Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 19 apr 2024 11:47



Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Klimaregler - AC schakelaars vervangen bij 987 en 997 
Auteur Bericht
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Klimaregler - AC schakelaars vervangen bij 987 en 997
Over de topic-titel ben ik niet helemaal zeker, maar goed, wellicht is het door m'n schrijverij hier wel via de zoekfunctie te vinden :wink:


Er zijn eigenlijk 2 opties bij het zelf vervangen/herstellen van de afgesleten knoppen.

1. De knoppen uitbouwen, helemaal schoonmaken en zelf spuiten met plastidip of een lak die geschikt is voor kunststof. Helaas heb je dan niet meer de logo's en tekst op de knoppen.

2. Nieuwe knoppen kopen. deze kosten helaas wel het 10-voudige van een busje mat zwarte lak - maar hebben dan wel weer de tekst en het logo.

Afbeelding

Ik heb m'n knoppen bij climarepair.com gekocht. Was wel een kwestie van geduld, want de Spaanse post was niet zo snel (3 weken).

Mijn keuze was om voor het verschil in prijs (losse knopen kopen en zelf doen, of unit uitbouwen en opsturen) zelf aan de slag te gaan.

Voordat je begint, zorg dat je naast de knoppen ook TORX schroevendraaier T-30, T20 én T6 in huis hebt :!:

T6 had ik gelukkig nog in een reparatie-setje van m'n Sony CMDX 1000 mobiele telefoon :ba:

Ik had in een ander topic aangegeven een gebruikshandleiding te maken, maar eigenlijk is de gebruikshandleiding van climarepair.com heel duidelijk 8)

Desalniettemin hier mijn verslag - wellicht toch handig als de link van de handleiding hierboven komt te vervallen :idea:

Ik ben begonnen aan de passagiers-zijde. Als je daar geen Subwoofer hebt, hoef je alleen een T30 torx los te draaien.
Bij de subwoofer trek je eerst het roostertje er vanaf en daarna draai je 1 torx uit het paneeltje om het paneeltje weg te nemen.

Afbeelding Afbeelding

Ja, dat stof is nog van Goodwood :oops:

Vervolgens verwijder je 2 stuks T20 torx. Je ziet hier de bovenste, de onderste spreekt voor zich.
Afbeelding

Nu verplaats je je naar de andere kant en haal je in de voetenruimte van de bestuurder een paneeltje weg, hiervoor verwijder je 1 torx T30
Afbeelding

Vervolgens verwijder je hier ook de 2 Torx20 schroeven
Afbeelding

Nu kan je aan beide zijden, 1 voor 1 de zij-paneeltjes verwijderen, daar ik hier 2 handen voor nodig had, heb ik er geen foto's van.
Je trekt zo'n paneel van onder uit de voetenruimte naar je toe, maar let op!! De bovenkant kan weleens lastig loskomen.
Trek niet als een lomperik verder, maar steek een grote platte schroevendraaier tussen het dashboard en het paneel (waar het van breed naar smal over gaat). Duw nu de onderzijde terug naar voren (richting onderzijde dashboard), Ja zal zien dat de bovenzijde nu heel makkelijk los klikt :D

Afbeelding

Als je beide panelen weg hebt gehaald, kan je aan de zijkant van de verwarmingsunit 2 metalen strippen induwen (je ziet er 1 links en 1 rechts, door een gat in de ombouw. Vervolgens trek/duw je de unit naar voren.

Afbeelding

Nu je de unit er uit hebt, kan je de twee stekkers aan de achterzijde loshalen (druk in het midden van elke stekker een palletje in).

De unit neem je mee naar binnen en leg je op een handdoek op de eetkamertafel of op het aanrecht.

Nu heb je de TORX 6 schroevendraaier nodig .... of je stuurt de unit op voor reparatie :mrgreen:

Afbeelding Afbeelding

De foto's hierboven spreken voor zich, neem ik aan.

Vervolgens zal je ook de printplaat moeten verwijderen, let op - er zit ook nog een schroefje aan de andere zijde van de platte kabel.
Afbeelding Afbeelding

Vanaf hier spreekt het redelijk voor zich.
Verwijder de printplaat, het LCD gebeuren (4 elementen, maar die kan je allemaal bij/aan elkaar laten zitten!!), het rubber matje.

De schakelaar verwijder je door op de 2 witte uitstekende delen aan de achterzijde te duwen en met een kleine platte schroevendraaier deze te "ontgrendelen".
Bij mij ging de 1ste schakelaar heel makkelijk, de tweede was wat meer gemorrel.

Let even op dat er (zeer waarschijnlijk) 2 zwarte staafjes per schakelaar uit vallen zodra je de knop hebt los-gepeuterd - zet deze terug voordat je de nieuwe knop hebt gemonteerd ;)

Vanaf hier kan je deze tekst als een chinees lezen :idea:

Afbeelding

Succes :!:


08 aug 2019 11:56
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayman S
Bericht Re: Klimaregler - AC schakelaars vervangen bij 987 en 997
Wouw Mooie DIY.
Daar zullen veel mensen iets aan hebben :thumleft: :thumleft:
_________________________________________
Mvg,

René


08 aug 2019 12:03
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
924 2.0 '84, 997.2 cabrio
Bericht Re: Klimaregler - AC schakelaars vervangen bij 987 en 997
Ik heb zelf een ouwe 993, dus geen enkel verstand van een nieuwerwetse Porsche. Waar gebruik je die schakelaars voor, dat ze zo "versleten" zijn? Of is de bouwkwaliteit/zijn de gebruikte materialen niet meer zoals vóór 1997..... :D


08 aug 2019 13:13
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayman S
Bericht Re: Klimaregler - AC schakelaars vervangen bij 987 en 997
De knoppen zijn idd niet van de beste kwaliteit. Knoppen gebruik je om de temperatuur in te stellen en de snelheid van de ventilator.
_________________________________________
Mvg,

René


08 aug 2019 13:22
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 356, ex 996.2 c2c, ex 986.1 3.2S, nu Porsche 987.1 3.2S
Bericht Re: Klimaregler - AC schakelaars vervangen bij 987 en 997
Nice, mooi beschreven :thumleft:
_________________________________________
Rij niet sneller dan jouw beschermengel vliegen kan


08 aug 2019 13:52
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Ex 944 S2 1989, 987 Boxster 2.7L 2005 Atlas Grey
Haarlem
Bericht Re: Klimaregler - AC schakelaars vervangen bij 987 en 997
Prima weergegeven. Alleen jammer dat je geen foto's hebt van het uit- en weer inbouwen van de schakelaars en die twee zwarte staafjes.
_________________________________________
Rij niet sneller dan je beschermengel vliegen kan.


08 aug 2019 14:32
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 4S
Bericht Re: Klimaregler - AC schakelaars vervangen bij 987 en 997
bjft schreef:
Ik heb zelf een ouwe 993, dus geen enkel verstand van een nieuwerwetse Porsche. Waar gebruik je die schakelaars voor, dat ze zo "versleten" zijn? Of is de bouwkwaliteit/zijn de gebruikte materialen niet meer zoals vóór 1997..... :D

Dat dus.
_________________________________________
GREEN IS GOOD


08 aug 2019 14:35
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
924 2.0 '84, 997.2 cabrio
Bericht Re: Klimaregler - AC schakelaars vervangen bij 987 en 997
Zo'n opmerking had ik van jou wel verwacht :D . Overigens natuurlijk wel een nuttige DIY, die mogelijk voor de eigenaren van de waterkoelers goed bruikbaar is.


08 aug 2019 19:08
Profiel
PorscheForum Rakker
991.1 Carrera S cabrio MINI Cooper S cabrio
Amersfoort
Bericht Re: Klimaregler - AC schakelaars vervangen bij 987 en 997
hier een filmpje, ook handig om het proces te zien:
https://youtu.be/ESbCUEbQbhM


11 aug 2019 19:10
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 9 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.