Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 29 maart 2024 13:22



Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 
Installeren pcm2.1 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche Boxster 987
Rijswijk ZH
Bericht Installeren pcm2.1
Vraagje… ik heb een set ‘oude meuk’ kunnen overnemen om mijn cdr24 in mijn Boxster 987 2005 te vervangen.
Ik heb een 997.645.140.03 cd wisselaar met daarop een dvd navigatie, een 997.642.141.03 pcm2.1 toestel en een Aka versterker 997.645.332.00 die ik ook al in mijn auto zou moeten hebben.

Mijn vraag is of iemand mij advies zou kunnen geven hoe ik dit werkend in mijn auto zou kunnen krijgen?
Alvast bedankt!


11 jun 2021 10:48
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche Boxster 987
Rijswijk ZH
Bericht Re: Installeren pcm2.1
De oude meuk lijkt zomaar te werken:-)

De pcm was aansluiten en doet 't prima. Natuurlijk mist 'ie de navigatie DVD speler en de CD-wisselaar. De CD wisselaar kan zo worden aangesloten op de reeds aanwezige voedingskabel naast de rembekrachtiger in de frunk, wel is er nog een most-leiding nog naar de pcm nodig.
De DVD-navigatie speler wordt ook op aan de most gekoppeld. een voedingskabel mis ik hiervoor nog. Dan nog de GPS antenne aansluiten en dan zijn we denk ik al een eind in de goede richting.

Vraagje, bij m'n vorige Mercedes heeft de audio-unit (NTG2.5) een keer of 20 gedaan en besloot toen zonder waarschuwing in diefstal beveiliging te gaan. Is dat bij de pcm2.1 ook mogelijk? en... heeft iemand nog zo'n kabel liggen om de DVD-navigatiespeler aan te sluiten? Wellicht ook de most kabels?

Ik hoor het graag en alvast bedankt :D


12 jun 2021 23:26
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche Boxster 987
Rijswijk ZH
Bericht Re: Installeren pcm2.1
Ik ben nog op zoek naar de kabel van de dvd nav-speler naar de pcm2.1. Heeft iemand een idee hoe ik daar aan kan komen?
Heb me suf gezocht op het net en de dealer weet t niet (of is niet interessant)
Alvast bedankt!


13 jul 2021 11:31
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche Boxster 987
Rijswijk ZH
Bericht Re: Installeren pcm2.1
Het is gelukt, navigatie en cd wisselaar werken prima. Omdat ik best heb moeten zoeken naar hoe het is opgebouwd, heb ik hieronder de uitvoering weergegeven, wellicht dat ik hier iemand een plezier mee doe.

Dit is het schema wat ik heb gebruikt:
Afbeelding

Bij het loshalen van de bekleding uit de frunk was bij mij het volgende aanwezig.
1. de basis om de tray van de cd-wisselaar en dvd-drive op te kunnen monteren. (Deze is anders dan de uit de Porsche manual)
2. de afgedopte glasvezelkabelstekker achter de rembekrachtiger
3. de voedingskabel van de cd-wisselaar.

Op een site uit de VS zag ik dit plaatje voor het naderhand inbouwen van een navigatie. Dit gaf mij wat meer inzicht van wat ik nodig had voor dit klusje.
Afbeelding
Hierop is de stekker te zien, die ik nodig heb voor de navi-drive en de kabel met kleurencode. Die kleuren kwamen overeen met die naar de CD-wisselaar.

Benodigd voor de inbouw:
- De glasvezelkabel met splitters heb ik eenvoudig bij Ali gekocht. Een kabel van 80cm lengte en een splitter.
- De voedingskabel van de DVD-drive (art. 99761233100)
- een GPS-antenne (AliXpress)
- Krimpkousjes

- de slede/tray voor de CD-wisselaar en DVD-drive
- de PCM2.1
- de CD-wisselaar
- De DVD-drive
- de navigatie DVD

(deze heb ik als set gekocht op eBay)

Werkvolgorde:
1. de slede past op de basis die dus al in mijn Boxster 2.7 (2005) zit, hiervoor een sparing in de bekleding maken, de slede wordt met klemmetjes vastgeklikt op de basis.
Afbeelding

2. de voedingskabel van de cd-wisselaar kort voor de stekker afknippen en een koppeling solderen met de kabel van de dvd-drive. Krimpkousje erop.
Afbeelding

3. Achter de rembekrachtiger de glasvezelkabelstekker oppakken, dopje eraf en de lange glasvezelkabel en splitter hierop aansluiten. (de kabel had iets korter gemogen en loopt bij mij nu in een lus)
Afbeelding
Afbeelding

De gps-antenne heb ik onder de parafan onder de ruitenwisserarm geplaatst. De antenne heeft een magnetisch voetje en doet het uit het zicht prima.

4. Er hoeft niets achter de PCM te gebeuren. Ik dacht dat hier wellicht nog een kabel liep naar de CD-DVD-drive, maar dat is niet het geval. Je kunt dit gewoon laten zitten. Bij mij zijn er geen aanpassingen nodig geweest door dealer oid. Ik kreeg na het plaatsen van de PCM eerst deze meldig:
Afbeelding
en dat is nu alleen de telefoon.

... en dit werd het toen de stroom er weer opkwam:
Afbeelding
Na het aanschakelen werkte het bij mij dus prima, behalve dat het systeem zich moet kalibreren. Even een stukje rijden en bij de eerste bocht was ik ineens niet meer in de UK, maar gewoon thuis.
(behalve de telefoon, maar die ga ik hier niet op gebruiken)


Ik heb nog een DVD uit 2005, Mocht iemand een nieuwere of kopie willen verkopen, graag!. Ik heb software 3.3 er op zitten.


Dat was 't, ik ben er blij mee. Zijn er vragen stuur maar een PB-tje


13 aug 2021 23:32
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
2006 Cayman S 3.4 (ex: 1983 911 SC)
Midden Brabant
Bericht Re: Installeren pcm2.1
Basic schreef:
Het is gelukt, navigatie en cd wisselaar werken prima. Omdat ik best heb moeten zoeken naar hoe het is opgebouwd, heb ik hieronder de uitvoering weergegeven, wellicht dat ik hier iemand een plezier mee doe.


Ik heb de b^llen verstand van wat je allemaal gedaan hebt, maar fijn dat het zonder hulp gelukt is :salut:

Als het goed is zit in mijn Cayman uit 2006 ook de PCM2.1 Ik ben op zoek naar een recente navigatie update, maar kom niet verder dan 2015 (er zit nu een 2012 in). Dat schiet dus niet veel op. Je zegt er software 3.3 op te hebben zitten. Die kom ik bij de Porsche Centrum website voor updates niet tegen, alleen de PCM 3.0 en 3.1? Overigens wel een behoorlijk dure update! Het lijkt er echter op dat Porsche geen interesse heeft om ook de navigatie voor 2.1 te updaten, dus een upgrade naar 3.X klinkt interessant. Kun je daar iets meer over vertellen?

Groeten, Peter


14 aug 2021 15:41
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche Boxster 987
Rijswijk ZH
Bericht Re: Installeren pcm2.1
Hoi Peter,

Ik denk dat je de software versie verwart met de hardware versie.

De unit heet pcm2.1 en vanaf 2009 wordt in de Cayman de nieuwe de zwarte PCM3 geleverd. Jij hebt dus dezelfde unit als ik. Hier gaat het om de hardware.

De software versie van mijn unit is 3.3 en geschikt om de laatste DVD, die uit 2015 te kunnen lezen. (check dit zelf door de knop MAIN ingedrukt te houden en dan TRIP erbij)
Zie ook dit draadje: https://www.porscheforum.nl/viewtopic.php?f=1&t=45011&start=0

Voor zover ik weet zijn is de 2015-versie de laatste disk die voor de PCM2.1 is uitgebracht.
Inderdaad, de P.-dealer vindt dit niet zo interessant. Ik hoop dat ik een kopie kan vinden van iemand, want ik ga ook niet naar de dealer voor een flink verouderde kaartupdate.

Heb je vragen, dan hoor ik het wel.Vriendelijke groet


14 aug 2021 17:55
Profiel
PorscheForum Rakker
991 Carrera S Cabrio 2012 Ex-996.2 Carrera 4 Tip Cabriolet (2002)
Sittard
Bericht Re: Installeren pcm2.1
Hallo Basic,

Is dit misschien iets voor jou:

https://www.ebay.co.uk/itm/LATEST-Porsc ... AMQAvD_BwE

Gr. Leo


14 aug 2021 18:27
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche Boxster 987
Rijswijk ZH
Bericht Re: Installeren pcm2.1
Dank je wel Leo, die had ik nog niet gezien.

Het bleek dat boxster550spyder er nog 1-tje had liggen en mij daarmee verder helpt

Thx voor het meedenken!


14 aug 2021 21:22
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche Boxster S 987 Ducati Monster 1200S Giant TCR Advanced 1
Rotterdam
Bericht Re: Installeren pcm2.1
Wanneer je op Marktplaats zoekt op "2015 Porsche PCM 2.1 navigatie dvd" krijg je ook een DVD van 40 euro te zien.
_________________________________________
"Do. Or do not. There is no try."


14 aug 2021 23:25
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Ede
Bericht Re: Installeren pcm2.1
Mooie duidelijke uitleg! Dank hiervoor.

Mijn 987 heeft ook het standaard systeem. Ik lonk al een tijdje naar de betere aftermarket variant van Pioneer maar dit is zo veel beter om te zien.
_________________________________________
944S ‘87 Nijlgroen & 987 S 3.4 '06

ex 944 '85 +’86 + ‘87 Celebration
ex 924 T ‘79
ex 911 3.0 Targa '79


18 aug 2021 14:08
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche Boxster 987
Rijswijk ZH
Bericht Re: Installeren pcm2.1
Dank je wel MPH, vind ik ook.

Qua functionaliteit kan het natuurlijk niet op tegen de moderne alternatieven, ik vind dit gewoon veel leuker om te zien dan die touch screens met patatvingers :wink: . In de toekomst kan er nog MR12V aan worden toegevoegd, maar voorlopig geniet ik van de huidige set.
Nog een beetje aan het stoeien met de update, maar dat het goed werkt, daar ben ik al blij mee.


https://mr12v.com/products/mr12volt-most-bluetooth-handsfree-adapter-for-porsche-pcm-2-0-2-1-cdr-23-24


18 aug 2021 19:01
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Ex 944 S2 1989, 987 Boxster 2.7L 2005 Atlas Grey
Haarlem
Bericht Re: Installeren pcm2.1
Ik heb bij mijn 987 toch echt de PCM2.1 vervangen door een mooie Alpine set, inclusief nieuwe speakers omdat de deurspeakers overleden waren.
Reden voor het vervangen van de PCM was o.a. het ontbreken van een up-to-date navigatie (nu dus via Android Auto), betere versterker (geen Bose in de 987) en de voordelen van Android Auto.
_________________________________________
Rij niet sneller dan je beschermengel vliegen kan.


18 aug 2021 21:43
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 12 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.