Zaken als vering, aandrijving, banden, velgen, uitlijning, remsysteem etc. komen hier aan bod.
Plaats een reactie

22 apr 2008 15:39

Olaf schreef:Gele Koni's kunnen vast ook .... ookal ben ik ze onder 'n 993 nog niet (eerder) tegen gekomen :wink:

Voor een 993 volgens mij alleen leverbaar voor de vooras. :idea: :wink:

22 apr 2008 15:50

EriC4C schreef:Voor een 993 volgens mij alleen leverbaar voor de vooras. :idea: :wink:


Ja, maak dan OF helemaal niets voor de 993, OF voor rondom. Maar goed, dat zal wel aan mij liggen...

22 apr 2008 15:51

Olaf schreef:Jij leest ook maar wat je wilt lezen


Momenteel zeker.

22 apr 2008 17:11

Devils son schreef:Ja, maak dan OF helemaal niets voor de 993, OF voor rondom. Maar goed, dat zal wel aan mij liggen...

Ze maken ook niets voor de 993 , want voor de vooras zijn het namelijk dezelfde als bij een 964. ;) :lol:

22 apr 2008 20:12

EriC4C schreef:Ze maken ook niets voor de 993 , want voor de vooras zijn het namelijk dezelfde als bij een 964. ;) :lol:


Dan wordt het weer logisch...

(begint het op te vallen dat ik heel erg ongeïnteresseerd ben in die 993...?)

22 apr 2008 23:13

Devils son schreef:(begint het op te vallen dat ik heel erg ongeïnteresseerd ben in die 993...?)



... je weet het antwoord zelf al :arrow:

Afbeelding

:cheesy:

23 apr 2008 1:34

PentAr schreef:De demping lijkt in orde te zijn, maar de vering deint soms nogal na over hobbels in de snelweg bijvoorbeeld.

:scratch:

23 apr 2008 9:43

Ik ook nie meer begrijp....Verwarrend draadje dit ondertussen 8)

23 apr 2008 13:49

Gewoon een 996 kopen. :shock:

23 apr 2008 14:34

Jeroen914 schreef:
PentAr schreef:De demping lijkt in orde te zijn, maar de vering deint soms nogal na over hobbels in de snelweg bijvoorbeeld.

:scratch:


Een schokdemper bestaat uit een veer en een demper, elk met een eigen functie. Wat ik bedoelde is dat de korte klappen (richels en gaten in de weg) goed opgevangen worden, maar dat hij op lange hobbels gaat deinen. Ik kom van 2 wielen af en ik merk al dat motorrijders meer met vering en demping bezig zijn dan automobilisten.

De massa van de motor beweegt zich in een constante lijn voort terwijl de wielen en de schokdempers ongemerkt de ‘klappen' opvangen. Dat opvangen van de klappen komt tot stand door de veer en de demper die in de schokdemper zijn opgenomen. De veer maar vooral de demper remt de klap van de bodem af. De uitgaande kracht van de veer wordt vervolgens door dezelfde demper opgevangen. Het positieve gevolg hiervan is dat je niet gaat deinen of nog erger, los komt van de weg. Of met andere woorden: de belangrijkste functie van de veer is dat de motor gedragen wordt en de schokdemper niet volledig in elkaar schuift. Bovendien komt de motor altijd weer terug in de originele rijpositie dankzij de veer. De demper remt alle in- en uitgaande bewegingen af en zorgt voor een stabiele toestand.

23 apr 2008 15:06

De veer maar vooral de demper remt de klap van de bodem af. ...Het positieve gevolg hiervan is dat je niet gaat deinen ..... De demper remt alle in- en uitgaande bewegingen af en zorgt voor een stabiele toestand.


Ik kom van 2 wielen af en ik merk al dat motorrijders meer met vering en demping bezig zijn dan automobilisten.
of kunnen minder goed lezen :scratch: :?

23 apr 2008 16:23

aleh schreef:Gewoon een 996 kopen. :shock:


Als de motor vroegtijdig toe aan een revisie is heb je idd geen problemen met vering en demping... :twisted:

23 apr 2008 23:20

aleh schreef:Gewoon een 996 kopen. :shock:
Uitgaande slag van een standaard 996 is naar mijn zin te weinig gedempt.Dus ook daar maar weer Bilstein's onder.

23 apr 2008 23:38

PentAr schreef:Wat ik bedoelde is dat de korte klappen (richels en gaten in de weg) goed opgevangen worden, maar dat hij op lange hobbels gaat deinen.


Zou toch op versleten schokdempers kunnen duiden! Richels en gaten zijn korte/snelle slagen op de schokdemper die door de zgn, highspeed demping opgevangen moeten worden, lange hobbels is de lowspeed demping. Als je schokdemper versleten is kan het zijn dat de korte/snelle slagen nog enigszins gedempt worden maar de lange niet meer, dat maakt je auto een deinend schip. En ja, ik heb ook heel wat geschroefd aan motorvering :wink:

24 apr 2008 9:43

:roll: Edit: volledige quote van direct bovenstaande bericht verwijderd.

Morgen ben ik bij Car Service Visser in Hilversum, mag hij er eens naar kijken.

02 jun 2008 21:38

Ik weet niet of alles inmiddels geveerd, gedempt, geDOTcodeerd etc. is, maar een goede gooi naar de voorste draagarmen, en met name de rubbers.

Inmiddels de achilleshiel van de 993 aan het worden.

Vanaf dag 1 vond ik mijn 993 ook niet super sturen. Adviezen waren niet van de lucht, zo zou 18" te groot zijn voor een 993 etc.
Banden met juiste N-codering waren gemonteerd, veren en dempers vervangen.
Probleem bleef.

Uiteindelijk draagarmrubbers vervangen, uitgelijnd en zie: 200 % beter.

Onlangs RUF velgen gemonteerd en RUF past een andere ET waarde toe en wat blijkt, de 993 ligt weer beter op de weg.

02 jun 2008 21:46

om een 993 een beetje aan het sturen te krijgen ben je wel even zoet; ben er even mee bezig geweest toen ik hem net had (vond het ook geen fijne rijders auto, veel te zacht allemaal, zou door de vele rubber tussenstukken komen) Erwin begon toen een verhaal over al de zaken die je aan moest pakken om hem strakker te krijgen .. al met al een lastig en nogal kostbaar verhaal, niet gemakkelijk en voor de echte specialist. 964 en 3.2 zijn in de basis makkelijker schijnt...

02 jun 2008 21:53

Ik moet zeggen dat hij van nieuwe banden ontzettend opgeknapt is.

04 jun 2008 10:39

N codering op de banden is wel degelijk belangrijk!!! de wangen van de banden zijn extra verstevigd.
Wat ook een GROOT verschil maakt zijn andere schokbrekers ( 993 heeft standaard Monroe en die zijn versleten na 80.000 km) ik heb er Bilsteins HD shocks onder gezet en heb nu een 993 die rijdt zoals het hoort.
Stuurt messcherp.

04 jun 2008 11:33

naar ik begreep is dezelfde band met of zonder n code precies hetzelfde. alleen goedgekeurd door hogeremiddenklassefabrikant P.

04 jun 2008 11:41

wolf schreef:naar ik begreep is dezelfde band met of zonder n code precies hetzelfde. alleen goedgekeurd door hogeremiddenklassefabrikant P.


Wie vertelde dat dan?

Porsche is daar heel duidelijk in, een N-codering band heeft een (iets) andere constructie dan een standaard band.

04 jun 2008 11:47

wolf schreef:naar ik begreep is dezelfde band met of zonder n code precies hetzelfde...

Hier staat alles over de N-codering :!:

04 jun 2008 12:22

ja... laten we nog een keer een potje leuteren over N-coderingen :roll:

04 jun 2008 12:24

ja leuk :wink:

04 jun 2008 13:13

Jeroen914 schreef:ja... laten we nog een keer een potje leuteren over N-coderingen :roll:


ok... jij begint....

:lol:
Plaats een reactie