Auteur |
Bericht |
Burgerking
Sinds 26 jan 2013 trotse bezitter van een 964 C4. 964 verkocht in mei 2019.
Per 16 augustus eigenaar van een "als nieuwe" 996 C4S met 68K km's.Abcoude
|
H&R Sway bars / Stabilisator stangen onder 964
Heeft iemand hier ervaringen mee? Ik heb net een set besteld. Mijn verwachting os dat de auto minder rolt. Ik heb op dit moment Bilstein b16's pss10, maar metk dat met de huidige set up de auto mog best oets strakker kan, ervaar onderstuur (tijdens anti-kerst verveling op Zandvoort) en heb met een mede enthousiasteling meegereden die een stuk strakker in de bocht lag (dit was een C2, ikzelf heb een c4).
_________________________________________ If everything is under control, you are not going fast enough. Weniger aber besser. Go Cars - Not Show Cars.
|
09 jan 2015 9:52 |
|
|
giulia
|
Re: H&R Sway bars / Stabilisator stangen onder 964
Je zal minder rol hebben maar wel meer onderstuur helaas. De fout die wordt gemaakt is dat er niet wordt gekeken naar het geheel. Een dikkere stabi aan de voorkant geeft in de regel meer onderstuur en minder overstuur. Achter andersom.
Het is echter niet zo dat als je en voor en achter dikker gaat dat het dan tegen elkaar wegvalt.
Achter wil je bij een 911 niet te dik gaan omdat er met het blok achter de achteras nog meer overstuur wordt gecreëerd. De kunst is om naar een set-up te gaan die wat "beweging" geeft. Hij stijver hoe minder controle je op het weggedrag hebt (je krijgt dan een soort starre verbinding zonder gevoel met als resultaat dat de achterkant bijvoorbeeld heel snel en onverwachts uitbreekt)
|
09 jan 2015 11:35 |
|
|
pp964c2
1991 964 carerra 2Rijswijk
|
Re: H&R Sway bars / Stabilisator stangen onder 964
welke dikte heb je besteld? ben zelf wel erg benieuwd aangezien dit ook nog op mijn lijstje staat. heb al wel van renntech begrepen dat je idd zoals giulia zegt naar het geheel moet kijken anders ben je straks letterlijk verder van huis
|
09 jan 2015 12:36 |
|
|
giulia
|
Re: H&R Sway bars / Stabilisator stangen onder 964
Die van H&S zijn 24 mm voor en dat is echt veels te dik. Achter zelfs 27 dacht ik. Wordt dan een soort skateboard
|
09 jan 2015 12:57 |
|
|
Burgerking
Sinds 26 jan 2013 trotse bezitter van een 964 C4. 964 verkocht in mei 2019.
Per 16 augustus eigenaar van een "als nieuwe" 996 C4S met 68K km's.Abcoude
|
Re: H&R Sway bars / Stabilisator stangen onder 964
Hi, dank voor het advies. Het is idd de dikke variant van H&R (link hieronder). Hmm dat klinkt niet top. Skateboard vind ik niet erg, als ie maar op rails staat dan... Maar dat klinkt niet dat dat het geval is.
Heb je tips voor alternatieven? Nogmaals dank!
stabilisatoren: http://www.fvd.de/de/en/Porsche-0/964-11-20/coupe/1990/item/item_details/VID_9248315-VCD_46543103-gid_52-sort_4-display_50-item_FVD205964002/SUSPENSION_-_Tuning_-_Sway_Bars_FVD205964002_Anti_sway_bar_front24mm__rear26mm_2_way_adjustable__964_C2_4.html
_________________________________________ If everything is under control, you are not going fast enough. Weniger aber besser. Go Cars - Not Show Cars.
|
10 jan 2015 1:30 |
|
|
2000 gtv
Ex 993 c2,
Ex 997 4S,
Ex 964 c2 '92,
991.2 SSint Pancras
|
Re: H&R Sway bars / Stabilisator stangen onder 964
Probeer ook maar eens een ander camber voor. Maar blijft een C4 he..."Kings of understeer" Of gewoon demonteren dat C4 gebeuren.Scheelt je ook lekker wat gewicht.
_________________________________________ what is understood
need not be discussed.
|
10 jan 2015 11:47 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Re: H&R Sway bars / Stabilisator stangen onder 964
Standaard heeft C4 20mm voor en 18mm of 20mm achter ( afhankelijk -90 of 90-) Een C2 heeft A 21mm. Achter iets dikker dan voor dus terwijl een C4 voor en achter gelijk of zelf achter dunner heeft.
Je wilt wat steviger en minder onderstuur. In verhouding moet je achter wat dikker gaan kiezen. Door alleen al een C2 stabi achter te monteren ga je de goede kant op.
Een RS heeft V 24mm en achter V 18mm, maar achter kun je niet helemaal vergelijken.
Een M030 heeft V 22mm en A zelfde als standaard, voor dus dikker dan achter en moet je niet hebben. Een Turbo heeft V 21 en A 22mm, achter weer dikker dan voor in de zelfde mate als een C2, maar dan 5% stijver.
Zelf zou ik ook de set van H&R hebben geprobeerd omdat de stabi's verstelbaar zijn, niet overdreven veel kost ( alleen een originele RS voor stabi kost al Euro 617,-) en aan de voorkant de zelfde dikte heeft als een 964 RS. Achter is deze idd. erg dik en eigenlijk meer voor circuit bedoeld. Dat kan ook op de weg gebruikt worden, maar je moet oppassen dat de auto niet te overstuur reageert op hoge snelheid. Dat moet je proefondervindelijk zelf beoordelen. Sommigen vinden dat fijn, anderen hebben liever een stuurgedrag dat meer richting onderstuur neigt.
Makkelijker onderstuur onder bepaalde omstandigheden bij een C4 wordt veroorzaakt door meer gewicht op de vooras máár ook door hoe scherp je en instuurt en wanneer je op het gas gaat.
Voor een C4 en C2 is er ook nog een andere optie om minder onderstuur te hebben. Alleen achter een 22mm stang van een Turbo monteren. Is 10% stijver dan een C4 stang. Kost nieuw Euro 275,- inclusief rubbers en btw. ( bruto bij Porsche 350,-) Resultaat is iets minder overhellen en het onderstuur iets verminderd. Maar wat er ook veranderd wordt: de bestuurder moet zich altijd happy en veilig voelen met het gewijzigde rijgedrag.
_________________________________________ Rebel engineering
|
10 jan 2015 12:34 |
|
|
giulia
|
Re: H&R Sway bars / Stabilisator stangen onder 964
Van horen zeggen? Het is nl. niet zo. Ik heb ook verschillende C2's proefgereden en die hebben mid corner echt meer onderstuur dan een C4. Die trekt je gewoon snaarstrak door de bocht heen.
|
10 jan 2015 14:46 |
|
|
Hans44
|
Re: H&R Sway bars / Stabilisator stangen onder 964
Ik had de HR stabi's op mijn 993 C2 icm bilstein B16 en camber rondom op -2 graden Super neutraal, super stabiel en nog een acceptabel comfort ( reed er 50k per jaar mee) De HR stabi's zijn instelbaar Voor de gewone weg moet je de zachte instelling kiezen 1 nadeel, als je een oprit oprijdt komt er altijd wel 1 wiel los.
|
10 jan 2015 21:22 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Re: H&R Sway bars / Stabilisator stangen onder 964
Dat is dan zeker onder de 50km/h? Daar boven komen alle wielen los.
_________________________________________ Rebel engineering
|
10 jan 2015 21:40 |
|
|
Hans44
|
Re: H&R Sway bars / Stabilisator stangen onder 964
|
10 jan 2015 22:34 |
|
|
964HP
|
Re: H&R Sway bars / Stabilisator stangen onder 964
Goede info mbt diameter van de verschillende stabilisatorstangen als geleverd op de verschillende modellen. Even een niet onbelangrijke aanvulling op je verhaal; de veerconstante van een stang is een vierdemachts-functie van de diameter. Een 22mm stang is dus niet 10% stijver dan een 20mm exemplaar, maar maar liefst 46% ((22/20)^4= 1,46) | | | | Erwin schreef: Standaard heeft C4 20mm voor en 18mm of 20mm achter ( afhankelijk -90 of 90-) Een C2 heeft A 21mm. Achter iets dikker dan voor dus terwijl een C4 voor en achter gelijk of zelf achter dunner heeft.
Je wilt wat steviger en minder onderstuur. In verhouding moet je achter wat dikker gaan kiezen. Door alleen al een C2 stabi achter te monteren ga je de goede kant op.
Een RS heeft V 24mm en achter V 18mm, maar achter kun je niet helemaal vergelijken.
Een M030 heeft V 22mm en A zelfde als standaard, voor dus dikker dan achter en moet je niet hebben. Een Turbo heeft V 21 en A 22mm, achter weer dikker dan voor in de zelfde mate als een C2, maar dan 5% stijver.
Zelf zou ik ook de set van H&R hebben geprobeerd omdat de stabi's verstelbaar zijn, niet overdreven veel kost ( alleen een originele RS voor stabi kost al Euro 617,-) en aan de voorkant de zelfde dikte heeft als een 964 RS. Achter is deze idd. erg dik en eigenlijk meer voor circuit bedoeld. Dat kan ook op de weg gebruikt worden, maar je moet oppassen dat de auto niet te overstuur reageert op hoge snelheid. Dat moet je proefondervindelijk zelf beoordelen. Sommigen vinden dat fijn, anderen hebben liever een stuurgedrag dat meer richting onderstuur neigt.
Makkelijker onderstuur onder bepaalde omstandigheden bij een C4 wordt veroorzaakt door meer gewicht op de vooras máár ook door hoe scherp je en instuurt en wanneer je op het gas gaat.
Voor een C4 en C2 is er ook nog een andere optie om minder onderstuur te hebben. Alleen achter een 22mm stang van een Turbo monteren. Is 10% stijver dan een C4 stang. Kost nieuw Euro 275,- inclusief rubbers en btw. ( bruto bij Porsche 350,-) Resultaat is iets minder overhellen en het onderstuur iets verminderd. Maar wat er ook veranderd wordt: de bestuurder moet zich altijd happy en veilig voelen met het gewijzigde rijgedrag. | | | | |
|
11 jan 2015 20:00 |
|
|
Burgerking
Sinds 26 jan 2013 trotse bezitter van een 964 C4. 964 verkocht in mei 2019.
Per 16 augustus eigenaar van een "als nieuwe" 996 C4S met 68K km's.Abcoude
|
Re: H&R Sway bars / Stabilisator stangen onder 964
Dank jullie wel voor alle zeer goede info!
_________________________________________ If everything is under control, you are not going fast enough. Weniger aber besser. Go Cars - Not Show Cars.
|
12 jan 2015 1:02 |
|
|
donkey
964 C4 1990utrecht
|
Re: H&R Sway bars / Stabilisator stangen onder 964
Even voor mijn beeldvorming Harm: Wat is je wieldruk? En met welke bandenspanning rijdt je V en A? Heb een normaal setje bilsteins met H en R maar noem mijn C4 eerder neutraal dan onderstuurd.
_________________________________________ Make the most of now!
|
12 jan 2015 17:07 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Re: H&R Sway bars / Stabilisator stangen onder 964
[quote="964HP"] Een 22mm stang is dus niet 10% stijver dan een 20mm exemplaar, maar maar liefst 46% ((22/20)^4= 1,46) Daar heb je helemaal gelijk in. Stom. Er had 10% dikker moeten staan
_________________________________________ Rebel engineering
|
12 jan 2015 21:46 |
|
|
DHB
Met wielen en benzine
Ex. 912-1968 en Cayman S
Nu iets met een sterDordrecht
|
Re: H&R Sway bars / Stabilisator stangen onder 964
Zijn alle torsies en stabi's van exact hetzelfde staal gemaakt bij onze Porsches ? Ik kan me voorstellen dat daar onderling ook nog een aardig verschil in kan zitten ?
_________________________________________ Onderschrift : Een stukje tekst die je optioneel aan al je berichten kunt toevoegen. Er is een limiet van 255 tekens.
|
12 jan 2015 23:15 |
|
|
Burgerking
Sinds 26 jan 2013 trotse bezitter van een 964 C4. 964 verkocht in mei 2019.
Per 16 augustus eigenaar van een "als nieuwe" 996 C4S met 68K km's.Abcoude
|
Re: H&R Sway bars / Stabilisator stangen onder 964
Hi Harm! . Ik rij met een compleet setje van Bilstein, pss10, b16, zoals hier: http://www.flugplatz911.nl/porsche-964Ik heb wel gereden met voorgeschreven druk in de banden, heb begrepen dat dat te hard is?
_________________________________________ If everything is under control, you are not going fast enough. Weniger aber besser. Go Cars - Not Show Cars.
|
12 jan 2015 23:44 |
|
|
donkey
964 C4 1990utrecht
|
Re: H&R Sway bars / Stabilisator stangen onder 964
Heb even de waarden erbij gezocht:
Bilstein B6 met H&R veren : 612 604 005
bandenspanning 2.5 voor en 2.8 achter (koud)
conti sportcontact n2 of hankook
lv 287 rv 305 la 423,5 ra 417,5
weet de et waarden en breedte van mijn velgen zo niet maar met beide wielen die een afwijkende maat hebben vindt ik em eerder neutraal dan onderstuurd
_________________________________________ Make the most of now!
|
13 jan 2015 11:27 |
|
|
Godspeed
PF #911België
|
Re: H&R Sway bars / Stabilisator stangen onder 964
@ Burgerking Voor welke stabi's ben je uiteindelijk gegaan? En ben je er tevreden van?
Mijn broer heeft M030 dempers en veren onder zijn 993 C4, maar de wagen helt met de standaard stabi's toch nog te veel over in (snelle) bochten. M030 stabi's lijken de logische upgrade maar het verschil in uitvoering is slechts minimaal te opzichte van standaard en dus misschien ook het uiteindelijke effect. HR stabi's lijken dan misschien wat overkill, en te oncomfortabel voor een reiswagen... Moeilijk...
_________________________________________ 968 ClubSport GT86 MX-5 NA Ex: Elise S1 111S
|
25 maart 2016 10:40 |
|
|