Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 28 maart 2024 15:05



Antwoord op onderwerp  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Tips voor after-market PCM voor 997.1 ? 
Auteur Bericht
PorscheForum Rookie
Avatar gebruiker
Porsche 911 - 997.1 C2S handgeschakeld
Bericht Tips voor after-market PCM voor 997.1 ?
Sinds een paar jaar rijd ik blij rond in m'n 997.1 C2S. Alleen de PCM is zo'n archaisch ding dat wel een upgrade kan gebruiken.
Toen Porsche begin dit jaar een nieuwe PCM voor classic 911's uitbracht begin dit jaar, hoopte ik dat die ook in mijn 997.1 zou kunnen maar volgens Porsche is die voor alle oudere 911's t/m de 996, maar dus niet voor mijn 997. Balen!

Op verschillende buitenlandse fora kom ik nog wel eens een aftermarket PCM van Aliexpress tegen en er zijn nog wat opties van Pioneer en Kenwood.

Heeft iemand hier ervaring met een "upgrade" voor de PCM van een 997.1 van een ander merk of wellicht zelfs een Aliexpress apparaat uit China?

Alvast dank voor alle info / hulp / reacties!
Frank


19 sep 2020 17:47
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
991 Carrera S- 2012
Rotterdam
Bericht Re: Tips voor after-market PCM voor 997.1 ?
Hi Frank,

Als kersverse eigenaar van een 997.1 C2S heb ik hetzelfde. Ik heb er nog geen gezien die echt bij de Porsche past. Ik vind de PCCM+ dat wel, dus denk dat ik maar wacht totdat de PCCM+ ook beschikbaar komt voor de 997.

René
_________________________________________
Geld maakt misschien niet gelukkig, maar ik huil liever in een Porsche dan in de bus...


19 sep 2020 17:53
Profiel
PorscheForum Rookie
Avatar gebruiker
Porsche 911 - 997.1 C2S handgeschakeld
Bericht Re: Tips voor after-market PCM voor 997.1 ?
Hi Rene, weet jij of een PCCM+ voor de 997 in de planning staat?


19 sep 2020 20:55
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
991 Carrera S- 2012
Rotterdam
Bericht Re: Tips voor after-market PCM voor 997.1 ?
Niet zeker. Ik lees er wel het eea over maar niets (officieels) van Porsche zelf. Het lijkt echter wel logisch dat er op termijn iets gaat komen. Wellicht zijn er anderen op het forum die wat meer weten...
_________________________________________
Geld maakt misschien niet gelukkig, maar ik huil liever in een Porsche dan in de bus...


19 sep 2020 22:01
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche Carrera 997S II ex: 997S I - 986 - 993 C 2 - 964 targa
Amersfoort
Bericht Re: Tips voor after-market PCM voor 997.1 ?
Ik als 997-1 rijder voel dezelfde behoefte. Echter Porsche is erg karig met info. Net zoals een update van de wegenkaart.....al 3 jaar toegezegd :-( ik volg graag dit bericht en de reacties.
_________________________________________
have fun, time flies


22 sep 2020 20:31
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
991 Carrera S- 2012
Rotterdam
Bericht Re: Tips voor after-market PCM voor 997.1 ?
Hi Paul, weet jij wat de laatste versie van PCM software is? Ik begrijp dat de laatste versie van navigatie van 2015 is?
_________________________________________
Geld maakt misschien niet gelukkig, maar ik huil liever in een Porsche dan in de bus...


22 sep 2020 21:40
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Ex 944 S2 1989, 987 Boxster 2.7L 2005 Atlas Grey
Haarlem
Bericht Re: Tips voor after-market PCM voor 997.1 ?
Een kaartupdate voor de PCM 2.1 laat al heel lang op zich wachten, en ik ben bang dat die er ook nooit meer gaat komen.
Ik heb dus maar besloten om de PCM 2.1 in mijn 987 te vervangen door een mooie Alpine installatie. Meteen ook de speakers aangepakt want die waren echt op (en stuk). Ik weet dat de purist resoluut tegen aftermarket spul is als er geen Porsche op staat, maar ik wil gewoon kunnen genieten van leuke ritten.
Ik maak dan ook gebruik van Waze navigatie welke via Android Auto is gekoppeld met de Alpine. In de app stel je dan in dat je geen snelwegen wilt, als voertuig een motor en eventueel naast een eindpunt een via punt. Je krijgt dan vaak mooie slingerwegen wat leuk rijden is.
_________________________________________
Rij niet sneller dan je beschermengel vliegen kan.


23 sep 2020 10:03
Profiel
Forum Admin
Avatar gebruiker
981 GT4, 971 4S, 931, 924, 968 cab
Utrechtse Heuvelrug
Bericht Re: Tips voor after-market PCM voor 997.1 ?
Monochrome schreef:
Hi Rene, weet jij of een PCCM+ voor de 997 in de planning staat?


De PCCM+ is een product uit de Porsche Classic koker, dus je zult nog even moeten wachten want de 997 heeft nog geen Classic status, dat zal volgens mij pas in 2024 gebeuren. Bij Porsche moet het model 15 jaar uit productie zijn alvorens het een Classic producy kunnen zijn.

Daarnaast zit je met Canbus in een 997 en een 996 heeft dat niet, dus zal de 997 variant een totaal andere architectuur moeten hebben dan de versie voor de 996.
_________________________________________
RoadtripTribes - Uniting Roadtrip lovers, one adventure at a time!


23 sep 2020 10:40
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche 997.1 S Cabrio handbak
Retie
Bericht Re: Tips voor after-market PCM voor 997.1 ?
@944S2 schreef:
Een kaartupdate voor de PCM 2.1 laat al heel lang op zich wachten, en ik ben bang dat die er ook nooit meer gaat komen.

Ik vrees idd hetzelfde, wat ik betreur voor een toch redelijk niche automerk als Porsche.
Ik wacht af wat er ontwikkeld zal worden in de stijl van PCCM+ maar dan voor de 997.1 reeks. Het kan best zijn dat deze oplossing nooit komt of behoorlijk aan de prijs zal zijn.
Dan rest er nog steeds een Alpine (of gelijkaardig) oplossing.
Ik zou er dan zeker voor zorgen dat alle originele connectoren behouden blijven en mijn PCM 2.1 mooi bijhouden voor het geval ik de auto wil verkopen aan een purist.
Dan heb ik een up to date navigatie, connectiviteit etc... voor een democratische prijs en de eventuele koper een originele PCM module.
_________________________________________
No one needs it. Everyone wants it!


23 sep 2020 10:42
Profiel
PorscheForum Rookie
Avatar gebruiker
Porsche 911 - 997.1 C2S handgeschakeld
Bericht Re: Tips voor after-market PCM voor 997.1 ?
@944S2 schreef:
Een kaartupdate voor de PCM 2.1 laat al heel lang op zich wachten, en ik ben bang dat die er ook nooit meer gaat komen.
Ik heb dus maar besloten om de PCM 2.1 in mijn 987 te vervangen door een mooie Alpine installatie. Meteen ook de speakers aangepakt want die waren echt op (en stuk). Ik weet dat de purist resoluut tegen aftermarket spul is als er geen Porsche op staat, maar ik wil gewoon kunnen genieten van leuke ritten.
Ik maak dan ook gebruik van Waze navigatie welke via Android Auto is gekoppeld met de Alpine. In de app stel je dan in dat je geen snelwegen wilt, als voertuig een motor en eventueel naast een eindpunt een via punt. Je krijgt dan vaak mooie slingerwegen wat leuk rijden is.

Ik ga uiteindelijk ook voor een Alpine. Online kwam ik de Alpine alpine ILX-702d tegen, dus aan de garage gevraagd die te bestellen. Dan nog eens kijken welke speakers daarbij kunnen, want eerlijk gezegd vind ik de Bose installatie best beroerd klinken.


23 sep 2020 11:11
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Ex 944 S2 1989, 987 Boxster 2.7L 2005 Atlas Grey
Haarlem
Bericht Re: Tips voor after-market PCM voor 997.1 ?
De Alpine iLX-702D heb ik dus ook. Mooi apparaat.
De PCM 2.1 kan er eventueel zo weer in als de auto ooit aan een purist wordt verkocht. Maar wellicht verkoop ik hem wel los, compleet met de navigatiespeler en alle kaarten DVD's.
_________________________________________
Rij niet sneller dan je beschermengel vliegen kan.


23 sep 2020 15:09
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
997.1 - Carrera tiptronic
Bericht Re: Tips voor after-market PCM voor 997.1 ?
Afbeelding

Ik heb deze Alpine ilx702d al meer dan een jaar.

Voor de medegebruikers die deze Alpine ook gebruiken icm een iPhone- hebben jullie ook het “probleem” dat Siri zo luid over de speakers gaat ? Ondanks dat ik hem al op het allerlaagste volume gezet heb zowel op de iPhone als op de Alpine...


04 okt 2020 14:23
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Boxster 986 2.7 Tiptronic
Midden-Brabant
Bericht Re: Tips voor after-market PCM voor 997.1 ?
https://xtrons.com/porsche


04 okt 2020 15:53
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche Carrera 997S II ex: 997S I - 986 - 993 C 2 - 964 targa
Amersfoort
Bericht Re: Tips voor after-market PCM voor 997.1 ?
Rekarr schreef:
Hi Paul, weet jij wat de laatste versie van PCM software is? Ik begrijp dat de laatste versie van navigatie van 2015 is?

dat zou best wel eens correct kunnen zijn......
_________________________________________
have fun, time flies


05 okt 2020 20:04
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
991 Carrera S- 2012
Rotterdam
Bericht Re: Tips voor after-market PCM voor 997.1 ?
Dat zal niet meer veranderen dan. Maar nog een vraag. Ik weet dat er al eerder over geschreven is, maar wat is de laatste software versie benodigd voor de navigatie van 2015?
_________________________________________
Geld maakt misschien niet gelukkig, maar ik huil liever in een Porsche dan in de bus...


05 okt 2020 22:13
Profiel
PorscheForum Rookie
Avatar gebruiker
911 - 997 Carrera S MK1
Groningen
Bericht Re: Tips voor after-market PCM voor 997.1 ?
@911-2016
Ik zit ook te kijken naar de Alpine 702D als vervanger van mijn huidige PCM Module.
Vraag 1 is, waar komt de ombouw vandaan?

Vraag2 is, welke functies van oorspronkelijke PCM kan je niet meer gebruiken ?


20 okt 2020 16:34
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
997.1 - Carrera tiptronic
Bericht Re: Tips voor after-market PCM voor 997.1 ?
@ErwinGrunn : ombouw heb ik via vd Gugten in Bodegraven laten doen. Je kunt de navigatie aanwijzingen voor bij je tellers niet meer gebruiken. Voor de rest heb je met dit systeem alles : goede en altijd up-to-date navigatie, handsfree bellen, muziek via Spotify of andere streaming dienst. Ik moet zeggen ik mis helemaal niets van het verouderde PCM systeem en ervaar dagelijks het gemak van CarPlay.


22 okt 2020 15:48
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Ex 944 S2 1989, 987 Boxster 2.7L 2005 Atlas Grey
Haarlem
Bericht Re: Tips voor after-market PCM voor 997.1 ?
Klopt helemaal. Ik heb dat in Haarlem bij MCE laten doen. Ik ben er erg blij mee. Overigens gebruik ik Android Auto.
Ik heb wel meteen de speakers laten vervangen want de oude deurexemplaren waren echt stuk.
_________________________________________
Rij niet sneller dan je beschermengel vliegen kan.


22 okt 2020 16:24
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 356, ex 996.2 c2c, ex 986.1 3.2S, nu Porsche 987.1 3.2S
Bericht Re: Tips voor after-market PCM voor 997.1 ?
911-2016 schreef:
@ErwinGrunn : ombouw heb ik via vd Gugten in Bodegraven laten doen. Je kunt de navigatie aanwijzingen voor bij je tellers niet meer gebruiken. Voor de rest heb je met dit systeem alles : goede en altijd up-to-date navigatie, handsfree bellen, muziek via Spotify of andere streaming dienst. Ik moet zeggen ik mis helemaal niets van het verouderde PCM systeem en ervaar dagelijks het gemak van CarPlay.


Kan ik mij helemaal voorstellen. Ik blijf er met een schuin oog naar kijken. Ik vind de looks van de PCM wel mooi bij de auto en heb scherm in 99% van de tijd op de tripcomputer staan. Voor de rest een hopeloos verouderd systeem.

Tja en dan de aftermarket radio.

Voordelen zijn genoemd, kies je voor een A merk dan is alles gewoon beter en uitgebreider.

Nadeel vind ik persoonlijk het grijze frame om de zwarte radio heen, ik kan daar persoonlijk niet echt warm van worden. Bij de mk2 is dat stukken mooier met zwarte frame om de radio.

Pffff, keuzes.......
_________________________________________
Rij niet sneller dan jouw beschermengel vliegen kan


22 okt 2020 18:11
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Ex 944 S2 1989, 987 Boxster 2.7L 2005 Atlas Grey
Haarlem
Bericht Re: Tips voor after-market PCM voor 997.1 ?
Ach, je kan er weer een Porschelogo in zetten. Staat leuk als je hem aanzet. Dat maakt toch weer wat goed. :lol:
_________________________________________
Rij niet sneller dan je beschermengel vliegen kan.


22 okt 2020 21:47
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
997.1 - Carrera tiptronic
Bericht Re: Tips voor after-market PCM voor 997.1 ?
MarcoB schreef:
Nadeel vind ik persoonlijk het grijze frame om de zwarte radio heen, ik kan daar persoonlijk niet echt warm van worden. Bij de mk2 is dat stukken mooier met zwarte frame om de radio.

Pffff, keuzes.......



uuhh...grijze frame ?? Zie mijn foto hieronder, zwart frame inclusief Porsche logo (origineel Porsche frame, komt uit Japan) :

Afbeelding


27 okt 2020 17:28
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 2.4 T targa '72, 991 4S cabrio '13
Bericht Re: Tips voor after-market PCM voor 997.1 ?
Ik denk dat MarcoB bedoelt dat bij zijn auto alles grijs is van de middenconsole, en dan steekt het zwart af....
_________________________________________
https://www.instagram.com/outletvalve/

"Racing is life. Anything before or after is just waiting."


27 okt 2020 18:16
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 356, ex 996.2 c2c, ex 986.1 3.2S, nu Porsche 987.1 3.2S
Bericht Re: Tips voor after-market PCM voor 997.1 ?
Inderdaad. Bij mij is alles grijs. Volgens mij is de mk2 in het zwart.
_________________________________________
Rij niet sneller dan jouw beschermengel vliegen kan


27 okt 2020 19:32
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche 991 4S Coupe PDK (met X51!). Verkocht: 997.1 4S handbak, 996.1 C2 Cabriolet
Bericht Re: Tips voor after-market PCM voor 997.1 ?
Bij de mk1 kon het ook zwart zijn; was enkel het geval als je de optie had aangevinkt om het stuk rond je infotainment in (zwart) leer te krijgen. Aangezien het wel geleverd is, kan je dus wel kijken of je aan een OEM Porsche (of aftermarket) zwart leren console kan komen.


27 okt 2020 19:55
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
997.1 - Carrera tiptronic
Bericht Re: Tips voor after-market PCM voor 997.1 ?
Bij mij was het eerst ook allemaal grijs (heb ook een 997.1), zie hier mijn vorige opstelling met een Zenec radio er nog in :

Afbeelding

Bij vd Gugten hebben ze voor het zwarte frame gezorgd en het onderste in dezelfde kleur laten spuiten. Ziet er wat mij betreft superstrak eruit.


28 okt 2020 9:54
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 30 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Heinz


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.