Zaken als vering, aandrijving, banden, velgen, uitlijning, remsysteem etc. komen hier aan bod.
Plaats een reactie

24 aug 2007 13:44

911-lover schreef:
horn schreef:1,5 jaar stilgestaan?


dit draadje een half jaar langer :wink:

Daar zou ik dan ook geen geld in stekken.

@ Pieter; aha, bij APP. Ben benieuwd naar je vorderingen.

Re: garage

24 aug 2007 13:55

pieter brands schreef:schoonspoelen en lostrekken etc.... de 3 remklauwen in orde maken kosten mij 300 euro.


en


Ik krijg nog een prijsopgaaf van de reparatie 3 remklauwen en olielekkage en apk..



Dat zijn nogal twee verschillende dingen, reparatie of schoon en gangbaar maken.

Voor reparatie lijkt me 300 euro redelijk, voor een beetje schoonmaken, alleen uur tarief lijkt me 300 euro behoorlijk aan de prijs (ie 5 uren), maar nog beter dat ken je heel eenvoudig zelf, op de krik alles loshalen en schoonmaken maar....

Re: garage

24 aug 2007 14:01

Marcel schreef:
pieter brands schreef:schoonspoelen en lostrekken etc.... de 3 remklauwen in orde maken kosten mij 300 euro.


en


Ik krijg nog een prijsopgaaf van de reparatie 3 remklauwen en olielekkage en apk..



Dat zijn nogal twee verschillende dingen, reparatie of schoon en gangbaar maken.

Voor reparatie lijkt me 300 euro redelijk, voor een beetje schoonmaken, alleen uur tarief lijkt me 300 euro behoorlijk aan de prijs (ie 5 uren), maar nog beter dat ken je heel eenvoudig zelf, op de krik alles loshalen en schoonmaken maar....


Hallo, bedankt voor de tip, dus maw als het materiaal vervangen (pompjes in de remklauw?) ) wordt in de remklauw (onderdelen niet duur heb ik begrepen voor een 3,2. ) inclusief de stofkapjes dan is het normaal, en anders niet. Ik zal het nog wel even navragen . de auto staat nu in de garagevoor een prijsopgaaf.

Vroeger heeft een garagehouder mijn remmen vervangen en gemakshalve de stofkappen kapot geprikt (en niet verteld)...dat scheelt tijd he. Maar daar heb ik een hoop ellende van gekregen, ik kwam er echter pas 2 jaar later achter....

Re: garage

24 aug 2007 14:56

pieter brands schreef:Vroeger heeft een garagehouder mijn remmen vervangen en gemakshalve de stofkappen kapot geprikt (en niet verteld)...dat scheelt tijd he. Maar daar heb ik een hoop ellende van gekregen, ik kwam er echter pas 2 jaar later achter....

Dat heeft ie dan makkelijk verdiend, maar is een beetje kortzichtig. Na dergelijke praktijken verlies je snel je klantenkring.

Re: garage

24 aug 2007 15:28

WdePundert schreef:
pieter brands schreef:Vroeger heeft een garagehouder mijn remmen vervangen en gemakshalve de stofkappen kapot geprikt (en niet verteld)...dat scheelt tijd he. Maar daar heb ik een hoop ellende van gekregen, ik kwam er echter pas 2 jaar later achter....

Dat heeft ie dan makkelijk verdiend, maar is een beetje kortzichtig. Na dergelijke praktijken verlies je snel je klantenkring.


Klopt, ik heb toen een hoop geld uitgeggeven, ik zal de naam van de garage maar niet noemen, is overigens wel een grote, maar een beetje ver weg vanuit het midden vh land..... ook mijn diode (katregelaar of zoites) , was los getrokken, daar zou de auto mooier van gaan lopen.
Nou, in ieder gaval een stuk duurder, wat ik je brom!

Re: vastzittende remklauwen

24 aug 2007 17:08

pieter brands schreef:... mijn remklauwen blijken ook vast te zitten (maar liefst 3 stuks)... 3.2 op de brug liet zien dat de wielen inderdaad erg stroef gingen, ze rolde absoluut niet uit...

Vastzitten en vastzitten is 2 :!:

1. Wat iedere P. - iedere auto met schijfremmen!... - heeft is eerder beschreven. Na wassen roesten de remblokken aan de schijven. Na stevig remmen alles weer ok.

2. Iets heel anders wat bij oudere P.'s - zoals 3.2/964 - speelt, is het klemmen van zuigers (door roest) of blokken (door oxidate achter stalen platen) in de klauw. Heeft niets met vocht te maken.
Revisie van de klauw noodzakelijk: reinigen, beoordelen, nieuwe zuigers(?), afdichtingsringen, stofhoezen etc.
Niet 3 maar dan altijd alle 4 doen :!:

Dat "niet rollen" slaat neem ik aan op de voorwielen; de achterwielen doen dit nooit door het aandrijvingsmechaniek.

pieter brands schreef:op de snelweg trilde mijn stuur overigens behoorlijk..zeker boven de 100 kilometer, ik dacht zelf dat de oorzaak bij mijn banden ligt...

Gewoon balanceren voorwielen. Rond de 100 trillen in stuur is voorwielen, bij 180 trillen hele auto is achterwielen :idea:

Re: vastzittende remklauwen

24 aug 2007 17:33

Oke, maar kan het trillen dan niets te maken hebben met het vastzitten op de remschijf? Het is natuurlijk wel zo dat de porsche 1,5 jaar stil heeft gestaan dus zal het ook niet zo goed voor de vorm van het rubber van de wiel zijn...?

24 aug 2007 17:53

Eerst dat vastzitten oplossen en dan verder zien.

Dus in die volgorde is een goed idee.

04 sep 2007 20:53

Paul van Engelen schreef:Eerst dat vastzitten oplossen en dan verder zien.

Dus in die volgorde is een goed idee.

Nou, ik heb de opgaaf binnen, 5 uur werk aan mijn remklauwen etc....
verder wat revisie van de pompjes ..olielekkage bij de distributie, ik weet niet wat dat inhoudt maar zal waarschijnlijk de ring zijn...mocht iemand interesse hebben dan kan ik je de prijsopgaaf mailen..
Verder een paar olieleidingen vervangen ( de rubberen), totale kosten
rond de 1000 euro.

04 sep 2007 20:57

valt me mee.

Re: vastzittende remklauwen

18 okt 2007 11:33

Paul van Engelen schreef:2. Iets heel anders wat bij oudere P.'s - zoals 3.2/964 - speelt, is het klemmen van zuigers (door roest) of blokken (door oxidate achter stalen platen) in de klauw. Heeft niets met vocht te maken.
Revisie van de klauw noodzakelijk: reinigen, beoordelen, nieuwe zuigers(?), afdichtingsringen, stofhoezen etc.
Niet 3 maar dan altijd alle 4 doen :!:



Dit is inderdaad iets wat mijn voorwielen steeds erger beginnen te doen. Zeker bij het uit laten rollen naar een stoplicht toe zoemt het flink.

Ik wil dit zelf gaan doen, samen met iemand die wel ervaring heeft met remmen uit en in elkaar zetten.
Wat zijn precies de onderdelen die ik nodig heb om het te doen, en waar kan ik deze goed halen?

nieuwe zuigers?, afdichtingsringen?, stofhoezen?, etc?. wat is etc....remblokken?

heb ik iets aan de haynes manual?

bedankt!

22 okt 2007 18:49

Ik ben er ook mee bezig, na jaren te hebben stilgestaan blijft hij hangen na remmen bij elk stoplicht, voorwielen kokend heet ervan.
Heb 1 klauw eraf en zuiger eruit 'getrapt' de ander blijft hangen :evil:
Kan het hele systeem dus weer gaan vullen en de door polijsten gangbaar gemaakte zuiger borgen om de ander los te trappen, wat een werk.....en dan nog 3 klauwen :cry:
Stofhoezen zijn wel gaar, vervang ik volgende keer wel da's een makkie.
Als ik nu maar even kan rijden, bestel wel een setje keerring/stofhoes bij Erwin ofzo.

Re: vastzittende remklauwen

22 okt 2007 19:22

paul3.2 schreef:Dit is inderdaad iets wat mijn voorwielen steeds erger beginnen te doen. Zeker bij het uit laten rollen naar een stoplicht toe zoemt het flink.

Betwijfel of dat de door mij beschreven oorzaak heeft :!:

Bij de 3.2 klinken de licht aanlopende blokken door naar het interieur. Ik herinner me dat nog best. Ook met 1 uit '88.
Maar daar kun je niets aan doen :idea:

23 okt 2007 21:49

marcelSC schreef:Ik ben er ook mee bezig, na jaren te hebben stilgestaan blijft hij hangen na remmen bij elk stoplicht, voorwielen kokend heet ervan.
Heb 1 klauw eraf en zuiger eruit 'getrapt' de ander blijft hangen :evil:
Kan het hele systeem dus weer gaan vullen en de door polijsten gangbaar gemaakte zuiger borgen om de ander los te trappen, wat een werk.....en dan nog 3 klauwen :cry:
Stofhoezen zijn wel gaar, vervang ik volgende keer wel da's een makkie.
Als ik nu maar even kan rijden, bestel wel een setje keerring/stofhoes bij Erwin ofzo.
je moet je systeem helemaal niet vullen ,lukt ook met perslucht heb het al tientalle keren gedaan bij andere merken.vermoed dat het bij een p ook wel lukt

24 okt 2007 19:57

vast ik ook echt vast, met lucht 8 Bar lukt het mij niet.
Maar ik heb vandaag de setjes binnen en ben ermee bezig, kreeg ze niet goed met de oude rommel.

Ook zo leuk, blijft de hele tijd mijn remlampje in het dash branden, dus ik denk even de kabel aanpassen....begint de wagen natuurlijk te bewegen terwijl ik eronder lig :oops: en dat terwijl even de minpool los/vast gooien het probleem was :roll: ik blijf leren.
Heb hem maar weer op blokken gezet ipv op een schuine rijgoot op de handrem.

14 jul 2008 18:07

Dit euvel zal inmiddels verholpen zijn maar voor toekomstige zoekers als ik vandaag. Nadat mijn Porsche bijna drie jaar had stilgestaan liepen de remblokken ook iets aan bij de voorkant. Ze zaten niet vast. Als volgt opgelost.

De schijven van de achterwielen waren warm na het rijden maar een stuk minder dan aan de voorzijde. Logisch, gemiddeld 70% van het remvermogen bij iedere wagen zit op de voorzijde, 30% op de achterzijde, althans volgens de experts. Ik ben geen monteur.


Wiel omhooggekrikt en wiel er af gehaald. Voorkant remklauw naar me toegedraaid, pennen er met een drevel uitgetikt en de 5000 km oude blokken er uit gehaald. Voor alle zekerheid twee strookjes laminaat gepakt en die tussen de remschijf en de cylinders geplaatst.

Vervolgens de rempedaal drie maal vol ingetrapt en daarna de remcylinders weer naar binnen gedrukt met twee dunne koevoetjes met de stroken laminaat tussen de remschijf en de koevoetjes. Dit heb ik 5 keer herhaald. Met een schroevendraaier alle losse troep weggehaald onder en boven in de remklauw waar de blokken zitten en van de zijkanten van de blokken en alles weer gemonteerd.

Voor een rijder zonder monteuropleiding best een spannend avontuur maar geslaagd, behalve wat vuilophoping was er dus niets aan de hand.

Als je hier toch mee bezig bent. Als je draagarm nog op de krik staat, beweeg je wiel dan even in de stuurrichting heen en weer en boven een onder. Voel je geen speling, weet je dat je bij een eerstvolgende keuring bij afkeuring door speling je vraagtekens kunt zetten.

Voor rook uit de uitlaat na jarenlang stilstaan terwijl alles in orde was toen je de Porsche stalde open ik een nieuw item met een geruststelling en advies.
Plaats een reactie