Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 18 apr 2024 21:34



Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Fan van de motorruimte 996 werkt niet. 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche 996 cabrio, 7 Volvo's, een Land Rover 110 en een Toyota Hybride...
Frankrijk: Champagne gebied
Bericht Fan van de motorruimte 996 werkt niet.
Hallo!
Ik ben ervan overtuigd dat de fan in de motorkap het niet doet, ik heb eens 76 graden gemeten met een externe temp.meter onder de motorkap en geen fan actie..
Nu heeft men me op facebook aangeraden om de zekering, de fanmotor, de temperatuursensor en het relais na te kijken.

Ik heb het relais gevonden, nr.8, (lastig bij een cabrio trouwens) maar krijg hem er niet uit...moet er iets gedéblokkeerd worden, bijvoorbeeld via het sleufje naast het relais?

(De sensor geeft een lagere weerstand bij verwarmen, de zekering is heel en de fan draait bij aansluiten van een externe 12 volt bron..)
_________________________________________
"Overstuur" is geen beschrijving van mijn gemoedstoestand hoor!


19 aug 2020 19:04
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche 996 cabrio, 7 Volvo's, een Land Rover 110 en een Toyota Hybride...
Frankrijk: Champagne gebied
Bericht Re: Fan van de motorruimte werkt niet.
Hmm, bij gebrek aan antwoorden ben ik maar gaan trekken en wrikken en dat was dus toch de manier. Dit relais lijkt oké, dus verder zoeken..
_________________________________________
"Overstuur" is geen beschrijving van mijn gemoedstoestand hoor!


20 aug 2020 14:13
Profiel WWW
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Re: Fan van de motorruimte werkt niet.
Bij gebrek aan het vermelden van het type Porsche in de titel of het onderwerp heb ik maar geen reactie gegeven :popcorn:


20 aug 2020 16:17
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 Targa en Passat met pit; eerder 964 C2, 911 3.2
Leiden
Bericht Re: Fan van de motorruimte werkt niet.
Is toch overduidelijk? een Cabrio :mrgreen:
_________________________________________
Het is zoals het is - en niet anders...


20 aug 2020 17:45
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
ex-911 SC Targa '82, nu 996 C2C
Amersfoort
Bericht Re: Fan van de motorruimte werkt niet.
Ik heb ook wel eens gedacht dat die fan bij mij niet werkte, maar ik heb toen begrepen dat deze echt heel laat inschakelt. Ik zou verwachten dat je bij een hete dag na afzetten van de motor wel wat fan naloop zou hebben, maar dat heb ik nog niet gezien. Via Durametric kun je die fan wel aansturen, dus ik weet zeker dat hij bij mij wel werkt.


20 aug 2020 19:05
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche 996 cabrio, 7 Volvo's, een Land Rover 110 en een Toyota Hybride...
Frankrijk: Champagne gebied
Bericht Re: Fan van de motorruimte werkt niet.
Ai, excuses, het is een 996 cabrio, uit 2000, natuurlijk had ik dat moeten vermelden! (Maar kijk eens naar mijn Avatar? :cheers: of lijkt hij op een Boxter?)
_________________________________________
"Overstuur" is geen beschrijving van mijn gemoedstoestand hoor!


21 aug 2020 10:37
Profiel WWW
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Re: Fan van de motorruimte 996 werkt niet.
Op de mobiele versie zijn geen avatars zichtbaar :idea:


21 aug 2020 16:42
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche 996 cabrio, 7 Volvo's, een Land Rover 110 en een Toyota Hybride...
Frankrijk: Champagne gebied
Bericht Re: Fan van de motorruimte 996 werkt niet.
Ah, daar heb ik niet aan gedacht nee.. :|
_________________________________________
"Overstuur" is geen beschrijving van mijn gemoedstoestand hoor!


21 aug 2020 16:55
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche 996 cabrio, 7 Volvo's, een Land Rover 110 en een Toyota Hybride...
Frankrijk: Champagne gebied
Bericht Re: Fan van de motorruimte 996 werkt niet.
Nou, ik heb het relais nagekeken en volgens mij was het goed, maar voor de zekerheid toch maar verwisseld voor een nieuwe. De fan draait als je er extern 12 volt opzet, de temperatuursensor heb ik vernieuwd.
Sindsdien geen verschil gemerkt..
_________________________________________
"Overstuur" is geen beschrijving van mijn gemoedstoestand hoor!


07 sep 2020 19:34
Profiel WWW
Forum Admin
Avatar gebruiker
981 GT4, 971 4S, 931, 924, 968 cab
Utrechtse Heuvelrug
Bericht Re: Fan van de motorruimte 996 werkt niet.
Wel een lichtere portemonnee :lol:
_________________________________________
RoadtripTribes - Uniting Roadtrip lovers, one adventure at a time!


07 sep 2020 20:34
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche 996 cabrio, 7 Volvo's, een Land Rover 110 en een Toyota Hybride...
Frankrijk: Champagne gebied
Bericht Re: Fan van de motorruimte 996 werkt niet.
Dat begint bij de Porsche onderdelen een gegeven te worden. Maar deze vielen nogal mee hoor.
_________________________________________
"Overstuur" is geen beschrijving van mijn gemoedstoestand hoor!


07 sep 2020 21:19
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Porsche 911 Carrera Cabriolet 3,2 '89
Bericht Re: Fan van de motorruimte 996 werkt niet.
Als je de sensor fopt dan zou bij voldoende hete sensor de fan moeten gaan draaien?
Maar bij welke temperatuur moet het relais inkomen? Is dat bekend?
Waar zit die sensor ergens? Op de motor?
Als de schakeltemperatuur bijvoorbeeld 120 graden is dan zou je de sensor op een metalen plaat kunnen schroeven en dan de plaat met een brander verwarmen en de temperatuur met een infraroodthermometer in de gaten houden.
_________________________________________
"Any part of my work can be interrupted for something important like golf or bowling" Bud Sagendorf


07 sep 2020 23:43
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Fan van de motorruimte 996 werkt niet.
Ik herinner me nu dat ik daar al eens een keer wat over gevonden had en hier gepost;

Zie: viewtopic.php?f=3&t=51664&p=1316352&hilit=Fan+temperature#p1316352

2-3 posts lager, uit de service manual

"Switch-on conditions for engine compartment fan (this fan pulls air into the engine compartment)
The engine compartment fan is switched on when the engine compartment temperature is > 176 degrees F or the coolant temperature is > 216 degrees F.
After-running of engine compartment fan
If the ignition is switched off and the engine compartment temperature is more than 140 degrees F, the DME control module remains in readiness for another 20 minutes. During this time, the engine compartment temperature is retrieved every 10 seconds. If the engine compartment temperature is > 185 degrees F , the engine compartment fan is switched on for 20 seconds. If the engine compartment temperature is still > 185 degrees F after this time, the fan remains on for a further 30 seconds."


08 sep 2020 9:30
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Fan van de motorruimte 996 werkt niet.
Ter verduidelijking, mijn verwijzing hierboven is niet helemaal precies.
Dit is de juiste link naar de eerdere post:
viewtopic.php?p=1316402#p1316402


08 sep 2020 11:18
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche 996 cabrio, 7 Volvo's, een Land Rover 110 en een Toyota Hybride...
Frankrijk: Champagne gebied
Bericht Re: Fan van de motorruimte 996 werkt niet.
Ah, dank je wel, dit is duidelijker dan wat er in mijn boek staat!
Ik begon al te vrezen dat beide temperaturen te hoog moesten zijn, dus onder motorkap EN koelwater.

Ik zie dat je het al eerder in een draadje van mij had gepost, toen was ik zeker nog te "groen" in Porsche land!
_________________________________________
"Overstuur" is geen beschrijving van mijn gemoedstoestand hoor!


08 sep 2020 11:36
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Fan van de motorruimte 996 werkt niet.
Ik ben het ooit ook maar ergens tegengekomen op rennlist. Of het uit de service manual komt zoals daar vermeld werd dat heb ik niet geverifieerd. Dus het kan zijn dat het uit een andere bron komt.

Ik heb wel onlags mijn fan moeten vervangen want het lager was kapot en daardoor ging de fan resoneren als ze rond draaide wat een irritant krijsend geluid maakte. Vreemd genoeg viel dat me op tijdens het rijden wanneer de fan dus uit stond. Vanaf een 110km/h was het als een brommend geluid te horen in de auto. Ga dan maar eens zoeken wat dat zou kunnen zijn :shock: Ik heb zo uiteindelijk ontdekt dat de fan als ze 'uit' staat door de rijwind passief rond gaat draaien, bij bepaalde snelheden draaide de fan dan rap genoeg om dat krijsende geluid te maken/resoneren. Als ik de fan blokkeerde (stokje er tussen en stekker uit) bleef het stil. Was wel even schrikken maar gelukkig simpel op te lossen.

Voor degene die graag knutselt kan je een manual override inbouwen om de verschillende fans aan te zetten
http://www.911uk.com/viewtopic.php?t=95 ... 0f9d8f64ef

Citaat:
Radiator Fan and Engine Compartment Fan Switch Mod The 3.4 996 runs extremely hot when driving around town in temperatures higher than 75 degrees. This mod is a way to reduce coolant temps back to a safer level, helping to reduce oil temps and improving performance. The mod consists of installing a switch that will allow you to turn on the high speed radiator fans at any time, while maintaining the automatic operation of the fans. We do the same for the engine compartment fan. Radiator Fans Connect a wire to the ground (Pin #85) of the 2 high speed fan relays located on the relay carrier located in the driver’s side foot well. The relays are #20 and #22. Feed this wire to where your switch will be located. Connect the wire to one side of the switch. Connect another wire from the other contact on the switch and then connect the other end of this wire to a chassis ground point. With key on, this switch will now immediately turn on both radiator fans providing maximum cooling. When you turn the key off, the fans will continue to run for about 5 seconds until the relay shuts down. Your fan operation remains normal when the switch is off. Engine Compartment Fan Connect a wire to the ground of the relay located in the relay carrier behind the passenger seat, driver’s side. Relay #8. . Feed this wire to where your switch will be located. I simply fed the wire along the driver’s side of the car and under the door sill. Connect the wire to one side of the switch. Connect another wire from the other contact on the switch and connect the other end of this wire to a chassis ground point. With key on, this switch will now immediately turn on the fan drawing air into the engine compartment. When you turn the key off, the fan will continue to run for about 5 seconds until the relay shuts down. Your fan operation remains normal when the switch is off. This mod helps keep the engine compartment much cooler when driving around town and is particularly beneficial to any engine that draws its intake air from inside the engine compartment, such as the EVO SC. If you are adventurous, you can automate the operation of these switches so they will switch off at a specific speed, or operate when vacuum is present only, etc. You can choose any style switch you want and even use Porsche switches. I simply used 2 toggle switches that I installed in the batwing


08 sep 2020 13:00
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche 996 cabrio, 7 Volvo's, een Land Rover 110 en een Toyota Hybride...
Frankrijk: Champagne gebied
Bericht Re: Fan van de motorruimte 996 werkt niet.
Dat is ook mooi ja!
Dank voor de link, ik zet nu elke keer als ik thuiskom de motorkap open, maar op het parkeerterrein van bijv. een supermarkt is dat een beetje gek hè? :scratch:
_________________________________________
"Overstuur" is geen beschrijving van mijn gemoedstoestand hoor!


08 sep 2020 13:28
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Fan van de motorruimte 996 werkt niet.
De fan achterin draait bij mij maar zeer zelden (die indruk heb ik toch).Af en toe als het heel heet is buiten, dan gaat hij aan tijdens het rijden. Of icm met warm weer en dan een stuk wat minder hard rijden na belasting.


08 sep 2020 14:51
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche 996 cabrio, 7 Volvo's, een Land Rover 110 en een Toyota Hybride...
Frankrijk: Champagne gebied
Bericht Re: Fan van de motorruimte 996 werkt niet.
Ja, dat heb ik begrepen.
Maar ik heb met een externe temperatuurmeter onder de kap gemeten en daar was het op de plek van de sensor bijna 75 graden. Dan hoort-ie toch iets te doen..en ik heb hem nog nooit gehoord.
Ik vind die override wel een goed idee, ga ik proberen, schaden doet het niet..
_________________________________________
"Overstuur" is geen beschrijving van mijn gemoedstoestand hoor!


08 sep 2020 21:19
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Fan van de motorruimte 996 werkt niet.
Als bij motor uitzetten de temperatuur 60C (140F) of hoger is, dan pas gaat ECU monitoren om bij 85C (185F) de fan aan te zetten. Die eerste voorwaarde wordt vaak al niet gehaald want bij rijden koelt de motorruimte toch redelijk af door rijwind en zeker als de spoiler open gaat. Dus dan gaat de fan als je de motor uitzet sowieso niet aan. Men zal weten dat dan de temperatuur nooit echt (lang) veel hoger oploopt.


08 sep 2020 23:06
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Porsche 911 Carrera Cabriolet 3,2 '89
Bericht Re: Fan van de motorruimte 996 werkt niet.
TomS schreef:
op de plek van de sensor bijna 75 graden. Dan hoort-ie toch iets te doen
Nee.
_________________________________________
"Any part of my work can be interrupted for something important like golf or bowling" Bud Sagendorf


09 sep 2020 0:59
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Fan van de motorruimte 996 werkt niet.
Klopt, Voor fan aan moet dat dus 85C zijn op voorwaarde dat de temperatuur op moment van uitzetten reeds 60C was. Dat gebeurt dus eigenlijk zelden bij normale buitentemperaturen en een beetje rijwind voor uitzetten.


09 sep 2020 8:08
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche 996 cabrio, 7 Volvo's, een Land Rover 110 en een Toyota Hybride...
Frankrijk: Champagne gebied
Bericht Re: Fan van de motorruimte 996 werkt niet.
Dan zit ik me dus waarschijnlijk voor niets op te winden. Je moet ook gewoon rijden met dat ding, maar na de kosten die ik gemaakt heb wil ik niet dat de boel nou stuk gaat door iets stoms..
Die override maak ik nog wel en verder ga ik weer gewoon blazen met 'm, daar is hij toch voor :cheers:
_________________________________________
"Overstuur" is geen beschrijving van mijn gemoedstoestand hoor!


11 sep 2020 15:20
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche 997.1 S Cabrio handbak
Retie
Bericht Re: Fan van de motorruimte 996 werkt niet.
TomS schreef:
Dan zit ik me dus waarschijnlijk voor niets op te winden. Je moet ook gewoon rijden met dat ding, maar na de kosten die ik gemaakt heb wil ik niet dat de boel nou stuk gaat door iets stoms..
Die override maak ik nog wel en verder ga ik weer gewoon blazen met 'm, daar is hij toch voor :cheers:

En dan woon je nog in een prachtige streek ook. Gaan met dat ding en genieten !!!
:drive:
_________________________________________
No one needs it. Everyone wants it!


11 sep 2020 18:10
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche 996 cabrio, 7 Volvo's, een Land Rover 110 en een Toyota Hybride...
Frankrijk: Champagne gebied
Bericht Re: Fan van de motorruimte 996 werkt niet.
Inderdaad, en op de kleine wegen hier is geen kip, laat staan een mens! :drive:
_________________________________________
"Overstuur" is geen beschrijving van mijn gemoedstoestand hoor!


11 sep 2020 20:59
Profiel WWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.