Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 19 apr 2024 14:35



Antwoord op onderwerp  [ 59 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
PCM 3.0/3.1 Navi update 
Auteur Bericht
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
981 Cayman 2.7 PDK (2015)
Breda
Bericht PCM 3.0/3.1 Navi update
Ik zat net te kijken op de Tequipment site van Porsche. En ik zie daar dat een kaartupdate voor PCM 3.0/3.1 maar liefst €243,09 kost.
De prijs is nog tot daar aan toe, maar het kaartmateriaal gaat maar tot 2019 :scratch:
Afbeelding

Bij mijn BMW kon ik ieder half jaar zelf en gratis de kaarten updaten...

Weet iemand waarom het kaartmateriaal zo oud is? Investeert Porsche niet in updates voor oudere modellen? Of komt er wellicht binnenkort een nieuwe update?
_________________________________________
"Straight roads are for fast cars. Turns are for fast drivers" - Colin McRae.


29 jan 2022 16:53
Profiel
PorscheForum Rakker
991 Carrera S Cabrio 2012 Ex-996.2 Carrera 4 Tip Cabriolet (2002)
Sittard
Bericht Re: PCM 3.0/3.1 Navi update
Off-topic: zie dat je stoel ventilatie hebt, dat is zeldzaam! Hoe bevalt/werkt dat als je open onderweg bent bij 30+ graden?
En ik kom ook vaker versies tegen zonder multifunctioneel stuur, mis je dat in de bediening verder?

On-topic: belachelijk om zoveel geld voor drie jaar oud materiaal te vragen. Heeft deze versie geen mogelijkheid tot CarPlay/Android auto? Misschien zinvol eens in Dld te kijken, heb daar voor 80 euro een update voor de PCCM plus gekocht, bij de dealer.

Gr. Leo


30 jan 2022 1:12
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
981 Cayman 2.7 PDK (2015)
Breda
Bericht Re: PCM 3.0/3.1 Navi update
Haha, nee, dit is de foto die Porsche er op hun Tequipment site bij heeft geplaatst. Is niet mijn 981. :lol:
Ik rij nooit open, want een Cayman. Heb wel stoelverwarming en hetzelfde sportstuur mét flippers en zonder knoppen. Ik mis de knoppen niet echt. De knoppen die je regelmatig gebruikt zitten allemaal onder handbereik.

On-topic: deze versie heeft geen Carplay/Android Auto. Heb wel wat draadjes van forumleden gezien die zo'n after-market-module hebben ingebouwd, maar ik ben een beetje huiverig om 'goedkope' Chineese electronica in te bouwen in mijn P. Je zal maar net dat ene bordje treffen dat kortsluiting maakt.
_________________________________________
"Straight roads are for fast cars. Turns are for fast drivers" - Colin McRae.


30 jan 2022 12:00
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
991.2 C4 GTS, 944 Safari Ex: Panamera S E-Hybrid
Zaanstad
Bericht Re: PCM 3.0/3.1 Navi update
Hoi, dit dan misschien?
https://euronavmaps.com/en/porsche/172- ... s_and_code

Voor €100,- een download met code. Kan dit werken? Ziet er verder wel betrouwbaar uit.


19 feb 2022 11:27
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
991.2 C4 GTS, 944 Safari Ex: Panamera S E-Hybrid
Zaanstad
Bericht Re: PCM 3.0/3.1 Navi update
Ik heb het aangedurft. Update van Firmware had ik beter niet kunnen doen aangezien ik in de bootloop terecht kwam. Via een resque USB kunnen fixen en alles werkte weer.

Daarna de update gedaan inclusief de activatie. Leek allemaal goed te gaan en de maps worden geladen en ik kan bestemmingen kiezen. A1 en A5 staan er idd op dus voor mij is dit idd een update.

Helaas mis ik de route aanwijzingen. Komt links boven wel zo'n klein vlakje waar normaal de pijl staat maar die is nu leeg. De activatie lijkt wel goed gegaan te zijn. Je moet daarvoor een bestand op een uSB stick zetten en na de activatie wordt dat bestand vervangen door een 'Activated' bestand met mijn VIN en product nummer.

Nu een mail gestuurd om te vragen wat ik kan doen. Ik heb een image gemaakt van mijn HDD dus als het niet lukt kan ik wel terug.


20 feb 2022 21:44
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
981 Cayman 2.7 PDK (2015)
Breda
Bericht Re: PCM 3.0/3.1 Navi update
Dank voor het delen van je ervaring. In dat soort gedoe heb ik eerlijk gezegd weinig zin. Ik ga eens kijken of ik een partij kan vinden die de update (2022) voor mij wil uitvoeren, dan heb ik tenminste enige garantie dat alles werkt zoals het hoort. P vraagt overigens €239,- voor de nieuwste update.
_________________________________________
"Straight roads are for fast cars. Turns are for fast drivers" - Colin McRae.


21 feb 2022 11:13
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
991.2 C4 GTS, 944 Safari Ex: Panamera S E-Hybrid
Zaanstad
Bericht Re: PCM 3.0/3.1 Navi update
Hoi, het blijkt uiteindelijk wel te werken. Punt is dat ik nooit de update van 4.75 naar 4.76 had moeten doen. Dat gaf veel problemen.
De update van de navigatie ging achteraf gewoon goed. Probleem was dat ik er niet mee ging rijden maar gewoon meteen een bestemming invoerde. Dat werkt dus niet. Blijkbaar moet je er eerst een paar meter mee rijden. Misschien moet hij een beginpunt vinden oid.

Maar die nav update van €100,- werkt dus prima

De hulpvaardigheid vanuit euronav was overigens ook heel goed. Keurig steeds een reactie met verzoeken om meer info en dat hij het opnam met de expert.


22 feb 2022 21:09
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
981 Cayman 2.7 PDK (2015)
Breda
Bericht Re: PCM 3.0/3.1 Navi update
Ok. Da's goed nieuws! Maar nu heb jij die kennis ook, dus kun je ons helpen :mrgreen: :thumleft:
_________________________________________
"Straight roads are for fast cars. Turns are for fast drivers" - Colin McRae.


23 feb 2022 10:10
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
991.2 C4 GTS, 944 Safari Ex: Panamera S E-Hybrid
Zaanstad
Bericht Re: PCM 3.0/3.1 Navi update
Zeker, ik denk dat ik nu behoorlijk mijn weg weet in de software van de PCM 3.1. Vraag maar raak. Ik neem overigens aan dat hier meer mensen zitten met detail kennis.

Mijn advies is nu zowiezo om even een dump te maken van de HDD die in de PCM zit. Als de HDD dan een keer kapot gaat of er een fout ontstaat kan je altijd weer terug.


23 feb 2022 10:59
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
981 Cayman 2.7 PDK (2015)
Breda
Bericht Re: PCM 3.0/3.1 Navi update
Goede tip. Ik heb me nog niet verdiept in dat onderwerp, maar ik ben redelijk IT-savvy. Is er ergens een handleiding hoe je zo'n back-up/dump maakt?

Wellicht dan toch maar de gok wagen om zelf de update te draaien...
_________________________________________
"Straight roads are for fast cars. Turns are for fast drivers" - Colin McRae.


23 feb 2022 11:48
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
991.2 C4 GTS, 944 Safari Ex: Panamera S E-Hybrid
Zaanstad
Bericht Re: PCM 3.0/3.1 Navi update
Ik gebruik linux en dan is het een kwestie van "dd if=/dev/sda of=dump.out bs=1M". Windows ken ik niet maar daar is vast ook wel wat voor te vinden.

De HDD zit in de PCM. Je schuift hem uit het slot totdat bovenop het deurtje zichtbaar is. Daarvoor hoeven geen kabels losgemaakt te worden. Er zitten twee kleine torx schroeven en als je die los maakt kan de HDD eruit gehaald worden. Voorzichtig de connector van de HDD schuiven en je houdt de losse HDD over. Die kan dan via een adapter aan de computer gehangen worden. Het is een hele normale SATA disk dus dat past altijd wel ergens intern of anders via een USB adapter.

Zoiets: https://www.bol.com/nl/nl/p/professione ... p7EALw_wcB
Ik ken deze niet specifiek maar er zijn er zo velen te vinden

Onder Windows denk ik dat software zoals http://hddguru.com/software/HDD-Raw-Copy-Tool/ het kan doen. Gewoon Google op "Windows Disk Image"
https://serverspace.io/support/help/dd- ... ws-backup/
https://clonezilla.org/

In https://rennlist.com/forums/cayenne-958 ... -loop.html wordt veel verteld over hoe het allemaal in elkaar grijpt.


23 feb 2022 12:49
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
981 Cayman 2.7 PDK (2015)
Breda
Bericht Re: PCM 3.0/3.1 Navi update
Ah... Ik was eerlijk gezegd niet van plan om de hele unit eruit te schroeven. Dan kan ik net zo goed meteen zo'n Apple Carplay/Android Auto bordje monteren, heb ik die update ook niet nodig :mrgreen:
Maar dank voor de info!
_________________________________________
"Straight roads are for fast cars. Turns are for fast drivers" - Colin McRae.


24 feb 2022 14:09
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
991.2 C4 GTS, 944 Safari Ex: Panamera S E-Hybrid
Zaanstad
Bericht Re: PCM 3.0/3.1 Navi update
Is idd ook leuk. Alleen is voor de HDD niet de hele unit open maar slechts het klepje daarvan. Voor de Android Auto ombouw moet hij een heel stuk verder open. Maar idd is die ombouw ook wel erg interessant


24 feb 2022 15:40
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
997.2 4s pdk
tholen
Bericht Re: PCM 3.0/3.1 Navi update
Gebruiken jullie die pcm ook echt als navi?
De update bij porsche kost 239 dus vanwaar al die moeite om het zelf de doen?
Navi van pcm werkt mooi en goed, maar je kunt niet je snelheid zien en flitsers. Ik heb de app van tomtom op de telefoon werkt echt super. Zeker met files en zo.


24 feb 2022 21:51
Profiel
PorscheForum Rakker
Wilp-Achterhoek
Bericht Re: PCM 3.0/3.1 Navi update
Voor 240 euro heb ik een extra print erin gezet met Apple car play. Altijd de nieuwste kaarten en voor 20 euro een voor en achter camera erop. Wel totaal 6 uur werk
_________________________________________
944
986S
944
981


24 feb 2022 22:52
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
981 Cayman 2.7 PDK (2015)
Breda
Bericht Re: PCM 3.0/3.1 Navi update
anton964 schreef:
De update bij porsche kost 239 dus vanwaar al die moeite om het zelf de doen?

Eens, maar tot voor kort was het kaartmateriaal slechts beschikbaar tot 2019 (zie mijn openingspost). Toevallig heeft P onlangs een kaartupdate voor 2022 uitgebracht, en dan komt dat bedrag ineens in de buurt van acceptabel (hoewel ik het nog steeds aan de hoge kant vind, maar vooruit het blijft Porsche natuurlijk)
_________________________________________
"Straight roads are for fast cars. Turns are for fast drivers" - Colin McRae.


25 feb 2022 9:26
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
991.2 C4 GTS, 944 Safari Ex: Panamera S E-Hybrid
Zaanstad
Bericht Re: PCM 3.0/3.1 Navi update
anton964 schreef:
Gebruiken jullie die pcm ook echt als navi?
De update bij porsche kost 239 dus vanwaar al die moeite om het zelf de doen?
Navi van pcm werkt mooi en goed, maar je kunt niet je snelheid zien en flitsers. Ik heb de app van tomtom op de telefoon werkt echt super. Zeker met files en zo.


Toen ik aan de update begon had ik niet verwacht dat het enige moeite zou zijn en ik denk dat als ik de firmware update van 4.75 naar 4.75 niet gedaan had, dat het dan ook geen moeite geweest zou zijn.

De kaartupdate zelf doen is niks meer dan 5 DVDs door het systeem halen en een USB stickje gebruiken voor de activering. Dat vind ik die 140,- verschil wel waard.
Een 2022 kaartupdate voor 100,- klinkt mij wel aantrekkelijk en als ik dan even wat DVDs moet inserten vind ik dat prima.
En ik heb nu een 2022 kaart voor weinig dus prima zo.

En ik gebruik de PCM navigatie idd ook echt. Daarnaast wel Flitsmeister die vanzelf aan gaat zodra mijn telefoon de bluetooth van de auto ziet maar die gebruik ik verder niet voor navigatie.


25 feb 2022 10:22
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
997.2 4s pdk
tholen
Bericht Re: PCM 3.0/3.1 Navi update
Oke, routeplanner van flitsmaister is echt slecht.
Snap niet dat ze het niet verbeteren.


25 feb 2022 10:41
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Boxster 981 én nog wat andere vervoersmiddelen...
Bericht Re: PCM 3.0/3.1 Navi update
Net de trotse eigenaar geworden van een Porsche met PCM 3.1 erin.
Na wat stuntelen met de Navi-functie (en de rest) kom ik tot de conclusie dat dit wel heel gedateerd aanvoelt.

Mijn interesse was dus gewekt om te kijken naar alternatieven. Ik wil geen andere unit in de auto.
Kwam derhalve uit op het ombouwen van de originele unit naar geschiktheid voor Carplay en Android Auto.
Heb wat filmpjes op Youtube bekeken en dit is wat ik wil. Ook toekomstbestendig (altijd gratis up-to-date).

Nu zag ik dat de hardware een kleine 500 euro kost en de inbouw blijkbaar rond de 600 euro. Dat is samen toch een boel geld voor iets dat je ook op je GSM kunt doen als het je alleen om de navigatie gaat (GSM houder in bekerhouder).

Nu vroeg ik me af of er meer mensen zijn die eigenlijk zo'n Carplay/Android upgrade, inclusief inbouw willen laten uitvoeren.
Wellicht kunnen we gezamenlijk een bid vragen bij een leverancier en kijken of het goedkoper kan als we in één keer meerdere auto's laten ombouwen.

Is hier interesse voor?


16 apr 2022 10:50
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
MI16, 760i, 2000GTV Bertone, X6 Act. Hybr. , 991 Black edition, Tesla M S LR
Bericht Re: PCM 3.0/3.1 Navi update
Ik heb vorig jaar in een post aangegeven dat pitstop automotive uit Nuenen dat bij mij in een PCM 2.1 gedaan heeft, had wel veel voeten in de aarde.
Maar had wel gevoel van die jongens dat ze wel echt wisten wat ze deden, alleen die PCM is natuurlijk gewoon belabberd. Kosten 1275 euro.
Zij hadden ook een paar nieuwere gedaan en daar waren ze veel beter over te spreken, dus het kan prima, lijkt het. Ging veel eenvoudiger en leek ook minder duur. ( niet zeker )
Ik heb nu een brodit clip aan middenconsole en houder ( 5 a 6 tientjes ) die wel erg netjes past en waarbij zicht en bediening van mijn iPhone X Max prima te doen is.


16 apr 2022 11:25
Profiel
PorscheForum Rakker
Wilp-Achterhoek
Bericht Re: PCM 3.0/3.1 Navi update
Heb ook een PCM 3.1 print erin gebouwd
3 uur werk en 250 euro voor de print van Isudar. Wel een hoop werk. Maar het werkt
_________________________________________
944
986S
944
981


17 apr 2022 18:15
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Boxster 981 én nog wat andere vervoersmiddelen...
Bericht Re: PCM 3.0/3.1 Navi update
Ik zag dat het ombouwen al goedkoper werd aangeboden n.l. voor € 799,- all-in (PCM3.x).
Mochten er meerdere personen interesse hebben laat het weten. Ik denk dat er wellicht nog € 100,- ruimte is als we collectief wat doen. Minimaal 5 auto's is mijn inschatting.

Laat maar horen in deze post.

Groet,
Paul


19 apr 2022 10:27
Profiel
Forum Admin
Avatar gebruiker
981 GT4, 971 4S, 931, 924, 968 cab
Utrechtse Heuvelrug
Bericht Re: PCM 3.0/3.1 Navi update
Ik heb wel interesse voor twee auto's. Geven ze garantie op hun werk? Ook dat ze je PCM niet sloopt? En als dat gebeurt dat ze je een nieuwe geven? Het kan namelijk gevolgen hebben voor je Garantie bij Porsche.
_________________________________________
RoadtripTribes - Uniting Roadtrip lovers, one adventure at a time!


19 apr 2022 11:55
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Boxster 981 én nog wat andere vervoersmiddelen...
Bericht Re: PCM 3.0/3.1 Navi update
Hoi Johann,
Zo ver ben ik nog niet gegaan met informeren. Ik ga er vanuit dat er garantie op zit. We zullen het natuurlijk allemaal eerst even moeten informeren. Het is wel een echt inbouw bedrijf met ervaring als ik het zo inschat. Garantie bij Porsche zal vervallen op je unit. Je weet hoe dat werkt en ik kan dat ook volledig begrijpen. Je moet dat voor jezelf even afwegen óf je zoek een losse PCM unit op Mplaats en laat daarin de hardware modificeren. Ik zie het overigens niet zo zwaar in maar mijn fabrieksgarantie is toch al verlopen....


19 apr 2022 12:13
Profiel
Forum Admin
Avatar gebruiker
981 GT4, 971 4S, 931, 924, 968 cab
Utrechtse Heuvelrug
Bericht Re: PCM 3.0/3.1 Navi update
Eens, de risico is klein, maar op beide mijn Macan en GT4 zit nog garantie. Vandaar dat ik voorzichtig ben. Als het een professionele inbouwer is zullen ze ook aansprakelijkheidverzekering hebben dus dan durf ik het ook wel.
_________________________________________
RoadtripTribes - Uniting Roadtrip lovers, one adventure at a time!


19 apr 2022 14:18
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 59 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.