Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 28 maart 2024 22:40



Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 
Radio troubleshooting 964 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
928 S4 manual, ex 964 C2, ex 993 C2
Bericht Radio troubleshooting 964
Ik heb in mijn 964 al langere tijd last van een slechte radio ontvangst op mijn Becker High Speed. Ook met een andere (nieuwe) radio is de ontvangst slecht. Soms ontvang ik de 8-10 sterkste zenders maar veel vaker maar 2-3 stuks met matige kwaliteit, ook valt weergave vaker weg als ik me door NL verplaats.

Nu is bij de 964 de booster van de raamantenne een bekend probleempunt. De power aansluiting van de antenne booster is correct aangesloten op +12v aansluiting op de radio. Op een of andere manier denk ik dat er draadbreuk is in de dunne power draad waardoor de booster niet continu stroom krijgt. Of de booster zelf is kapot.

Wat is anno 2020 nu slim om te doen? Ik heb een Continental DAB+ radio besteld dus ik zou kunnen volstaan met monteren van een DAB antenne en de raamantenne dan even te laten. Alternatief is raamantenne proberen te fixen en eventueel de booster te vervangen, maar dat is een klusje (bovenkant dashboard moet eruit), de booster is prijzig (EUR 160) en ik weet niet zo goed of het daarna wel goed gaat zijn.

Iemand tips of suggesties?


24 apr 2020 21:11
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
997.2 4s pdk
tholen
Bericht Re: Radio troubleshooting 964
Ik heb er ook lang last van gehad, was de aansluiting aan het raam. Is een teer syteem wat door een gaatje in het raamrubber zit, ik heb nog zoeen versterker liggen als je wil kijken of dat de oorzaak is.

Gr anton


24 apr 2020 21:18
Profiel
PorscheForum Rakker
964 C2
Bericht Re: Radio troubleshooting 964
Als je een dab+ radio hebt besteld, dan ga je de analoge antenne toch niet meer gebruiken? Dus dan zou ik t maar even laten voor wat t is en hopen dat je dab+ ontvangst goed is (goede plaatsing vd antenne HEEL belangrijk).


24 apr 2020 22:42
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Ex 964 nu R107
010
Bericht Re: Radio troubleshooting 964
Toen mijn Becker Indianapolis het begaf heb ik er een radio van een paar tientjes ingezet en daar via bluetooth mijn Iphone op aangesloten.
Radio luister ik nu via mijn iphone en bluetooth . Waarschijnlijk niet de oplossing waar jij naar zoekt maar het werkt wel.

Zoek overigens nog steeds een goed adres waar ik mijn Becker kan laten repareren.............


24 apr 2020 23:01
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 2.4 T targa '72, 991 4S cabrio '13
Bericht Re: Radio troubleshooting 964
Ik heb in het verleden goede ervaring gehad met jorm erler waar ik een Becker radio van gekocht heb. mail: jorm.erler apenstaartje wxs.nl
Hij was hier altijd actief op het forum https://www.porscheforum.nl/memberlist.php?mode=viewprofile&u=11549 maar zie dat hij hier al een tijdje niet meer geweest is.
_________________________________________
https://www.instagram.com/outletvalve/

"Racing is life. Anything before or after is just waiting."


25 apr 2020 0:20
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 964 C2 nu 'n VW T2b Pickup
Keistad
Bericht Re: Radio troubleshooting 964
Citaat:
Zoek overigens nog steeds een goed adres waar ik mijn Becker kan laten repareren


@Reesmees, ik heb goede verhalen gehoord van Oldtimer Autoradio Service,zit in Noord Holland (Heerhugowaard)


25 apr 2020 5:45
Profiel
PorscheForum Rakker
928 S4 manual, ex 964 C2, ex 993 C2
Bericht Re: Radio troubleshooting 964
Dank voor de reacties en Anton dank voor het aanbod. Misschien ga ik toch eens het dashboard openmaken. Ik wil eigenlijk ook wel zeker weten dat er geen aftermarket rommel of losse draden achter het dashboard hangen, ik heb een jaar geleden een antenne gevonden die aan een tie-rap bungelde onder het dashboard, dus er is zeker aan geknutseld in het verleden.

Daarna ga ik maar eens kijken naar mijn Becker, ik wilde sowieso al een andere unit met Bluetooth, dus nu maar eens kijken of de Continental wat is. Ik heb de retro Blaupunkt Bremen SQR DAB heel even in mijn handen gehad maar vond het er heel niet overtuigend uit zien qua bedieningsgemak.


25 apr 2020 7:56
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Ex 964 nu R107
010
Bericht Re: Radio troubleshooting 964
Bedankt voor de reparatie suggesties :thumleft: . Ook maar eens met een schuin oog naar een ‘periode correcte’ Becker met BT/usb kijken ipv de oude Indy laten nakijken/repareren. USB aansluiting is zowieso wel handig ivm voeding voor iphone die ook vaak dienst doet als navi.


25 apr 2020 11:45
Profiel
PorscheForum Rakker
928 S4 manual, ex 964 C2, ex 993 C2
Bericht Re: Radio troubleshooting 964
Vanmiddag even de radio naar voren gehaald en de kabels wat nader bekeken. De originele antennekabel die van de booster komt is ooit te kort afgeknipt geweest en daar is een stukje aangezet op een doe het zelf manier (beide kernen verbonden en tape eromheen) Stroomdraad gesoldeerd aan kabeltje van de ISO stekker dat op de 12V uitgang van de radio zit. Heen en weer bewegen van de stroomdraad / antennekabel leidt tot sterker / zwakker signaal en/of ruis. Overigens nooit helemaal perfect maar dat is misschien meer het probleem van de Becker

Vrees dus dat de booster zelf het goed doet maar dat de kabels de oorzaak zijn. Ik denk dat ik eerste de antennekabel maar eens netjes ga verlengen en de stroomdraad dan opnieuw ga vastzetten, bij het lospeuteren van de tape die om de soldeerverbinding zat brak de draad (is flinterdun ding).


25 apr 2020 17:49
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 964 C2 nu 'n VW T2b Pickup
Keistad
Bericht Re: Radio troubleshooting 964
Aan elkaar gekneide draden in een auto is een vast gegeven voor storingen.

Idd netjes aan elkaar solderen, krimpkousje erom heen en klaar. Check ook nog even je antenne kabel aansluiting bij de ruit. Die zit ergens
achter je dashboard kastje :idea:


25 apr 2020 18:58
Profiel
PorscheForum Rakker
928 S4 manual, ex 964 C2, ex 993 C2
Bericht Re: Radio troubleshooting 964
Dank Willem.


25 apr 2020 20:30
Profiel
PorscheForum Rakker
928 S4 manual, ex 964 C2, ex 993 C2
Bericht Re: Radio troubleshooting 964
Vanmiddag toch maar de stoute schoenen aangetrokken om de bovenkant van dashboard te verwijderen om de kabels te kunnen controleren. Met de tips elders hier was dat relatief makkelijk, al zat de klok redelijk vast. Uiteindelijk alles heel gehouden en los gekregen. Antenne booster gevonden en ook de boosdoener, er zat geen kabeltje meer op de connector die zorgt voor de verbinding tussen de raamantenne en de booster. Overal gevoeld maar ook geen kabeltje gevonden. Als ik vanuit de bagageruimte naar binnen kijk dan lijkt alsof iemand net onder de ruit de connectie heeft afgeknipt, maar het is lastig te zien.

Zonder connectie met de raamantenne is het eigenlijk nog een wonder dat ik überhaupt radio ontvangst had, tenminste zolang er stroom op de booster stond. De booster zelf is dus blijkbaar niet kapot;

Enfin, als ik de FM antenne dus goed wil maken dan moet de connectie naar het raam hersteld en aangesloten worden op de booster,. Weet iemand dit haalbaar is? De raamconnectie ziet er niet uit also je daar makkelijk aan kunt solderen, en ik ga zeker geen nieuwe voorruit aanschaffen. Misschien wordt het toch alleen maar DAB+ met een simpele plakantenne.


30 apr 2020 18:04
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
997.2 4s pdk
tholen
Bericht Re: Radio troubleshooting 964
Ik heb de antenne versterker open gemaakt en daar een coax aan gezet met een gegoten stekker er aan dat is het beste. Aan de voorruit hoort een zwart draadje te zitten.
Makkelijkste is om de ruit er even uit tehalen.
Die pak je er in 5 minuten uit.

Gr anton


30 apr 2020 22:52
Profiel
PorscheForum Rakker
928 S4 manual, ex 964 C2, ex 993 C2
Bericht Re: Radio troubleshooting 964
Gisteren had ik een extra vrije dag dus mooi de tijd om met de radio verder te gaan. Eerst nogmaals gezocht naar een kabel die aan de vooruit vast hoort te zitten , maar die nergens kunnen vinden. Ik vermoed dat deze kabel is gesneuveld bij een vorige keer dat de voorruit eruit is gehaald. Omdat ik het niet zag zitten om de ruit eruit te (laten) halen om te zien of het gerepareerd kon worden, heb ik het maar besloten het FM gebeuren te laten zitten en met een losse DAB antenne verder te gaan.

De DAB antenne netjes boven de binnenspiegel geplakt, en de kabels (van antenne en microfoon) via het raamrubber naar de rechter A-stijl geleid, en de kabels door de uitsparing van de kabel voor de raamantenne naar de bovenkant van het dashboard geleidt. En toen kwam het gepuzzel om de kabels achter de radio te krijgen. Van alles geprobeerd, maar iedere keer zat er een metalen schot in de weg tussen de bovenkant en de onderkant van het dashboard. Ik wist dat er een gat in moest zitten (daar was de kabel naar de antenne booster ook doorheen gegaan), maar dat was niet te vinden. Uiteindelijk met heel veel geklooi erachter gekomen dat er een redelijk groot gat rechts van de kachelopening zit, maar dat deze wordt afgedicht met een rubber ring met een gat erin, en dat met de rubber ring in het gat de kabel er niet doorheen gaat...

Enfin, toen was het appeltje eitje. Kabels netjes weggewerkt onder het dashboard, bovenkant dashboard schoongemaakt, terug erin gezet, en een vleugelmoertje gedraaid op de verborgen bevestiging achter de klok, zodat deze er bij een volgende keer makkelijker uit kan. Rubber ring van de klok ingesmeerd met vaseline en ook die ging er makkelijk in. Paar schroefjes vastzetten en toen was het weer allemaal ok.

Eerste indrukken van de Continental unit zijn prima. Goede DAB ontvangst, Bluetooth, en redelijk goed passend in het interieur. Geluidskwaliteit lijkt me redelijk goed, al is dat lastig te beoordelen met een Cup pijp op de achtergrond. Maar hier kan ik wel even mee vooruit.


05 mei 2020 20:26
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 14 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.