Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 24 apr 2024 12:45



Antwoord op onderwerp  [ 37 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Begrens vermogen 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
991.2 C4 GTS, 944 Safari Ex: Panamera S E-Hybrid
Zaanstad
Bericht Begrens vermogen
Hoi,

Mijn zoon krijg binnenkort zijn rijbewijs en wil dan natuurlijk graag mijn Panamera lenen. Prima maar ik zit er wel een beetje mee dat de auto nogal driftig kan zijn. Lijkt mij daarom fijn om het vermogen te beperken tot bijvoorbeeld 150pk oid. Het is een hybride en een oplossing zou zijn om alleen de electromotor te laten werken maar dan is de range wel erg beperkt. Ik denk dat hij in de winter na 15km wel leeg kan zijn.
Of een blokje onder het gaspedaal zodat die gewoon niet ver ingedrukt kan worden :)

Heeft iemand hier ervaring mee? Suggesties?

MAG,
Milo


11 okt 2021 11:30
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 Targa en Passat met pit; eerder 964 C2, 911 3.2
Leiden
Bericht Re: Begrens vermogen
Eerst maar eens een paar keer met m meerijden, zonder commentaar, om te kijken hoe hij zich gedraagt.
En je kunt vast wel een snelheidswaarschuwing instellen, die bij 120 gaat piepen. Maar ook dat kan niet voorkomen dat hij met 100 door de bebouwde kom scheurt.
Lijkt me ook qua overzichtelijkheid niet de ideale 'startersauto'.
Blokje was ook mijn eerste gedachte;-)
_________________________________________
Het is zoals het is - en niet anders...


11 okt 2021 12:30
Profiel
PorscheForum Rakker
928 S4 manual, ex 964 C2, ex 993 C2
Bericht Re: Begrens vermogen
Ik zou zeggen zoon meenemen naar een stille weg en hem een keer laten ervaren hoe snel de auto is. Dan ernstig toespreken en zeggen dat het een moordwapen kan zijn in onverantwoordelijke handen, en dat auto lenen betekent er verantwoordelijk mee omgaan, zowel richting medeweggebruikers, inzittenden en hemzelf. En dan vertrouwen geven en laten rijden.

Zou de risicovolle ritjes (in de avond, met vrienden) overigens even niet aanmoedigen.


11 okt 2021 12:47
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Re: Begrens vermogen
Clueless schreef:
Mijn zoon krijg binnenkort zijn rijbewijs en wil dan natuurlijk graag mijn Panamera lenen.


Wat dacht je er van om hem gewoon niet te laten rijden als jij (of je TOTMBO) er niet bij bent :?:

En dan wellicht - na wat ervaring - samen met hem een rijvaardigheidstraining te doen ... én 'm dan pas de auto in z'n uppie laten besturen :?:


11 okt 2021 13:01
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 4S
Bericht Re: Begrens vermogen
Ik zou hem op driftcursus sturen en zn racelicentie laten halen. Heb ik ook gedaan. :drive: :mrgreen:
_________________________________________
GREEN IS GOOD


11 okt 2021 13:05
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Boxster 987S Tip; Ex-986 2.5
Berkel en Rodenrijs
Bericht Re: Begrens vermogen
Citaat:
Wat dacht je er van om hem gewoon niet te laten rijden als jij (of je TOTMBO) er niet bij bent :?:


Helemaal mee eens!

Ook veruit de makkelijkste en duidelijkste afspraak om te maken. Mijn zoon heeft 3 jaar zijn rijbewijs en zo hebben wij het ook geregeld met de Boxster: hij mag er alleen in rijden als mijn vrouw of ik erbij zijn. En anders pakt hij een van de DD's (of zijn eigen MX-5 NA, best spannend genoeg).


11 okt 2021 13:12
Profiel Facebook  Twitter 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 4S
Bericht Re: Begrens vermogen
Wat is wijsheid? Ik heb liever dat mijn zoon crashed in een Boxster dan in een MX5 NA...
_________________________________________
GREEN IS GOOD


11 okt 2021 13:20
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 2 S / 997 GT3RS NPC 0019
Haarlem e/o
Bericht Re: Begrens vermogen
Cazzo Super Veloce schreef:
Ik zou hem op driftcursus sturen en zn racelicentie laten halen. Heb ik ook gedaan. :drive: :mrgreen:


Heb ik ook laten doen :drive:
Je moet ze maar een beetje vertrouwen :oops:
_________________________________________
Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!


11 okt 2021 13:53
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche 911 2003
Waterland
Bericht Re: Begrens vermogen
Ik zou ook de kleine lettertjes in de verzekeringspolis maar eens doorlezen, mat name het deel van 'beginnend bestuurders'.....
_________________________________________
Racing is about technique, no electrique....!


11 okt 2021 14:57
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
996 GT2 - 991 Cabrio Project
Sint-Niklaas, Oost-Vlaanderen
Bericht Re: Begrens vermogen
Ik hing op m'n 18e na 3 maanden ook met m'n Capri 2.8i tussen de bomen..

Iets met nat wegdek en een bocht die ik normaal gezien wel aan 90 kon nemen..

Of dat nu op die moment een 911 met 320pk of een golfje III had geweest,
resultaat had volgens mij wel op hetzelfde neergekomen :mrgreen:


11 okt 2021 15:31
Profiel Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Zelfstandig ondernemer
regio Utrecht
Bericht Re: Begrens vermogen
Clueless schreef:
.... maar ik zit er wel een beetje mee dat de auto nogal driftig kan zijn.
Ik denk dat hij in de winter na 15km wel leeg kan zijn.


Ik rij al jaren in een Panamera (diverse modellen), maar met alle veiligheidssystemen AAN moet je wel heel lomp rijden wil die gaan kwispelen.
Weet niet welk model je hebt, maar in de winter is 25-30km echt wel haalbaar (met het meest recente model nog veel meer), of ook daar moet je weer met een zware voet rijden (kan tot max. 140kmh).

De snelheidslimiet instellen heeft geen zin; bij de limiet volgt een signaal en een melding op het display en verder niets.

Als ik jou was zou ik de sleutel nog even bij me houden en hem eerst in een Dacia ervaring op laten doen :mrgreen:
_________________________________________
Als je op tijd vertrekt ben je nooit te laat (of je moet nog harder rijden).


11 okt 2021 15:36
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Begrens vermogen
molen934 schreef:
Cazzo Super Veloce schreef:
Ik zou hem op driftcursus sturen en zn racelicentie laten halen. Heb ik ook gedaan. :drive: :mrgreen:


Heb ik ook laten doen :drive:
Je moet ze maar een beetje vertrouwen :oops:


Ja ook mijn dochter op haar 18e een racelicentie laten halen. Is tot nu toe de enige in de familie die ik met een gerust hart met 500pk op pad durf te sturen.
En idd je kunt ze best een beetje verantwoording meegeven vooral in de bebouwde kom en 60km wegen. Overigens werkt een eerste bekeuring (nog net binnen de lijntjes) ook erg goed voor een student zonder geld.


11 okt 2021 17:15
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 4S
Bericht Re: Begrens vermogen
Precies, mijn zoon rijdt netter op de openbare weg en sneller op het circuit, dan ik 8)
Hij krijgt de Porsche en Tesla dan ook zonder problemen mee.
_________________________________________
GREEN IS GOOD


11 okt 2021 18:01
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 991.2 Carrera GTS (2018) ex 993 turbo (1998) ex 993 Carrera 2 (1994) ex 3.2 Carrera (1986)
Bericht Re: Begrens vermogen
… en als je niet een beetje kunt sturen lukt het je ook wel om met 150PK aardig de bocht uit te vliegen. :mrgreen:
_________________________________________
Porsche, there is no substitute!


11 okt 2021 18:09
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996mk2 cabrio en 944 Cup racer
Apeldoorn Oost
Bericht Re: Begrens vermogen
Tracker installeren 8)
_________________________________________
996 mkII cabrio tiptronic, 944 Cup racer und noch etwas


11 okt 2021 20:18
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 Targa en Passat met pit; eerder 964 C2, 911 3.2
Leiden
Bericht Re: Begrens vermogen
Hangt natuurlijk ook erg af van het karakter van de zoon. Die van mij (nu 19) had binnen 3 dagen na t ophalen van z'n rijbewijs al z'n eerste rode licht te pakken - kassa! - en in de 3 maanden daarna nog 5 bonnen voor snelheid. Geen extreme snelheden, maar wel dom en zonde van zíjn geld. En dat in een Polo en Golf.
Zelfs als ik naast m zit, rijdt hij nog te hard.
Hij doet nu wel ervaring op door elke dag Leiden - Driebergen te rijden. Maar ook daarover hoor ik soms dingen...hij is nog lang niet volwassen :roll:
_________________________________________
Het is zoals het is - en niet anders...


12 okt 2021 7:26
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche 911 2003
Waterland
Bericht Re: Begrens vermogen
Ongeacht of je ‘kind’ goed kan rijden of verantwoordelijkheidsgevoel heeft, zitten er bij schade wel degelijk consequenties aan.
Hier enkele zaken waar je rekening mee moet houden:
https://www.goedkopeautoverzekering.nl/ ... bestuurder

Geef je je auto mee, dan zou ik dit eerst melden aan je verzekering, en informeren of dit kan. Volgens mij ben je (bij de meeste verzekeringen) alleen verzekerd als je als eigenaar er naast zit. 100kw is de bovengrens, en ik zie dat zelfs acceleratievermogen meegenomen kan worden. Correct me of I’m wrong.
_________________________________________
Racing is about technique, no electrique....!


12 okt 2021 8:21
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
MI16, 760i, 2000GTV Bertone, X6 Act. Hybr. , 991 Black edition, Tesla M S LR
Bericht Re: Begrens vermogen
Ben bij Centraal beheer, met onze 760 i; Mini cooper S en 991 Black edition, En in onze lease Tesla mocht ook hele gezin rijden toen we die nog hadden.. Hoofdbestuurder opgeven maar hele gezin mag erin rijden, dochter ( 22 ) en zoon ( 21 ) rijden regelmatig stukje. Geen enkel probleem, heb ze op Portimao wat trackday ervaring gegeven en beetje instructie. Gaat heel goed, Zoon drinkt geen alcohol dus prima bob bij tijd en wijlen. Denk dat ze gewaar laten worden beter werkt dan allerlei maatregelen die toch te omzeilen zullen blijken te zijn. Je moet natuurlijk niet verkapt voor je kids verzekeren, als blijkt dat ze hoofdbestuurder zijn heb je probleem. Daar komen ze wel achter als het moet.


12 okt 2021 8:36
Profiel
PorscheForum Rakker
991 Carrera 4S Cabrio (06/14) Targa 911 SC (01/81) RSR “achtige” (10/74) Ex Boxster 718 S (09/17)
Omgeving Hilversum
Bericht Re: Begrens vermogen
Mijn verzekering heeft 2000 eigen risico bij dochter en dat loopt met 500 per jaar af tot 21. Mijn truc is geweest dat ik ze heb laten zien dat je altijd een beetje bang moet blijven voor de auto en goed uitgelegd hoe het zit met achterwielaandrijving…..
_________________________________________
Honestly now, did you spend your youth dreaming about someday owning a Nissan or a Mitsubishi? P O R S C H E


12 okt 2021 8:57
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
991.2 C4 GTS, 944 Safari Ex: Panamera S E-Hybrid
Zaanstad
Bericht Re: Begrens vermogen
Hoi,

Bedankt allemaal. Zinnige tips. Over de verzekering had ik nog niet nagedacht maar dat kan idd wel een dingetje zijn. Slipcursus doen en/of racelicentie halen is ook een leuke. Net even wat extra rijervaring op doen in rare situaties.
En ook de auto gewoon nog even niet meegeven is wel een goede. Ik drink zelf ook niet dus een Bob heb ik niet nodig maar ernaast zitten is altijd goed voor de kilometerervaring.
Mijn zoon drinkt niet en is bijzonder verstandig in zijn gedrag maar punt is natuurlijk dat de auto erg makkelijk hard door een oprit bocht gaat en dat wil niet altijd lukken.

MAG,
Milo


12 okt 2021 9:04
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht Re: Begrens vermogen
Let op: verzekering heeft ook nog wel eens de eis dat het 'thuiswonende' kinderen betreft die in die auto's mogen rijden... gewoon aandachtspuntje.
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


12 okt 2021 10:14
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche 911 2003
Waterland
Bericht Re: Begrens vermogen
Ik heb 4 brommers op mijn naam staan, 1 daarvan is mijn dochter (21) de vaste bestuurder, daar heb ik een bevestiging van. Geen hoger eigen risico.
Wij wonen 'buiten', vandaar dat ik er meerdere voor ze 'klaar' heb staan. (Dat ontlast ons als er 1 uitvalt).
Toch moest ik aangeven dat ze op een andere brommer ging rijden (1 brommer weg voor onderhoud), en inderdaad met een fors hoger eigen risico. :roll:
Verzuim je dat te melden, dan ben je gewoon NIET verzekerd! En dat is met auto's net zo.
Dus nogmaals: lees de kleine lettertjes, en overleg vooraf met je verzekering. En idd wat Horn zegt....

Clueless schreef:
...dat de auto erg makkelijk hard door een oprit bocht gaat.....

Maar wat is een 'oprit bocht'? :mrgreen: (ik neem aan autocorrectie??)
_________________________________________
Racing is about technique, no electrique....!


12 okt 2021 10:34
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 Targa en Passat met pit; eerder 964 C2, 911 3.2
Leiden
Bericht Re: Begrens vermogen
Neem aan dat hij een 'blaadje' van een klaverblad bedoelt.
_________________________________________
Het is zoals het is - en niet anders...


12 okt 2021 10:49
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
997 4S cabrio ex 964 cabrio 92 midnight blue
Bericht Re: Begrens vermogen
Mijn buurman leende zijn tesla aan zijn 18 jarige zoon uit en reed de auto in elkaar.

M.a.w ik zou het niet aanraden zo’n snelle wagen aan een onervaren iemand meegeven.

Overigens kan ik de 997 wel instellen tot een bepaalde limiet ,neem aan dat het bij die van jou niet anders is.
_________________________________________
don't drive faster than your guardian angel can fly


12 okt 2021 11:48
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Sint-Niklaas (B)
Bericht Re: Begrens vermogen
horn schreef:
Let op: verzekering heeft ook nog wel eens de eis dat het 'thuiswonende' kinderen betreft die in die auto's mogen rijden...


+1 - Als het een lease auto is zeker even checken dan, in mijn leaser mogen buiten collega's en mezelf enkel personen sturen die op mijn thuisadres gedomicilieerd staan...
_________________________________________
MX-5 voorheen NC Niseko, nu ND 2.0 Sport / Recaro nog steeds... the poor man's Boxster
Honda VFR800FI


12 okt 2021 12:22
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 37 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.