Switch to full style
Zaken als vering, aandrijving, banden, velgen, uitlijning, remsysteem etc. komen hier aan bod.
Plaats een reactie

Spoorverbreder 944 Turbo

29 dec 2023 19:19

Ik wil de achterkant van mijn 944 Turbo 1986 wat breder zetten. Omdat ik dat mooier vind.
Maar wat heb ik daarvoor nodig?
Als ik op RP kijk zie ik enkelvoudige verankering van 14 mm. Maar dan houd ik toch onvoldoende draad over?
Ik zie ook dubbelvoudige verankering van 15 mm. Maar hoe gaat dat met de bestaande draadeinden, die zijn toch te lang?

Ik heb Fuchs velgen 8Jx16 met ET23 3 (geen idee waarom er een 3 extra staat?)
Banden Pirelli P Zero 225/50 ZR16

Re: Spoorverbreder 944 Turbo

29 dec 2023 21:44

Normaalgesproken zit er bij een velg genoeg ruimte tussen de boutgaten waar het draadeind in past. Tenminste bij een originele Cupvelg gaat dat prima. Weet niet hoeveel ruimte een Fuchs biedt. Er zijn ook spoorverbreders die een verkorte moer hebben waardoor de spacer vlak is aan de buitenzijde. Maar wellicht alleen bij bredere exemplaren dan 15mm.

Re: Spoorverbreder 944 Turbo

29 dec 2023 23:32

5, 7, 15 of 21mm zijn gebruikelijke opties in dit geval.

5 en 7mm schuif je over de bestaande draadeinden.
15 en 21mm schroef je op de bestaande draadeinden.

Vanaf 15 mm is het mooier en beter om ook over te stappen naar 9" brede velgen i.p.v. 8" velgen.
.

Re: Spoorverbreder 944 Turbo

31 dec 2023 14:14

Maar eens 7 mm proberen: hoef ik minste aan te passen en blijf ik ook ruim binnen de 2% regel van max afwijking spoorbreedte. In hoeverre het zichtbaar is zal blijken.

Re: Spoorverbreder 944 Turbo

15 jan 2024 17:14

Ik heb op mijn 968 (weliswaar aan de voorkant) 7 mm spacers geprobeerd maar vond dat er dan maar weinig overblijft van de bout (aantal windingen) waar de moer nog op aangrijpt. Helemaal met die lichtmetalen (magnesium?) wielmoeren vond ik dat geen fijn idee. Je kan geloof ik wel langere bouten plaatsen maar die moeten er worden uit- en ingeperst.

Re: Spoorverbreder 944 Turbo

15 jan 2024 18:56

Jaap, ik heb ondertussen de 7 mm spacers geplaatst. Mijn zorg was inderdaad hoeveel draad ik over zou houden. Dat is 15 mm. Dat lijkt mij ruim voldoende voor een veilige bevestiging.

Re: Spoorverbreder 944 Turbo

15 jan 2024 20:37

Je moet je wielbout of moer ongeveer 6 slagen vast kunnen zetten las ik op meerdere sites. Ik weet niet of je dat haalt met 15mm.

Re: Spoorverbreder 944 Turbo

15 jan 2024 21:09

Zes slagen bij M14x1,5 betekend dat de wielmoer 9mm op het schroefdraad zit. Dat is bij stalen moeren al weinig, maar een 944 Turbo heeft magnesium moeren. 9mm is héél erg weinig in dit geval.

Origineel zit de magnesium wielmoer met 15,75 mm op het schroefraad. Wielbevestiging is wel het laatste waar je mee moet gaan experimenteren.

Zoals Jaap968 al aangeeft, bij 5 en 7 mm spoorverbreders monteer je ook langere wieldraadeinden. Als je het goed en zeker weten veilig wil doen.


Maar ik kom eerlijk gezegd ook wel eens Porsches tegen waarbij de wielmoer i.d.d. (niet gehinderd door enige kennis) maar minimaal op het wieldraadeind gedraaid zit door standaard wieldraadeinden in combinatie met 7mm verbreders.
Ik zou adviseren er geen trackday mee te gaan rijden.

Re: Spoorverbreder 944 Turbo

15 jan 2024 23:16

Erwin schrijft: 5 en 7mm schuif je over de bestaande draadeinden.
Nadat ik de 7 mm spacer geplaatst heb is er nog 15 mm draad over. Dus zonder spacer was er 22 mm.

Re: Spoorverbreder 944 Turbo

16 jan 2024 13:35

Even voor zekerheid, is die 15mm gemeten vanaf de spacer naar einde draadeind of steekt draadeind nog 15mm door de velg? Weet eigenlijk niet hoe dik een velg is maar de aluminium cup velgen zjjn misschien dikker dan een stalen(?) Fuchs velg.I

Re: Spoorverbreder 944 Turbo

16 jan 2024 14:48

Draadeind is 31 mm, dan 7 mm spacer, blijft 24 mm over.
De Fuchs velg is ter plekke van de bevestigingsbout 9 mm dik. blijft 15 mm over voor de moer na plaatsing van de 7 mm spacer.

Re: Spoorverbreder 944 Turbo

16 jan 2024 16:07

Oh dat klinkt wel oké. Zal bij mij nog eens kijken want met klein spacertje staat het net wat voller.

Re: Spoorverbreder 944 Turbo

16 jan 2024 16:21

Bij jouw 968 zit de moer 16mm op het draadeind gedraaid. Met een 7mm spoorverbreder is het weer die 9mm wieldraadeind/ moercontact waarmee het wiel dan vastzit.





.

Re: Spoorverbreder 944 Turbo

16 jan 2024 20:30

Bedankt Erwin, scheelt weer passen en meten. Dan laat ik het maar zo zonder spacer. Misschien ooit nog eens langere draadeinden laten monteren.
Plaats een reactie