Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 29 maart 2024 1:45



Antwoord op onderwerp  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Hoe heet mag een autoradio worden 
Auteur Bericht
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
924 2.0 '84, 997.2 cabrio
Bericht Hoe heet mag een autoradio worden
Ik had een slechte ontvangst en om wat te rommelen met de antennekabel had ik de radio half uit het dashboard hangen. Daarbij merkte ik dat de radio aan de linker zijkant behoorlijk warm werd, om niet te zeggen gewoon heet. Waar komt dit door? Is het normaal? Herkent iemand dit? Het is een Blaupunkt Munchen.


17 okt 2018 20:28
Profiel
PorscheForum Rakker
Het Gooi, ex 964 C2 Coupe, ex 964 C4 Targa, ex 911T Targa '72 , ex 964 C4 Coupe, ex Tannengrun 996C2
Bericht Re: Hoe heet mag een autoradio worden
Blaupunkt 43.7 Gr , Kenwood 37.3
_________________________________________
Ex 964 C2
Ex Targa 964 C4
Ex 911T 1972
Ex 964 C4 Coupe
Ex 996 C2
991 C2S Sportchrono


17 okt 2018 21:04
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
924 2.0 '84, 997.2 cabrio
Bericht Re: Hoe heet mag een autoradio worden
Nou ik denk dat de blaupunkt van mij wel warmer is dan die 47,3C. Hij is gewoon echt heet. Heb ik net de Becker er nog even aan gehangen. Die wordt heet aan de achterzijde. Het zal dus wel normaal zijn. Maar hoe kan dat?


17 okt 2018 21:23
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Re: Hoe heet mag een autoradio worden
Stroomverbruikers genereren altijd warmte ;)

De ene iets meer dan de andere ....
_________________________________________
In the Dutch mountains ...


17 okt 2018 22:18
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Porsche 911 Carrera Cabriolet 3,2 '89
Bericht Re: Hoe heet mag een autoradio worden
Misschien is de buitenwand heatsink voor de transistors van de eindtrappen?
bjft schreef:
Nou ik denk dat de blaupunkt van mij wel warmer is dan die 47,3C. Hij is gewoon echt heet.
De pijngrens ligt op 44-45 °C, afhankelijk van hoe lang je je vingers er op houdt. 47 °C kan dus best als "echt heet" voelen.
_________________________________________
"Any part of my work can be interrupted for something important like golf or bowling" Bud Sagendorf


18 okt 2018 13:32
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Carrera
Bericht Re: Hoe heet mag een autoradio worden
Audio eindtrap is ingesteld als klasse A versterker, in rust staat hij nog flink stroom te trekken...

Zoek anders op internet....
_________________________________________
early to bed early to rise makes a man healthy wealthy and wise


18 okt 2018 19:59
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Hoe heet mag een autoradio worden
bjft schreef:
Waar komt dit door? Is het normaal?


Analoge apparatuur heeft een rendement van ongeveer 55 procent. Als je 20 watt naar je speakers stuurt neemt de radio 36 watt op en zet hij die extra 16 watt om in warmte.


18 okt 2018 20:12
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 Targa en Passat met pit; eerder 964 C2, 911 3.2
Leiden
Bericht Re: Hoe heet mag een autoradio worden
ewp964c2 schreef:
Blaupunkt 43.7 Gr , Kenwood 37.3

Serieus? Zijn daar normen voor?
_________________________________________
Het is zoals het is - en niet anders...


19 okt 2018 17:59
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
924 2.0 '84, 997.2 cabrio
Bericht Re: Hoe heet mag een autoradio worden
Ik sta inderdaad ook versteld van dergelijke informatie.


20 okt 2018 10:16
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Re: Hoe heet mag een autoradio worden
Ik ben ookal 53 graden C. tegen gekomen :shock:


20 okt 2018 10:18
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
924 2.0 '84, 997.2 cabrio
Bericht Re: Hoe heet mag een autoradio worden
Even mijn eigen draadje weer opgepakt. Het liet me niet los dat die radio zo warm werd. Ik sta weer aan de vooravond van een lange trip door Duitsland, Oostenrijk, Italië en Zuid Frankrijk. Was al bijna zover, dat ik de Becker er weer in wilde zetten. Toch nog maar eens een keer weer gezocht op internet en nu vond ik de Duitse handleiding voor het inbouwen. En wat staat daar: "Das Seitenteil des Autoradiogehäuses wird im Betrieb sehr heiß. Achtung: Es ist darauf zu achten, daß keine Kabel am Gehäuseanliegen".
Zucht. Ik laat hem lekker zitten. Staat veel mooier dan de Becker.


30 apr 2019 14:29
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
914 1.7 1973
Ermelo, NL
Bericht Re: Hoe heet mag een autoradio worden
Olaf schreef:
Ik ben ookal 53 graden C. tegen gekomen :shock:

Dat geldt enkel voor Pioneer.
_________________________________________
1973/3 914 1.7 Olympic Blue


30 apr 2019 15:19
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Porsche 911 Carrera Cabriolet 3,2 '89
Bericht Re: Hoe heet mag een autoradio worden
bjft schreef:
Zucht. Ik laat hem lekker zitten. Staat veel mooier dan de Becker.

:D
En goede reis!
_________________________________________
"Any part of my work can be interrupted for something important like golf or bowling" Bud Sagendorf


01 mei 2019 1:20
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Hoe heet mag een autoradio worden
Mss zijn de gekozen luidsprekers de oorzaak van het heet worden van de radio.
De luidspreker impedantie voor auto luidsprekers is bijna altijd 4 Ohm indien rechtstreeks aangesloten op de autoradio.
Maar soms kiezen fabrikanten van versterkers voor een lagere impedantie bv Bose.
Ook kan een becker de lagere impedantie wel aansturen, de blaupunkt heeft daar wat meer moeite mee.
Als er meer luidspreker per kanaal aangesloten zijn kan de impedantie ook veranderen.
Meestal staat de waarde in Ohm op de luidspreker..


04 mei 2019 9:57
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
924 2.0 '84, 997.2 cabrio
Bericht Re: Hoe heet mag een autoradio worden
Even dit onderwerp nog een keer nieuw leven inblazen.
Ik kwam de Blaupunkt bij toeval weer tegen en ik wil eigenlijk die radio graag in de 993 i.p.v. de Becker, die ik voor de zekerheid toch maar gemonteerd heb.
Maar zoals eerder gezegd wordt die Blaupunkt loeiheet aan de linker zijkant. Je kunt hem daar dan niet meer vasthouden. Overigens functioneert de radio verder prima. Ja een paar pixels ontbreken, maar net op plekken waar je ze nauwelijks mist.
Ik heb twee andere radio's op dezelfde stekkers aangesloten en die blijven koud of worden maximaal lauwwarm.
De auto is standaard uitgerust met een Nokia versterker, maar zonder de knoppen die je bij sommige uitvoeringen in het linker portier hebt

Ik zoek nu iemand die verstand heeft van deze Blaupunkt München RD 104 of überhaupt van dit soort radio's uit die tijd en die kans ziet om hem te repareren, want dat er iets niet goed is lijkt me wel duidelijk.

Wie heeft daarvoor een adres. " Oldtimerradio" heb ik een tijd geleden al geprobeerd, maar die kon/deed het niet.


31 jul 2020 21:38
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Sint-Niklaas (B)
Bericht Re: Hoe heet mag een autoradio worden
Dimitri Vegas en Like Mike wat stiller afspelen helpt doorgaans ook :lol:
_________________________________________
MX-5 voorheen NC Niseko, nu ND 2.0 Sport / Recaro nog steeds... the poor man's Boxster
Honda VFR800FI


31 jul 2020 21:52
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 2.4 T targa '72, 991 4S cabrio '13
Bericht Re: Hoe heet mag een autoradio worden
Ik twijfel of er echt iets mis is met die radio... Als ik mijn moderne apple MacBook aan de lader hangt wordt dat stekkertje dat in de laptop steekt ook gloeiend heet... Volgens mij is het (hete) gedrag van je radio gewoon "normaal".

Kleine koelfan monteren voor de zekerheid :scratch: Niet echt praktisch, maar begrijp dat je je zorgen maakt of de zaak niet in de fik gaat.
_________________________________________
https://www.instagram.com/outletvalve/

"Racing is life. Anything before or after is just waiting."


01 aug 2020 10:32
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Hoe heet mag een autoradio worden
Ik heb vanaf 1978 (toen ik nog student elektronica was) tot 1990 herstellingen gedaan aan autoradio's. Onder garantie van Grundig, maar eveneens Blaupunkt, Becker, Clarion en Pioneer hersteld. Dit deed ik vooral uit hobby. Na mijn studies een tijd gewerkt bij Philips in de R&D afdeling hier in België. Nadien toch overgeschakeld naar de IT branche, waar ik nu reeds meer dan 30 jaar (internationaal) in bezig ben. Ik ben steeds verder blijven herstellingen doen aan audio-apparatuur -weliswaar in mindere mate- maar de interesse in de audio-elektronica is gebleven.
Wat me nu interesseert is, waarom deze Blaupunkt Munchen RD 104 heet wordt, of toch niet. Hoogstwaarschijnlijk zal dit apparaat ook meer stroom nemen dan normaal. Ik vermoed niet dat er een probleem zal zijn met de uitgangs-IC's (mogelijks TDA 2020 of iets dergelijks voor de 4 uitgangen), want als deze stuk zijn is er niets te horen, dan wel sterk vervormd geluid. Waarom dit apparaat uitzonderlijk warm wordt interesseert me wel. Als je dus écht niemand vindt om dit te checken, wil ik dat wel graag eens nagaan. Echter; ik woon in Knokke-Heist, dus België aan de kust zo'n 10 Km van de Nederlandse grens. Als niemand dichter bij u dit probleem kan nagaan, wil ik dit eventueel wel doen.

Groeten,
eQuanD


01 aug 2020 14:02
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Hoe heet mag een autoradio worden
Wat ik hier nu juist lees in de montage handleiding van de Blaupunkt Munchen RD104 :

VeiligheidsvoorschriftenInbouw en aansluitingVóór het inbouwen en aansluiten van het toestel dient men de minpol vande accu los te koppelen.Let er op, dat bij het boren van gaten geen voertuigdelen (accu, kabels,zekeringenkast) worden beschadigd.De diameter van de pluskabel en de sterkte van de zekering van hettoestel zijn afhankelijk van de stroomopname door de apparatuur die isaangesloten. Lees eerst de aanwijzingen van de toestelspecifiekeinbouwinstructie.De doorsnede van de pluskabel mag minmaal 2,5 mmtoestel is beveiligd met een standaard 10 A glaszekering. Zijkant autoradiobehuizing wordt in gebruik zeer heet. Let er daarom op, dat geen kabels tegen de behuizing liggen.


01 aug 2020 14:30
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
924 2.0 '84, 997.2 cabrio
Bericht Re: Hoe heet mag een autoradio worden
Ik had die passage in de inbouwvoorschriften uiteraard ook gelezen en was in eerste instantie ook wel gerust. maar uiteindelijk vertrouw ik het toch niet.
Ik zou dus eens iemand moeten vragen die een zelfde soort Blaupunkt uit die periode heeft om eens te checken of die radio ook zo heet wordt.

Dus:
Is er iemand hier op het PF die een soortgelijke Blaupunkt heeft en die de moeite wil nemen om de radio even met de twee demontagebeugels uit het dashboard wil nemen en voelen of die radio als ie aan staat ook zo heet wordt. Het is nog geen 10 minuten werk.
Kan natuurlijk ook een losse radio zijn, als het maar eentje is uit dezelfde serie als deze.

Afbeelding


01 aug 2020 16:05
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Carrera
Bericht Re: Hoe heet mag een autoradio worden
Ik heb deze in de kast liggen,...ook redelijk in de buurt want vaak zijn de eindtrap ontwerpen wel hetzelfde... :?:

77347
_________________________________________
early to bed early to rise makes a man healthy wealthy and wise


01 aug 2020 18:14
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Porsche 911 Carrera Cabriolet 3,2 '89
Bericht Re: Hoe heet mag een autoradio worden
Oh wordt het een radio-showtopic?
Ik heb deze Blaupunkt Woodstock SQR 88 nog liggen, die zat oorspronkelijk in de auto en moet terug er in.
Of die heet wordt weet ik niet.
77348
_________________________________________
"Any part of my work can be interrupted for something important like golf or bowling" Bud Sagendorf


Laatst bijgewerkt door NordRack2 op 01 aug 2020 18:59, in totaal 1 keer bewerkt.



01 aug 2020 18:47
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
924 2.0 '84, 997.2 cabrio
Bericht Re: Hoe heet mag een autoradio worden
Die is niet uit dezelfde periode, maar bedankt voor het meedenken.


01 aug 2020 18:49
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 Targa en Passat met pit; eerder 964 C2, 911 3.2
Leiden
Bericht Re: Hoe heet mag een autoradio worden
Er is hier al eerder een topic geweest over radio’s die heet werden. Meen dat Olaf daar ook ervaringen mee had. Ik zou even de zoekfunctie gebruiken.
_________________________________________
Het is zoals het is - en niet anders...


01 aug 2020 23:09
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
924 2.0 '84, 997.2 cabrio
Bericht Re: Hoe heet mag een autoradio worden
Korte update.
De Blaupunkt in de Peugeot van moeders aangesloten en geen centje pijn. Radio werkt perfect en blijft koud! Ergo, de combinatie van de radio met de 993 werkt niet zoals het hoort. Ik heb een M490 Klangpakket in de auto. Mogelijk dat er in de aansluiting iets niet goed gaat? Dat zou ook kunnen verklaren waarom de radio alleen warm wordt zo gauw de luidsprekers aangesloten worden. Zou het kunnen zijn, dat de versterker nu spanning krijgt via de luidsprekeruitgang?Slaat iemand hierop aan?


02 aug 2020 17:33
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 32 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.