Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 28 maart 2024 20:22



Antwoord op onderwerp  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Hoe heet mag een autoradio worden 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Hoe heet mag een autoradio worden
Dat is een goede opmerking. Als u zeker bent dat de Blaupunkt alleen maar zeer warm wordt als de Nokia versterker erop aangesloten is, dan is er mogelijks een onjuiste of onaangepaste aansluiting tussen Blaupunkt en Nokia. Ik ken de Nokia versterker niet. Normaal gezien krijgt de Nokia versterker een stuurspanning vanuit de Blaupunkt om de Nokia aan te zetten wanneer de radio wordt aangezet. Dit is een pin op de Iso connector die 12 volt uitstuurt naar de versterker bij het aanzetten van de radio. Dit is dezelfde draad die gebruikt wordt om bijvoorbeeld een elektrisch uitschuifbare antenne te bedienen. Een zwaardere voedingsdraad zal de Nokia wel hebben om het vermogen te geven (schakeldraad is enkel om de Nokia aan te sturen).

De Blaupunkt München RD 104 heeft zelf al een uitgangsvermogen van 4x20 Watt, wat wil zeggen dat de eindtrappen van deze radio reeds 'gebrugde' eindtrappen zijn, omdat anders dat vermogen niet kan geleverd worden bij een gewone SEPP (single enden push pull) versterker op 12 volt. Bij deze gebrugde versterkers ligt geen enkele van de luidsprekerdraden aan massa.
Mogelijks heeft de Becker een lager vermogen, en dus misschien de gewone SEPP versterkers, die wél 1 draad per uitgang aan de massa hebben liggen. Dit kàn de reden zijn waarom de Becker feilloos werkt, en de Blaupunkt niet.

Het kan ook zijn dat de versterker belasting lager is dan 4 Ohm, waardoor de Blaupunkt té warm wordt. Dat kan ik niet zomaar zeggen. Enkel door een en ander door te meten kan men de ware reden vinden. Al de rest is gissen.

Wat wél zeker is, is dat door een eventuele onjuiste (of onaangepaste) aansluiting te maken, is de kans op definitief beschadigen heel reëel.

Bij de meeste handleidingen van autoradio's (zowel Blaupunkt, Grindig, Clarion,...) wordt vaak gewag gemaakt dat het apparaat warm wordt, en dus zoveel mogelijk bedrading weg te duwen bij inbouw van het apparaat. Het is evident dat het ene apparaat warmer wordt dan het ander, maar het feit dat je je hand er écht niet op zou kunnen houden, is reeds een niet normale situatie.


02 aug 2020 19:11
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
924 2.0 '84, 997.2 cabrio
Bericht Re: Hoe heet mag een autoradio worden
OPGELOST!
Toen ik de auto kocht was hij voorzien van een orginele Porsche radio, specifiek voor de USA. De frequenties van zo'n radio komen niet overeen met onze zenders. Er is voor aflevering een Europese radio geplaatst. En daar is het vermoedelijk mis gegegaan. Er is een verloopkabel gebruikt voor de luidsprekers omdat de grotere stekker voor de luidsprekers van de auto zelf vermoedelijk niet paste. Toen was er met die verloop wel aansluiting op de radio. Dat heeft dus altijd zo gezeten. Ook toen ik zelf een Becker plaatste heb ik uiteraard die verloopstekker weer geplaatst. Ik wist niet beter. Dat dat al die tijd goed is gegaan is denk ik meer geluk dan wijsheid.
Ik heb vanavond alle aansluitingen/stekkers los gemaakt. Ik zag, dat de stekker van de luidsprekers die tot de standaard kabelboom behoort gewoon achterin de Blaupunkt paste. Daar zitten dus alle aansluitingen aan die naar de versterker gaan.
Alle extra dradentroep opgeruimd en het werkt nu feilloos. Niks meer warm of heet worden. Ik ben helemaal blij!
Iedereen bedankt voor het meedenken.


02 aug 2020 20:45
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Porsche 911 Carrera Cabriolet 3,2 '89
Bericht Re: Hoe heet mag een autoradio worden
Apart verhaal.
Als ik het goed begrijp zit nu nog een versterker in de auto die niet meer meedoet?
Waar zit die dan? Je kunt die dus ook weghalen.

Mooi dat het hitteprobleem is opgelost in ieder geval, al was er denk ik geen probleem want het heet worden staat in de beschrijvingen.
_________________________________________
"Any part of my work can be interrupted for something important like golf or bowling" Bud Sagendorf


02 aug 2020 23:37
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
924 2.0 '84, 997.2 cabrio
Bericht Re: Hoe heet mag een autoradio worden
Nee hoor. De versterker werkt nog gewoon. Zo gauw je debedrading aan de radio koppelt, hoor je onder de bijrijders stoel een relais. Het volume is ook niet afgenomen en ook de kwaliteit van het geluid is hetzelfde. Maar die versterker werd dus vermoedelijk op een verkeerde wijze van voeding voorzien, waardoor de radio bloedheet werd.


03 aug 2020 8:01
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Hoe heet mag een autoradio worden
Blij te horen dat probleempje opgelost is :thumleft:


03 aug 2020 10:49
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Porsche 911 Carrera Cabriolet 3,2 '89
Bericht Re: Hoe heet mag een autoradio worden
bjft schreef:
Ik zag, dat de stekker van de luidsprekers die tot de standaard kabelboom behoort gewoon achterin de Blaupunkt paste.
Je schrijft hier toch dat je de luidsprekers in de Blaupunkt hebt geprikt?
OK het is dus een multistekker waar nog van alles bij zit, waaronder een (vermoedelijk) linesignaal dat naar de tweede versterker gaat ;)
_________________________________________
"Any part of my work can be interrupted for something important like golf or bowling" Bud Sagendorf


03 aug 2020 11:44
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
924 2.0 '84, 997.2 cabrio
Bericht Re: Hoe heet mag een autoradio worden
Inderdaad. De originele stekker op de juiste ingang van de radio zorgt voor de goeie aansturing van de versterker. Ik had het relais van de versterker ook nog nooit gehoord. Ik heb er alle vertrouwen in dat het nu goed is.


04 aug 2020 9:08
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 32 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: disciple, rene leclerc, Tilt!


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.