Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 29 maart 2024 8:56



Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 
Motortuning 997. 3.6 325 pk 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
964 C2C->997 C2C->997.2 GT3
Empel
Bericht Motortuning 997. 3.6 325 pk
Iemand ervaring met motortuning voor dit type?
_________________________________________
Een dag niet vol gas gegeven is een dag niet geleefd


24 jun 2019 9:17
Profiel
PorscheForum Rakker
997 C2C
Maaseik
Bericht Re: Motortuning 997. 3.6 325 pk
Hier win je maar een 20Pk mee..... :popcorn: had ik gedaan op mijn vorige 997.... :salut:


24 jun 2019 9:48
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
997 S en 958 TT, ex 996C2MkII, ex 996 4s, ex 957 GTS
Bericht Re: Motortuning 997. 3.6 325 pk
Inruilen en op zoek naar een S? Dat lijkt me bij latere verkoop ook gunstiger. Maar zijn jouw centen natuurlijk :)


24 jun 2019 9:49
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche 911 2003
Waterland
Bericht Re: Motortuning 997. 3.6 325 pk
Software kan toch aangepast worden? Gewoon laten herschrijven. De VW UP is vorige week van 68pk naar 88pk gegaan! (met uitdraai van diverse runnetjes).
Dat moet ook mogelijk zijn met de standaard 997 software. Niet zo'n heel groot verschil, maar is wel de snelste (en goedkoopste) weg.
_________________________________________
Racing is about technique, no electrique....!


24 jun 2019 11:48
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 991.2 Carrera GTS (2018) ex 993 turbo (1998) ex 993 Carrera 2 (1994) ex 3.2 Carrera (1986)
Bericht Re: Motortuning 997. 3.6 325 pk
Of het kan ... tja ... maar waarom wil je het op je atmosferische 911?

Vind het ook nog wel een verschil je VW Up of je Porsche motormanagement laten aanpassen.

Ik heb het alleen op mn 993 turbo laten doen, maar als onderdeel van een stage 1 met andere uitlaatdempers en cats. Het ging me ook niet om het vermogen maar om het geluid en optimalisatie motormanagement was daar onderdeel van. Overigens bij een hele respectabele in Porsche gespecialiseerd tuner. En niet bij een of andere chipboer.

Op een atmosferisch blok zou ik er sowieso vanaf blijven. Kost weinig maar levert ook weinig op of je gaat naar veel grotere en kostbaardere ingrepen dan alleen motormanagement.
_________________________________________
Porsche, there is no substitute!


24 jun 2019 16:15
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Motortuning 997. 3.6 325 pk
Ga eens naar Resto ... vraag hem over zijn piggy-back ECU. Erg mooie resultaten. Gaat verder dan de Porsche ECU aanpassen, want daar zitten redelijk beperkende limieten in. En als leuke gadget launch control.

Verder onafhankelijk van software is wat betreft hardware de beste en simpelste mod een 200cell katalysator en een demper die de flow verbetert. Zelf goeie ervaring mee.

Maar eigenlijk zou ik aanraden om eerst het onderstel aan te pakken daar heb je veel meer progressie en rijplezier te halen dan die paar extra pk’s en dat meer koppel.


25 jun 2019 23:04
Profiel
Forum Admin
Avatar gebruiker
981 GT4, 971 4S, 931, 924, 968 cab
Utrechtse Heuvelrug
Bericht Re: Motortuning 997. 3.6 325 pk
Helemaal een met Kheldar. Goeie uitlijning en een strakke onderstel doet wonderen.

mark996 schreef:
Inruilen en op zoek naar een S? Dat lijkt me bij latere verkoop ook gunstiger. Maar zijn jouw centen natuurlijk :)


Zelf vind ik dat de 3.6 blokken veel leuker aan de gas hangt dan de 3.8S blokken. Over meer PK's zijn er veel meningen, dus wat ik je nu gaan vertellen is mijn mening opgebouwd uit 25 jaar ervaring met Porsches knutselen. Ik vind dat absolute PK's niet het doel moet zijn maar je moet het blok zo vrij mogelijk laten draaien. En daar is best veel aan te doen.

1) Af fabriek is de motormanagement vrij conservatief afgesteld om de risico op schade aan de motor zo veel mogelijk te beperken. Je kunt bijvoorbeeld kiezen om altijd 98 te tanken en dan het motormanagent daarop te laten afstellen. door de hogere octaan gehalte kan de ontsteking wat agressiever afgesteld worden en zal de motor iets gretiger reageren.

2) Je kunt je motor ook beter laten ademen. Een K&N/Piper o.i.d. inleg filter kost je een paar tientjes en maakt het voor het blok iets makkelijker lucht aan te zuigen. Door een beter inlegfilter komt weinig to geen extra PK's bij, maar wel een hoop beleving en de motor komt iets sneller op toeren. Duurdere oplossing zijn er ook, kijk bijvoorbeeld naar de IPD plenum in combinatie met een grotere Throttle body. Een kleinere throttle body gebruiken ze vaak (ook in de racerij) om PK's terug te dringen.

3) Je kunt je motor ook beter laten uitademen door een spaghetti spuitstuk en 200 cel katalysatoren te monteren. Liefs met een een iets grotere diameter dan het standaard uitlaat. Hierdoor zou je een verbeterde koppelcurve kunnen krijgen en kan de uitlaatgassen eenvoudiger naar buiten.

Met bovenstaande mods zal je bruto PK's en Koppel niet veel omhoog gaan, maar netto zal jet het wel gaan merken want er gaan minder PK's en koppel verloren aan het runnen van het motor en meer PK's en koppel komt terecht op je krukas en dat voel je weer op de wielen.
_________________________________________
RoadtripTribes - Uniting Roadtrip lovers, one adventure at a time!


26 jun 2019 11:04
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
914 1.7 1973
Ermelo, NL
Bericht Re: Motortuning 997. 3.6 325 pk
Johann schreef:
door de hogere octaan gehalte

Octaangetal, niet octaangehalte. :wink:
_________________________________________
1973/3 914 1.7 Olympic Blue


26 jun 2019 11:25
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
991.2 GT3
Bericht Re: Motortuning 997. 3.6 325 pk
Software tunen van een atmosferische motor is meestal de moeite niet
_________________________________________
991.2 GT3
996 GT3
996 C2 tip
964 tip
911 2,4S


31 dec 2019 12:59
Profiel
PorscheForum Rakker
Vlakbij Groningen
Bericht Re: Motortuning 997. 3.6 325 pk
Nee tenzij het om een geknepen versie gaat zoals de bmw 3.0 motoren in de 523i, 325i etc. Anders is het minimaal en moet je echt bij een tuner zijn met verstand van zaken.


31 dec 2019 14:36
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Motortuning 997. 3.6 325 pk
Nog paar interessante mods zijn lichtere wielen (-2kg) icm floating disc remschijven (-1kg) scheelt je al gauw 3kg onafgeveerd en roterend inertie per wiel (dat laatste is dubbele winst). Boxster vliegwiel (-2kg) van dezelfde categorie.

Recaro pole positions er in ipv die luxe stoelen waarin je van de ene naar de andere kant glijdt (-20kg) en een lithium batterij er in (-15kg).

Als je toch bepaalde zaken een keer moet vervangen meteen even denken aan de kilo’s die je kwijt kan. Er is zo makkelijk zo 100kg te besparen (reservewiel, achterzitjes, etc, uitlaat een keer vervangen). Scheelt echt enorm qua lichtvoetigheid.

Maar nogmaals de eerste upgrade die je moet doen is onderstel. Een mooie schroef set en wat aanpassingen. Goed uitwegen en uitlijnen brengen je veel meer plezier dan die getunede extra pk’s!

Dan pas de motor kietelen ... haal je onderin toch lekker 10-20% meer koppel uit. Niet te onderschatten!

Het software tunen van een atmosferische motor is helemaal niet zo ingewikkeld. Is een eenkolomsmap rpm gerelateerd voor ontsteking en inspuiting.


31 dec 2019 22:50
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 11 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.