Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 25 apr 2024 17:48



Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
lekstroom op een 964 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht lekstroom op een 964
Omdat ik vaststelde dat mijn batterij na enkele dagen stilstand afzwakte heb ik ze even getest op een eventuele lekstroom.
Ik meet dus een lekstroom van 0,17 A.

- Is dit normaal? Daar ik overal lees dat dit eigenlijk best zo weinig mogelijk is (0,04 - 0,08A zou normaal zijn voor een auto)
- Ik heb alle 38 zekeringen vooraan en 3 achteraan één voor één verwijderd maar de stroom blijft op 0,17A staan?
- Normaal zou bij één van de weggenomen zekeringen (onderbreken van het circuit) de stroom toch moeten wegvallen?
- Zitten er nog ergens verborgen zekeringen?


16 maart 2022 12:37
Profiel
PorscheForum Junkie
Bericht Re: lekstroom op een 964
Waarschijnlijk je achteraf ingebouwde alarm.
Daarom altijd aan de druppellader hangen,kom je ook niet voor vervelende verrassingen te staan als je hem wilt pakken.


16 maart 2022 13:03
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Bericht Re: lekstroom op een 964
Bij mijn Murano indertijd was het het (best veel voorkomend) probleem van de CCU die zijn eigen klein ventilatortje laat draaien terwijl dat niet mag. Transistor vervangen op dat CCU board en klaar.
_________________________________________
If I could have all the money I ever spent on cars, I'd spend it on cars.


16 maart 2022 13:16
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: lekstroom op een 964
Waar vind ik dat Bart?


16 maart 2022 13:52
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Bericht Re: lekstroom op een 964
Ik denk dat ik dat nog uitvoerig beschreven heb op "dat andere forum", zelf weet ik er niets meer van met mijn beperkt geheugen.
Ik denk ook dat ik mijn info dan van op de site van Tore Bergvill gehaald heb. De guru van die shizzle.

Click :salut:
Moet ergens ook nog "uitvoerigerder" beschreven staan dacht ik, met foto's en al, maar soit...
_________________________________________
If I could have all the money I ever spent on cars, I'd spend it on cars.


16 maart 2022 14:27
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Cabrio 1989
Omgeving Haarlem
Bericht Re: lekstroom op een 964
De 964 heeft bij mijn weten geen ventilatortjes of andere zaken die kunnen blijven lopen als het contact uit staat.

Meest voor de hand liggend is m.i. ook het alarm.
Als het goed is gemonteerd is je alarm direct op de accuspanning aangesloten en niet via een bestaande zekering (eis SCM) en heeft je alarm elders een eigen zekering. Dat kan verklaren dat je de lekstroom niet weg krijgt met trekken van alle reguliere zekeringen.
Een klasse 3 alarm heeft een sirene met eigen backup accu die permanent op de boordspanning staat ook bij uitgeschakeld contact. Als die backup accu niet meer ok is (normaal na x jaren) dan blijft deze stroom trekken.
In de 23 jaar dat ik mn 3.2 heb heb ik die accutjes 2x vervangen om dezelfde reden…

Als er idd alarm op zit, zoek dan eens op je zekeringkast waar die aan de “hete” kant van de zekeringen vast zit en maak m daar los, of trek de sirene los, en kijk dan of je de lekstroom kwijt bent…
_________________________________________
Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig


16 maart 2022 16:33
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 964 C2 nu 'n VW T2b Pickup
Keistad
Bericht Re: lekstroom op een 964
Een 964 met een elektrische installatie in goede orde en ZONDER alarm zou ongeveer 50 mA lekstroom in contact uit situatie moeten hebben.

Achterop de CCU van de verwarming zit een ventilatortje die, na het contact uit, nog ca 10-20 minuten door blijft lopen, als je goed luistert is dit meestal wel hoorbaar. Als het ventilatortje aan blijft is de lekstroom ongeveer 500 mA. De oorzaak is een defecte transistor (type BC 337) op de print van de CCU die eenvoudig te vervangen is. Om snel deze diagnose te kunnen stellen kan je ook zekering nr. 1 eruit trekken en kijken of de lekstroom dan minder is.

Grotere verdachte is inderdaad het alarm.

964's zijn beruchte stroomzuipers, bij mijn ex was de stoominstallatie zeker weten op orde maar toch was na 3 weken stilstand zonder druppellader een volle gezonde accu dusdanig leeg dat starthulp nodig was.


16 maart 2022 19:23
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
964 C4 1991 Fiesta 2015
Drechtsteden
Bericht Re: lekstroom op een 964
Maak daar maar 2 weken van (met een fabrieks-alarm).
Dus hangt 'ie het hele jaar aan de druppel-lader.
_________________________________________
Win on sunday, sell on monday.


16 maart 2022 21:11
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
997.2 turbo S 993 4S
Boekelo
Bericht Re: lekstroom op een 964
170 mA is te veel.
Bij mijn 993 met fabrieksalarm is de ruststroom 30 mA. Komt in de buurt bij de 50mA die WillemB genoemd heeft.

80162

Omdat het verwijderen van alle zekeringen niets opleverde zou het mogelijk de spanningsregelaar in de dynamo kunnen zijn.

Trouwens een gezonde en goed geladen accu van 80Ah zou 2 weken lang 170 mA moeten kunnen leveren

Groet
Hans


16 maart 2022 22:31
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Cabrio 1989
Omgeving Haarlem
Bericht Re: lekstroom op een 964
3 mogelijke oorzaken hierboven - hou ons op de hoogte !
_________________________________________
Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig


17 maart 2022 2:01
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: lekstroom op een 964
Ik heb ook een vermoeden dat het het alarm is, echter het is een origineel alarm van Porsche maar weet niet waar het zit, ik heb me al rotgezocht.
Iemand een idee waar dit zit?

Als ik de deur sluit zou het alarm geactiveerd worden en zou het rode lampje van het deurknopje moeten flikkeren en dat doet het niet.

Gisteren direct na een ritje opnieuw gemeten en zag ik 0,45 A op mijn meter. Opnieuw zekeringen één voor één er uit en toen ik zekering 1 uit trok (deze van de luchtventilator/verwarmingseenheid CCU binnenin) zakte de meter naar 0,1A. Ik had gisteren gelezen dat er in deze unit een klein koelventilatortje zit, en nu blijkt dus dat deze een tijdje nadraait.

Vandaag bij een nacht stilstaan nog eens opnieuw beginnen.


17 maart 2022 9:22
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: lekstroom op een 964
Net na een nacht stilstand gemeten.

- met verwijderde zekering 1 (CCU) meting van 0,04 A
- zekering er terug in en meting 0,2 A

Het ligt dus aan de CCU maar hoe los ik dit op?


17 maart 2022 10:16
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Bericht Re: lekstroom op een 964
CCU verwijderen uit dashboard
Desbetreffende transistor zoeken, lossolderen, een nieuwe in de plaats solderen en klaar.
Zo was het indertijd toch bij mij.
Ik meen me alleen iets te herinneren dat dat board toch in één of andere plastic cage zat en dat het niet makkelijk was om de nieuwe transistor erin te steken/te solderen. Hebben we teveel schrik gehad, was die cage niet zomaar te verwijderen... Ik weet het niet meer, maar met het nodige gepriel is het zeker goed te krijgen.
_________________________________________
If I could have all the money I ever spent on cars, I'd spend it on cars.


17 maart 2022 11:05
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: lekstroom op een 964
Ik vermoed dat dat spul vol zit met transistors, condensators, en weet ik nog wat voor spul en het zou wel de juiste moeten zijn.


17 maart 2022 12:21
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Bericht Re: lekstroom op een 964
Effe gegoogled...
Ik herinner me weer waarom het prielen was :mrgreen:

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Soit, op zich stelt het niks voor.
Heb al eens in mijn verzameling transistors gekeken maar de BC337 heb ik niet helaas. Vreemd, want transistoren kosten geen drol en slechts eentje bestellen doe ik niet, altijd met 3 of 5 tegelijk. Zal ze wel al uitgedeeld hebben of kwijt geraakt in één of andere verhuis.
Als je met het hok naar hier komt wil ik je daar best mee helpen hoor. Als de 964 ontploft, of enkele dagen later in een vlammenzee opgaat is het _vanzelfsprekend_ niet mijn verantwoordelijkheid :thumleft:
_________________________________________
If I could have all the money I ever spent on cars, I'd spend it on cars.


17 maart 2022 13:15
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
997.2 turbo S 993 4S
Boekelo
Bericht Re: lekstroom op een 964
ik heb de bc337. kan hem via de post sturen
Kan hem eventueel ook voor je plaatsen.
Je mag ook met de CCU komen.
Mogelijkheden te over

Groet

Hans


17 maart 2022 17:40
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: lekstroom op een 964
Hey Hans en Bart, top!
Heb ondertussen de ucc er uit gesloopt en een bc37 kan ik hier in de electronicazaak waarschijnlijk wel kopen maar fijngevoelig solderen is misschien niet aan mij besteed.
Bart weet ik wonen maar Hans niet?


17 maart 2022 18:09
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: lekstroom op een 964
Hans,ik zie Boekelo, whats in a name, staan als woonplaats. Dit betekent 210km enkel. Vind ik wat ver eigenlijk.


17 maart 2022 18:18
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
997.2 turbo S 993 4S
Boekelo
Bericht Re: lekstroom op een 964
Nou dan blijft over:
- ik stuur je de transistor
- jij stuurt de CCU


17 maart 2022 18:24
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: lekstroom op een 964
Is met een nieuwe bc337 mijn probleem dan opgelost?


17 maart 2022 18:27
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 964 C2 nu 'n VW T2b Pickup
Keistad
Bericht Re: lekstroom op een 964
Met aan zeer grote zekerheid grenzende waarschijnlijkheid wel :D maar zoals Tilt al aangeeft kunnen we geen 100% garantie geven :!:

Maar ik zou je 964 sowieso aan de druppellader hangen als je er niet ieder weekeinde mee rijdt :idea:


17 maart 2022 19:28
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: lekstroom op een 964
Als ik aan het zagen/zeuren ben zeggen jullie het maar, maar gewoon uit interesse, wat doet dat klein dingetje genaamd BC337?


17 maart 2022 20:19
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
997.2 turbo S 993 4S
Boekelo
Bericht Re: lekstroom op een 964
https://www.digikey.be/nl/articles/transistor-basics#:~:text=Een%20transistor%2C%20ook%20wel%20bekend,de%20collector%20en%20emitter%20regelt.


17 maart 2022 20:55
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
997.2 turbo S 993 4S
Boekelo
Bericht Re: lekstroom op een 964
Zoals reeds gezegd blijft de kleine fan achter op de CCU maximaal ongeveer 20 minuten na uitzetten motor doorlopen.
Deze 20 minuten worden bepaald door een microcontroller. Deze microcontroller heeft niet voldoende "kracht" (uitgangsstroom) om de fan aan te sturen. Een transistor, in dit geval een BC337 fungeert als schakel element die met een kleine ingangstroom een vele malen grotere stroom kan schakelen.

Groet
Hans


17 maart 2022 21:07
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 964 C2 nu 'n VW T2b Pickup
Keistad
Bericht Re: lekstroom op een 964
@Bladerunner, als je de CCU toch uit elkaar hebt liggen, maak dan gelijk het buisje wat links van de voorzijde naar de achterkant (ventilatortje) loopt even schoon met wat remmenreiniger of elektronica reiniger.

In dat buisje zit een temperatuursensortje die vaak erg vervuild is en daardoor de temperatuur niet goed kan meten wat er toe leidt dat de verwarming ineens koude lucht gaat blazen.


17 maart 2022 22:58
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 33 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.