Switch to full style
Subforum voor Audio, Navigatie en allerlei andere electronica in de auto
Plaats een reactie

Lambda sensor Porsche boxster 3.2 ''uitschakelen''

13 apr 2018 20:10

Beste forum bezoekers,

Ik krijg steeds een motorstorings lampje als ik mijn boxster 3.2 uit 2004 de sporen geef.
Na uitlezen lijkt de storing van de lambda sensor afkomstig te zijn.
De sensor is origineel en ook doorgemeten. Na resetten is alles weer in orde.
Is specifiek dit alarm niet uit de software te halen?

Hoe graag jullie ideeën hierover.

Re: Lambda sensor Porsche boxster 3.2 ''uitschakelen''

13 apr 2018 20:50

Hier hetzelfde probleem! Ik zal wel commentaar krijgen,maar ik heb het "check engine" lampje verwijderd :popcorn: . En dat al 70k km geleden. Motor loopt nog steeds als een zonnetje.

Re: Lambda sensor Porsche boxster 3.2 ''uitschakelen''

13 apr 2018 22:04

Kan ik inkomen, maar er zijn meerdere redenen voor dat lampje om te gaan branden...

Re: Lambda sensor Porsche boxster 3.2 ''uitschakelen''

13 apr 2018 22:53

amerikaanse auto?

Re: Lambda sensor Porsche boxster 3.2 ''uitschakelen''

13 apr 2018 22:58

Nee, geen Amerikaan... Wellicht is het softwarematig aan te passen...

Re: Lambda sensor Porsche boxster 3.2 ''uitschakelen''

14 apr 2018 11:22

en wat levert een meting van de uitlaatgassen op bij de APK ?

Re: Lambda sensor Porsche boxster 3.2 ''uitschakelen''

14 apr 2018 17:05

Ook deze meldingen een tijd gehad. Codes wezen op lamda storingen. Vervangen zou het probleem kunnen verhelpen.
Niet gedaan, uiteindelijk bleek het een beginnend AOS probleem.
Deze is vervangen en het probleem is niet meer voorgekomen.

Re: Lambda sensor Porsche boxster 3.2 ''uitschakelen''

15 apr 2018 9:31

De lambda storing komt er niet voor niets. Het kan zo simpel zijn als een lambda die minder wordt en hoger in de toeren buiten zijn bereik valt, maar ook een minder goede verbranding (om welke reden dan ook) kan een lambda melding veroorzaken. (te arm of juist te rijk)

Een lambdadensor meet je uitlaatgassen. Als daar een afwijking in zit die te groot is krijg je een foutmelding.

De oorzaak van de fout opzoeken is dus wel aan te raden.

Re: Lambda sensor Porsche boxster 3.2 ''uitschakelen''

15 apr 2018 19:54

Nog even als toevoeging, welke lambda geeft hij aan? Voor of na de katalysator? Dat maakt ook een wezenlijk verschil qua diagnose.

Re: Lambda sensor Porsche boxster 3.2 ''uitschakelen''

16 apr 2018 11:20

De voorste lambda , of die na de KAT?

Je kan er evt een verlenger tussen zetten die de sensor uit de uitlaat gas stroom haalt..

Re: Lambda sensor Porsche boxster 3.2 ''uitschakelen''

16 apr 2018 13:05

Vorige maand had ik hetzelfde probleem met mijn boxster 2.7 . Na in Duitsland met hoge snelheid gereden te hebben, kreeg ik een motorstoringslampje te zien.
Een dag later heb ik hem laten uitlezen en bleek een probleem gevonden bij de luchtmassameter en beide lambdasondes. Het één zou met het ander te maken hebben. Alles is gereset om de komende tijd te zien of het zich weer voordoet. Je begrijpt dat ik nu niet graag even boven de 200 ga kijken of het nog een keer gebeurd. Over 4 maanden maar eens uitgebreider kijken bij de onderhoudsbeurt.

Mijn gedachte is dat het schoonmaken van de LMM het probleem al zou verhelpen, maar wat als de vervuiling komt van de AOS. Die laatste is misschien de echte boosdoener.

Ik hoop dat er hier een paar goeie oplossingen worden besproken. Ik ben benieuwd.

Re: Lambda sensor Porsche boxster 3.2 ''uitschakelen''

16 apr 2018 14:14

Kan een P0420 zijn, "catalyst efficiency below threshold", in dat geval kan je de cat vervangen of in de ECU de minimum waarden laten veranderen door een tuner. Gezien de leeftijd van jouw auto zou ik dat alleen doen als je nog wel door de viergassenmeting komt voor de APK. Bij nieuwe auto's wordt namelijk alleen gekeken naar een MIL (en volgens de regels ook readiness status) en geen meting.

Maar zonder uitgebreide info van de TS kunnen we wel 100 diagnoses verzinnen :bang:

Re: Lambda sensor Porsche boxster 3.2 ''uitschakelen''

17 apr 2018 20:33

Mss heeft Bo-Rent nog tips.

Re: Lambda sensor Porsche boxster 3.2 ''uitschakelen''

24 apr 2018 20:52

Ik ga eens even kijken of ik antwoord kan geven op jullie vragen.
Tot nu toe de foutmelding nog niet weer gezien overigens...
Plaats een reactie