Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 20 apr 2024 3:19



Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Startmotor 986 blijft klikken, contact defect? 
Auteur Bericht
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Boxster 987S Tip; Ex-986 2.5
Berkel en Rodenrijs
Bericht Startmotor 986 blijft klikken, contact defect?
Drie weken geleden leek het er bij mijn 986 2.5 (‘98j even op dat een van de kleppen bleef hangen, want na het starten hoorde ik luid klikken bij een stationair lopende motor. Nu heb ik van het vele Engelse blik dat ik gehad heb geleerd niet te snel het ergste te denken en ik probeerde nog maar een paar keer te starten. Het probleem bleef en doet echt pijn aan je oren, maar ik merkte ook dat de sleutel ahw een stand oversloeg en meteen van contact naar starten ging en daar ook bleef hangen, zonder terug te veren. Dus is het nu het contact of de startmotor?
De afgelopen weken weinig tijd gehad, maar wel elk weekend even geprobeerd. Tussentijds op de druppellader. Soms ging het goed, zonder geklik. Soms niet. Vanochtend heel voorzichtig gestart, sleutel handmatig na starten teruggedraaid in de basisstand, die veert niet zelf terug en de klik naar starten is ook niet voelbaar. Toch ca 100 km heen en terug gereden, met 8 uur ertussen en zonder issues.
Kortom: het lijkt het contact te zijn. Iemand ook deze ervaring met een 986/996? En wat kan ik proberen als oplossing zonder het slot te hoeven vervangen? Of kan het toch ook de startmotor zijn (vermoedelijk nog origineel, motor is niet gereviseerd en heeft 121k gelopen)?


30 nov 2019 23:37
Profiel Facebook  Twitter 
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Porsche 911 Carrera Cabriolet 3,2 '89
Bericht Re: Startmotor blijft klikken, contact defect?
Ik had een tijd geleden bij mijn andere auto dat de sleutel in stand 3 bleef hangen.
Helaas merkte ik dat niet; gevolg: startmotor verbrand.
De startmotor heb ik vervangen maar het contactslot met schakelaar moet ik nog doen.
Geen Porsche maar Volkswagen maar bij Porsche zal het niet veel anders zijn.
_________________________________________
"Any part of my work can be interrupted for something important like golf or bowling" Bud Sagendorf


01 dec 2019 2:29
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 964 C2 nu 'n VW T2b Pickup
Keistad
Bericht Re: Startmotor blijft klikken, contact defect?
Als je even zoekt op "contactslot" en "Boxster" vindt je heel wat info, o.a. o.a. DIT DRAADJE.

Schijnt een vaker voorkomend probleem te zijn bij de 986 en 996, met rare (elektrische) storingen tot gevolg.


01 dec 2019 10:40
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Boxster 987S Tip; Ex-986 2.5
Berkel en Rodenrijs
Bericht Re: Startmotor blijft klikken, contact defect?
Bedankt WillemB en NordRack2 (ik had zoekfunctie overigens wel gebruikt, maar voor dit issue is het lastig de juiste zoektermen te vinden.)


01 dec 2019 11:22
Profiel Facebook  Twitter 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Startmotor blijft klikken, contact defect?
Schakelaar onderaan contactslot heeft onderdeelnr 4A0 905 849B en makkelijk online te bestellen of even bij de VAG dealer langs.

Hier staan nog wat handige tips: https://www.pelicanparts.com/techarticl ... g_Lock.htm


02 dec 2019 14:01
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Startmotor blijft klikken, contact defect?
De startmotor is rechtstreeks aangesloten op de batterij, zonder enige zekering, er is een solenoïde die fungeert als relais. Of de solenoïde zit (soms) vast in gesloten toestand of de stroom via de schakelaar wordt niet uitgeschakeld, d.w.z. het contact in het contactslot wordt niet onderbroken.

Als het het contactslot niet is dan is de solenoïde ook een mogelijke oorzaak. Als je de startmotor uitbouwt kan je het testen.

Een dingetje is wel als de startmotor zo lang blijft draaien dat er een probleem zou kunnen zijn door oververhitting, het smelten van de wikkelingen of het oververhitten van de aansluikabel en het smelten van de isolatie ervan. Omdat deze niet gezekerd is zou ik me het meest zorgen maken over het laatste, gevaar voor kortsluiting en evt. brand. Dus toch die kabel ook even goed inspecteren.


02 dec 2019 15:44
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Boxster 987S Tip; Ex-986 2.5
Berkel en Rodenrijs
Bericht Re: Startmotor blijft klikken, contactslot defect?
Kheldar en andere Forummers bedankt! Issue inmiddels opgelost. Ik heb toch besloten alle 986 996 997 987 contactslot-discussies op dit forum nog maar even te verrijken met iets wat ik niet zo letterlijk heb teruggelezen:
Ook als het defect aan je contactslot mechanisch van aard lijkt, bv het niet makkelijk uithalen van je sleutel of - zoals bij mij - het niet meer terugveren van de sleutel direct na het starten, dan kan het toch die elektrische schakelunit zijn. Ik had namelijk alleen mechanische problemen, waarmee ik oa onlangs nog prima heen en weer naar de Classic Remise kon rijden met de SWCC. De verbinding van die schakelaar met het contactslot heeft ook een mechanische functie. Ik heb hem vervangen en nu is mijn contactslot weer als nieuw. Zelfs toen ik zag dat de oude schakelaar was beschadigd (een uitgescheurd palletje), geloofde ik pas dat dat het probleem ging oplossen, toen ik alles weer gemonteerd had met de nieuwe schakelaar.


23 dec 2019 19:02
Profiel Facebook  Twitter 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 7 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
cron
   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.