Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 28 maart 2024 22:02



Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ] 
Nieuw voor mij: pcm 3 
Auteur Bericht
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
924 2.0 '84, 997.2 cabrio
Bericht Nieuw voor mij: pcm 3
Ik wilde het bestaande topic over de updates en nieuwe versies en zo niet vervuilen vandaar even een nieuw aangemaakt:
Ik heb net een 997 van 2011 met een, naar ik denk een PCM3. Ik probeer nog even uit te vinden welke versie van de navigatie ik heb. Geen idee hoe ik dat kan vinden. Wat was de laatste update voor deze pcm? Die gaat denk ik met een cdrom? Die heb ik er niet bij. De navigatie werkt wel.

Het telefoondeel van de pcm herbergt nog een paar telefoons van de vorige gebruiker die via de blauwtand werden gekoppeld. Weet iemand hoe je die kunt wissen? Ik heb slechts een heel summiere beschrijving van de pcm en dan ook nog van de "oudere" versie en daar kan ik het niet in terugvinden. In de bruksanvisning van de auto staat er ook niets over.

Wie helpt me even op weg.


17 jan 2023 18:15
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
997.2 4s pdk
tholen
Bericht Re: Nieuw voor mij: pcm 3
Er is een vrij nieuwe software updat voor jou pcm.
Moet bij de dealer. Het staat allemaal op intern geheugen in jou pcm. Ook updaten ze dan eerst de firmware. Ik heb zelf al bij 2 dealers navraag gedaan en ze staan niet te springen om dit ook echt tedoen.
Ze lopen namelijk nog al eens vast bij het updaten en dan moet de unit vervangen zeggen ze.
Dus ik heb het maar zo gelaten omdat ik de navi eigenlijk nooit gebruik.


17 jan 2023 19:28
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
924 2.0 '84, 997.2 cabrio
Bericht Re: Nieuw voor mij: pcm 3
Kijk daar kan ik wat mee. Dank je wel Anton. Maar eens even informeren bij Porsche Centrum Twente dat niet in Twente zit :D Maar kan ik ergens in het menu in de pcm ook zien welke versie het is die erin zit?
De oude telefoons zijn inmiddels gewist. Dat is gelukt.
Overigens vraagt mijn verzekeringmaatschappij ook om een certificaat dat de auto van een (werkend) alarm is voorzien. Dat verstrekt de dielert ook denk ik?


17 jan 2023 20:21
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
997.2 4s pdk
tholen
Bericht Re: Nieuw voor mij: pcm 3
Ja je kan zeker vinden welke versie er in zit. Denk via de knop info. Kan nu niet voor je kijken want de porsche is niet thuis. Twente wilde het niet doen bij mij. Ook dagrijverlichting achter wilde ze niet aanzetten. Misschien heb jij meer geluk. De andere dealer was porsche rotterdam.


17 jan 2023 21:26
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
991.2 C4 GTS, 944 Safari Ex: Panamera S E-Hybrid
Zaanstad
Bericht Re: Nieuw voor mij: pcm 3
Als het een PCM3.1 is dan kan je de update prima zelf doen. DVD erin en gaan. Voor rond de €100,- is er ook een navigatie update beschikbaar.

Het gaat echter wel nogal eens mis en dan komt de unit in recovery mode. Met wat gerommel met USB sticks en eventueel een clone van de HDD is dat ook wel weer op te lossen. Wat mij betreft zowiezo een verstandige stap om een clone van de HDD te maken.

Aan het jaartal van de auto te zien denk ik dat het een PCM3.0 is. Ik denk dat de updates op vergeloijkbare wijze kunnen maar daar heb ik geen ervaring mee.


17 jan 2023 21:45
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
997.2 4s pdk
tholen
Bericht Re: Nieuw voor mij: pcm 3
Ja het is ook mogelijk met een cd, zie ze wel eens voorbij komen op marktplaats. Gaat zeker fout want eerst moet de firmware geupdate.
Het kost bij porsche ook niet zoveel.
Een goede 200 meen ik


17 jan 2023 22:19
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
991.2 C4 GTS, 944 Safari Ex: Panamera S E-Hybrid
Zaanstad
Bericht Re: Nieuw voor mij: pcm 3
Bij mij ging de firmware update ook via een CD. Ik meen mij te herinneren van versie 4.75 naar 4.76


18 jan 2023 8:48
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
924 2.0 '84, 997.2 cabrio
Bericht Re: Nieuw voor mij: pcm 3
Clueless schreef:
Als het een PCM3.1 is dan kan je de update prima zelf doen. DVD erin en gaan. Voor rond de €100,- is er ook een navigatie update beschikbaar.


Goed beschouwd bedoelde ik dus ook eigenlijk een update van de navigatie. Bedankt voor je opmerking. De rest maakt me niet zoveel uit. De telefoon, radio en usb doen het prima.
Als dat via een cd gaat is er misschien wel iemand van wie ik die cd even zou kunnen gebruiken. Want als ik het goed heb begrepen worden de navigatiegegevens op geslagen in het toestel en heb ik daarna die cd niet meer nodig. Toch?


18 jan 2023 10:03
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
991.2 C4 GTS, 944 Safari Ex: Panamera S E-Hybrid
Zaanstad
Bericht Re: Nieuw voor mij: pcm 3
Ik heb nog even gezocht maar voor PCM3.0 kan ik geen navigatie CD updates vinden. Daarnaast heb je naast de CD ook nog een activatie nodig wat via USB kan. Maar alleen voor PCM3.1 en dus effectief nutteloos voor jou

Of iemand weet dit te vinden voor PCM3.0 (als dat zowiezo mogelijk is)


18 jan 2023 10:17
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
924 2.0 '84, 997.2 cabrio
Bericht Re: Nieuw voor mij: pcm 3
Dank je. We gaan het afwachten. Mijn tomtom met gratis lifetime updates werkt nog steeds feilloos :D


18 jan 2023 10:20
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
924 2.0 '84, 997.2 cabrio
Bericht Re: Nieuw voor mij: pcm 3
Mogelijk doe ik iets verkeerd, maar kan iemand mij vertellen waarom of mijn pcm via bluetooth mijn telefoon niet onthoudt. Ik moet hem telkens opnieuw aanmelden door de BT op de foon uit en weer aan te zetten. Die twee zouden elkaar toch bij de instelling (automatisch verbinden) gelijk moeten kunnen vinden. Zelfs in een VAG produkt van minder allooi werkt dat nog...


16 feb 2023 16:10
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
924 2.0 '84, 997.2 cabrio
Bericht Re: Nieuw voor mij: pcm 3
Ja, ik deed dus "iets" verkeerd, maar wat? Enniewee, ik vond op de site van Pistonheads een topic dat precies aansloot bij mijn probleem. Er was zelfs een instructiefilmpje. Zegt meer dan 100 woorden.

https://www.youtube.com/watch?v=c-pXegzJCmU

Voor het nageslacht zullen we maar zeggen.


17 feb 2023 9:02
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht Re: Nieuw voor mij: pcm 3
Mooi. Opgelost dus?
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


17 feb 2023 12:13
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
924 2.0 '84, 997.2 cabrio
Bericht Re: Nieuw voor mij: pcm 3
Ja hoor. Bluetooth met de GSM werkt nu als een tierelier.

Toen had ik nog een dingetje met de USB :D . Blij als ik was dat ik nu een hypermoderne auto heb (in mijn ogen dan) en eindelijk de mogelijkheid heb om via een usb stikkie muziek af te spelen heb ik heel enthousiast gelijk een 64gb micro usb gekocht, volgekwakt met muziek en wat denk je. Niks............ :evil:
Ergens uit de krochten van Rennlist een draadje gevonden over dit probleem. Blijkt de stick te groot kwa gb's. Dus een 32gb stikkie gekocht, zelfde verhaal. Bleek de bestandsindeling xFat of zoiets (wat dat dan ook maar mag zijn) niet goed, want dat moest 32Fat of Fat32 zijn. Dat heb ik kunnen aanpassen en nu werkt dat ook opperbest, al moet je de mappen niet te groot maken.


17 feb 2023 12:15
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
924 2.0 '84, 997.2 cabrio
Bericht Re: Nieuw voor mij: pcm 3
Voor de dashcam zocht ik een oplossing voor een permanente voeding via een geschakelde + zonder losse draad in de auto met aansluiting via een stekker. Op internet vond ik een videootje waarin boven de spiegel een geschakelde voeding werd gevonden (van de regensensor) en gebruikt werd voor de voeding van een dashcam. Dus iets dergelijks bij mijn auto gemaakt. Werkt perfect. Maarrr, vanaf datzelfde moment is de radio ontvangst vrijwel nihil, terwijl dat voor die tijd prima was.
Voor de duidelijkheid: een dashcam vraagt 5 volt. Daarom een auto usb-stekker uit elkaar gepeuterd, die vanaf 12v 5v levert. Dit geheel aangesloten en de camera en voeding doen wat er vewacht wordt. Maar de radio dus niet meer.....
Wie herkent dit? Of wie weet waar het mis is gegaan.


18 maart 2023 19:29
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
924 2.0 '84, 997.2 cabrio
Bericht Re: Nieuw voor mij: pcm 3
Even een kleine update. Het begon me danig te irriteren, dat die radio niet meer werkte nadat ik de voeding van de dashcam had gerealiseerd. Ik heb een in Twente wereldberoemde elektrotechnicus geraadpleegd die ook nog eens verstand van Porsches heeft. Hij was mede installateur van de voeding geweest. Of de radio wel werkte zonder dat de auto op contact stond. Ja dus. Met contact aan duurde het ongeveer 15 seconden en dan viel de ontvangst weg. Er was maar één mogelijkheid om zeker te weten dat het aan die nieuwe voeding kon liggen, namelijk loskoppelen. Nu bleef de ontvangst prima. Voor de duidelijkheid: ik had de behuizing van die usb stekker eraf gepeuterd, zodat het geheel minder ruimte in zou nemen. Wellicht dat hij daardoor stoorde op de antenne.
Er wordt al aan een ander soort voeding gewerkt.


03 apr 2023 17:15
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
>> 911 2.7 1977 << ex DAF 66 Combi Marathon ‘75 / ex DAF 44 ‘74 / ex Skoda 120 GLS ‘82
> Groningen PF #4 <
Bericht Re: Nieuw voor mij: pcm 3
Houdt je wel van de straat... :mrgreen:
Maar mooi dat je het weer opgelost hebt. :thumleft:
_________________________________________
Trained by GP E L I T E
'Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan' (Pipi Langkous)


04 apr 2023 5:35
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
924 2.0 '84, 997.2 cabrio
Bericht Re: Nieuw voor mij: pcm 3
Vandaag de nieuwe voeding voor de dashcam gemaakt. Mijn vaste en in het oosten wereldberoemde elektrotechneutiseur heeft iets gemaakt met transistorretjes, condensatortjes, koelmatjesmatjes, boutjes en draadjes op 1 vierkante centimeter en nu werkt alles perfect. Camera wordt alleen gevoed als het contact aan is, de radio blijft spelen en het voedingsblokje wordt niet meer heet.
Foto's? Helaas, alles zit alweer dicht en niet aan gedacht om even een foto te maken...... :(


20 apr 2023 18:14
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht Re: Nieuw voor mij: pcm 3
Lekker verhaal dan weer … :twisted:
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


20 apr 2023 21:47
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
924 2.0 '84, 997.2 cabrio
Bericht Re: Nieuw voor mij: pcm 3
Nou vooruit dan. Speciaal voor jou Horn, de hele handel weer los geschroefd. Het is niet meer dan die twee oranje blokjes rechts op de foto, die op het frame zijn geschroefd met een M3 boutje in de ruimte achter de binnenverlichting boven de voorruit. Oh ja en ter verduidelijking ook nog maar een kiekje van de camera zelf, waar alles om te doen was.
Ik hoop je zo op enigszins tevreden te kunnen stellen. Het verhaal was natuurlijk ook, naar PF maatstaven gerekend, volkomen ondermaats. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Afbeelding

Afbeelding


21 apr 2023 17:19
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 20 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.