Switch to full style
Zaken als vering, aandrijving, banden, velgen, uitlijning, remsysteem etc. komen hier aan bod.
Plaats een reactie

Trilling in pedaal boven de 50km/h

06 okt 2017 17:44

Vorig jaar had ik een kromme remschijf. Hierop heb ik alle schijven en blokken vervangen waarna de 3.2 probleemloos remde. Na de winterstalling piepte linksachter af en toe een remklauw. Dit deed hij dan als ik niet remde. Een paar keer goed doorremmen en daarna geen last meer gehad.
Tot 50km/h remt de auto perfect. Boven de 50 voel ik nu een flinke trilling in het pedaal en door de auto. Het stuur is echter wel trillingsvrij. Ik kan me niet voorstellen dat de schijven alweer krom zijn.
Heeft iemand een idee?

Re: Trilling in pedaal boven de 50km/h

06 okt 2017 19:28

Neem aan dat de wielen goed op het juiste moment zijn vastgezet.

Re: Trilling in pedaal boven de 50km/h

06 okt 2017 20:57

Bekijk de schijven ook even goed aan de achterzijde
Ik heb een keer daar roest vorming gehad wat het zelfse probleem gaf

Re: Trilling in pedaal boven de 50km/h

06 okt 2017 21:31

heb je de oorzaak van de kromme remschijf weggenomen?
Zijn de remmen wel goed gangbaar?

Wat gebeurt er als je de auto opkrikt, draait het wiel dan vrij rond als je er een slinger aan geeft?

Re: Trilling in pedaal boven de 50km/h

08 okt 2017 13:51

Als alleen je pedaal trilt en niet je stuur, dan zouden het de achterremmen moeten zijn. Misschien een remklauw die vast zit waardoor de (nieuwe) remschijf aan 1 kant harder aangedrukt door de zuigers waardoor die hem toch krom duwt.......of praat ik nou onzin?.... 8)

Re: Trilling in pedaal boven de 50km/h

09 okt 2017 17:46

De velgen zijn goed aangedraaid. Als ik de auto op de krik heb dan loopt ook alles soepel.
Het kan natuurlijk een klauw zijn. Ook omdat hij eerst wat bleef hangen en piepte.
Nog andere mogelijkheden?

Re: Trilling in pedaal boven de 50km/h

09 okt 2017 18:03

Onbalans of speling aandrijfas.

Re: Trilling in pedaal boven de 50km/h

09 okt 2017 21:04

Had je de zuigers ook gecontroleerd of alleen de schijf vervangen. Als die blokken niet altijd goed terug kunnen komen na het remmen wordt de boel heet (mogelijke oorzaak kromme schijf) en ook voordat die schijf krom trekt is dat ongevraagd remmen een heel vervelend effect op het rijden. En dat wordt niet vanzelf beter, die moet schoongemaakt (en dus de anderen ook).

En je remvloeistof vervangen (want dat niet soepel werken heeft een oorzaak: te weinig rijden en/of vocht opbouw/roest en dus ook te laat remvloeistof vervangen bijvoorbeeld)

Heb hetzelfde gehad met een cabrio die in de winter gestald was, en in de laatste paar zomers te weinig gebruikt. Alsof er een blok verloren was, zo heftig schudde het plotseling.

Re: Trilling in pedaal boven de 50km/h

11 okt 2017 20:44

Ok, dank je. Ik ga de zuigers eens laten reviseren want dat lijkt mij nu de meest logische oorzaak.

Re: Trilling in pedaal boven de 50km/h

12 okt 2017 13:28

Een trillende remschijf hoeft niet per definitie krim te zijn.
Het kan ook zijn dat de schijf niet helemaal schoon is geweest waardoor er een glad en minder glad deel op het oppervlak van de schijf zit.
Hierdoor gaan schijven ook "trillen"... in weze remt hij beter en slechter om beurten...
Het checken waard...

Re: Trilling in pedaal boven de 50km/h

12 okt 2017 14:48

Als je de trilling wel in het pedaal/chassis voelt maar niet in het stuur weet je in ieder geval dat het uit de achtertrein komt.
Plaats een reactie