Subforum voor Audio, Navigatie en allerlei andere electronica in de auto
Plaats een reactie

Ruitenwisser en claxon storing bij 986

02 jan 2026 20:11

Hallo,

Ik ben nieuw hier op het forum.
Ik heb een 986 uit 1998 met een storing aan de ruitenwissers. Deze doen het alleen als ze op contact staan. Als de motor loopt doen ze het niet.
Tevens laat de claxon geen geluid horen. Het wil mij even niet aan dat het een contactslot storing is. Mede omdat de rest allemaal wel goed loopt.
Het waren de twee laatste twee puntjes voor dat ik de auto voor de apk kan doen.

Ik heb vanmiddag de airbag van het stuur losgedraaid en vond een loszittend draadje rood/geel gekleurd.

84665

Misschien dat iemand weet waar dit losse draadje thuis hoort. Visueel kan ik namelijk niets ontdekken.

Alvast bedankt voor het mee denken.

Re: Ruitenwisser en claxon storing bij 986

02 jan 2026 23:14

Hallo,

Ik denk dat hij ook in dat zwarte stekkertje hoort bij die andere 2.

Gr anton

03 jan 2026 10:34

anton964 schreef:
Ik denk dat hij ook in dat zwarte stekkertje hoort bij die andere 2.

Dat dacht ik in eerste instantie ook maar daar zit geen extra schuif stekker mogelijkheid meer op.

03 jan 2026 11:35

Ik heb een filmpje ontdekt op YouTube van een Engelse sloper. Hier even een screen shot van gemaakt.

Het blijkt dat ook hij een losse draad er in heeft zitten (zie foto). Zal toch niet een standaard iets zijn voor eventuele opties/uitbreiding.....
84674

Ben ik dus toch weer terug bij af al vindt ik de terug vering van de claxon maar minimaal.

Iemand enig idee waar om de ruitenwissers wel werken op contact zonder dat de motor loopt maar niet als de motor loopt?

03 jan 2026 11:55

Heeft waarschijnlijk niets met jouw probleem te maken maar je hoort er wanhopig uit :lol: vandaar dat ik 't maar even meegeef onder het mom "niet geschoten...".
Zag ooit een vergelijkbaar probleem bij een T5/T6 en daar bleek het de sluiting van de motorkap te zijn. Auto detecteert dat de motorkap open is en de ruitenwissers werken dan niet. Probeer je soms met de motorkap (of in dit geval de kofferklep) open?

03 jan 2026 13:08

Tilt! schreef:Heeft waarschijnlijk niets met jouw probleem te maken maar je hoort er wanhopig uit :lol: vandaar dat ik 't maar even meegeef onder het mom "niet geschoten...".
Zag ooit een vergelijkbaar probleem bij een T5/T6 en daar bleek het de sluiting van de motorkap te zijn. Auto detecteert dat de motorkap open is en de ruitenwissers werken dan niet. Probeer je soms met de motorkap (of in dit geval de kofferklep) open?

Dat zou kunnen inderdaad. Ik heb het geprobeerd met de kofferklep los.

Ik zal dat eens proberen eerst het probleem met de claxon die niet echt veert in het stuur oplossen.

03 jan 2026 13:35

Kan ook een slecht relais zijn. Zit er een regensensor op?

04 jan 2026 10:56

anton964 schreef:Kan ook een slecht relais zijn. Zit er een regensensor op?

Nee zit geen regensensor op. Het is me even te koud in de garage momenteel.
Ga het later deze week even nakijken.

04 jan 2026 14:03

Voelt je contactslot verder wel solide aan? Dat zou bij een 986 al een keertje vervangen moeten zijn namelijk (de schakelaar dan). En als dat niet is gebeurd, kan dat gekke storingen geven.

Afbeelding

04 jan 2026 15:09

Geen idee of hij al vervangen is maar hij draait nog wel heel soepel.

Ik ga eerst kijken of hij het wel doet met de kofferklep gesloten.
Daarna maar eens achter het dashboard gaan kijken.
Plaats een reactie