Zaken als vering, aandrijving, banden, velgen, uitlijning, remsysteem etc. komen hier aan bod.
Plaats een reactie

Velgen en ET waarde ?

20 feb 2005 15:37

Mijne heren,

Advies gevraagd:
Op dit moment heb ik op mijn 968 de volgende velgen:
7.5J x 17 ET65 met 225-band en
9J x 17 ET55 met 255 band.
Wat gebeurt er als ik
7 x 17 ET55 en
8,5 x 17 ET50 in plaats daarvan monteer ?
-Welke bandenmaten moet/mag ik monteren ?
-Staat de auto smaller- of juist breder op z'n wielen ?
-Wat doet het met de handling van de auto ?
Bedankt voor jullie hulp.

20 feb 2005 16:01

Voor 1 cm. breder per zijde
Achter ½ cm. breder per zijde.
Velgbreedte gaat ½ inch terug.
Bandbreedte nu kan ook op andere velg.
Door toegenomen spoorbreedte( auto staat er dus breder op, voor +2cm, achter + 1cm.) zal wegligging fractioneel verbeteren
Laatst bijgewerkt door RS-R op 20 feb 2005 22:35, in totaal 1 keer bewerkt.

20 feb 2005 18:22

Aldus de nederlandse Reifenjoker :lol: :wink:

Je moet me dat toch eens uitleggen RS-R, die handigheid. :roll:

22 feb 2005 20:55

misschien dat dit plaatje wat verduidelijkt:

Afbeelding

Zoals je misschien weet is 1J = 1 inch = 2,54cm
ET is de DENKBEELDIGE middenlijn van de velg

Dus voor van 7,5J naar 7J betekend 0,5 x 2,54cm = 1,27cm smallere velg, en van ET65 naar ET55 betekend dat het hart 1cm dichter bij het midden van de velg komt. Hoe lager de ET, hoe meer de velg naar buiten komt. Dus eerst komt de velg 10mm meer naar buiten, maar hij is ook wat smaller dus valt daarna de helft van 1,27 weer naar binnen, 0,63cm dus. In totaal staat de velg wel 37mm meer naar buiten.

Achter vergelijkbaar, alleen van ET55 naar ET50, dus 5mm naar buiten en daarna weer 0,63cm naar binnen, dus dat ga je niet zien die o,13mm.

Bandenbreedte maakt niet zoveel uit op die kleine verschillen in velgbreedte.

correct me if I'm wrong!

22 feb 2005 21:17

weeral bijgeleerd, ik dacht juist verkeerd :bang: hoe kleiner de ET-waarde , hoemeer naar binnen..., maar nu denk ik het te begrijpen

22 feb 2005 21:32

(G)T3 schreef:misschien dat dit plaatje wat verduidelijkt:

Afbeelding

Zoals je misschien weet is 1J = 1 inch = 2,54cm
ET is de DENKBEELDIGE middenlijn van de velg

Dus voor van 7,5J naar 7J betekend 0,5 x 2,54cm = 1,27cm smallere velg, en van ET65 naar ET55 betekend dat het hart 1cm dichter bij het midden van de velg komt. Hoe lager de ET, hoe meer de velg naar buiten komt. Dus eerst komt de velg 10mm meer naar buiten, maar hij is ook wat smaller dus valt daarna de helft van 1,27 weer naar binnen, 0,63cm dus. In totaal staat de velg wel 37mm meer naar buiten.

Achter vergelijkbaar, alleen van ET55 naar ET50, dus 5mm naar buiten en daarna weer 0,63cm naar binnen, dus dat ga je niet zien die o,13mm.

Bandenbreedte maakt niet zoveel uit op die kleine verschillen in velgbreedte.

correct me if I'm wrong!


Uitgaande van het feit dat het hart van de velgnaaf precies in het midden ligt, en dit is meestal niet het geval.
Bij een 7J velg in jouw redenatie dus 3½J, betekent een ET van plm.85.

23 feb 2005 1:05

waarom zou je in godsnaam smallere velgen monteren?

J x 25,4 / 2 - ET = hoever de velg naar buiten steekt vanaf de naaf
J x 25,4 / 2 + ET = hoever de velg naar binnen steekt vanaf de naaf

dus:

7,0 x 25,4 = 177,8 / 2 = 88,90 - 55 = 33,90mm (vanaf de naar naar buiten)
7,5 x 25,4 = 190,5 / 2 = 95,25 - 65 = 30,25mm (vanaf de naar naar buiten)
8,5 x 25,4 = 215,9 / 2 = 107,95 - 50 = 57,95mm (vanaf de naar naar buiten)
9,0 x 25,4 = 228,6 / 2 = 114,30 - 55 = 59,30mm (vanaf de naar naar buiten)

of kijk effe hier:
http://members.rennlist.org/jeroen/offset.htm

23 feb 2005 8:45

Jeroen914 schreef:waarom zou je in godsnaam smallere velgen monteren?

J x 25,4 / 2 - ET = hoever de velg naar buiten steekt vanaf de naaf
J x 25,4 / 2 + ET = hoever de velg naar binnen steekt vanaf de naaf

dus:

7,0 x 25,4 = 177,8 / 2 = 88,90 - 55 = 33,90mm (vanaf de naar naar buiten)
7,5 x 25,4 = 190,5 / 2 = 95,25 - 65 = 30,25mm (vanaf de naar naar buiten)
8,5 x 25,4 = 215,9 / 2 = 107,95 - 50 = 57,95mm (vanaf de naar naar buiten)
9,0 x 25,4 = 228,6 / 2 = 114,30 - 55 = 59,30mm (vanaf de naar naar buiten)

of kijk effe hier:
http://members.rennlist.org/jeroen/offset.htm


Zal waarschijnlijk deze smallere velgen kunnen kopen. :idea:

27 feb 2005 20:56

Jeroen914 schreef:waarom zou je in godsnaam smallere velgen monteren?

J x 25,4 / 2 - ET = hoever de velg naar buiten steekt vanaf de naaf
J x 25,4 / 2 + ET = hoever de velg naar binnen steekt vanaf de naaf

dus:

7,0 x 25,4 = 177,8 / 2 = 88,90 - 55 = 33,90mm (vanaf de naar naar buiten)
7,5 x 25,4 = 190,5 / 2 = 95,25 - 65 = 30,25mm (vanaf de naar naar buiten)
8,5 x 25,4 = 215,9 / 2 = 107,95 - 50 = 57,95mm (vanaf de naar naar buiten)
9,0 x 25,4 = 228,6 / 2 = 114,30 - 55 = 59,30mm (vanaf de naar naar buiten)

of kijk effe hier:
http://members.rennlist.org/jeroen/offset.htm


Inderdaad kan ik deze velgen kopen.
IK kan schijnbaar nog niet zo eenvoudig velgen vinden die gelijke waarden hebben als ik nu heb ?

27 feb 2005 21:31

wat voor velgen heb je nu dan?
en wat voor velgen kan/wil je kopen?

27 feb 2005 21:55

Jeroen914 schreef:wat voor velgen heb je nu dan?
en wat voor velgen kan/wil je kopen?

Cup 1 : zie start thread.
Wellicht een turbo, cup2 of carrera velg.
Plaats een reactie