Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 18 apr 2024 9:41



Antwoord op onderwerp  [ 61 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Cruise control of adaptive cruise control 992? 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
992 Cabrio, Mj 2023
Bericht Cruise control of adaptive cruise control 992?
Komende week lever ik de definitieve lijst aan v.w.b. de opties op de aanstaande nieuwe 992.
Ik ben er wel zo'n beetje uit mmaar worstel nog met CC (standaard) of ACC (optie).

Ik reed laatst in een auto met ACC.
Ook bij zeer voortijdig van de rechter naar de linker rijstrook wisselen begon de ACC al te vertragen terwijl de voorganger nog een eind voor me reed.
Bloedirritant dus.

De CC heeft daar geen last van.
Ik rijd al jaren op CC en het gebruik is een automatisme geworden.
Maar de ACC heeft wat aardige features.

Zijn er ervaringsdeskundigen met een 992 die mij wat meer kunnen melden over ACC in de praktijk?
Alvast dank!


30 jan 2022 21:51
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Sint-Niklaas (B)
Bericht Re: Cruis control of adaptive cruise control 992?
Ga je de auto inzetten als daily en hoe lang wil je hem graag houden?

Ik ben ervan overtuigd dat het een optie is waarvan je bij fileverkeer snel de voordelen zal inzien en de kost bij herverkoop terug zal “verdienen”. Voor een hobby auto om lang te houden zou het me niet veel kunnen schelen, maar op een dagelijkse auto zou ik na 3 jaar (Auto Pilot Assist systeem van Volvo) nooit meer zonder willlen.
_________________________________________
MX-5 voorheen NC Niseko, nu ND 2.0 Sport / Recaro nog steeds... the poor man's Boxster
Honda VFR800FI


30 jan 2022 22:18
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche 997.1 S Cabrio handbak
Retie
Bericht Re: Cruis control of adaptive cruise control 992?
Ik heb zakelijk mijn laatste twee auto's gereden met ACC. Aanvankelijk moet je wennen aan het systeem. Je kan de afstand waarop het systeem ingrijpt instellen trouwens. In ieder geval is het na wat gewenning een prachtig systeem dat perfect werkt en zoals 2.2VTEC aanhaalt ook in fileverkeer een niet te versmaden assitant is. Ook bij minder goed zicht (regenval, mist) kijkt de ACC vooruit en grijpt tijdig in (hoewel dat niet gegarandeerd wordt). Ik zou zonder twijfel voor ACC kiezen.
_________________________________________
No one needs it. Everyone wants it!


30 jan 2022 22:46
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
992 Cabrio, Mj 2023
Bericht Re: Cruis control of adaptive cruise control 992?
Dank jullie.
Ik ben overtuigd van de additionele voordelen van ACC.

Maar dat gas inhouden bij een voorganger inhalen wil ik echt niet.
Ofwel, wanneer gaat een ACC wel/niet van het gas af.
Laat genoeg om niet in te grijpen?


30 jan 2022 22:52
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Sint-Niklaas (B)
Bericht Re: Cruis control of adaptive cruise control 992?
Eenvoudig gesteld : een ACC houdt in / remt of versnelt als de afstand tot je voorligger begint af te wijken van wat je hebt ingesteld (meestal 3 standen). In het begin is het ronduit griezelig en denk je “rem dan toch eens stom ding”, dat gevoel went erg snel.

Hufter proof is het niet, als iemand er zich tussen gooit zonder omkijken zal de ACC daar onvoldoende op kunnen reageren en moet je zelf hard in de ankers gaan. Het is en blijft een hulpsysteem, bij file of accordeon rijden vind ik het super werken. Op langere afstand of hogere snelheid rijd ik liever zelf.
_________________________________________
MX-5 voorheen NC Niseko, nu ND 2.0 Sport / Recaro nog steeds... the poor man's Boxster
Honda VFR800FI


30 jan 2022 23:22
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Zelfstandig ondernemer
regio Utrecht
Bericht Re: Cruis control of adaptive cruise control 992?
Ik deel je zorgen, want ACC werkt idd soms knap irritant en dat komt omdat bestuurders (de meeste :mrgreen: ) kunnen denken/anticiperen en de ACC niet, dus gaat er bij filerijden een auto ertussen rijden, dan grijpt de ACC in terwijl gas los al voldoende kan zijn.
Dat gevoeligheid kan je idd instellen, maar als het net zo werkt als in een Panamera (5of 6 standen) dan is de kortste stand al vrij lang (ook weer vanwege dat het systeem de situaties niet ziet die bestuurders wel zien) en de afstand wordt in dezelfde stand ook groter naar mate de snelheid toeneemt.
Persoonlijk gebruik ik het alleen maar in de file en bij weinig verkeer (werkt dan perfect).

CC is in dezelfde situatie ook niet fijn (vind ik). Als het zou kunnen zou ik voor een speedlimit gaan (zoals in BMW's); snelheid instellen, en pas sneller kunnen als je het gaspedaal dieper/door de weerstand duwt.

Succes met je keuze. :thumleft:
_________________________________________
Als je op tijd vertrekt ben je nooit te laat (of je moet nog harder rijden).


31 jan 2022 8:43
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
924 2.0 '84, 997.2 cabrio
Bericht Re: Cruis control of adaptive cruise control 992?
Ik vind de ACC werkelijk bloed irritant en ook nog eens gevaarlijk. De auto remt namelijk onder bepaalde omstandigheden gewoon sterk af, terwijl er geen noodzaak toe is. Als er iemand bij het invoegen of na het inhalen wat korter voor je komt te rijden wordt er afgeremd, waar je normaal gewoon je snelheid iets zou minderen. Je hebt zelf de regie niet meer. Het verkeer om je heen bepaalt wat jou auto doet.


31 jan 2022 9:07
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
>> 911 2.7 1977 << ex DAF 66 Combi Marathon ‘75 / ex DAF 44 ‘74 / ex Skoda 120 GLS ‘82
> Groningen PF #4 <
Bericht Re: Cruis control of adaptive cruise control 992?
Heb nooit met ACC gereden, maar neem vaak het volgende waar (ACC rijders moeten maar beoordelen of het klopt wat ik zie). Auto met ACC rijdt een inhalende auto achterop en vertraagt tot een bepaalde tussenafstand is bereikt, snelheid van de ACC'er en inhalende auto zijn gelijk. Vaak is het 'gat' nog vrij groot. Een andere auto ziet nu dat 'gat' en gaat ook naar links om in te halen. De ACC'er vertraagt weer tot de ingestelde afstand met deze nieuwe inhaler is bereikt. Er ontstaat weer een 'gat'. Een andere auto ziet nu dat 'gat' en gaat ook naar links om in te halen.....

Klopta?
_________________________________________
Trained by GP E L I T E
'Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan' (Pipi Langkous)


31 jan 2022 9:22
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
924 2.0 '84, 997.2 cabrio
Bericht Re: Cruis control of adaptive cruise control 992?
Klopt helemaal. Wat een gedoe. En je auto maar afremmen. En het verkeer achter je snapt er niks van. Die zitten ineens kort op je. Hoezo veilig?


31 jan 2022 10:05
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 4S
Bericht Re: Cruis control of adaptive cruise control 992?
Je kunt heel makkelijk een streepje gas geven om de afstand tijdelijk wat korter te maken. Doet niets af aan ACC.
Wat ik bloedirritant vind is dat "ghostbraking". Plotseling uit het niets hard afremmen omdat de ACC iets ziet wat er niet is.
Desondanks gebruik ik het best vaak, zeker in files of juist als het niet al te druk is op de weg.
_________________________________________
GREEN IS GOOD


31 jan 2022 10:21
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche 997.1 S Cabrio handbak
Retie
Bericht Re: Cruis control of adaptive cruise control 992?
Anne 2.7 schreef:
Heb nooit met ACC gereden, maar neem vaak het volgende waar (ACC rijders moeten maar beoordelen of het klopt wat ik zie). Auto met ACC rijdt een inhalende auto achterop en vertraagt tot een bepaalde tussenafstand is bereikt, snelheid van de ACC'er en inhalende auto zijn gelijk. Vaak is het 'gat' nog vrij groot. Een andere auto ziet nu dat 'gat' en gaat ook naar links om in te halen. De ACC'er vertraagt weer tot de ingestelde afstand met deze nieuwe inhaler is bereikt. Er ontstaat weer een 'gat'. Een andere auto ziet nu dat 'gat' en gaat ook naar links om in te halen.....Klopta?
Da klopt helemaal. ACC is dan ook geen tovermiddel. Anderzijds heb ik twee zakelijke wagens gehad (leasing van 160.000km, dus in totaal 320.000km) met ACC en ik ben er helemaal voor gewonnen. Uiteraard moet je er mee leren rijden en onder bepaalde omstandigheden moet je ingrijpen (auto kapt net voor je neus in bijvoorbeeld) maar daar word je zo handig in dat het eigenlijk helemaal niet meer stoort. Over het algemeen heeft ACC mijn leven op de drukke autosnelwegen van België (ik moest zowel Antwerpen en Brussel voorbij in de spits) een heel stuk aangenamer gemaakt. Ghostbraking heb ik nooit of te nimmer voorgehad.
Of ik het ook op een hobbywagen zou nemen, absoluut.
_________________________________________
No one needs it. Everyone wants it!


31 jan 2022 10:22
Profiel
PorscheForum Rookie
Bericht Re: Cruis control of adaptive cruise control 992?
Rij zelf nu al ruim 4 jaar met de daily driver met ACC, en ja, in begin best wel even wennen maar nu zou ik niet meer zonder willen.

Super relaxed rijden, wel de afstand waarop het systeem ingrijpt ingesteld op de kortste afstand, anders wordt er al ingegrepen als je voorligger alleen met een verrekijker te zien is.
Verder heb je altijd de mogelijk om direct in te grijpen, en als je gas geeft omdat je vind dat het systeem ten onrechte ingrijpt of juist remt gaat het systeem weer verder waar het op ingesteld was nadat je de regie weer uit handen geeft. Je krijgt ook door wanneer de ACC gaat ingrijpen bij bijvoorbeeld als er auto’s invoegen op de snelweg, in zo’n geval neem ik de regie even over.

En dat dit systeem gevaarlijk is gaat mij wel een beetje te ver, er is door autofabrikanten best wel nagedacht en wordt nog steeds verder ontwikkeld. Het wordt algemeen beschouwd als een essentieel onderdeel van toekomstige generaties intelligente auto's. Verder ontneemt dit systeem je niet van je verantwoordelijkheid als bestuurder.

Wat wel lastig is dat mijn 24 jaar oude 911 geen CC en al helemaal geen ACC heeft en ik dat wel eens vergeet en dan denk waarom wordt er niet ingegrepen :wink: ;-)


Laatst bijgewerkt door jan996 op 31 jan 2022 11:17, in totaal 1 keer bewerkt.



31 jan 2022 10:24
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht Re: Cruis control of adaptive cruise control 992?
Vraagje; heb ACC op de BMW en vind het best fijn rijden, zeker als je erbij blijft. Als de ACC afremt, gaan dan ook je remlichten aan? Ik heb nl af en toe dat dat ding best hard afremt. Vroeg me af of de achterliggers dat ook zien aan mijn remlichten. Iemand een idee?

jan996 schreef:
Wat wel lastig is dat mijn 24 jaar oude 911 geen CC en al helemaal geen ACC heeft en ik dat wel eens vergeet en dan denk waarom wordt er niet ingegrepen :wink: ;-)

Ja, dat soort opties wennen snel. Heb ooit met de Golf cabrio van totmbo het hele tuinhek van de buurman eruit gereden omdat ik zat te wachten op de piepjes van achteruitrij sensoren (die mijn auto wél en haar auto níet had :cheesy: )
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


31 jan 2022 10:48
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
MI16, 760i, 2000GTV Bertone, X6 Act. Hybr. , 991 Black edition, Tesla M S LR
Bericht Re: Cruis control of adaptive cruise control 992?
Jazeker, bij mijn 760i iig goed te zien dat ie aangaat, ik zie duidelijk schijnsel 3e remlicht. Vroeg het me overigens ook af toen ik hem net had.
Snap de discussie niet helemaal, heb het ook op de Tesla M S, je moet gewoon in control blijven of gaat men zitten "slapen" achter het stuur tegenwoordig ??
Als je niet meer alert bent of er gewoonweg niet mee overweg kan, prima, rij er niet mee, maar als je de techniek beetje snapt dan rijdt het superfijn.
Kan eigenlijk wel voorspellen in welke situaties het systeem onnodig wil gaan ingrijpen, kleine tip op knop ( of rem ) en je neemt zelf over tot de weg er weer goed geschikt voor is.


31 jan 2022 10:56
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Sint-Niklaas (B)
Bericht Re: Cruis control of adaptive cruise control 992?
Een aspect wat nog niet vermeld is, ACC in combinatie met een handbak is vrij nutteloos, ik snap niet dat constructeurs dit aanbieden of ooit aangeboden hebben.
_________________________________________
MX-5 voorheen NC Niseko, nu ND 2.0 Sport / Recaro nog steeds... the poor man's Boxster
Honda VFR800FI


31 jan 2022 11:43
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
MI16, 760i, 2000GTV Bertone, X6 Act. Hybr. , 991 Black edition, Tesla M S LR
Bericht Re: Cruis control of adaptive cruise control 992?
Ja, goede, bij handbak is cc voldoende, maar ook daar moet je op blijven letten, heb hier thuis bij onze Mini cooper S ook wel uitgelegd dat je bij overschakelen ( vooral terugschakelen ) denkt dat de cc uitgaat, maar dat is dus niet zo.
Als je even ontkoppelt en uitrijdt naar stoplicht bijvoorbeeld en niet remt ( komt natuurlijk niet heel vaak voor ) en je schakelt terug en rijdt door dan pikt ie de oude ingestelde snelheid weer op. Wel bij de les zijn dan...


Laatst bijgewerkt door HaVrie op 31 jan 2022 12:02, in totaal 1 keer bewerkt.



31 jan 2022 11:54
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Zelfstandig ondernemer
regio Utrecht
Bericht Re: Cruis control of adaptive cruise control 992?
horn schreef:
Vraagje; Als de ACC afremt, gaan dan ook je remlichten aan? Ik heb nl af en toe dat dat ding best hard afremt. Vroeg me af of de achterliggers dat ook zien aan mijn remlichten. Iemand een idee?


Bij Porsche valt dat wel mee. Een keer getest toen mijn vrouw achter mij reed: ik had het gevoel dat de P remde (rempedaal werd ook iets bediend), maar de remlichten gingen niet aan.
_________________________________________
Als je op tijd vertrekt ben je nooit te laat (of je moet nog harder rijden).


31 jan 2022 12:00
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht Re: Cruis control of adaptive cruise control 992?
Overigens moet ik bij de BMW wel steeds weer de minimale afstand handmatig instellen (draaiwieltje aan hendel aan het stuur) omdat hij elke keer als je de ACC activeert hij standaard de langste afstand instelt. En dan is idd zoals hierboven beschreven veel te lang.
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


31 jan 2022 12:18
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
MI16, 760i, 2000GTV Bertone, X6 Act. Hybr. , 991 Black edition, Tesla M S LR
Bericht Re: Cruis control of adaptive cruise control 992?
Het is wettelijk verplicht als acc afremt dat remlichten aangaan, misschien bij hele lichte remactie ( net ) niet ?


31 jan 2022 12:27
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
MI16, 760i, 2000GTV Bertone, X6 Act. Hybr. , 991 Black edition, Tesla M S LR
Bericht Re: Cruis control of adaptive cruise control 992?
horn schreef:
Overigens moet ik bij de BMW wel steeds weer de minimale afstand handmatig instellen (draaiwieltje aan hendel aan het stuur) omdat hij elke keer als je de ACC activeert hij standaard de langste afstand instelt. En dan is idd zoals hierboven beschreven veel te lang.

Klopt en ook iets aparts, iig bij de mini en bmw's bij ons, altijd rechterhandel knop indrukken als je auto ruitenwisser aan wil hebben.
Ook zijn de bewegingen voor bediening cc bij verschillende merken weer anders, wordt dus niet verplicht geharmoniseerd, maar je went er wel aan, soms lastig als je regelmatig wisselt, maar ok.


31 jan 2022 12:31
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche 997.1 S Cabrio handbak
Retie
Bericht Re: Cruis control of adaptive cruise control 992?
2.2VTEC schreef:
Een aspect wat nog niet vermeld is, ACC in combinatie met een handbak is vrij nutteloos, ik snap niet dat constructeurs dit aanbieden of ooit aangeboden hebben.
Absoluut, terecht opmerking.
_________________________________________
No one needs it. Everyone wants it!


31 jan 2022 13:08
Profiel
PorscheForum Rookie
Bericht Re: Cruis control of adaptive cruise control 992?
Dit begrijp ik niet, rij al 4 jaar met ACC in een auto met hand geschakelde bak, werkt prima, je kunt gewoon blijven schakelen zonder dat dit de ACC uitschakelt. Dus wat er nutteloos aan is ontgaat mij volledig!
Wellicht dat dit wel van invloed is bij een "gewone" CC die wel wordt uitgeschakeld zodra je een van de pedalen intrapt of schakelt?


31 jan 2022 15:04
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht Re: Cruis control of adaptive cruise control 992?
Als ACC afremt zul je handmatig moeten terugschakelen toch? Denk dat dat bedoeld wordt.
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


31 jan 2022 15:10
Profiel
PorscheForum Rookie
Bericht Re: Cruis control of adaptive cruise control 992?
Klopt maar ik moet ook nog steeds zelf sturen :drive:


31 jan 2022 15:21
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Sint-Niklaas (B)
Bericht Re: Cruis control of adaptive cruise control 992?
Inderdaad, wat horn zegt - collega heeft ACC op zijn handgeschakelde Volvo S90 en heeft veel spijt geen automaat genomen te hebben & ik had het zelf op een Mazda 3 vervangwagen.
Als je dan toch zelf wil of moet schakelen zie ik de toegevoegde waarde er echt niet van in, dan voldoet een gewone CC ook prima.
_________________________________________
MX-5 voorheen NC Niseko, nu ND 2.0 Sport / Recaro nog steeds... the poor man's Boxster
Honda VFR800FI


31 jan 2022 15:22
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 61 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.