| www.porscheforum.nl |
https://www.porscheforum.nl/

lekstroom op een 964
https://www.porscheforum.nl/viewtopic.php?f=34&t=56276
Pagina 2 van 2

Auteur:  bladerunner [ 18 maart 2022 12:31 ]
Berichttitel:  Re: lekstroom op een 964

Zonet naar de elektronikashop geweest en de man was zo vriendelijk om de nieuwe transistor BC337 te solderen op de UCC.

Daarna heeft hij het ventilatortje getest en dit start niet elke keer op. Hij doet het wel en dan doet ie het weer niet. Stroom van het ventilatortje is 0,2 A. Net welke is als lekstroom meet.

Dus ik vermoed dat ik me een nieuw ventilatortje moet zoeken. Bij Porsche de hoofdprijs maar blijkbaar gebruiken ander merken hetzelfde ventilatortje. Merk is Denso onderdeel 173000-0410 "made in Japan"

Auteur:  Tilt! [ 18 maart 2022 12:41 ]
Berichttitel:  Re: lekstroom op een 964

Dat ventilatortje zal ook niet altijd draaien, anders maken ze geen schakeling met een transistor om 'm aan/uit te schakelen.
Als hij geen extreem lawaai maakt zou hij er bij mij gewoon zo weer in vliegen.

Auteur:  bladerunner [ 18 maart 2022 13:01 ]
Berichttitel:  Re: lekstroom op een 964

Ik zet rechtstreeks 12v op het ventilatortje en zou altijd moeten starten.

Ik lees dit op Rennlist maar begrijp het niet zo goed:

A little update to the fan. I did my best to fix it and I think I did it (my opinion below):

The main reason fir failure is NOT lubrication, as other DIY explain. The bearings are brass and those are most of the time supposed to run dry. The little shaft of the rotor itself has two shoulders which define its axial position in the system. The bottom one is of major importance, since it sets the distance to the coil and magnet below. The shaft is pressed and moves easily when worn over the years. Sooner or later to rotor base starts to rub against the assembly base, which leads to friction. I repositioned the shaft with a small hammer and fixed it with a drop of glue. Fan runs perfect now!

80176

Auteur:  lindemans [ 18 maart 2022 13:08 ]
Berichttitel:  Re: lekstroom op een 964

Heeft hij het ventilatortje standalone getest door m direct aan te sluiten op een voedingsspanning ?

Kan zijn dat die niet helemaal OK meer is maar dat kan geen oorzaak zijn voor je te grote lekstroom.
Is die met de nieuwe transistor wel weg nu ?

Auteur:  bladerunner [ 18 maart 2022 13:35 ]
Berichttitel:  Re: lekstroom op een 964

Ja, stand alone getest. Hier thuis test ik met een 9V batterij. Ik heb ergens gelezen dat dit ook lukt.

Neen, ik heb de UCC nog niet terug ingebouwd en weet dus nog niet of de lekstroom weg is.

Ik heb net naar een Mercedes onderdelenshop getelefoneerd en kijken ze na of ze een ventilatortje liggen hebben. Blijkbaar dezelfde als die Porsch gebruikt voor stukken goedkoper. Ik wacht nog op telefoontje terug. In Nederland ligt er eentje en zal eventueel die laten opsturen.

https://jlparts.nl/kachel-1-m-klasse-w1 ... 638203442/

Auteur:  bladerunner [ 19 maart 2022 7:50 ]
Berichttitel:  Re: lekstroom op een 964

Het befaamde ventilatortje dient niet om te koelen, het dient om interieurlucht door een rubberen tube te trekken waar een temperatuursensor inzit die dan de temperatuur reglet naargelang gevraagd door de CCU.

Bij Porsche 250 euro en identiek hetzelfde bij Mercedes 45 euro.
https://mercedesonderdeel.nl/part/a1638 ... ehuizing/l
Nu uitverkocht want ik had het laatste.

In elk geval, ik meet nu nog slechts 0,04A lekstroom wat perfect is. :ba:

Auteur:  horn [ 19 maart 2022 9:12 ]
Berichttitel:  Re: lekstroom op een 964

Mooi uitzoekwerk :thumleft:

Auteur:  Mart WTL [ 21 maart 2022 9:22 ]
Berichttitel:  Re: lekstroom op een 964

heeeel fijn!! :cheers:

Pagina 2 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/