Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 27 apr 2024 20:52



Antwoord op onderwerp  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Chrono eruit, klok erin 
Auteur Bericht
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
924 2.0 '84, 997.2 cabrio
Bericht Chrono eruit, klok erin
Ik vind/vond die rare chronometer boven op het dashboard maar een rare, voor mij onzinnige accessoire. Wat moet ik daar nou toch mee? Ik kom nooit op het circuit. De locatie van de meter vind ik wel grappig. Ik ben eens de mogelijkheden gaan napluizen om de chrono te vervangen door een echte klok en kwam, bijna vanzelfsprekend zou ik zeggen, uit bij Rennlist. Daar kwam ik een paar opties tegen om de chrono te vervangen door een klok. Ik vond een analoog klok (diameter 52mm) zonder opschrift in Duitsland. Chrono eruit gehaald en vervangen door het klokje. Dat blijft achter de grijze ring zitten en kan dus gewoon nog in de behuizing verdraaid worden net zoals het origineel. Er moest uiteraard even het een en ander aan bedrading aangepast worden, maar hij doet het en ik vind het wel mooi staan.

Fijne feestdagen allemaal!

Afbeelding


22 dec 2023 15:06
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
'05 Porsche 997 Carrera S cab, '03 Supercharged BMW Z4 3.0i cab en de '14 gezinspukkel.
Op de boerderie (bij Den Bosch)
Bericht Re: Chrono eruit, klok erin
Staat prima inderdaad! Was het veel werk? En doet deze nu ook weer mee met je verlichting?


22 dec 2023 15:33
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht Re: Chrono eruit, klok erin
mooiiiiiii! :thumleft:
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


22 dec 2023 16:01
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche Carrera 997S II ex: 997S I - 986 - 993 C 2 - 964 targa
Amersfoort
Bericht Re: Chrono eruit, klok erin
cool!! :lol:
_________________________________________
have fun, time flies


22 dec 2023 16:29
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
924 2.0 '84, 997.2 cabrio
Bericht Re: Chrono eruit, klok erin
Stiruam schreef:
Staat prima inderdaad! Was het veel werk? En doet deze nu ook weer mee met je verlichting?


Nee, het is niet veel werk. Je kunt de behuizing met een kunststof spatel uit het dasboard wippen. Wel even een doek tussen spatel en dashboard om beschadigingen te voorkomen. Stekker los en je hebt de hele handel in je handen. Even vier kleine schroefjes losdraaien van de behuizing die het geheel op zijn plaats houdt. Dan door vier gaatjes in de grijze ring de 4 inbusboutjes losdraaien die het klokje klemmen in de grijze ring. Dan heb je de chrono los. Denk eraan dat je de wijzers niet aanraakt, want het is heel teer spul.
Ik heb ervoor gekozen om de bolle "lens" ook te verwijderen (valt er zo uit trouwens).
De nieuwe klok druk je vanaf de binnenzijde tegen de grijze ring en je zet hem weer vast met de 4 ieniemini inbusboutjes. Ik heb eerst wat tape om het nieuwe klokje gedraaid zodat ie wat voller werd en de inbusboutjes niet helemaal tot het einde ingedraaid hoefden te worden.
Je kunt van de stekker aan de kabelboom een constante + halen en een massa. Ik heb bij de lokale elektronicawinkel stekertjes gekocht die kwa afmeting overeenkomen met de stekker van de kabelboom. Dan loopt in mijn geval het klokje al. Voor de verlichting moet ik nog even een draadje trekken vanaf lichtschakelaar. Even testen welke de instrumenten verlichting regelt.
Tenslotte heb ik gekozen voor een klokje waarbij je met een drukknop elders de tijd kunt verstellen. Zo houdt je een glad klokje zonder knop op het glas. Misschien dat een wizzkid de klok kan aansluiten op het bestaande Canbus systeem zodat je de klok via de geëigende weg kunt verstellen. Ik vond het zo mooi genoeg. Ik maak gelijk gebruik van de gelegenheid om de voedingskabel van de Tomtom via de klokbehuizing in het dashboard te laten verdwijnen. Scheelt een kabel die los over het dashboard zwabbert.
Het gaan om dit klokje overigens: https://www.x-parts.de/Zusatzinstrument ... 27277.html
Soms heb je van die momenten dat je zegt Yes!. Dit was zo'n moment :mrgreen:
In deze gaatjes zitten de inbusboutjes
Afbeelding

Achteraanzicht van de aansluiting van de chrono
Afbeelding

De stekker van de kabelboom
Afbeelding

Stekers voor de aansluitdraden van de nieuwe klok
Afbeelding


22 dec 2023 18:10
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
997.2 4s pdk
tholen
Bericht Re: Chrono eruit, klok erin
Leuk gemaakt. Zou een klokje van een nieuwere porsche er niet in passen? Dan kan jet waarschijnlijk op de zelde stekker en blijft hij niet lopen als bet contact uit staat


22 dec 2023 18:25
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
924 2.0 '84, 997.2 cabrio
Bericht Re: Chrono eruit, klok erin
Het schijnt niet te werken met een klokje uit een ander Porsche. Het schijnt niet te praten met elkaar. Is ook met een Piwis niet te regelen volgens de Rennlisters. Maar uhm, contact uit, dan klokje ook uit..... Niet handig toch?


22 dec 2023 19:06
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
997.2 4s pdk
tholen
Bericht Re: Chrono eruit, klok erin
Uhhhh bij contact aan klokje weer aan naar de goede tijd


22 dec 2023 19:08
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
924 2.0 '84, 997.2 cabrio
Bericht Re: Chrono eruit, klok erin
Als dat zo is, dan is dat dus in mijn situatie niet. Ik verwacht niet dat het mijn accu leegtrekt :wink:


22 dec 2023 19:13
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
997.2 4s pdk
tholen
Bericht Re: Chrono eruit, klok erin
Oja bedacht ineens dat de verlichting van de klok wel met piwis aangezet kan worden


23 dec 2023 12:14
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
924 2.0 '84, 997.2 cabrio
Bericht Re: Chrono eruit, klok erin
Daar staat me inderdaad iets van bij. Oh ja. Was het niet zo dat menigeen de verlichting van de chrono uit had/liet in verband met de reflectie in de voorruit? Wordt ongetwijfeld vervolgd :D


23 dec 2023 12:31
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
997.2 4s pdk
tholen
Bericht Re: Chrono eruit, klok erin
Ja ik dacht voor je draden gaat trekken.
Dat is dus niet nodig dan.


23 dec 2023 13:09
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
924 2.0 '84, 997.2 cabrio
Bericht Re: Chrono eruit, klok erin
Bedankt voor je tip Anton964. Ik ken iemand met een Piwis dus ik denk dat het goed gaat komen.


23 dec 2023 15:47
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
997.2 4s pdk
tholen
Bericht Re: Chrono eruit, klok erin
Ja anders mag je ook naar zeeland komen hoor.
Is wel altijd even zoeken waar alles zit.
Maar komt altijd goed


23 dec 2023 19:57
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
924 2.0 '84, 997.2 cabrio
Bericht Re: Chrono eruit, klok erin
Dat zou voor mij 250 km enkele reis worden. Dat is met net iets teveel. Maar toch bedankt voor je aanbod hoor.


23 dec 2023 20:02
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
997.2 4s pdk
tholen
Bericht Re: Chrono eruit, klok erin
Tja het is maar hoe je het bekijkt, wij noemen dat 500 km feest


24 dec 2023 0:36
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Chrono eruit, klok erin
Vind het nog steeds raar dat er geen software is die een klok kan weergeven op basis van het bestaande klokje. Waar je inderdaad helemaal niets aan hebt bjj normaal gebruiik. Wijzers/display mogelijkheden genoeg maar kennelijk vond niemand een klok-optie interessant. Deze oplossing is prachtig natuurlijk maar niet echt plug&play..


27 dec 2023 1:47
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
997.2 4s pdk
tholen
Bericht Re: Chrono eruit, klok erin
Ik weet niet of dat nu in de 911 wel zo is.
In depanamera van 2011 is het wel een klokje.
Als ik in de piwis kijk. Kom ik wel een klok tegen.
Bij mij staat er dan niet aanwezig. Dus ik ben er nog niet zo zeker van dat het niet kan. Plug en play is er in elk geval niet. Zag wel dat ze van de week in het filmpje bij john van de rijt in de gt 3 het zo achter af inbouwenen.


27 dec 2023 9:20
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
924 2.0 '84, 997.2 cabrio
Bericht Re: Chrono eruit, klok erin
Na een paar dagen van alles proberen gaat het klokje helaas retour afzender. Als ik het klokje aansluit volgens het aansluitschema, dan is de verlichting niet te dimmen. Wanneer de geschakelde + wordt aangesloten gaat de verlichting van het klokje direct branden bij contact aan en ook dan pas kan de tijd versteld worden. De draad van de verlichting in het klokje heb ik aangesloten op de draad van de dashboardverlichting van de lichtschakelaar en als ik daar een spanningzoeker op aansluit dan werkt het dimmen gewoon. De verlichting in de klok is zo fel, dat het wel een kerstboom lijkt maar het lukt niet om die verlichting te dimmen. Je ziet alleen dat de verlichting iets knippert bij het verdraaien van de knop van de dashboardverlichting. Op de een of andere manier communiceert het klokje wat betreft het dimmen niet goed met de elektronica van de auto. Ik ga op zoek naar een ander klokje met manuele verstelling en gewone verlichting, want die chrono blijft eruit, dat heb ik nu wel gezien :D .
Bedankt voor alle adviezen. Het is kwa leuke ideeën/aanpassingen aan de 997 wel een bijzonder jaar geworden. Eerst die Carplay, nou weer dat klokje... :roll:


27 dec 2023 11:55
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 Targa en Passat met pit; eerder 964 C2, 911 3.2
Leiden
Bericht Re: Chrono eruit, klok erin
Ik heb nog een Friese Staartklok hangen, interesse?
_________________________________________
Het is zoals het is - en niet anders...


27 dec 2023 13:48
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
997.2 4s pdk
tholen
Bericht Re: Chrono eruit, klok erin
https://rexsupersport.com/carbon-parts/ ... ock-watch/

Denk dat je beter zoiets kan bestellen. Als je dit aangesloten kan krijgen. Overbouwen in jou bestaande clock. Zie ze op ali ook staan


27 dec 2023 14:05
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
997.2 turbo S 993 4S
Boekelo
Bericht Re: Chrono eruit, klok erin
anton964 schreef:
https://rexsupersport.com/carbon-parts/porsche/cayman-718/sport-chrono-clock-watch/

Denk dat je beter zoiets kan bestellen. Als je dit aangesloten kan krijgen. Overbouwen in jou bestaande clock. Zie ze op ali ook staan


Wat is er functioneel anders dan de sport chrono?


27 dec 2023 18:31
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
997.2 4s pdk
tholen
Bericht Re: Chrono eruit, klok erin
Deze hebben ook een clock functie(tijd)
Dus dan heb je wat aan het klokje.
Ik denk dat de 991 het wel heeft maar ik weet hee niet zeker, vast hier iemand met een 991


27 dec 2023 19:29
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
991.2 Carrera 4 GTS Hendrik-ido-Ambacht
Bericht Re: Chrono eruit, klok erin
In de 991 heeft hij zowel een een klein analoog klokje en een digitaal klokje in de chrono zitten. De grote wijzer dient als secondewijzer.

82440


27 dec 2023 21:19
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
997.2 4s pdk
tholen
Bericht Re: Chrono eruit, klok erin
Kijk daar heb je wat aan. Als je dus zoiets gebruikt kan vinden en hem dan inbouwt heb je echt wat moois.
Staan filmpjes op youtube waar de de draden voor de klok achter de pcm op aansluiten


27 dec 2023 22:10
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 42 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.