefjes? (De 2 schroefjes van het smalle bedieningspaneel lijken bij het bredere paneel op dezelfde plek te zitten, maar dan met 2 extra erbij.)

Bij stap (3): is een '89er 3.2 die zonder stoelverwarming geleverd is qua bedrading al wel voorbereid op stoelverwarming?

Weet iemand dit? Mijn dank is groot!

22 dec 2025 11:35
Profiel
Moderator
The Last of the Mohicans ~ 993
Bericht Re: Retrofitten stoelverwarming 3.2; hoe 'plug & play' is di
  • Je zal een plus en min draad moeten trekken ....
  • Ik zou twee schakelaars in het midden-console maken, als ik jou was.

22 dec 2025 14:17
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Sint-Niklaas (B)
Geen flauw idee maar ik zou zeker iets voorzien met 3 standen, mijn eerste 2 roadsters hadden gewoon aan / uit. 3 standen is een stuk aangenamer, bij koud weer is de laagste stand prima om de hele tijd aan te laten staan bij open rijden.

22 dec 2025 15:02
Profiel
PorscheForum Rakker
Silber / Schwarz, ori Euro & ungedrosselt
2.2VTEC schreef:
Geen flauw idee maar ik zou zeker iets voorzien met 3 standen, mijn eerste 2 roadsters hadden gewoon aan / uit. 3 standen is een stuk aangenamer, bij koud weer is de laagste stand prima om de hele tijd aan te laten staan bij open rijden.

Mede daarom zou ik dit het liefst willen laten doen met de originele bedieningspaneeltjes (indien passend als retrofit dus) i.p.v. een aftermarket schakelaar in de middenconsole, de originele bediening heeft een 'scrollwieltje' waarmee je de warmte kunt instellen. In onze Bimmer is de hoogste stand idd ook alleen lekker als je half bevroren instapt, als je die stand te lang aan laat staan word je compleet gefrituurd :)

22 dec 2025 16:44
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 4 berichten ]