Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 28 maart 2024 16:07



Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ] 
911 SC heater control unit aansluiting 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Bericht 911 SC heater control unit aansluiting
D
Het bedieningskastje tussen de stoelen is door de vorige eigenaar (of met zijn goedvinden) gemodificeerd. De motor is stuk en de heater blower wordt gestuurd met een externe schakelaar. Ik heb nu een ander kastje gekocht, maar begrijp de aansluitingen niet.
Het volgende zit op een driepolige witte stekker (mannetjes):
De wit/rode draad is de stroomtoevoer
Zwart/blauw is het lampje
Bruin is massa

Dan zijn er nog twee losse bruine draden, ook waarschijnlijk massa, kom ik wel uit.

Nu komt het: de unit moet ook het relais schakelen van de blower. Er zit dus een schakelaar in. Ik zie geen kabel uit de unit komen die ik de schakelaar aan een gele draad van het relais moet verbinden. Kan iemand dat ophelderen?


31 maart 2021 17:16
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: 911 SC heater control unit aansluiting
Ik heb de defecte heater control unit uit de auto gehaald. Daarmee werd duidelijk hoe de blower op de motor wordt geschakeld. De twee bruine draden, waarvan ik dacht dat het massa was, worden aangesloten aan twee gele draden van het heater relais. Op de stelmotor zit een microswitch die verbonden is met de bruine draden.

Bij mij bleek de printplaat te ontbreken (en ook het stangetje). De gele draden van de blower switch waren omgeleid via een wipschakelaartje buiten op de behuizing. De verwarmingskleppen moesten met de hand worden bediend door middel van de hevel.

Op Marktplaats heb ik een heater control unit gevonden voor een redelijke prijs. De partnummers zijn identiek met mijn oude unit en alles ziet er hetzelfde uit. Ik heb de behuizing, de bedieningsknopunit, de printplaat, en het stangetje overgezet. Morgen ga ik het spul weer in de auto inbouwen en kijken of er leven in zit.


05 apr 2021 16:20
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: 911 SC heater control unit aansluiting
De inbouw van de unit ging probleemloos, mede omdat ik alle stekkers had gedocumenteerd van tevoren en alle losse draden had voorzien van gekleurde ty-wraps (en gedocumenteerd natuurlijk). Het monteren van het stangetje op de hevel was nog even lastig en kostte nogal wat kracht. Zodra de contactsleutel om ging, hoorde ik de blower achterin en ging de stelmotor naar de nulstand (met de knop op uit). Geslaagde actie dus.
Het terugzetten van de stoelen was wat ongemakkelijk. De zeskant boutjes zijn lastig bereikbaar. Ik ga ze vervangen door imbusboutjes die ik met een zeskantje en een rateltje goed kan bereiken. Zo gaan we door met het optimaliseren van de auto.


06 apr 2021 18:59
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
>> 911 2.7 1977 << ex DAF 66 Combi Marathon ‘75 / ex DAF 44 ‘74 / ex Skoda 120 GLS ‘82
> Groningen PF #4 <
Bericht Re: 911 SC heater control unit aansluiting
Geslaagde actie dus. :cheers: Vorige eigenaar zocht en vond blijkbaar een goedkope oplossing voor de kapotte unit. Terug naar origineel en werkend. Top!
_________________________________________
Trained by GP E L I T E
'Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan' (Pipi Langkous)


07 apr 2021 6:37
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 Carrera '87er J-serie
Bericht Re: 911 SC heater control unit aansluiting
Kijk, zo hoort dat, gefeliciteerd! :D
_________________________________________
Gewoon 6J Fuchsen vóór, en niet gepolijst!


07 apr 2021 6:44
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Carrera
Bericht Re: 911 SC heater control unit aansluiting
Top dat het gelukt is.

Blijft lastig om via een forum, en zeker als er gerotzooid is met bedrading. Beste is ahv schema’s terug naar origineel brengen om zodoende het geheel werkend te krijgen.

Mbt verwarming is de mijne origineel en werkend, slechts af en toe wat piepend geluid uit het regelkastje.. :mrgreen:

En als je toch bezig bent, check ook gelijk die sensor, buisje, motortje onder de dashboard naast/onder de schuifregelaars op stof etc.
_________________________________________
early to bed early to rise makes a man healthy wealthy and wise


07 apr 2021 7:49
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 Carrera '87er J-serie
Bericht Re: 911 SC heater control unit aansluiting
Voor dat piepende geluid staat sinds kort de oplossing beschreven op het forum:
viewtopic.php?f=9&t=55239
:lol:
_________________________________________
Gewoon 6J Fuchsen vóór, en niet gepolijst!


07 apr 2021 8:09
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Carrera
Bericht Re: 911 SC heater control unit aansluiting
Top van je!
_________________________________________
early to bed early to rise makes a man healthy wealthy and wise


07 apr 2021 8:14
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: 911 SC heater control unit aansluiting
De unit heeft het toch weer opgegeven. Zekeringen controleren, kijken of er spanning staat op de rood/witte draad. Hoe kan ik de sensoren controleren? Moeten die een bepaalde ohmse weerstand hebben?


01 mei 2021 11:00
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: 911 SC heater control unit aansluiting
Vandaag de stoelen er weer uit en de unit van zijn plek gehaald. Eerst de zekeringen gecontroleerd, alles in orde.
De weerstand van de bedieningsknop in stand 5 moet 950 Ohm zijn, is 1125. Daar zal de regeling niet helemaal dood van vallen.
De voorste sensor moet 1700 Ohm zijn, is kortstonding 1250 Ohm en dan oneindig (open contact).
De achterste sensor moet 1900 Ohm zijn, en is 3 Ohm. Verroeste connector onder auto of verrotte sensor.
Het lijkt me raadzaam eerst de twee sensoren te vervangen. Ik moet wachten tot ik een keer op de hefbrug kan voor de achterste sensor.
Voorlopig de zaak maar weer even dicht gebouwd, zodat ik de kachelhevel met de hand kan bedienen (zonder blower dan maar).


03 mei 2021 14:53
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: 911 SC heater control unit aansluiting
Toch weer vervolgonderzoek gedaan. De sensor boven de voorruit losgehaald en doorgemeten. De sensor is goed. Na nieuwe montage was de weerstandswaarde aan de stekker ook goed.
Verder heb ik de weerstand van de draaiknop afgeregeld.
Nogmaals de stroomtoevoer gecontroleerd en goed bevonden.
Het lampje vernieuwd, doet het weer.
Nogmaals de achterste sensor gemeten, weer 3 Ohm, dus kapot. De kabel nagelopen tot aan de doorvoer naar de motorruimte. Over een paar weken gaat de auto op de brug voor diverse kleine werkzaamheden, en dan eens kijken hoe de kachelsensor er uit ziet.


04 mei 2021 21:10
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 Carrera '87er J-serie
Bericht Re: 911 SC heater control unit aansluiting
Interessant verhaal, ik hoor graag het vervolg!
_________________________________________
Gewoon 6J Fuchsen vóór, en niet gepolijst!


04 mei 2021 22:07
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: 911 SC heater control unit aansluiting
Visuele inspectie van de sensor onder de auto leverde niets op. Nogmaals meten gaf oneindige weerstand, dus niet goed. Omdat het geheel moet werken, heb ik een nieuwe sensor besteld, kostte 350 euro. De sensor bleek een verkeerd stekkertje te hebben en een rode en een blauwe draad in plaats van een zwarte en een witte. Ik weet dus niet op welke posities de draden nu moeten. Het stekkertje heb ik eraf gepeuterd en na alles nogmaals te hebben doorgemeten de sensor aangesloten en getest. Geen porrie! Daarna heb ik de stappenmotor uitgewisseld (vond er een op Marktplaats) en toen kwam er leven in. Ik heb getest met de sensordraden in beide posities en ik zie geen verschil. Of de unit echt gaat regelen weet ik nog niet, maar hij reageert in ieder geval op de knop. Misschien dat ik dan nog een keer de sensordraden moet omkeren.
De volgende stap is de installatie van de sensor op de kachelklep. Omdat deze verroest is, heb ik besloten een nieuwe te monteren. Dat is pokkenwerk. Vandaag mocht ik in de garage even op de brug en heb geprobeerd of alles los gaat. Dat lukte behalve het klemboutje van de kachelkabel. Die komt wel los als ik de kachelklep naar beneden heb hangen, dan kan ik bij de achterkant van het boutje. Zodra de nieuwe kachelklep binnen is, gaan we weer aan de slag.

Vraagje: weet iemand de posities van de rode en de blauwe draad van de sensor?


26 jun 2021 11:58
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: 911 SC heater control unit aansluiting
Afgelopen tijd heb ik diverse sessies op de brug nodig gehad om de nieuwe kachelklep met sensor te installeren. De kachelklep was geen originele, dan kun je wat verwachten. Dat klopte! Het gatenpatroon voor de montage klopte niet, en de verlengbuis heeft een verjonging, precies waar de sensor wordt gemonteerd. Met een hoop geknoei is het spul pas gemaakt. Overigens bleek de oude sensor finaal kapot, de hittegevoelige weerstand was nergens meer te vinden.
Het volgende was het afstellen van de bedieningskabel van de kachelklep. De handbediening in de auto op nul en vol open (stang van de stelmotor los), en dan kijken of de klep volledig open en dicht gaat. Ik moest de kabel wat strakker hebben. Het klemboutje van de kabel is niet makkelijk los en vast te krijgen, maar het is gelukt.
Vervolgens een belangrijk item: het afstellen van de lengte van het stangetje van de bedieningsmotor (in de control unit tussen de stoelen). Als dit verkeerd gaat, wil de stelmotor doorlopen, terwijl de kachelklep al op zijn eindpunt is. Dan brandt de bedieningsmotor door. Dus eerst het stangetje los van de handbediening, de kachelklep handmatig helemaal open, de regelknop op DEF (contact aan), en de regelmotor naar zijn eindpunt laten lopen. Dan het stangetje afstellen. Vervolgens de bedieningsmotor weer naar nul laten lopen en de handbediening weer dicht duwen. Kijken of het stangetje nu past met voldoende speling van de handbediening in de nulstand. Als dat goed is, het stangetje koppelen aan de handbediening.
Dan alles weer dicht bouwen, de stoelen weer monteren, en rijden maar....


04 aug 2021 21:05
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
>> 911 2.7 1977 << ex DAF 66 Combi Marathon ‘75 / ex DAF 44 ‘74 / ex Skoda 120 GLS ‘82
> Groningen PF #4 <
Bericht Re: 911 SC heater control unit aansluiting
De aanhouder wint! :cheers:
_________________________________________
Trained by GP E L I T E
'Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan' (Pipi Langkous)


05 aug 2021 6:02
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
996 GT2 - 991 Cabrio Project
Sint-Niklaas, Oost-Vlaanderen
Bericht Re: 911 SC heater control unit aansluiting
Mooi hoor!


05 aug 2021 9:20
Profiel Facebook 
PorscheForum Rakker
2.7 coupe 1977
Bericht Re: 911 SC heater control unit aansluiting
Ik heb deze topic even doorgenomen, staan interessante bevindingen in. Zijn hier schema's van? Ik wil zo'n themperatuurregelaar ook gaan inbouwen. De regelaar heb ik, de rest moet ik nog zien te kopen.De sensor van de kachelklep heb ik, alleen afgeknipt en geen stekker, kleur van de aders zwart / wit. Deze gemeten hoe hoger de themp dan neemt de weerstand af. De binnensensor die de ruimte themp meet heb ik niet. Heb ik het goed gelezen dat die achter de asbak zit? Dan zal waarschijnlijk een relais worden aangestuurd die de ventilator laat draaien. Ik neem aan dat de ingestelde themp ( draaiknop standen schakelaar) Dus zolang de gemeten themp niet gehaald is de klep open blijft en de motor laat lopen tot de ingestelde themp gelijk aan de gemeten themp is.


19 nov 2021 12:33
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 17 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.