Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 28 maart 2024 21:23



Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ] 
Porsche 911 1986 bijna in brand door kortsluiting 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Porsche 911 3.2 1985
Bericht Porsche 911 1986 bijna in brand door kortsluiting
Ik ben een paar weken bezig geweest om de interieur ventilatoren te repareren en de cruise controll weer aan de gang te krijgen. Motoren ventilator draaien nu lekker soepel, airco module in motorruimte gecheckt, is ok. Van de cruise controll de koppelingsschakelaar gereinigd (zie deed eerst niets nu wel), de condensatoren in de PC module onder het dashboard vervangen en alle soldeerverbindingen nagelopen.

Gisteren was het testdag :ba: , althans ik wilde een koplamp nog even bijstellen maar had het relais (rood) van de cruise controll alvast terug geplaatst (deze zat er niet in), contact aangezet en verlichting, maar tijdens het afstellen van de koplamp begon het ineens flink te roken onder de zekeringen box :evil: censored , gelukkig zat de negatieve pool van de accu los en kon ik deze er snel afhalen maar het kwaad was natuurlijk al geschied.

Afbeelding

Afbeelding

album/album_pic.php?pic_id=75770

Ik heb een tekeningetje gemaakt hoe de hoofdkabels lopen:

Afbeelding

Alleen de grijze dunne kabel met zwarte streep is verbrand/gesmolten die alle drie de kabelbomen in gaat, weet iemand wat hier aan de hand kan zijn?


09 sep 2019 19:03
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
964 C 2 1991 , ex 911 SC coupe
Aan de Maas
Bericht Re: Porsche 911 1986 bijna in brand door kortsluiting
http://www.kabelboom.com
_________________________________________
Je moet nooit harder rijden dan je engelbewaarder kan vliegen.


09 sep 2019 21:36
Profiel Facebook 
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Porsche 911 Carrera Cabriolet 3,2 '89
Bericht Re: Porsche 911 1986 bijna in brand door kortsluiting
Een niet-gezekerde draad dus?
_________________________________________
"Any part of my work can be interrupted for something important like golf or bowling" Bud Sagendorf


09 sep 2019 22:55
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 964 C2 nu 'n VW T2b Pickup
Keistad
Bericht Re: Porsche 911 1986 bijna in brand door kortsluiting
Citaat:
weet iemand wat hier aan de hand kan zijn?


Ja......, je hebt kortsluiting maar daar was je zelf ook al achter gekomen :wink:

Als je het probleem voor je "reparaties" niet had moet je het mi toch daar in zoeken. Ik zou beginnen met het
relais van de CC eruit te trekken en er een (tijdelijke) zekering tussen zetten zodat de draad niet verder smelt.
Als de zekering heel blijft weet je dat het probleem in het circuit van de CC zit.

Je kan natuurlijk ook eerst een elektrisch schema opzoeken van je auto en kijken waar deze grijs/zwarte draad van is.


09 sep 2019 23:51
Profiel
PorscheForum Rakker
Porsche 911 3.2 1985
Bericht Re: Porsche 911 1986 bijna in brand door kortsluiting
Ik geloof graag dat Sandman het euvel op kan lossen maar ik wil graag zelf weten wat hier nu mis is gegaan zodat dit niet nog een keer voorkomt.

Willem dat was ook mijn eerste gedachte maar in het schema van de CC kom ik die grijs/zwarte draad niet tegen en ook niet bij de airco/ventilatie. Ik hoop dat iemand weet waar die grijs/zwarte draad van is dan kan ik wat gerichter zoeken (Sandman weet jij dat toevallig?) :!:


10 sep 2019 9:40
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996 C4S 2003
In het groene hart
Bericht Re: Porsche 911 1986 bijna in brand door kortsluiting
Verlichting links? 58L bij “turn signal light dimmer switch” eerste pagina.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
_________________________________________
Some days, nothing beats a good drive...


10 sep 2019 10:13
Profiel
PorscheForum Rakker
Porsche 911 3.2 1985
Bericht Re: Porsche 911 1986 bijna in brand door kortsluiting
Het lijkt erop maar die zijn toch gezekerd met zekering 5, dan mag de draad toch niet smelten?


10 sep 2019 11:23
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Porsche 911 1986 bijna in brand door kortsluiting
EugeneW schreef:
Het lijkt erop maar die zijn toch gezekerd met zekering 5, dan mag de draad toch niet smelten?


Of er zit een onjuiste, veel te zware zekering in....


10 sep 2019 15:03
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996 C4S 2003
In het groene hart
Bericht Re: Porsche 911 1986 bijna in brand door kortsluiting
Tja, dat wordt pulken, herstellen, meten, checken...leuk klusje.. :?

Wellicht bekend maar mooie manier om een massa sluiting in een circuit te meten; Zekering eruit, proeflampje (geen led) eroverheen aansluiten, accupool erop en hopen dat lampje uit blijft....als lamp brand heb je (nog steeds) een massa sluiting.
_________________________________________
Some days, nothing beats a good drive...


10 sep 2019 15:11
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 964 C2 nu 'n VW T2b Pickup
Keistad
Bericht Re: Porsche 911 1986 bijna in brand door kortsluiting
Kan inderdaad eigenlijk niks anders zijn dan massa sluiting, maar inderdaad is het even een zoekklusje waar :wink:

De tip van John2999 is inderdaad de "makkelijkste" manier :idea:

@EugeneW, Sandman weet alles van baggeren :lol: maar hij bedoelde met de geposte link dat Beek zeer deskundig is met dit soort klussen op te lossen :D


10 sep 2019 17:18
Profiel
PorscheForum Rakker
Porsche 911 3.2 1985
Bericht Re: Porsche 911 1986 bijna in brand door kortsluiting
Ja John ben bang dat het een leuk klusje gaat worden :? ach ben ik van de straat :D
Ik zou het vreemd vinden als het een massa sluiting (ben helemaal niet aan de knipperlichten geweest) is maar alles kan!!
Ik heb nog even een foto gemaakt van de zekeringen, is het normaal dat er geen kabels aan bepaalde uiteindes aangesloten zijn?

Afbeelding

Is zekering 4 met 16 amp niet veel te hoog, moet die niet 5 amp zijn?


10 sep 2019 18:17
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996 C4S 2003
In het groene hart
Bericht Re: Porsche 911 1986 bijna in brand door kortsluiting
Ik denk dat je zekering 5 bedoelt? Dat kastje telt zo aan de foto te zien van links naar rechts toch? Die hoort volgens dat schema inderdaad geen 16A te zijn maar 5. Dat zou ook de zekering moeten zijn waar de getroffen draad zijn voeding van zou krijgen als ik t schema zonder liniaal goed ontcijfer.
_________________________________________
Some days, nothing beats a good drive...


10 sep 2019 18:59
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Carrera
Bericht Re: Porsche 911 1986 bijna in brand door kortsluiting
Hier mijn lay-out , ‘87 tiger en ook daar zijn een aantal zonder aansluitdraden

75775
_________________________________________
early to bed early to rise makes a man healthy wealthy and wise


10 sep 2019 19:02
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 964 C2 nu 'n VW T2b Pickup
Keistad
Bericht Re: Porsche 911 1986 bijna in brand door kortsluiting
Afbeelding

Zekering 4 (geteld vanaf rechts naar links, bij rode pijl) is idd een zware zo te zien. Maar er hangt ook nog een zweefzekering (rode cirkel) aan vast :scratch:


10 sep 2019 19:29
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Porsche 911 Carrera Cabriolet 3,2 '89
Bericht Re: Porsche 911 1986 bijna in brand door kortsluiting
Dat draadje is sowieso niks meer waard dus dat kun je doorknippen en in het draadje een testlampje zetten.
Daarna sleutel op contact --> kijken of testlampje brandt.
Als lampje niet brandt: verlichting aan --> kijken of testlampje brandt.
Evenzo met het relais van je airco. Relais in en uit en op contact en kijken of het testlampje aan gaat.
Als het goed is gaat bij een bepaalde handeling het lampje aan, van daar kun je verder zoeken.
Het lampje voorkomt in ieder geval harde kortsluiting.
Als het lampje brandt kun je ook een voor een de zekeringen lostrekken en terugduwen, wellicht kom je de zekering tegen van dat circuit. Ook van daar kun je verder zoeken.
_________________________________________
"Any part of my work can be interrupted for something important like golf or bowling" Bud Sagendorf


10 sep 2019 20:03
Profiel
PorscheForum Rakker
Porsche 911 3.2 1985
Bericht Re: Porsche 911 1986 bijna in brand door kortsluiting
De zekering die er los bij hangt is voor mij ook een raadsel, het lijkt dat hij op een andere zekering is aangesloten
maar dat is niet. Het is een grijze draad met rode streep die uit de kabelboom komt en vervolgens weer in een
ander deel van de kabelboom verdwijnt :shock: Morgen ga ik het voorstel van NordRack en Willem testen. Ook
ga ik alle zekeringen eens nalopen want er kloppen er meer niet zo te zien. Wordt vervolgt.


11 sep 2019 18:17
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Porsche 911 Carrera Cabriolet 3,2 '89
Bericht Re: Porsche 911 1986 bijna in brand door kortsluiting
Het is inderdaad belangrijk dat de zekeringen kloppen want de zekeringen zekeren de achterliggende bedrading. Een dikke draad voor een dikke gebruiker is afgezekerd met een dikke zekering. Een dun draadje voor een kleine gebruiker is afgezekerd met een kleine zekering. Het is ten allen tijde de bedoeling dat de zekering eerder verbrandt dan de draad dus de waarde van de zekering is erg belangrijk. Thuis in de meterkast is dat ook zo.
Succes in ieder geval :)
_________________________________________
"Any part of my work can be interrupted for something important like golf or bowling" Bud Sagendorf


11 sep 2019 21:43
Profiel
PorscheForum Rakker
Porsche 911 3.2 1985
Bericht Re: Porsche 911 1986 bijna in brand door kortsluiting
Vandaag eerst zoveel mogelijk de verbrande kabel bloot gelegd. Ook voor de zekerheid de koplamp links open gemaakt en dat was ook maar goed ook, de bedrading van het knipperlicht was helemaal verbrand en de rest zag er ook niet best uit.

Afbeelding

De isolatie helemaal losgehaald en verbrande kabel verwijderd, vervolgens een nieuwe getrokken en isolatie weer terug en dicht getapet. Kabels naar knipperlicht vervangen en alles netjes gestekkerd.

Afbeelding

Nog eens goed het kabelschema bestudeerd en gemarkeerd om welke kabels het precies gaat.

Afbeelding

Achterlicht eruit gehaald en zoals altijd, meten is weten, maar daar gaat het nu mis :(
Als ik zekering 5 (4de van onder) in box II neem en zet de multimeter op weerstand dan heb ik sluiting op 4 van de 5 draden :?: :!: dat kan volgens mij niet. Ik zou zeggen dat er maar 1 draad weerstand moet hebben (die van het linker knipperlicht) en de rest niet dus heb ik het vermoeden dat er nog ergens meer sluiting zit.
Het knipperlicht schakelaar ook maar los gemaakt, maar het lijkt erop dat dit allemaal weg goed zit.

Afbeelding

Van de twee kabels die vanaf de schakelaar komen gaat er 1 naar een stekker en 1 verdwijnt onder het dashboard.
Onder de zekeringen box loopt een kabelboom met 3 kabels die van de verlichting moeten zijn gezien de kleuren. Ik denk dat er mee geknoeid is aangezien die losse zekering die Willem opmerkte erop aangesloten zit maar aan de andere kant van de zekering weer niet aangesloten is! Aangezien zekering 5 voor de linker verlichting is maar niet aangesloten is moet er wel aangeknoeid zijn.

Afbeelding

Weet iemand hoe die 3 kabeltjes lopen? Ik verwacht dat de sluiting onder de kofferdeksel zit en zit te denken om het stuk kabel van de zekeringen box naar de stekker van de knipperlichtschakelaar te vervangen, is daar een originele kabel van te bestellen? Al met al toch een hele dag mee bezig geweest maar nog niet opgelost. Als iemand nog een ander of beter idee heeft hoor ik dat graag.


12 sep 2019 17:32
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996 C4S 2003
In het groene hart
Bericht Re: Porsche 911 1986 bijna in brand door kortsluiting
Toch weer een stukje verder! Als ik naar de eerste foto kijk lijkt het wel dat daar die grijs/zwarte draad vol tegen die massa ernaast is gekomen.. Over het meten via weerstand, hoe heb je dat nu precies gedaan? Draaduiteinden ten op zichte van massa ofzo? Lastig hoor zo als ik er niet naast staat..
_________________________________________
Some days, nothing beats a good drive...


12 sep 2019 18:25
Profiel
PorscheForum Rakker
Porsche 911 3.2 1985
Bericht Re: Porsche 911 1986 bijna in brand door kortsluiting
Hallo John, dank je voor je reactie. Onderstaand de opstelling zoals ik bedoel. Ik leg de multimeter aan de zekering en meet de 5 draden door van de linker achterverlichting. Ik heb de multimeter op (continuiteit meten) of te wel de pieper en krijg bij 4 van de 5 draden een piep te horen. Dat is toch niet de bedoeling of wel?

Afbeelding


13 sep 2019 8:58
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
nu 993C2 en ex 964C4
Hoeksche Waard (Zuid-Holland)
Bericht Re: Porsche 911 1986 bijna in brand door kortsluiting
Wel eerst de draden loskoppelen van bijv. het lampje o.i.d.


13 sep 2019 11:23
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Carrera
Bericht Re: Porsche 911 1986 bijna in brand door kortsluiting
Bundel met de 3 draden loopt iets naar onderen en via een dikkere bundel naar achterkant verlichtingsdchakelaar op het dashboard.

Stadsverlichting links/rechts/kentekenplaat, dwz gezekerd via de zekeringen op de eerste foto.

En zoals Afred al schreef, lampen gedragen zich als een kortsluiting via een ohmse meting.

75798

75799
_________________________________________
early to bed early to rise makes a man healthy wealthy and wise


13 sep 2019 15:32
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996 C4S 2003
In het groene hart
Bericht Re: Porsche 911 1986 bijna in brand door kortsluiting
EugeneW schreef:
Hallo John, dank je voor je reactie. Onderstaand de opstelling zoals ik bedoel. Ik leg de multimeter aan de zekering en meet de 5 draden door van de linker achterverlichting. Ik heb de multimeter op (continuiteit meten) of te wel de pieper en krijg bij 4 van de 5 draden een piep te horen. Dat is toch niet de bedoeling of wel?

Afbeelding


Zoals al gezegd inderdaad draden los koppelen van componenten, anders meet je hier doorheen. Als je dan de draden meet ten opzichte van massa mag je meter niet piepen.
_________________________________________
Some days, nothing beats a good drive...


13 sep 2019 15:55
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 23 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.