Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 28 maart 2024 16:02



Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ] 
Onbekende knopjes in SC 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Bericht Onbekende knopjes in SC
De SC, die ik net heb gekocht, heeft een paar knopjes die ik niet thuis kan brengen.
Rechts tussen de klokken zit een wipschakelaar, waar de lampensproeierknop hoort te zitten, met een afbeelding van de buitenspiegels. De functie is onduidelijk. De wipschakelaar voor de spiegelbediening zit vlak bij het contactslot (maar functioneert niet).
Verder zit op het kastje van de kachelbediening (tussen de stoelen) een wipschakelaar. Het symbool is afgesleten.
Iemand die weet waar deze knopjes voor dienen?

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

mod by horn - foto’s toegevoegd


10 maart 2021 16:42
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
>> 911 2.7 1977 << ex DAF 66 Combi Marathon ‘75 / ex DAF 44 ‘74 / ex Skoda 120 GLS ‘82
> Groningen PF #4 <
Bericht Re: Onbekende knopjes in SC
Een foto zou helpen.
_________________________________________
Trained by GP E L I T E
'Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan' (Pipi Langkous)


10 maart 2021 22:24
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Onbekende knopjes in SC
Ik heb een paar foto's gemaakt maar ik weet niet hoe ik die hier aan een nieuw bericht moet toevoegen.


12 maart 2021 12:44
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Onbekende knopjes in SC
In afwachting op mijn eerste bericht over onbekende knopjes, ben ik nog eens gaan rommelen.
De hevel van de kachelmotor is met de hand te bedienen, en is dus waarschijnlijk losgekoppeld van de motor. Die zal wel stuk zijn. Hierdoor werkt de heater blower motor ook niet meer. Daar heeft men wat op gevonden. Het onbekende wipschakelaartje naast de draaiknop van de kachelbediening is nu de schakelaar voor de heater blower motor. Ik ga het kachelkastje maar eens open maken om te kijken wat voor rampspoed zich daarin bevindt.
Verder met de bediening van de buitenspiegels. Der wipschakelaar onder het dashboard is weer gaan werken en de spiegelbediening doet het weer.
Blijft over de wipschakelaar op de positie van de koplampsproeierknop. Hierop zijn twee buitenspiegels afgebeeld maar wat deze wipschakelaar doet, weet ik nog steeds niet. Zal ook wel eigen knutselwerk zijn.
Er is behoorlijk aan de bedrading geknoeid. Onder het dashboard hangt van alles los, en zeker ook draden die niet origineel zijn. Ik ga de radio maar eens weghalen en dan komt een deel wel mee denk ik.
Verder zie ik bij de zekeringenkast onder voorklep allerlei onbekende bedrading. Er zit een (niet werkende) alarminstallatie in, zover ik kan nagaan een Gemini. Eens kijken of ik het kastje kan vinden, een typenummer, en een aansluitschema.
We graven stap voor stap verder!


12 maart 2021 15:26
Profiel
PorscheForum Rakker
991 Carrera 4S Cabrio (06/14) Targa 911 SC (01/81) RSR “achtige” (10/74) Ex Boxster 718 S (09/17)
Omgeving Hilversum
Bericht Re: Onbekende knopjes in SC
Vrij simpel, wisselen tussen bedienen van linker en rechter spiegel denk ik dat je bedoelt.
_________________________________________
Honestly now, did you spend your youth dreaming about someday owning a Nissan or a Mitsubishi? P O R S C H E


12 maart 2021 20:11
Profiel
PorscheForum Rakker
991 Carrera 4S Cabrio (06/14) Targa 911 SC (01/81) RSR “achtige” (10/74) Ex Boxster 718 S (09/17)
Omgeving Hilversum
Bericht Re: Onbekende knopjes in SC
Porsche 911 SC Service Manual 1978 - 1983 kan ik je aanbevelen. Is van Bentley Publishers. ISBN 978-0-8376-1705-3.
_________________________________________
Honestly now, did you spend your youth dreaming about someday owning a Nissan or a Mitsubishi? P O R S C H E


12 maart 2021 20:14
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 targa ‘87; 944 S ‘87; Taycan 4S CT
Bericht Re: Onbekende knopjes in SC
Arnoud69 schreef:
Vrij simpel, wisselen tussen bedienen van linker en rechter spiegel denk ik dat je bedoelt.

Die hoort alleen niet op de plek te zitten die hha aangeeft.
Niks zo irritant als mensen die met draden en knopjes hebben lopen knoeien :evil: Sterkte met puzzelen!


13 maart 2021 11:03
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht Re: Onbekende knopjes in SC
Foto’s staan in de openingspost. U kunt losgaan :thumleft:
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


13 maart 2021 11:16
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Carrera
Bericht Re: Onbekende knopjes in SC
Ik heb de schakelaar voor de bediening vd linker/rechter spiegel onder het randje van de tellerplaat, beetje verborgen zegmaar..

Schakelaar lijkt me trouwens origineel, of anders is het knap veel werk om zoiets te monteren cq aan te sluiten.

Schakelaar bij de kachelbediening kan ik niet thuisbrengen, het wordt de hele unit optillen en de bedrading nalopen.

Succes met de spaghetti...
_________________________________________
early to bed early to rise makes a man healthy wealthy and wise


13 maart 2021 11:45
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
1986 C1
Friesland
Bericht Re: Onbekende knopjes in SC
Die L-R spiegelschakelaar komt, geloof ik, uit de 924/944.
Onderdeel nr. 477955703. Waarschijnlijk was de originele schakelaar/aansluiting Kaputt, of ze konden 'm niet vinden. :wink:
https://www.rosepassion.com/nl/47795570 ... egel-P8550
_________________________________________
Im Prinzip bist du bei dem Auto mit dem Denken schon zu langsam.
[Walter Röhrl - über den 911 3.2]


13 maart 2021 12:08
Profiel
PorscheForum Rakker
991 Carrera 4S Cabrio (06/14) Targa 911 SC (01/81) RSR “achtige” (10/74) Ex Boxster 718 S (09/17)
Omgeving Hilversum
Bericht Re: Onbekende knopjes in SC
Aha, dat is inderdaad wat anders, zit er bij mij niet.....
_________________________________________
Honestly now, did you spend your youth dreaming about someday owning a Nissan or a Mitsubishi? P O R S C H E


13 maart 2021 12:47
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 Targa en Passat met pit; eerder 964 C2, 911 3.2
Leiden
Bericht Re: Onbekende knopjes in SC
Check voor de zekerheid ook je richtingaanwijzers: naar beneden is rechts, omhoog is links :salut:
En zitten gas, rem en koppeling nog wel in de goede volgorde? :mrgreen:
_________________________________________
Het is zoals het is - en niet anders...


13 maart 2021 15:46
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Bericht Re: Onbekende knopjes in SC
Targa Floriaan schreef:
naar beneden is rechts, omhoog is links :salut:


Euh... :scratch:
_________________________________________
If I could have all the money I ever spent on cars, I'd spend it on cars.


13 maart 2021 17:43
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Re: Onbekende knopjes in SC
Inderdaad :mrgreen:

Afbeelding


13 maart 2021 18:14
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Onbekende knopjes in SC
De stand van zaken vandaag:
- Ik heb een boek van Haynes met alle schema's en een nieuw origineel instructieboekje, documentatie genoeg dus
- Loze draden zijn inmiddels verwijderd
- De wipschakelaar op de kachelmotor is om de heater blower te schakelen. De kachelmotor is stuk denk ik.
- De spiegel L/R schakelaar zit op de normale positie en werkt inmiddels
- De spiegelschakelaar op het dashboard: nog onbekend, komt wel
- Het alarmkastje gevonden, is een Gemini 7309E. Het is niet meer in bedrijf. Ik probeer het systeem stukje voor stukje te ontmantelen zonder de originele draden etc te vernielen. Nu moet de draadboom van de zekeringenkast af, het meest griezelig. Ik heb m.b.v. de documentatie een exel sheet gemaakt met alle zekeringen, de verbruikers, en de draadkleuren aan weerskanten. Zo kan ik per zekering zien waar wat is veranderd of toegevoegd.
Wordt vervolgd!


14 maart 2021 16:17
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex Carrera Coupe 3.2 1987
Amsterdam
Bericht Re: Onbekende knopjes in SC
Knap hoor, zoals je te werk gaat. :res:


14 maart 2021 16:36
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Onbekende knopjes in SC
Operatie geslaagd, alarmsysteem geheel verwijderd, behalve de actuators van de deursloten.
Er blijven nog wat onbekende zaken over:
- de eerder genoemde schakelaar met spiegelafbeeldingen van de foto (kan ik die eruit wippen?)
- een draad gekoppeld aan een bruin/rode draad onder de tankvulpijp (draad verdwijnt achter de ventilatorkast, bruin/rode draad kan ik in het schema niet vinden)
- een dubbelde draad vanaf de alarmkast, verdwijnt achter de ventilatorkast
- een loze massadraad aan een originele stekker bij de rechter gasveer van de voorklep.

Ik kom toch steeds verder!


15 maart 2021 15:09
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Re: Onbekende knopjes in SC
hha schreef:
- de eerder genoemde schakelaar met spiegelafbeeldingen van de foto (kan ik die eruit wippen?)


Ja, maar kijk voor de zekerheid even via de kofferbak naar de achterkant van de schakelaar ... dat kan nog voor de 911'jes voor de 964 :wink:

hha schreef:
- een loze massadraad aan een originele stekker bij de rechter gasveer van de voorklep.


Er zit daar ergens een schakelaar - op een steuntje ... daar hoort'ie volgens mij aan vast.


15 maart 2021 17:27
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Onbekende knopjes in SC
Schakelaar met spiegelafbeelding: de achterkant van de schakelaar kan ik niet zien want de ventilatorkast zit ervoor. Die kast weghalen en weer plaatsen en de kleppen afstellen is een rotwerk.
Loze massadraad: als enige zie ik de schakelaar voor de kofferklepverlichting en het steuntje waar de stift van de schakelaar tegenaan stuit. Dat werkt naar behoren.


15 maart 2021 17:32
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Onbekende knopjes in SC
In plaats van het demonteren van de ventilatiekast, heb ik de klok uit het dashboard gehaald. Ik had geluk, de draden die ik in de kofferbak tegen kom, zitten vast aan "spiegelschakelaar" naast de klok en aan een oude draad van het alarmsysteem. Vanachter kon ik de schakelaar uit het dashboard drukken en alle draden verwijderen.
De kachelbediening is inmiddels voorzien van een nieuwe behuizing en deels nieuwe interne onderdelen. Het niet originele schakelaartje bovenop is vervallen. Het systeem functioneert weer.
Case closed!


07 apr 2021 16:38
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex Carrera Coupe 3.2 1987
Amsterdam
Bericht Re: Onbekende knopjes in SC
Goed bezig! :thumleft:


07 apr 2021 19:01
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
>> 911 2.7 1977 << ex DAF 66 Combi Marathon ‘75 / ex DAF 44 ‘74 / ex Skoda 120 GLS ‘82
> Groningen PF #4 <
Bericht Re: Onbekende knopjes in SC
Naaaaais! :thumleft:
_________________________________________
Trained by GP E L I T E
'Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan' (Pipi Langkous)


07 apr 2021 19:03
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Onbekende knopjes in SC
De jacht naar elektrische afwijkingen gaat verder. Zie ook apart onderwerp heater control unit.
Onder het dashboard vind ik twee draden, een gele en een gele met een rode streep. Volgens het schema moet de radio aan de gele. Een gele draad met een rode streep komt in het schema niet voor (behalve dan in de ventilatorbediening). Net als de gele staat deze op contact 15. Iemand een idee waar deze op aangesloten hoort te zijn?


05 mei 2021 15:24
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 23 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.