Switch to full style
Subforum voor Audio, Navigatie en allerlei andere electronica in de auto
Plaats een reactie

Accu of iets anders?

19 maart 2020 14:30

Dinsdag wilde ik de 3.2 laten ontwaken, maar na verschillende pogingen geen succes.
Auto heeft in januari nog even gelopen.

Accu heeft aan druppellader gehangen, nu ik de auto wil starten alleen het tikken van de startmotor.
Accu booster er op, die wordt in één keer leeggetrokken bij een startpoging.

Andere druppellader aangesloten, accu laten reconditioneren.
CTEK lader geeft 7 lampjes, start poging, alleen tikken van de startmotor
en nagenoeg direct is de accu terug naar 3 lampjes. Accu is ook lauw/warm van de snelle ontlading.

Normaliter zou ik direct zeggen accu vervangen, maar omdat de accu booster ook leeg wordt getrokken
begin ik te twijfelen of het niet iets anders is. Toch zonde als ik 100,- aftik voor een accu om
vervolgens er achter te komen dat het geen soelaas biedt.
Of herkennen jullie het snel ontladen ook als een fout in de accu?

Re: Accu of iets anders?

19 maart 2020 14:39

Het klinkt wel op een kapotte accu. Als een (oude) accu helemaal leeg getrokken word kunnen ze dit soort gedrag gaan vertonen. Als een van je cellen de geest heeft gegeven kan je de accu nog opladen maar kan hij de startmotor niet meer draaien.

Re: Accu of iets anders?

19 maart 2020 14:40

Jumpstarten met de DD proberen of het dan wel lukt....... :?:

Mijn auto heeft sinds november aan de ctek 5.0 gehangen, alle 7 ledjes branden , af en toe de laatste led.

Paar weken geleden was het starten en rijden..... :drive:

Re: Accu of iets anders?

19 maart 2020 15:43

Tot nu toe ook nog niet eerder problemen gehad.

Met dd jumpstarten wilde ook niet omdat ik de klem niet op de plus krijg.
Dat hoekje is net te krap / de klem net te groot.
Tijdelijk inbouwen van een accu is me dan weer te veel gedoe

Maar het gedrag strookt dus met een mogelijk kapotte accu.
Dus dadelijk even naar de accu boer :salut:

Re: Accu of iets anders?

19 maart 2020 16:24

Is er niet een gebruiker actief, die de accu leeg trekt? Radio? Binnenlampje? Kleplampje? De accu is een Bosch S5, en deze is nog niet zo heel oud, weet ik uit betrouwbare bronnen... :lol:

Re: Accu of iets anders?

19 maart 2020 17:39

Accu is ook lauw/warm van de snelle ontlading


Snel weg met die accu. :flush:

Gr Hans

Re: Accu of iets anders?

19 maart 2020 17:46

zet de auto even in zijn 3e of 4e versnelling zonder contact aan te zetten, probeer hem even iets heen en weer te duwen. het kan zijn dat de tandjes van de startmotor tegen elkaar staan en even niet in elkaar grijpen. oudere type`s kunnen dat overkomen. mocht dat niet het geval zijn kan het de bendix zijn die blijft hangen en alle stroom wegtrekt.

Re: Accu of iets anders?

19 maart 2020 18:41

meer schreef:Is er niet een gebruiker actief, die de accu leeg trekt? Radio? Binnenlampje? Kleplampje? De accu is een Bosch S5, en deze is nog niet zo heel oud, weet ik uit betrouwbare bronnen... :lol:


Een lampje trekt niet in 5 seconden een accu leeg :wink:
Op basis van de eerste adviezen een nieuwe bosch gehaald, er in gezet....
starten, lopen 8)

Re: Accu of iets anders?

19 maart 2020 19:51

Tik op de startmotor.
Ouderwets, maar soms werkt het

Re: Accu of iets anders?

19 maart 2020 19:54

Wat Hans & Hendrik zeggen.... startmotor

Re: Accu of iets anders?

19 maart 2020 20:34

HET IS AL OPGELOST :salut:

Re: Accu of iets anders?

19 maart 2020 22:01

Inderdaad.

Had er overheen gelezen :?

Re: Accu of iets anders?

19 maart 2020 23:29

Oh ja? Ik las “starten, lopen” ... klinkt niet goed. :mrgreen:

Re: Accu of iets anders?

20 maart 2020 5:29

haha :lol:

Re: Accu of iets anders?

21 maart 2020 9:13

Is toch in een ander draadje hier recent helemaal uitgemolken dat dat tegenwoordig bijzondere Ballen accu's zijn die S5 Bosch, suc6, es kijken of deze volgend seizoen haalt .... ik heb er al 4 doorgedraaid, never nooit niet meer die Bosch accu's ..

Re: Accu of iets anders?

21 maart 2020 10:13

Hier: viewtopic.php?f=3&t=47159&start=75
Uiteindelijk was t bij mij niet de accu. Heeft nu al 2x 2 weken stilgestaan tussen 2 ritten, geen probleem.

Re: Accu of iets anders?

22 maart 2020 18:00

Mart WTL schreef:Is toch in een ander draadje hier recent helemaal uitgemolken dat dat tegenwoordig bijzondere Ballen accu's zijn die S5 Bosch, suc6, es kijken of deze volgend seizoen haalt .... ik heb er al 4 doorgedraaid, never nooit niet meer die Bosch accu's ..


Mee eens, verleden week een dag voor de voorjaarsrit wilde ik de auto ook uit zijn winterslaap halen, maar je raad het al .......
Niet dus, exact hetzelfde, alleen een ratelend geluid.
Alles geprobeerd, startkabels, jump starter, auto naar voor geduwd, nada.
Gelukkig garagebedrijf als buurman, gebruikte accu geleend en opgelost, maar nu komt het ........
Thuis bon opgezocht van de accu en ja hoor wat ik al vermoedde, nog geen 10 maanden oude Bosch accu. (Trouwens gekocht op advies van een draadje op het forum)
Op hoge poten de leverancier gebeld, die wilde hem eerst testen voordat hij een nieuwe zou sturen, dus accu opgestuurd, na een week gebeld maar ze waren hem nog aan het testen, daarna nog 2x moeten bellen en afgelopen vrijdag retour ontvangen, is volgens de leverancier helemaal niets mee aan de hand. Hij was alleen helemaal leeg.
Auto heeft van half oktober tot de voorjaarsrit stil gestaan, en regelmatig aan de druppellader in een verwarmde garage gehangen.
Kijken hoelang hij het nu gaat volhouden.

Re: Accu of iets anders?

23 maart 2020 18:45

Aan de druppelaar en toch leeg? Vreemd. Is je lader wel ok?

Re: Accu of iets anders?

23 maart 2020 18:52

regelmatig aan de druppellader


Dat is het probleem :wink: , je moet de druppelaar continue aangesloten en aan laten :!: .

De druppelaar regelt zelf de laad en ontlading cyclussen dus aan en afkoppelen ontregelen de cyclussen :!:

Re: Accu of iets anders?

24 maart 2020 11:10

WillemB schreef:
regelmatig aan de druppellader


Dat is het probleem :wink: , je moet de druppelaar continue aangesloten en aan laten :!: .

De druppelaar regelt zelf de laad en ontlading cyclussen dus aan en afkoppelen ontregelen de cyclussen :!:


Bedankt voor de tip Willem

Re: Accu of iets anders?

24 maart 2020 11:42

RTFM :mrgreen:

Re: Accu of iets anders?

25 maart 2020 7:21

O ja, eerst zien dan geloven, bij mijn andere auto's kwam geen oplader kijken. Es kijken dan of mijn 'nieuwe' Vartas daar wel tegen kunnen dan. Of ze langer mee gaan dan 10 maanden ... En inderdaad de ctek geeft dan aan dat alles oke is, alleen zit er totaal geen peut in die accu meer dan. Ik ben gestopt met ze terugbrengen en weer een nieuwe krijgen (24 maanden garantie) ... ik was het zat ... want het probleem doet zich precies voor als je lekker denkt te gaan sturen sinds een tijdje ...

Re: Accu of iets anders?

25 maart 2020 17:18

Natte accu's hebben ook nog eens last van stratificatie als de auto stilstaat. Wekelijks rijden is het beste voor een accu.

Re: Accu of iets anders?

25 maart 2020 18:03

NordRack2 schreef:Natte accu's hebben ook nog eens last van stratificatie als de auto stilstaat. Wekelijks rijden is het beste voor een accu.


Ja, ja. :shock: Als je een BOFH bent wel!

Re: Accu of iets anders?

25 maart 2020 18:31

outletvalve schreef:
NordRack2 schreef:Natte accu's hebben ook nog eens last van stratificatie als de auto stilstaat. Wekelijks rijden is het beste voor een accu.


Ja, ja. :shock: Als je een BOFH bent wel!


Laat me raden BOFH = Bijzonder Onaangenaam F*ckin' Ho*rejong ????
Plaats een reactie