Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 jun 2024 4:19



Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Geluid bij rechter voorwiel 911 3.2 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 carrera 3.2 '86
Kapelle
Bericht Geluid bij rechter voorwiel 911 3.2
Het is alweer en poos geleden dat ik hier nog eens een bericht heb geplaatst door andere drukke bezigheden, maar nu ga ik proberen weer een wat vaker online te komen.

Ik ben wel eens benieuwd of er mensen zijn met een vergelijkbaar probleem als dat ik heb en of er iemand suggesties heeft of een oplossing weet. Sinds een geruime tijd maakt mijn 3.2 in een bocht naar rechts bij een lage snelheid een hoestend geluid dat lijkt op een remklauw die blijft hangen, of ook vergelijkbaar is met een heel zwaar draaiend wiel (en het wiel draait juist niet zwaar). Ik heb alles al gecontroleerd, maar kan nergens iets van een ongerechtigheid ontdekken. Daarom vraag ik me af of het dan toch wel van de remmen afkomt, of dat er iets anders dat geluid veroorzaakt. om een aantal zaken uit te sluiten zal ik een lijstje maken van de zaken die in de afgelopen jaren al vervangen zijn:

-remklauwen rondom door nieuwe exemplaren (geluid zat er ook al in met de oude klauwen)
-remslangen rondom door met staal omvlochten slangen
-remvloeistof Até Typ 200 (opvolger van Racing Blue)
-remschijven Zimmermann
-remblokken van Pagid

Eigelijk komt het er op neer dat op de leidingen en de hoofdremcilinder het gehele systeem al is vervangen. Dat de hoofdremcilinder de boosdoener is lijkt me sterk, want dan zouden er twee wielen met dit problem moeten zijn. De auto remt op de weg netjes recht, en ook op de remmenbank zijn er geen noemenswaardige afwijkingen te zien tussen links en rechts.

Iemand suggesties?
_________________________________________
NPC 0577


09 sep 2016 10:30
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
964 Turbo 3.6 / 996 GT2 / 924 Turbo / 924 / 924 / Defender 110 ex 924/ex 924/ex 911 2.7/ex 911SC/ex 911 3.2/ex 911 3.2/ex 964C4/ex 993Turbo/ex 964C4
Koekhapper PBVH
Bericht Re: Geluid bij rechter voorwiel 911 3.2
Wiellager linksvoor?


09 sep 2016 10:41
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 996 Turbo Coupe 2003,ex 993 Coupe 1996, ex 3.2 Coupe 1984 ex 3.2 Coupe 1987 ex MB R-107 afwachten naar de rest. EN EEN HELE MOOIE STALLING VOOR MEERDERE BEAUTY`S AANGEBODEN
Gelderland
Bericht Re: Geluid bij rechter voorwiel 911 3.2
mochten de wiellagers gecontroleerd en goed bevonden zijn vijl dan eens aan alle 4 de voorste remblokken een schuin kantje. er kan een rand op je remschijf zitten die de remblokken doen resoneren, door een klein schuin randje aan je remblokken te vijlen hef je dit voor een bepaalde periode op en weet je waar aan het ligt. je remblokken kunnen ook in de loop van tijd hard geworden zijn door een bepaald gebruik (enkele malen te hard remmen geeft hitte in de blokken) te harde remblokken geven vaak ook bijgeluiden
_________________________________________
Picasa album


09 sep 2016 11:05
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 carrera 3.2 '86
Kapelle
Bericht Re: Geluid bij rechter voorwiel 911 3.2
Bedankt voor jullie reacties, maar het is duidelijk geen wiellagergeluid. En een schuin kantje aan de blokken helpt tegen piepen, maar dat is dit niet (en Pagid blokken piepen sowieso wel eens :wink: ).


Een nieuwe poging het te omschrijven:

Het klinkt ongeveer hetzelfde als dat je een achterwiel dat op de handrem staat toch verdraait, een geluid dat ik koppel aan een remtrommel. Ik noem het maar een soort hoestend geluid. Alleen komt dit duidelijk van het rechter voorwiel, en dan nog alleen in "trage" bochten naar rechts.
_________________________________________
NPC 0577


09 sep 2016 16:37
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 996 Turbo Coupe 2003,ex 993 Coupe 1996, ex 3.2 Coupe 1984 ex 3.2 Coupe 1987 ex MB R-107 afwachten naar de rest. EN EEN HELE MOOIE STALLING VOOR MEERDERE BEAUTY`S AANGEBODEN
Gelderland
Bericht Re: Geluid bij rechter voorwiel 911 3.2
speling op je veerpoot boven in je kofferbak controleren, als daar speling op zit en je maakt een bocht naar rechts (druk van het rechter voorwiel af) kun je dus dat geluid wat jij omschrijft ook creëren.
_________________________________________
Picasa album


09 sep 2016 17:40
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Bericht Re: Geluid bij rechter voorwiel 911 3.2
Ik had laatst een wiellager kapot van een Jaguar XJ, nieuw type. Filmpje gemaakt van het geluid en naar de dealer gestuurd. "Dit kan geen wiellager geluid zijn, bijna onmogelijk, zal wel de remankerplaat zijn.

Alles gedemonteerd zodat je enkel het lager heb wat je nog kan draaien, weer een filmpje. "Ja, het is toch inderdaad een kapot wiellager want er is niets anders wat nog geluid kan maken".

Daarom: vervang je wiellager eens. Zo duur zijn ze trouwens niet. Heb hetzelfde probleem gehad.


09 sep 2016 18:32
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex-Carrera 85 Swiss.
0031
Bericht Re: Geluid bij rechter voorwiel 911 3.2
de befaamde gordonkineet
_________________________________________
oud is beter


09 sep 2016 19:10
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Bericht Re: Geluid bij rechter voorwiel 911 3.2
Da's knap, bij een 3.2 aan de voorkant.


09 sep 2016 19:54
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Cabrio 1989
Omgeving Haarlem
Bericht Re: Geluid bij rechter voorwiel 911 3.2
Ik vermoed iets met de ophanging of toch wiellager omdat het alleen in een bocht optreedt, dus met een zijwaartse belasting.
_________________________________________
Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig


13 sep 2016 11:50
Profiel
Forum Admin
Avatar gebruiker
981 GT4, 971 4S, 931, 924, 968 cab
Utrechtse Heuvelrug
Bericht Re: Geluid bij rechter voorwiel 911 3.2
wolf schreef:
de befaamde gordonkineet


Dat is precies mijn gedachten. Speel eens met de gas in een bocht i.e. gas geven, gas loslaten, constant gas. Als je geen gas geeft en het geluid gaan weg is het de homokineet. Neem de bocht ook in zijn vrij dan weet je zeker dat er geen spanning op de aandrijfassen zijn.
_________________________________________
RoadtripTribes - Uniting Roadtrip lovers, one adventure at a time!


13 sep 2016 12:50
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911 SC
Belgie
Bericht Re: Geluid bij rechter voorwiel 911 3.2
Homokineet aan de vooras bij een Carrera 3.2? Dacht het niet zoals Dennis zegt...

Heb je de wiellagers al eens geinspecteerd? (Links- en rechtsvoor)
Ik zou ze alvorens te vervangen eens zuiver maken (ontvetten/remmenreiniger), inspecteren en indien goed bevonden opnieuw invetten en installeren.
Ik vermoed dat het dat is en indien niet kan je weer iets uitsluiten!


13 sep 2016 13:24
Profiel
Forum Admin
Avatar gebruiker
981 GT4, 971 4S, 931, 924, 968 cab
Utrechtse Heuvelrug
Bericht Re: Geluid bij rechter voorwiel 911 3.2
Ik zei ook niet dat daar een homokineet zat :idea: Op een 3.2 zitten ze uiteraard alleen maar op de achteras. Punt is, het is een verraderlijk geluid de je door meerdere oorzaken denk te horen op de vooras. Ik dacht bij mijn 931 ook dat het een wiellager of stuurkogel was die het geluid maakte. Ze waren dan ook daadwerkelijk versleten, maar het geluid kwam eindelijk toch van een versleten homokineet.

Mijn advies is dus, kontroleer de homokineten op je linker aandrijfas (en doe maar de rechteras ook voor de zekerheid :salut:).
_________________________________________
RoadtripTribes - Uniting Roadtrip lovers, one adventure at a time!


13 sep 2016 16:53
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 carrera 3.2 '86
Kapelle
Bericht Re: Geluid bij rechter voorwiel 911 3.2
Wiellagers kunnen ook uitgesloten worden. Beide heb ik ze los gehad en schoongemaakt, en daarna van een lekkere laag schoon vet voorzien.

Een homokineet is het zeer zeker niet. Dat geluid herken ik wel en dat zou ook duidelijk van achteren moeten komen. Voor mijn gevoel lijkt het nog het meeste dat een rem blijft hangen, maar ik zie alleen geen verklaring hiervoor aangezien vrijwel alles van de remmerij is vervangen. Misschien iemand ervaring met een versleten hoofdremcilinder? Dat is het enige waar nog niks aan is gedaan.
_________________________________________
NPC 0577


16 sep 2016 18:45
Profiel
Forum Admin
Avatar gebruiker
981 GT4, 971 4S, 931, 924, 968 cab
Utrechtse Heuvelrug
Bericht Re: Geluid bij rechter voorwiel 911 3.2
Je zei dat het een hoestende geluid was, dan denk ik aan ugh-ugh-ugh-ugh, een homokineet maakt een tok-tok-tok geluid dus vandaar mijn idee dat het een homokineet zou kunnen zijn. er zit geen flex in de remsysteem dus als het aan je remmen lag zou je het ook moeten horen als je normaal remmen en niet alleen als je door een bocht gaan.

Heb je al je spoorstangen en stuurkogels gecontroleerd? Voel je iets in je stuur als je het geluid hoort?
_________________________________________
RoadtripTribes - Uniting Roadtrip lovers, one adventure at a time!


16 sep 2016 18:55
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
964 Turbo 3.6 / 996 GT2 / 924 Turbo / 924 / 924 / Defender 110 ex 924/ex 924/ex 911 2.7/ex 911SC/ex 911 3.2/ex 911 3.2/ex 964C4/ex 993Turbo/ex 964C4
Koekhapper PBVH
Bericht Re: Geluid bij rechter voorwiel 911 3.2
"Wiellagers kunnen ook uitgesloten worden. Beide heb ik ze los gehad en schoongemaakt, en daarna van een lekkere laag schoon vet voorzien. "

Kunnen ze nog steeds versleten zijn..


16 sep 2016 19:04
Profiel
Forum Admin
Avatar gebruiker
981 GT4, 971 4S, 931, 924, 968 cab
Utrechtse Heuvelrug
Bericht Re: Geluid bij rechter voorwiel 911 3.2
...en heb je de buiten én binnen lagers controleert...vaak vergeet men de binnenste lager :idea:
_________________________________________
RoadtripTribes - Uniting Roadtrip lovers, one adventure at a time!


16 sep 2016 19:41
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Bericht Re: Geluid bij rechter voorwiel 911 3.2
PTT, ik dacht precies hetzelfde.


16 sep 2016 20:10
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
3.2 carrera
Capelle aan den IJssel
Bericht Re: Geluid bij rechter voorwiel 911 3.2
zijn je banden wellicht gecupt?

http://www.tuning-gids.nl/cuppen-banden.htm

als dit het geval is heb je ook zo'n opzwellende/afnemend zoemend/vibrerend geluid...

niet te vergelijken met een tarzan natuurlijk ;-)
_________________________________________
If it ain't broke, don't fix it


16 sep 2016 20:38
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
ex 993 Targa
Bericht Re: Geluid bij rechter voorwiel 911 3.2
Ja, IDD banden!
Toevallig onlangs nog banden van links naar rechts gewisseld?
_________________________________________
Black Cars Look Better In The Shade


16 sep 2016 21:37
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
3.0 SC Coupé 1983, 3.0 SC Cabrio 1983, Standard Star 219
Bericht Re: Geluid bij rechter voorwiel 911 3.2
Double G schreef:

Het klinkt ongeveer hetzelfde als dat je een achterwiel dat op de handrem staat toch verdraait, een geluid dat ik koppel aan een remtrommel. Ik noem het maar een soort hoestend geluid. Alleen komt dit duidelijk van het rechter voorwiel, en dan nog alleen in "trage" bochten naar rechts.


Ik denk dat je het geluid van een schuivende band op het wegdek bedoelt :idea:

Indien dit klopt is het volkomen normaal bij een 911 3.2 en niet te voorkomen. :salut:
_________________________________________
Wie achter de kudde aanloopt sjouwt altijd door de stront


16 sep 2016 23:22
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Cabrio 1989
Omgeving Haarlem
Bericht Re: Geluid bij rechter voorwiel 911 3.2
Ah als je dat geluid bedoelt wanneer je langzaam rijdt met volledig uitgeslagen stuur: dat is technisch volledig verklaarbaar, niet te voorkomen en normaal....
_________________________________________
Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig


20 sep 2016 19:27
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 carrera 3.2 '86
Kapelle
Bericht Re: Geluid bij rechter voorwiel 911 3.2
Van het weekend maar weer eens een testritje maken dan. Maar als dit idd van de banden zou komen zou je het toch ook in een bocht naar links moeten hebben?
_________________________________________
NPC 0577


20 sep 2016 19:33
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 2.4 T targa '72, 991 4S cabrio '13
Bericht Re: Geluid bij rechter voorwiel 911 3.2
Klopt,

bekend probleem dat knarsen van de banden over het asfalt (herken ik van de 997) maar dan moet je het hebben zowel in een linker als rechterbocht
_________________________________________
https://www.instagram.com/outletvalve/

"Racing is life. Anything before or after is just waiting."


20 sep 2016 19:58
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
3.2 carrera
Capelle aan den IJssel
Bericht Re: Geluid bij rechter voorwiel 911 3.2
sommige banden hebben er meer last van icm ophanging van de auto
is de auto uitgelijnd ?
hoe oud zijn de banden?
_________________________________________
If it ain't broke, don't fix it


21 sep 2016 18:09
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
3.2 carrera
Capelle aan den IJssel
Bericht Re: Geluid bij rechter voorwiel 911 3.2
al meer bekend omtrent het geluid?

http://qmusic.nl/acties/het-geluid-2016
_________________________________________
If it ain't broke, don't fix it


01 okt 2016 10:38
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 26 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
cron
   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.