Gisteren kwam ik met een lekke band stil te staan. Omdat ik absoluut niet het afdichtmiddel wilde gebruiken en ik de hoop had dat ik na een plug weer verder kon, had ik de pechhulp ingeschakeld. Tijdens de inspectie van de man van de ANWB bleek de binnenkant van de band totaal gescheurd te zijn zoals op de foto’s is te zien, echt levens gevaarlijk natuurlijk. De beste man van de ANWB vertelde wel dat het niet onwaarschijnlijk was dat de scheur pas was ontstaan doordat ik met een leeglopende band had gereden, ook al was het maar een klein stukje.
Mijn achterbanden hebben een dotcode van 0217, dus een kleine 10 jaar. Voor hebben een dotcode van 2722. Twee weken geleden had ik het profiel nog op verschillende plekken gemeten en kwam uit op 34mm op de achterbanden. Bij de laatste bandenwissel had ik mijn garage nog gevraagd om extra te letten op haarscheurtjes oid, omdat ik mijn bewust was dat de achterbanden al wat verouderd zijn.
Ook al wil ik het gaspedaal nog wel eens flink intrappen, ben ik over het algemeen een rustig rijden en ga nooit het circuit op. Maar ik ben me er wel van bewust dat dit veel slechter af had kunnen lopen.
Dus daarom mijn vraag:
Wat is nou oud voor een band?
Ooit kom ik weer in dezelfde situatie terecht: voldoende profiel, maar verouderde banden. Dus dan toch maar wisselen na 6 jaar ondanks voldoende profiel?