Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 20 apr 2024 1:49



Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
pioneer sph-da230dab In boxster 987 
Auteur Bericht
PorscheForum Rookie
Bericht pioneer sph-da230dab In boxster 987
In mijn boxster is een pioneer sph-da230dab installatie ingebouwd. Zoals deze nu aangesloten is werkt de stuurbediening en de CarPlay niet. Heeft iemand ervaring meet een dergelijke set en is het mogelijk om de stuurbediening wel te gebruiken en hoe krijg ik de apple CarPlay draadloos aan de praat.


06 jul 2019 19:59
Profiel
PorscheForum Rookie
Bericht Re: pioneer sph-da230dab In boxster 987
Beste Hans,

Ik heb onlangs ook een Pioneer sph-da230dab aangeschaft, voor montage in een Boxster S 986.

Voor zover ik weet, werkt CarPlay op dit model alleen via de USB kabel.
Niet zo onlogisch, trouwens, want je wilt niet je navigerende telefoon er halve mee laten uitscheiden door een lege accu.

Voor stuurbediening is een extra module te koop, die via de CanBus aangestuurd wordt.
Dit ga ik zelf niet doen, want de 986 heeft geen stuurbediening.

Ben benieuwd hoe de SPH werkt in de Boxster.


24 feb 2020 23:31
Profiel
PorscheForum Rookie
Bericht Re: pioneer sph-da230dab In boxster 987
Mogelijk hier meer relevant:

Zelf heb ik heb vaak gewisseld van auto, de afgelopen 10 jaar. Mijn huidige Boxster is mijn 42e auto...

Regelmatig heb ik dan ook een iPhone connectivity oplossing gezocht voor verschillende type auto's.

De Brodits, Parrots, Chinese Android 2-dins, Bluetooth=>Audio adapters, antenneadapters, cassetteadapters: ik heb het allemaal al een keer gedaan.

Uitgangspunt is: is de huidige installatie in de auto voldoende voor mij of niet (behalve dan de iPhone verbinding).

Afhankelijk hiervan:
- een AUX ingang creeren
- een USB of Bluetooth verbinding creeren

Randverschijnselen:
- Veelal bij oudere auto's is navigatie afwezig, niet meer functioneel, of veel te duur om jaarlijks bij te houden (kaartupdates, kaargebieden)
- Uitbreiden naar DAB is een belangrijke verbetering van je systeem
- Bij Porsches vanaf 1996 (e.g. 996, 986 en later), is veelal een 2-din oplossing aanwezig of mogelijk.

Alhoewel Porsche/Becker systemen al of niet met aanvullende versterker prima werken, houden met name de oudere systemen je nog vast in lapmiddelen als Brodits, Parrots, Chinese Android 2-dins, Bluetooth=>Audio adapters, antenneadapters, cassetteadapters. De oudere systemen hebben bovendien geen aanvullende functies, zoals bediening van de verwarming, auto-settings e.d.

Bovendien is mijn andere auto een Tesla Model X, dus daar ben ik al erg verwend met de schermweergave.

Bij de huidige prijzen, is daarom vervanging door een 2-DIN (double DIN) eenheid zinvol:
- kunnen eventueel via Andriod een berg van applicaties draaien
- kunnen eventueel via Apple CarPlay of Android Auto je telefoon mirroren (voor daartoe passende apps).

Voor mijn huidige Boxster heb ik daarom gekozen voor:
- een gerenomeerd merk en type: Pioneer SPH-DA230DAB, met DAB+, Apple CarPlay of Android Auto, hedendaags al voor ca. 340 Euro te koop bij een bekende Rotterdamse audiowinkel en andere.
- DAB+ antenne (moet wel los worden aangeschaft)
- inbouwen van een achteruitrijcamera met ingebouwde parkeersensor ik vond voor deze voor onder de 20 Euro:
https://www.ebay.nl/itm/3-in1-Car-Parki ... 4010599405
- een complete oplossing voor het inbouwframe en het verplaatsen van de temperatuurbediening:
https://www.ebay.nl/itm/Metra-99-9605B- ... 2516196665

Grote voordelen van deze set zijn:
- Geluidsweergave is uitstekend
- Mengen van verschillende audiobronnen (bijv. muziek met navigatiestem) is automatisch.
- De kaartupdates staan op je telefoon (Apple Maps, Google Maps, eventueel TomTom en dergelijke), en zijn makkelijk bij te houden.
- Je kunt ook eenvoudigweg al thuis of vanuit je adresboek of kalender je bestemming voorbereiden.
- Het apparaat veroudert daarom nauwelijks en hoeft daarom geen regelmatige updates.

Het inbouwen moet nog plaatsvinden:
- ik heb een tweede midden dashboard console gekocht (24 Euro op eBay), zodat ik de huidige origineel kan houden
- deze tweede console moet worden aangepast om bovenstaande 2-din houder in te bouwen (veel videos zijn hierover te vinden op Youtube)
- bovenstaande kit heeft ook een oplossing om de temperatuurregeling naar de lage middenconsole te verplaatsen (enig werk om de kabel naar beneden te krijgen).
- inbouw van de camera/sensoren met juiste stroomvoorzieningen (achteruit, handrem, etc.)

Aanvulling:
- aangezien ik een extra versterker heb, is een cinch-out naar mini-DIN noodzakelijk om de versterker aan te sturen. Ook de aan/uit trigger van radio naar versterker moet worden door gelust.
- Ik heb deze, zeer betaalbare oplossing gevonden: https://www.ebay.nl/itm/Audi-Aktivsyste ... 1692962293


05 maart 2020 16:27
Profiel
PorscheForum Rookie
Bericht Re: pioneer sph-da230dab In boxster 987
@fvdveen: Prima uiteenzetting waarvoor dank want zit ook te kijken naar deze optie.

Twee vraagjes:

- Met wat er "in de doos" zit als je deze Pioneer koopt, blijft de originele kabelboom (in mijn geval de Becker CR-21 :-)) in tact of moet er geknipt worden?
- Hoe werkt dat precies? Dat doorlussen van de aan/uit trigger van radio naar versterker?

Ben benieuwd!

Groet, Joost


30 aug 2020 20:26
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Ex 944 S2 1989, 987 Boxster 2.7L 2005 Atlas Grey
Haarlem
Bericht Re: pioneer sph-da230dab In boxster 987
Ik heb een Boxster 987 en laat volgende week de speakers en de PCM 2.1 vervangen door de Alpine 702D, om dezelfde redenen als hierboven vermeld. Na 2015 zijn er geen kaartupdates van de navi meer, Teksten van MP3's worden niet goed in de display van de PCM 2.1 weergegeven. En zo zijn er nog wel wat dingen. Ook is één van de deurspeakers rot.
Dus maar even goed upgraden met o.a. Auto Android.
_________________________________________
Rij niet sneller dan je beschermengel vliegen kan.


30 aug 2020 22:49
Profiel
PorscheForum Rookie
Boxster S 987 - 3.2 - 280pk
Kapellen - noorden van Antwerpen
Bericht Re: pioneer sph-da230dab In boxster 987
Hallo
Ik heb net een Boxster 987 met PCM2.1 unit (zonder cd lader in koffer) gekocht en ben op zoek naar goede bluetooth kit mét behoud van de PCM unit , maar waarbij ik draadloos muziek kan streamen vanaf mijn iPhone 11 naar de auto en kan telefoneren.

Iemand goede suggesties hiervoor aub ?

Groeten
Peter


26 dec 2020 22:14
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Ede
Bericht Re: pioneer sph-da230dab In boxster 987
Ik heb besloten niet voor de MR12volt te gaan maar waarschijnlijk voor de Pioneer da250DAB, de opvolger van de 230 uit dit topic. Ik val dus van mijn geloof af (Altijd origineel) en ga dus voor een aftermarket radio. Ik doe dit om de telefoon via bluetooth aan de praat te krijgen.

Ik heb al van diverse kanten vernomen dat dit apparaat uitstekend werkt en natuurlijk met meer functies via Apple Carplay, bijvoorbeeld Navi.

Mijn vraag is: Wie weet waar ik het beste de facia (frontpaneel) kan bestellen. Ik weet het: "google even en je hebt beet"... Maar het gaat mij erom welk paneel het beste aansluit op de console wat passing en vooral kleur betreft.

Iemand hier ervaring mee?
Moet ik verder nog kabels en of aansluitmateriaal bestellen?

Mijn 987 heeft dus de standaard CDR24 en géén BOSE.
_________________________________________
944S ‘87 Nijlgroen & 987 S 3.4 '06

ex 944 '85 +’86 + ‘87 Celebration
ex 924 T ‘79
ex 911 3.0 Targa '79


25 feb 2021 17:29
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht Re: pioneer sph-da230dab In boxster 987
Ik heb deze, de pioneer avh z9100dab. Wat een topding!

Afbeelding
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


25 feb 2021 20:51
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Ede
Bericht Re: pioneer sph-da230dab In boxster 987
horn schreef:
Ik heb deze, de pioneer avh z9100dab. Wat een topding!

[img]https://www.pioneer-car.eu/sites/all/modules/custom/pioneer_apple_carplay/images/compatible/products/AVH-
Z5100DAB.jpg[/img]


Ja Horn, die is inderdaad top, maar voor mij iets te veel van het goede. De door mij gekozen versie is simpeler, heeft geen Navi en kost nog geen 400 euro. Deze volstaat voor de paar km’s die met de boxster gemaakt worden. Navigeren kan dan via CarPlay.
_________________________________________
944S ‘87 Nijlgroen & 987 S 3.4 '06

ex 944 '85 +’86 + ‘87 Celebration
ex 924 T ‘79
ex 911 3.0 Targa '79


25 feb 2021 22:00
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 9 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.