Switch to full style
Zaken als vering, aandrijving, banden, velgen, uitlijning, remsysteem etc. komen hier aan bod.
Plaats een reactie

Band raakt binnenkant wagen

02 okt 2021 10:25

Hi,

Een vraagje voor de kenners...
Wanneer ik volledig afdraai, bvb om te parkeren, merk ik dat de band de binnenkant van de ‘wielkast’ raakt. De wagen is niet verlaagd en heeft een normale bandenmaat met zover ik weet standaard velgen. Het is raar genoeg ook enkel maar aan de passagierskant.

Enige suggesties?

Beelden:


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Model: 911 SC ‘82 targa

Thanks!

Re: Band raakt binnenkant wagen

02 okt 2021 12:14

Heb in het verleden ook een SC uit 1982 gehad.
Na het monteren van turbo Fuchs liepen de banden ook aan bij het uit en in draaien.
Ook heb ik de randjes van de schermen wat platter geslagen :salut:
15292

Re: Band raakt binnenkant wagen

02 okt 2021 12:45

Wellicht wel de juiste bandenmaat - maar Fuchsen met een andere/verkeerde ET waarde :idea: :idea:

Qua steek passen de fuchsen van een 944 ook, maar hebben die een (nog) lagere ET waarde.
Kan best dat dat met een dunne spacer eenvoudig op te lossen is.

Re: Band raakt binnenkant wagen

02 okt 2021 13:19

Of de uitlijning is niet goed.

Re: Band raakt binnenkant wagen

02 okt 2021 14:59

Bedankt voor de reacties reeds. Ik zal de ET waarde eens checken, maar ik vermoed dat het de originele wielen zijn.

Kan een verkeerde uitlijning zo veel ‘effect’ hebben dat het wiel de binnenzijde raakt? Tijdens het rijden is er niks van te merken en blijft de wagen recht op de baan.

Re: Band raakt binnenkant wagen

02 okt 2021 15:23

Heb ik bij de 993 ook altijd. Aan dezelfde kant en met de originele velgen en rijhoogte. Mijn garage heeft de wielkasten eens geföhnd om het plastic wat te vervormen. Dat heeft wel iets geholpen.
Gr,
Tristan

Re: Band raakt binnenkant wagen

02 okt 2021 17:37

Je band draait de verkeerde kant op.
Maar dat zal met het aanlopen niks te maken hebben.

Re: Band raakt binnenkant wagen

02 okt 2021 19:19

Even je wagen laten uitlijnen maar dan wel je stuurhuis centreren en vast zetten. Dan pas gaan stellen. Veel uitlijn bedrijven doen dat niet en gebruik alleen het stuur als aanduiding en met de jaren is je stuurhuis niet meer gecentreerd en kan je verder de ene kant op sturen dan de andere kant met aanlopen aan de binnenkant van je wielkuip als gevolg.

Re: Band raakt binnenkant wagen

03 okt 2021 18:03

Thanks! Laten we daar al eens met beginnen ;-)

Re: Band raakt binnenkant wagen

08 nov 2021 16:38

Het bleek de uitlijning te zijn! Bedankt allen.

Re: Band raakt binnenkant wagen

08 nov 2021 20:34

KDV schreef:Het bleek de uitlijning te zijn!
Dat kan niet.
Uitlijnen is kort door de bocht recht zetten van de voorwielen. Daar los je een aanloopprobleem niet mee op.

Re: Band raakt binnenkant wagen

08 nov 2021 21:24

Ik denk van wel. Zoals Johann reeds heeft uitgelegd, zou dit betekenen dat bij recht vooruit rijden het stuurhuis niet in midden of neutrale stand stond. Het gevolg daarvan is dat waarschijnlijk de draaicirkel links en rechts verschillend zal geweest zijn. In de ene richting omdat het stuurhuis maximaal gedraaid stond, tegen de eindnok bijvoorbeeld. In de andere richting omdat de band ergens tegenaan liep, vooraleer deze eindnok bereikt werd. Bij rechtlijnige uitlijning met het stuurhuis in neutrale of middenstand kan het probleem verholpen worden.

Re: Band raakt binnenkant wagen

09 nov 2021 3:42

Helemaal juist.
Om dat af te doen als "het was de uitlijning" vind ik te kort doen.
Verkeerde afstelling van het stuurhuis zou ik het noemen.

Maar misschien kan KDV nog even vertellen wat precies gedaan is.

Re: Band raakt binnenkant wagen

09 nov 2021 8:52

Je kan ook zeggen dat de vorige uitlijning niet correct gebeurd is omdat het stuurhuis niet in midden of neutrale positie stond bij het uitlijnen. Dus heruitlijnen met stuurhuis in midden positie kán de oplossing geweest zijn :mrgreen:

Re: Band raakt binnenkant wagen

09 nov 2021 9:24

Probleem opgelost! :thumleft:
Plaats een reactie