Zaken als vering, aandrijving, banden, velgen, uitlijning, remsysteem etc. komen hier aan bod.
Plaats een reactie

08 mei 2007 21:05

911-lover schreef:Waarschijnlijk omdat als ik aan veren denk me zoiets voorstel. en geen torsie of bladveren Een bank is ook geen stoel en omgekeerd al dienen beide om op te zitten :wink:


Je hebt ook mensen die , als ze aan een Porsche denken zich alleen een 911 voor kunnen stellen.
Als je ze dan vertelt dat er ook nog andere soorten Porsche“s zijn ......zoals de 944 etc. dan kijken ze toch verbaasd :roll:

08 mei 2007 21:18

cabrio wim schreef:TORSIEVERING: Hierbij worden niet de traditionele spiraalveren toegepast, maar een taaie staaf die kan torderen...

een spiraalveer is niets anders dan een kromme torsie veer :mrgreen:

08 mei 2007 21:21

Zo leerden we dat op de LTS, je had eerst bladveren, later torsieveren (uitvinder: Ferdinand Porsche )
en in een nog later stadium kwam iemand op het idee de torsieveer op te rollen. :arrow: de schroefveer. :shock:

Net wat Jeroen zegt, een schroefveer is niets anders dan een opgerolde torsieveer.

08 mei 2007 21:25

Renntech schreef:Je hebt ook mensen die , als ze aan een Porsche denken zich alleen een 911 voor kunnen stellen.
Als je ze dan vertelt dat er ook nog andere soorten Porsche“s zijn ......zoals de 944 etc. dan kijken ze toch verbaasd :roll:

Of "968" en "in het verleden", in dit geval heel toepasselijk. ;) Afbeelding

08 mei 2007 21:33

Ergens gevonden op het web:

In 1931 besloot Porsche een adviesbureau te openen waarmee hij zijn diensten als technisch directeur kon aanbieden aan de industrie.
Een van zijn eerste klanten, Wanderer, was toch weer een autofabrikant. Voor deze fabrikant ontwierp hij twee auto's die geen van beide echter de auto voor het "volk" waren. Het lukte hem wel een ander idee in de auto's te realiseren, n.l. de torsiestaafvering.
Porsche vermoedde n.l. dat de bladvering niet lang meer zou voldoen in de auto-industrie. Vooral bij de kleinere auto's was het moeilijk om de bladveren af te stellen en zodoende een comfortabel systeem te vormen. De torsievering daarentegen was erg eenvoudig aan te passen.
De torsievering berust op een metalen staaf die aan een zijde ingeklemd is in het chassis en aan de andere zijde met het wiel verbonden is. De staaf wordt getordeerd door de bewegingen van het wiel op de weg. Het is een compact systeem dat daardoor ook in kleinere auto's ingebouwd kan worden.

08 mei 2007 22:25

Bijv. in kleine autootjes als Porsche 911, alias " de platgeslagen kever"! :lol: :wink:
Plaats een reactie