Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 28 maart 2024 14:58



Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 
speaker zoektocht 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Neppert
Neppert
Bericht speaker zoektocht
Vraag aan de audiofielen onder ons.
Ik heb sinds kort een nieuwe autoradio gekocht voor mij DD en nou merk ik dat mijn speakers ook niet echt denderend meer zijn.
Het betreft deze radio:
http://www.kenwood.nl/car/autoradio/all ... ew=details

Nu zit ik me een beetje in te lezen over wat voor een speakers er bij kunnen, zonder dat ik de boel kan opblazen, alleen snap ik er niet echt veel van.
Hoeveel watt, impendatie, ohms......iets met het bos en de bomen. :lol:
Wie o wie heeft een verlossend antwoord voor me.
Ik zoek dus iets wat ik max volume kan draaien, zonder subwoofer of extra versterker.
_________________________________________
In principe houd ik mij principieel niet aan mijn principes!


24 nov 2017 16:13
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: speaker zoektocht
Staat er bij, de tech specs. Uitgang (piek) 50W moeten ze kunnen handlen. En tussen de 4-8 kOhm. Verder even checken welke inbouw ruimte je auto heeft zodat je weet hoeveel inch speakers.... qua box zelf let op het frequentiebereik. Zo veel mogelijk, let ook op hoe laag ze aan kunnen (herz). Succes!
_________________________________________
924 fun!


24 nov 2017 19:17
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayman S
Bericht Re: speaker zoektocht
Neppert schreef:
Ik zoek dus iets wat ik max volume kan draaien, zonder subwoofer of extra versterker.

Je kunt hele goede speakers kopen, maar max Volume zal altijd vervormen. Daar is de versterker in de radio niet goed genoeg voor.
_________________________________________
Mvg,

René


24 nov 2017 19:21
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Neppert
Neppert
Bericht Re: speaker zoektocht
Thnx heren.
Ik heb de specs ook wel gezien, maar ik dacht, misschien als ik er zwaardere boxen op aansluit ik tot max volume kan gaan zonder dat ze opblazen.
Maar als ik het goed begrijp moet er daarvoor toch een betere versterker bij?
_________________________________________
In principe houd ik mij principieel niet aan mijn principes!


24 nov 2017 19:39
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Carrera
Bericht Re: speaker zoektocht
Ja, betere specs vd radio, booster erachter en geschikte speakerset....Ohja, ook de bekabeling.

Bij de betere autoradio zaak kunnen ze je wel verder helpen.
_________________________________________
early to bed early to rise makes a man healthy wealthy and wise


24 nov 2017 19:51
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayman S
Bericht Re: speaker zoektocht
Indien je betere speakers koopt, bijvoorbeeld MTX, dan krijg je heel wat beter geluid en als je je radio dan helemaal openzet dan gaan ze echt niet stuk. Maar dan klinkt het niet echt niet super meer. Alleen erg hard.
_________________________________________
Mvg,

René


24 nov 2017 22:35
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
987 Boxster Spyder, Ex. Porsche 356 speedster outlaw rep, ex 964 C2
Den Haag
Bericht Re: speaker zoektocht
Daarmee kun je wel elke speaker slopen, signaal verstoort en ongecontroleerd als je de radio helemaal open zet. Daar kan een speaker niet goed tegen.

Wat voor een auto hebben we het over?
_________________________________________
Bijdrage is geschreven op persoonlijke titel en vertegenwoordigt niet de visie van uw belastingadviseur in Den Haag


24 nov 2017 23:04
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Neppert
Neppert
Bericht Re: speaker zoektocht
Het betreft een Hyundai Sonata uit 2005 (met de vierkante koplampen)

Maar goed, het maakt dus niet uit wat voor een boxen ik er aan hang.
Zodra ik max volume ga vervormt het of gaan ze kapot.
_________________________________________
In principe houd ik mij principieel niet aan mijn principes!


25 nov 2017 9:17
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
987 Boxster Spyder, Ex. Porsche 356 speedster outlaw rep, ex 964 C2
Den Haag
Bericht Re: speaker zoektocht
Zo te zien moet je een 6,5 inch 2 weg set hebben. Daar is veel keuze in. Ik zou dit kiezen denk ik

https://www.carshopfortuin.nl/165-cm/537-focal-iss-165-165-cm-composet-3544054750179.html
_________________________________________
Bijdrage is geschreven op persoonlijke titel en vertegenwoordigt niet de visie van uw belastingadviseur in Den Haag


25 nov 2017 12:41
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: speaker zoektocht
In de 2005 Sonata passen voorin 6,5" (16,5cm) speakers en achter 6" x9 " (16x23cm) maar ook daar kan je 16,5 zetten maar meer conus oppervlakte is meer bas.
Je speakers moeten een impedantie hebben van 4 ohm. Dat is meestal zo bij autohifi. Om zoveel mogelijk uit je versterker te halen moet je kijken naar de gevoeligheid van de speakerset. Het aantal db/watt op één meter afstand gemeten geeft aan hoeveel herrie ze kunnen maken met 1 watt input. Des te hoger het aantal des te meer geluid voordat de radio gaat vervormen. Het toegestane vermogen van je speakers moet liefst wel 50 watt of meer zijn, high end speaker met een hoog toegestaan vermogen hebben meestal een lage ongunstige gevoeligheid (dat is een trade-off: stijvere ophanging van de konus voor meer controle geeft lagere gevoelgheid). Er is natuurlijk een beperking aan wat je radio met zijn effectieve vermogen van 4x22 watt kan doen.

Verder zitten de voorspeakers laag in je voordeur. Om het geluidsbeeld van voren te laten komen ipv beneden zou je voor een set met losse tweeters kunnen kiezen. De tweeters gaan dan bij de spiegeldriehoek en worden gericht op de oren van de tegenover gezeten persoon (linker tweeter richten op oren voorpassagier etc.)

Tot zover fase 1. Wil je naar een echt beter geluid dan komt fase 2: Een dingetje is het frequentiebereik. Je radio zal ook het sublaag willen weergeven en dat is waar het probleem zit. De radio heeft niet het vermogen om dat goed te doen en de speaker in de deur kan het eigenlijk niet goed weergeven. Beide aspecten geven vervorming bij zowel radio als speaker. Daarom is de grootste winst te halen door je deurspeakers alleen frequenties van boven de 80 hz te geven. Radio blij, speakers blij en jij blij. Het sublaag laat je weergeven door een subwoofer in de kofferbak met een eigen versterker. Jij nog blijer. Je radio moet dan wel over een line out met low-pass beschikken (heeft de KDC-210UI) en moet dan een 80hz highpass op zijn eigen versterker kunnen toepassen (dat lees ik niet voor je model maar dat kan je testen).


25 nov 2017 13:11
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Neppert
Neppert
Bericht Re: speaker zoektocht
Bedankt voor de info, mooi duidelijk verhaal ook Octaaf!!
Dat Focal setje zag er ook goed uit en past volgens mij ook wel goed als ik ga kijken wat Octaaf allemaal vermeld!

Dus ik even gaan kijken of ik de speakers makkelijk kan verwijderen......nou nee dus! :bang:
Ik dacht even een makkelijk klusje te doen, roostertje verwijderen, 4 schroefjes loshalen, connector los en de nieuwe speaker aansluiten en klaar is Kees.
Rooster kwam niet los, dus toen maar het deurpaneel een beetje los gehaald...blijkt dat het rooster gewoon soort van vast zit.
Het hele deurpaneel moet er dus af, maar dat is nog niet alles.
Ik even op Youtube gekeken hoe of wat....blijkt dat de speaker een soort van unit is die je ook nog eens moet slopen.
Nou ben ik niet vies van een DIY-projectje maar hier zit ik even niet op te wachten.

https://www.youtube.com/watch?v=VtOJ45Srcf0

Dus dit laat ik maar mooi even voor wat het is, dan maar de muziek wat minder hard 8)
_________________________________________
In principe houd ik mij principieel niet aan mijn principes!


26 nov 2017 21:53
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht Re: speaker zoektocht
gewoon even bij Octaaf langs :idea: Die verkoopt die spullen toch ook? :scratch:
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


26 nov 2017 21:55
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: speaker zoektocht
Het is een eer Horn dat je me voor een professional aanziet maar nee ik ben al lang een auto-hifi liefhebber / doehetzelver. Had al eerder autospeakers gekocht dan een auto. Koos mijn lease auto's op "de inbouwmogelijkheden". Dat soort dingen. Inbouwen is altijd wel weer een hele klus dus ik begrijp dat Neppert er naast zijn andere project weinig trek in heeft. Is ook wel een verschil of het boodschappenwagen is of een auto waar je elke dag een uur mee in de file staat.

Maar weer on topic. Het klopt dat een woofer meestal in de deur vast zit (ook bij de deze zie ik in die video). Dan zit hij lekker stevig en kan de deur als klankkast gebruikt worden. Middentoners en tweeters zitten meestal juist wel aan het deurpaneel vast. Een deurpaneel verwijderen is meestal net als in de video in 5 minuten gebeurd. Hopelijk werken al je klikkers nog en kan je hem dan weer monteren nadat je de nieuwe speaker gemonteerd hebt.

In de video zie je dat de originele speaker met popnagels vast zit. Verder zie je dat de speaker in de plastic behuizing zo een 3 a 4 cm naar voren komt dus dat zal bij de montage van aftermarket speakers nog moeten uitvullen met custom made waterproof mdf vulringen (groene watervaste mdf verkopen ze hij oa de Gamma). Enne als je toch lekker bezig bent en toch je deur open hebt zou je ook de deur nog kunnen ontdreunen met bitumen plakplaten. Dit en deze zijn voorbeeld projecten.


26 nov 2017 23:33
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Neppert
Neppert
Bericht Re: speaker zoektocht
Precies, als je het dan doet moet je het ook direct goed doen.
En dan wordt het weer een behoorlijke klus.
Misschien ooit een keer als er wat meer tijd voor is, en lekker weer zodat ik niet in de regen zit te prutsen. :wink:
_________________________________________
In principe houd ik mij principieel niet aan mijn principes!


27 nov 2017 13:06
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 14 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Heinz


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.