Zaken als vering, aandrijving, banden, velgen, uitlijning, remsysteem etc. komen hier aan bod.
Plaats een reactie

19 aug 2006 11:00

Porsche used cross-drilled rotors with mixed success. The Zimmerman rotors used on the 930 Turbo brakes were very soft and crack prone, even though the holes were chamfered. The later Brembo rotors will also show some wear when used with most performance brake pads. Some of the best rotors in the world are made in Britain by AP and Alcon. Those rotors, when properly adapted, seem to be superior to the Brembo ones in terms of wear and crack resistance. All drilled rotors will crack sooner or later if overheated. Slotted rotors are more durable in this regard however they are heavier. One reason that most large iron rotors are cross-drilled is to save some unsprung weight

rennsportlinkje

je zou ook kunnen informeren wat de prijs is van dit soort schijven dan heb je die scheurtjes niet of veel minder snel.

Afbeelding

geperforeerd vs slotted

Which is better, slotted or drilled rotors?
StopTech provides rotors slotted, drilled or plain. For most performance applications slotted is the preferred choice. Slotting helps wipe away debris from between the pad and rotor as well as increasing the "bite" characteristics of the pad. A drilled rotor provides the same type of benefit, but is more susceptible to cracking under severe usage. Many customers prefer the look of a drilled rotor and for street and occasional light duty track use they will work fine. For more severe applications, we recommend slotted rotors.
How do I tell what direction the rotors go on the car?

Afbeelding(Driver's perspective looking forward)

The StopTech AeroRotors® are directional. If they are not installed on the proper side of the vehicle, airflow will be restricted and cooling will be severely diminished. The vanes on a rotor act like a centrifugal air fan, drawing air from the inside of the rotor and flowing it to the outside. The vanes of a directional rotor should arch back like arms on a pinwheel. On the top side of the rotor, the vanes should curve toward the back of the car.
Afbeelding

(Driver's perspective looking forward)

The slots on StopTech AeroRotors are cut in the OPPOSITE direction of the vanes. The pattern on a drilled AeroRotor also has the same appearance. The direction of the slots or hole pattern should not be used to determine what side of the vehicle to place a rotor. Different manufacturers may have different strategies for slot and hole patterns.

The only correct way to determine what side a directional rotor goes on is the internal vane direction.

en nog een keer:
Regarding which brakes are better stoppers......

Assuming all the other variables remain unchanged, cross drilled and slotted rotors will almost always deliver better braking figures than other types. The improved cooling effect of these rotors allows effective use of the brake system under extremely severe conditions (as might be seen in racing). The down side to this design is that when these rotors are forced to work to capacity for prolonged periods, they are subject to cracking around the drilled holes as a result of constant overheating and cooling. Until they destroy themselves these are the most efficient. For street use (long track racing), cross drilled rotors are perfect most of the time as the system is seldom used to capacity. The rotors should last a normal life span.

If the rotor is of only marginally adequate specification for the vehicle weight or use, cross drilled rotors can be problematic and require frequent "crack checking" and possible frequent replacement. Under these conditions, slotted only rotors are more desirable. Slotted rotors are less prone to cracking under severe service than drilled. What they lack in efficiency (if any) they make up for in longevity. You will seldom find a high performance short track racecar with drilled rotors, these cars are almost always fitted with slotted rotors for the reasons listed here.

If we had to stop hard one time from high speed, we would probably select a drilled and slotted rotor. If we had to do it over and over, we would almost certainly use slotted rotors.

19 aug 2006 11:34

rob964.c4 schreef:remmen is angst

En dat je er dan toch zoveel vanaf weet. :shock: :wink:

19 aug 2006 11:58

WdePundert schreef:
rob964.c4 schreef:remmen is angst

En dat je er dan toch zoveel vanaf weet. :shock: :wink:




Ik heb eens na gevraagd waar die dingen voor zijn die ik niet of nauwelijks gebruik, :wink: :lol: 8)


ik denk er over om de big reds te laten monteren door renntech,mijn huidige schijven en remblokken moeten echt vervangen worden, tevens is een remklauw revisie nodig voor alle vier de klauwen.

Dan zullen het trouwens gewoon de geperforeerde schijven worden.

Ik controleer nu dagelijks de schijven op scheuren want deze zijn ver voorbij de minimale dikte, :oops: helaas 15000 km geleden al.


robert

19 aug 2006 13:52

waarom big reds? omdat je zo vaak op het circuit rijdt? :roll:

of denk je dat je met big reds eerder stilstaat? rood poedercoaten zou mijn advies zijn.

19 aug 2006 13:58

horn schreef:waarom big reds? omdat je zo vaak op het circuit rijdt? :roll:

of denk je dat je met big reds eerder stilstaat? rood poedercoaten zou mijn advies zijn.



ja ik weet het, het brengt mij niet eerder tot stilstand.

Maar met alles vervangen en reviseren en poedercoaten komt het wel dich bij elkaar.

en ik vind het gewoon mooier,

(ik weet het ik ben gewoon gek)

19 aug 2006 14:16

rob964.c4 schreef:Maar met alles vervangen en reviseren en poedercoaten komt het wel dicht bij elkaar.


Volgens mij moet je bij de echte BIG REDS ook naar een grotere wielmaat :roll:

Persoonlijk zou ik, omdat de C4 toch al grote klauwen voor en achter heeft, deze laten reviseren en poedercoaten :idea:

19 aug 2006 15:41

Olaf schreef:
rob964.c4 schreef:Maar met alles vervangen en reviseren en poedercoaten komt het wel dicht bij elkaar.


Volgens mij moet je bij de echte BIG REDS ook naar een grotere wielmaat :roll:

Persoonlijk zou ik, omdat de C4 toch al grote klauwen voor en achter heeft, deze laten reviseren en poedercoaten :idea:



nee big reds passen in 17" ( mijn winter velgen) en zomers rijd ik met 18"

(het kan nog groter dan de C4 klauwen)

robert

19 aug 2006 22:06

rob964.c4 schreef:(ik weet het ik ben gewoon gek)


Ach, als je het zelf maar weet :cheesy:

Wie betaalt, bepaalt. Veel plezier ermee :thumleft:

19 aug 2006 22:20

@Rob: interessante informatie :!: :lol:

Vroeg me wel af over die draairichting van de schijven met gaatjes. Bij Porsche is er geen verschil tussen L en R toch?
CORRECTIE: WEL dus zie ik net in PET :idea: :shock:

De conclusie is dus dat schoonmaken van de gaatjes esthetisch een goed effect heeft maar v.w.b. het oorspronkelijke doel, gewichtsbesparing, dus niet.
Tenzij er natuurlijk looddruppels in de gaatjes zitten, of nog erger dat radioactieve materiaal wat zo loodzwaar is dat ze het in granaten gebruiken die door zware pantserplaten moeten dringen :roll:

19 aug 2006 22:37

Paul van Engelen schreef:CORRECTIE: WEL dus zie ik net in PET :idea: :shock:


Nu even op je eigen P checken of links wel links en rechts wel rechts zit 8)

Vorige week nog een 4S gespot waar dat NIET het geval was :shock:

19 aug 2006 22:47

Hoe jij dat zo snel ziet tijdens het spotten moet je morgen ochtend heel vroeg maar eens uitleggen :)

Truste voor nu/straks/later allemaal :P

19 aug 2006 23:52

Olaf schreef:
Paul van Engelen schreef:CORRECTIE: WEL dus zie ik net in PET :idea: :shock:


Nu even op je eigen P checken of links wel links en rechts wel rechts zit 8)

Vorige week nog een 4S gespot waar dat NIET het geval was :shock:



die had waarschijnlijk de remmetjes lekker goedkoop laten vervangen door een beun,


robert

24 aug 2006 1:40

Om nog even terug te komen op de vraag: scheurtjes wel of niet erg:
las net dat va 7 mm scheurtjes de schijven vervangen moeten worden. Ook als de scheurtjes tot de buitenrand komen.

Grotere scheurtjes dan 7mm komen normaal voor na "1200 brake shock's". Het minimum wat ze aan moeten kunnen is 200 brake shock's

Bron WPL handboek 993

24 aug 2006 10:34

:?: In het werkplaatshandboek in mijn bezit staat - zoals eerder geschreven in dit draadje - 5 mm. maximaal :roll: :?

26 aug 2006 1:29

Klopt, ik zag het voorbeeldplaatje: deze schijven hebben scheurtjes van meer dan 7 mm en moeten dus vervangen worden.

Een paar alineas ervoor staat inderdaad dat boven de 5mm tot vervanging over gegaan dient te worden.
Plaats een reactie