Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 29 maart 2024 16:10



Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Porsche 996 cabrio dak opent niet met dashboardswitch 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
ex-911 SC Targa '82, nu 996 C2C
Amersfoort
Bericht Porsche 996 cabrio dak opent niet met dashboardswitch
Beste mensen,

Sinds enkele dagen werkt de 'rocker switch' voor de bediening van de cabrioletkap van mijn Porsche 996 Mk2 niet meer. Noodbediening van kap (zowel openen als sluiten) via slot in bestuurdersdeur werkt goed! Geen mechanische beperkingen dus in werking van de kap. Ik ben nu aan het uitzoeken waar dit aan kan liggen en hoop op wat tips voor de foutopsporing!

Afbeelding

Mede klachten:
• Stoelverstelling werkt niet (past bij defecte zekering B5, E3, E4)
• Spiegelinstelling werkt niet (past bij defecte zekering B5)
• Achteruit rijlichten werken niet (past bij defecte zekering B5)

Allereerst zekeringen gecontroleerd. Mogelijke betrokken zekeringen:
B1, B5, C3, D3, E2, E3, E4.

Zekering B5 (7,5A) blijkt defect en brandt binnen korte tijd weer door na vervanging.

Zekering B5 is voor:
• Achteruitrijlicht;
• Spiegelinstelling;
• Stuurapparaat Memory;
• Stuurapparaat cabrioletkap.
Past dus bij klachten.

Onderzocht:
• Uitgelezen (chinese Durametric en Autel) geeft geen foutcodes.
• Schakelaar doorgemeten en lijkt wel te werken.
• Lampjes achteruitrijlichten wel in orde.
• Verdacht: Contactslot hapert soms (soms geen klik bij verwijderen sleutel, nieuwe besteld).

Mogelijke oorzaken en vragen:
• Bedrading beschadigd: auto was uitgeleend aan iemand anders waarbij met het verstellen van de stoel misschien een draad beschadigd/bekneld is geraakt. Schakelaar voor cabrioletkap bedrading loopt in het bedradingsschema blad 7 naar stekker X2/7. Volgens blad 22 van het bedradingsschema ligt deze stekker op de plaats ‘footwell rear left’. Kan het zijn dat dit bij de cabriolet verplaatst is naar onder de stoelen?
• Stekker los: onwaarschijnlijk, want daar brandt de zekering niet van door?
• Is er nog een relais ergens in betrokken?
• Is voor de noodbedieningsprocedure met de sleutel in het deurslot het stuurapparaat van de cabrioletkap niet noodzakelijk? Met doorgebrande zekering werkt deze procedure nog steeds.

Tips? Suggesties voor foutopsporing?

Dank! JeroenSC


06 jun 2019 21:03
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht Re: Porsche 996 cabrio dak opent niet met dashboardswitch
footwell rear left is toch ‘onder de bestuurdersstoel’? of ben ik abuis? verder geen idee, sorry.
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


07 jun 2019 8:16
Profiel
PorscheForum Rakker
964 C2
Bericht Re: Porsche 996 cabrio dak opent niet met dashboardswitch
Weet je exact wanneer de zekering doorbrandt? Meteen als je het contact aanzet? Zo niet, zaken achter elkaar testen, dwz zet m in z’n achteruit en bekijk de zekering etc. Dat zou weer eea kunnen uitsluiten


08 jun 2019 9:50
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
ex-911 SC Targa '82, nu 996 C2C
Amersfoort
Bericht Re: Porsche 996 cabrio dak opent niet met dashboardswitch
Da's een goeie idd. Weet ik nu niet, ga ik testen.


08 jun 2019 11:47
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996 4S cabrio, ex-964 C2 cabrio, ex-911 SC targa. Golf GTE, VW Polo Highline
Huizen
Bericht Re: Porsche 996 cabrio dak opent niet met dashboardswitch
Ehh, als je zoveel zekering problemen hebt......

moet je dat mss eerst op gaan lossen.

Als je de switch niet vertrouwd...doet je sleutel t nog wel?


09 jun 2019 23:21
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
ex-911 SC Targa '82, nu 996 C2C
Amersfoort
Bericht Re: Porsche 996 cabrio dak opent niet met dashboardswitch
Ik heb maar 1 zekering die doorbrandt (B5), maar de andere zekeringen spelen allemaal een rol in de aansturing van de cabriokap, dus die heb ik wel allemaal bekeken.

Gisteren heb ik geprobeerd om na wisseling van de B5-zekering dingen 1 voor 1 aan te zetten. Eerst de stoelverstelling een paar keer helemaal van achteren naar voren. Zekering bleef heel. Daarna spiegels flink versteld, zekering bleef heel. Achteruit ingeschakeld: lampen gingen aan en zekering bleef heel...

Toen wilde ik de bestuurdersstoel gaan demonteren om te kijken of er een beschadigde draad zat. Helaas bleek je daarvoor een torx-dop nodig te hebben. Die heb ik maar besteld. Beetje gerommeld aan de draden onder de stoel. Toen ik toch nog even de dashboardschakelaar indrukte ging de kap ineens open... En weer dicht.. en weer open. Werkt nu dus weer even.

Ik doe nu eerst de andere klusjes (olie, filters, bougies, riem) en ga als ik de nieuwe torx-doppen en de contactslot switch binnen heb nog wel eens aan de slag met de bedrading onder de stoel. Voor het vervangen van het contactslot is het denk ik ook makkelijker als de stoel er toch uit is.

Dank voor meedenken!


10 jun 2019 9:31
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
ex-911 SC Targa '82, nu 996 C2C
Amersfoort
Bericht Re: Porsche 996 cabrio dak opent niet met dashboardswitch
Update: De bediening van de kap werkt weer en de zekering brandt niet meer steeds door. Ik had zoals hiervoor aangegeven wat testjes gedaan met stoelen, spiegels en achteruitrijlampen. Daarbij viel op dat de elektrische stoelverstellingsknop aan de zijkant van de bijrijdersstoel bleef 'hangen' als je hem naar voren schoof en echt even handmatig een duwtje nodig had om terug te veren naar de middenpositie. Ik vermoed dat deze knop de boosdoener was die maakte dat er stroom bleef lopen terwijl de stoel al in de voorste stand stond en dan de zekering B5 door liet branden.


01 jul 2019 22:04
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
ex-911 SC Targa '82, nu 996 C2C
Amersfoort
Bericht Re: Porsche 996 cabrio dak opent niet met dashboardswitch
Update 2: Ik zie dat ik nog een vervolg niet had gemeld. De zekering bleef toch doorbranden. Mijn garage besloot om een klein ledlampje aan te sluiten op de zekering en die in mijn gezichtsveld te plaatsen. Als de zekering dan doorbrandt gaat het ledje uit en kun je hopelijk de link leggen tussen het doorbranden en wat je deed op het moment van doorbranden. Na enkele dagen was het ledje inderdaad uit gegaan, maar ik kon helaas niet plaatsen wanneer het exact gebeurde.

Toen ik op een zeker moment, met het ledje nog gemonteerd, over wat schuine drempels reed, zag ik in mijn ogen het ledje opeens opflikkeren. Doordat ik heen en weer werd geschud, ging er blijkbaar een stroompje lopen waardoor het ledje aanging, ondanks dat de zekering was doorgebrand....

Daarmee wist ik dat het in de bedrading van/onder de bestuurdersstoel moest zitten. Heb de stoel met de torx dop gedemonteerd en daar bleek inderdaad een draad bloot geschuurd te zijn die af en toe sluiting maakte. Door de stoel te verstellen schuift de kabelboom onder de stoel heen en weer. Hierbij was een draad in de kabelboom open geschuurd. Na reparatie bleek het probleem definitief opgelost!


03 sep 2020 19:51
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
924 2.0 '84, 997.2 cabrio
Bericht Re: Porsche 996 cabrio dak opent niet met dashboardswitch
Mooie terugkoppeling waar we weer wat van kunnen leren!


03 sep 2020 21:18
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 9 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.