Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 07 aug 2026 0:49

Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Oude banden 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Bergschenhoek
Bericht Oude banden
Gisteren kwam ik met een lekke band stil te staan. Omdat ik absoluut niet het afdichtmiddel wilde gebruiken en ik de hoop had dat ik na een plug weer verder kon, had ik de pechhulp ingeschakeld. Tijdens de inspectie van de man van de ANWB bleek de binnenkant van de band totaal gescheurd te zijn zoals op de foto’s is te zien, echt levens gevaarlijk natuurlijk. De beste man van de ANWB vertelde wel dat het niet onwaarschijnlijk was dat de scheur pas was ontstaan doordat ik met een leeglopende band had gereden, ook al was het maar een klein stukje.

Mijn achterbanden hebben een dotcode van 0217, dus een kleine 10 jaar. Voor hebben een dotcode van 2722. Twee weken geleden had ik het profiel nog op verschillende plekken gemeten en kwam uit op 34mm op de achterbanden. Bij de laatste bandenwissel had ik mijn garage nog gevraagd om extra te letten op haarscheurtjes oid, omdat ik mijn bewust was dat de achterbanden al wat verouderd zijn.
Ook al wil ik het gaspedaal nog wel eens flink intrappen, ben ik over het algemeen een rustig rijden en ga nooit het circuit op. Maar ik ben me er wel van bewust dat dit veel slechter af had kunnen lopen.

Dus daarom mijn vraag:
Wat is nou oud voor een band?
Ooit kom ik weer in dezelfde situatie terecht: voldoende profiel, maar verouderde banden. Dus dan toch maar wisselen na 6 jaar ondanks voldoende profiel?

85289

06 aug 2026 9:30
Profiel
PorscheForum Super Junkie
981 Cayman 2.7 PDK (2015)
Dongen
Bericht Re: Oude banden
Jeetje, zo te zien ben je door het oog van de naald gekropen. In het algemeen wordt gezegd dat een autoband zo'n 5 tot 10 jaar meegaat, maar dat is afhankelijk van vele factoren (staat de auto binnen of buiten, is de temperatuur stabiel of wisselt deze veel, wordt er veel of weinig met de auto gereden, wordt er hard of zacht gereden, etc...)

Voor een sportieve auto zou ik persoonlijk NOOIT risico's nemen met de banden. Dat is het enige stukje dat je op de weg houdt. Bij de eerste droogtescheurtjes gaan er bij mij daarom ongeacht profieldiepte al nieuwe op, met N-codering. Mijn vorige voorbanden waren na 6 jaar aan vervanging toe (droogtescheurtjes), dus daar liggen nu verse op. Achter zijn ze 3 jaar oud.

Dus als ik een tip mag geven: bespaar niet op banden, dus op tijd nieuwe eronder en dan tenminste aan A-merk, liefst met N-codering (al lopen daar ook de meningen over uiteen.. in de praktijk zijn die niet veel duurder dan dezelfde band zonder N-codering, dus waarom ook niet denk ik dan..)

06 aug 2026 9:56
Profiel
PorscheForum Rakker
Bergschenhoek
Bericht Re: Oude banden
Inderdaad door het oog van de naald gekropen. Ik bespaar nooit op banden, ook niet mijn onze dagelijkse auto’s. Ik had alleen de wens om de Pirelli’s te vervangen voor Michelin pilot sport, maar omdat de voorbanden nog goed zijn en omdat ik niet voor en achter op verschillende banden wil rijden, wilde ik wachten totdat de voorbanden ook aan vervanging toe waren.
Nu dus maar weer Pirelli’s met N codering besteld.

06 aug 2026 11:21
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 3 berichten ]