Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 27 apr 2024 15:35



Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
OZ Leggera op een 997.1: bandenmaten en ET waardes? 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
'05 Porsche 997 Carrera S cab, '03 Supercharged BMW Z4 3.0i cab en de '14 gezinspukkel.
Op de boerderie (bij Den Bosch)
Bericht OZ Leggera op een 997.1: bandenmaten en ET waardes?
Ik heb dus een setje OZ Leggera op de kop getikt.

De 19 inch Leggera's zijn:

voor: 8.5 inch / ET 53
achter: 11 inch / ET 65

Volgens de verkoper, lagen er de OEM bandenmaten op en lag dat alles " flush" ten opzichte van de wielkast. Met name achter vind ik dat moeilijk te geloven.

Mijn huidige setup met OEM 19 inch Sport Design velgen (die veelspaaks velgen :wink: ) is:

voor: 8 inch / ET 57, maar met 5 mm spacer dus effectief ET 52 en Michelin PS2 N2 in 235/35
achter: 11 inch / ET 67, maar met 14 mm spacer dus effectief ET 53 en Michelin PS2 N2 in 305/30.

De PS2's zijn nog in prima staat en hebben voor nog 5 a 6 mm profiel, achter 6 a 7 en zijn uit 2021 en 2022.

Het simpelste en goedkoopste voor de OZ Leggera zou zijn:

voor: zonder spacer = 8.5J en zonder spacer = ET 53, met mijn huidige Michelin PS2 N2 in 235/35 (alleen even nieuwe wielbouten kopen). De band ligt dan wel op 8.5J in plaats van 8J, maar Porsche gebruikt OEM op bijvoorbeeld de 8.5 Carrera Sport velg (het "karrenwiel") ook deze bandenmaat;
achter: 11 J en met de 5 mm spacer die nu voor zit = ET 60 en met mijn huidige Michelin PS2 N2 in 305/30.

Alleen maar overzetten en nieuwe wielbouten voor dus en de twee zwaarste / dikste spacers er helemaal vanaf. Klinkt overzichtelijk, toch? Als die 5 mm spacer achter niet genoeg is, kan ik altijd nog een wat dikkere monteren. Met de velgen gaat het gewicht omlaag, met minder massa aan spacers ook, helemaal prima dus.

Maar, nu zie ik op de interwebs ook mensen die voor een 245/35 band monteren en achter lijken er zelfs mensen 325/30 op hebben te weten persen. Standaard velg / bandenmaat tabellen zoals [url:https://www.bandenleader.nl/advies-banden/overeenkomstige-maten-velgen-en-autobanden]deze[/url] lijken te suggereren dat je 325 achter helemaal niet moet willen. Deze bredere maten kon ik sowieso niet vinden als PS2 N2, wel als PS4/4s/5, maar ik heb er wat vragen over:

- iemand ervaring mee (hoeft niet met alles samen, ervaring met alleen 245 op de vooras zou ook al interessant zijn);
- indien ja, was je keuze om puur optische redenen, omdat het kon, of zag je er ook voordelen in;
- indien ja, hoe bevalt het (hoe breder hoe gevoeliger voor spoorvorming zegt mijn simpele gedachtengang);
- wat vind je van PS4/4s/5 versus PS2 N2?

Zou mooi zijn als iemand enige info heeft over een van de genoemde punten. Andere gedachten mogen natuurlijk ook. Alvast dank! :thumleft:


18 maart 2024 21:39
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
997.1 Carrera
MRDH
Bericht Re: OZ Leggera op een 997.1: bandenmaten en ET waardes?
Ik zou achter niet breder gaan dan 305. 245 voor kan zeker en zal mogelijk wat onderstuur wegnemen.
Dat je nu achter 14mm spacers hebt vind ik vrij fors. Is de auto zoveel lager dat daar plek voor is? Had de vorige eigenaar van de OZs misschien een basis Carrera die vrij hoog staat en dus minder camber heeft? Het lijkt mij dat je met 10mm spacers achter behoorlijk in de buurt van je huidige setup moet komen.


18 maart 2024 23:00
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
997.1 Carrera S coupe handbak
Bericht Re: OZ Leggera op een 997.1: bandenmaten en ET waardes?
Mee eens. Ik zou op 11J een 305 band houden. Beginnen met die 5mm spacer en dan evt. naar 10, als het 'nodig' blijkt. Met 245 voor heb ik geen ervaring, maar lees het idd ook regelmatig. Je zou evt. ook een adres zoals Steverink eens kunnen bellen en horen wat zij te zeggen hebben.

Je huidige 14mm spacer is waarschijnlijk 'hub centric' (met zo'n rand). Mocht je die ooit op je nieuwe velgen gaan gebruiken, check dan goed of deze perfect (zonder enige micro wiebel) op je nieuwe velg past. Bij de ene wiel/spacer combinatie moet dat randje van de spacer namelijk volledig haaks zijn en bij de andere wiel/spacer combinatie zit er een minuscuul schuin randje in de overgang van horizontaal naar de verticale opstaande rand.
_________________________________________
https://www.instagram.com/997midnightblues/


19 maart 2024 10:58
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
'05 Porsche 997 Carrera S cab, '03 Supercharged BMW Z4 3.0i cab en de '14 gezinspukkel.
Op de boerderie (bij Den Bosch)
Bericht Re: OZ Leggera op een 997.1: bandenmaten en ET waardes?
Dank voor de antwoorden!

Ik heb de 997 in mei een jaar en dan moet hij sowieso onderhoud en een klein beurtje hebben. Mogelijk ook nieuwe motorsteunen, maar dat zien we vanzelf.

Ik heb vandaag even contact gehad met Chris, de eigenaar van Motron. 11 / 12 april gaat de 997 daar naar binnen, in eerste instantie kijken we of we ten opzichte van mijn huidige setup alleen de velgen kunnen wisselen. Zelfde banden en zelfde spacers dus. Qua banden de beste setup volgens Chris, qua spacers moeten we misschien even wat proberen. Als de 14 mm achter toch niet goed past /te ver uitsteekt, dan kijken we verder.

@Toby: 14 mm achter was ook forser dan ik dacht. Toen ik de auto kocht wist ik natuurlijk dat er spacers op zaten, maar ik dacht eigenlijk dat het 5 mm voor en 10 mm achter was. De vorige eigenaar van mijn 997 vond "flush" kennelijk belangrijk. :wink:

Behoorlijk flush is het ook wel:

Afbeelding

, maar de huidige setup heeft nooit problemen opgeleverd.

Ik heb de afgelopen dagen eens even wat bijgelezen op Rennlist, 911UKForum, 6SpeedOnline, etc. Daar zijn toch ook best wat mensen die aangeven dat het met 11 inch / 305 achter tot een ET van 50 zou moeten kunnen gaan zonder verlaging. Dat zou ik zelfs met de OZ's met ET 65 en diezelfde spacer van 14 mm nog niet halen. Maar uiteindelijk is het een kwestie van passen: het is maar 2 mm verschil en hoe dezelfde band op een andere velg valt is toch ook niet altijd helemaal hetzelfde, dus we gaan het zien.

@spastblast: aansluiting spacer wiel (indien nog aan de orde) wordt zeker goed gecheckt. Dank voor de tip.


21 maart 2024 14:13
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 4 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.