Zaken als vering, aandrijving, banden, velgen, uitlijning, remsysteem etc. komen hier aan bod.
Plaats een reactie

Re: N3 banden onder een 3.2?

19 maart 2010 21:04

Bert, ik heb het ook niet over typegoedkeuring. Dat is iets van de RDW........

Het gaat om het principe en daarbij maakt het niet uit of er N, M of RFT op een band staat. De autofabrikanten in kwestie hebben duurbetaalde marketeers in dienst die hebben bedacht een bepaalde bandcodering "voor te schrijven" welke meer omzet zal genereren. De -meestal- rijkere klant betaald graag wat meer voor dit soort produkten onder het motto "het kost veel, dan zal het ook wel goed zijn".

Zo schrijft men bij Porsche voor alleen maar Mobil 1 0W40 olie te gebruiken.
Met deze marketing verdient men veel, heel veel geld : de literprijs in het Porsche Centrum ligt ergens bij 25 Euro excl. BTW.
Dezelfde olie, of een absoluut gelijkwaardige olie van een ander merk kun je zelf op internet kopen voor ca. Eur 8 INCL. BTW.

Er zijn genoeg andere sportwagenfabrikanten die geen speciale bandcodering voorschrijven en hun producten presteren gelijkwaardig aan een Porsche.

Let wel : iedereen moet zelf weten wat hij of zij koopt. Ik zal ook nooit beweren dat een N-band niet goed zou zijn.

Alleen ben ik door ervaring wijzer geworden :wink: :
Momenteel rij ik mijn derde Porsche en heb inmiddels een hele range banden (met en zonder N-codering) gereden. En heb nog nimmer een verschil kunnen merken. De enige keer dat ik met mijn Porsche van de weg af vloog lagen er zelfs Conti N-codering banden op. Er lag olie op de weg en jammer genoeg helpt een N-band dan ook niet meer..........
Er zijn wel degelijk gelijkwaardige en goedkopere alternatieven op de markt.

Voor de geinteresserden nog een link over een niet-N-band :

http://www.hankooktire-eu.com/de/ueber- ... ?tx_ttnews

Re: N3 banden onder een 3.2?

19 maart 2010 21:34

De -meestal- rijkere klant betaald graag wat meer voor dit soort produkten onder het motto "het kost veel, dan zal het ook wel goed zijn".
[*]


Voor een set Pirelli P-Zero met N3 codering (2x 205/55 ZR 16 en 2x 225/50 ZR 16) betaal ik incl. BTW, montage en balanceren EUR 485,00. Dat valt mij mee....

Re: N3 banden onder een 3.2?

19 maart 2010 22:40

Als je het vergelijkt met de door mij betaalde Eur 348 voor 4 Hankooks V12 Evo (zonder N) zijn de Pirelli's toch nog relatief duur.

Re: N3 banden onder een 3.2?

20 maart 2010 11:33

Je hebt gelijk, per set 137 Euro. Stel dat je heel gek doet en ze na 15.000 km hebt versleten, dan bespaar je in jouw geval 0,9 cent per kilometer :wink:

Zonder gekheid: ik heb geen ervaring met Hankook banden, dus ik weet niet waarover ik praat en jij wel. Toch heb ik besloten het risico te laten voor wat het is en ga voor de Pirelli's, mét N codering. Waarom? Banden zijn al vaker scherprechter gebleken in grenssituaties, zeker bij een 911 zonder "hulpmiddelen" zoals de mijne.

En áls het dan toch nog mis mocht gaan wil ik er niet aan denken dat het wellicht met andere banden beter afgelopen zou zijn.. die gemoedsrust is me die 137 Euro wel waard!

Re: N3 banden onder een 3.2?

20 maart 2010 11:41

En daar gaat het net mis !!
80 % van de (rijke) porsche rijders denkt er ook zo over ! :mrgreen:

Re: N3 banden onder een 3.2?

20 maart 2010 12:05

Mijn ervaring met Hankook banden, welliswaar niet op een Porsche, waren erg goed. Diverse mensen meenden dat het maar zozo bandjes waren. Voor de montage van de Hankook lagen er Bridgestone Potenza banden op. Merkte weinig verschil, de Hankooks waren ietsje rumoeriger, verder helemaal top!

Lees gewoon de (eerlijke) testen, goede marketing doet de mensen veel geld uit de zakken kloppen, idd onder het mom, het is duur --> dus goed!.

Op dit moment liggen er Conti's Sportcontact 3 op de 3.0SC, met een M codering. Bandenzaak had set besteld voor iemand met een Mercedes, maar is nooit komen opdagen. Zo mocht ik voor 2 nieuwe 255/40-17 banden 100 euro per stuk aftikken.

Op de vooras liggen nu nog GoodYears, maar die gaan wel binnenkort vervangen worden, ben er niet kapot van.

Succes met je overwegingen.

Re: N3 banden onder een 3.2?

20 maart 2010 12:24

Eens was Porsche zo mooi, bijna magisch merk. Nu kieperen mensen internet olie en banden erin en erom.........

Re: N3 banden onder een 3.2?

20 maart 2010 12:39

That's what I mean !! :bang:
Alles wat rondom een porsche is , moet veel kosten , of het is niet meer MOOI :roll: :roll: :roll:

Re: N3 banden onder een 3.2?

20 maart 2010 13:13

Eens was Porsche zo mooi, bijna magisch merk. Nu kieperen mensen internet olie en banden erin en erom.........


Het merk Porsche wordt er m.i. niet door geraakt. Sommigen maken nu eenmaal andere keuzes dan je zelf zou doen. Dat mag, volgens mij. Er zijn ook mensen die heel gelukkig zijn met een Hyundai en ik geef ze geen ongelijk.

Re: N3 banden onder een 3.2?

20 maart 2010 13:17

Diablo schreef:That's what I mean !! :bang:
Alles wat rondom een porsche is , moet veel kosten , of het is niet meer MOOI :roll: :roll: :roll:


Dat bedoel ik, je begrijpt echt helemaal niets van....

Re: N3 banden onder een 3.2?

20 maart 2010 13:23

Eigenlijk ligt het probleem in het feit dat vroeger bijna niemand zich een Porsche kon permiteren en tegenwoordig is het merk door zijn lange termijn marketing (meerdere goedkopere modellen op de markt brengen met als doel winstmaximalisatie) voor veel meer mensen bereikbaar geworden.

Er zijn zat mensen die nu ipv bijv. een GTI een Porsche aanschaffen. Maar deze mensen willen niet de overdreven Porsche-onderhoudstarieven en -productprijzen betalen en gaan op zoek naar goedkope alternatieven. En komen dan de gewiekste bandenboer tegen ("u mag alleen maar N-codering laten monteren meneer !").

Wim, ik denk niet dat ik met de Hankooks de 15000 km haal, want dat heb ik nog met geen enkele (achter)band gehaald, maar ik ben er van overtuigd dat je met de Pirelli's een goede keuze hebt gemaakt ; alvast veel rijplezier gewenst ! (want uiteindelijk gaat het daar toch om :wink: ).

Re: N3 banden onder een 3.2?

20 maart 2010 14:15

Ha, die Porschisten;

In het huidige nummer van Auto Motor und Sport staat een zomerbandentest. Opvallend resultaat is dat de Hankook Ventus S1 Evo die test overtuigend wint, maar minstens zo opvallend is dat de veelgeprezen Bridgestone RE 050 A als laatste eindigt. Het betreft hier weliswaar geen banden met N-codering, maar toch....

Re: N3 banden onder een 3.2?

20 maart 2010 14:38

Peter 993 schreef:
Diablo schreef:That's what I mean !! :bang:
Alles wat rondom een porsche is , moet veel kosten , of het is niet meer MOOI :roll: :roll: :roll:


Dat bedoel ik, je begrijpt echt helemaal niets van....

Als jij het maar snapt gaat ie goed !!!

Re: N3 banden onder een 3.2?

20 maart 2010 14:50

Tsja, die tests...... :P

Banden(keuze) blijft IMHO toch iets erg persoonlijks!
De een zweert bij Conti's, de ander bij Bridgestones!
De Forumtechniker zweert zelfs bij Wanli's(voor het driften!) :shock: :mrgreen:

http://www.testberichte.de/a/reifen/mag ... 55625.html
http://www.auto-gebrauchtwagen.de/meldung_9791.php
http://www.test-sommerreifen.de/

Sommerreifen Testsieger 2010
Getestete Reifendimension: 225/45 R 17 W, Y
Die Auswahl an guten Sommerreifen in der Dimension 225/45 R 17 W, Y ist 2010 erfreulich groß.
Fünf Sommerreifen wurden als "besonders empfehlenswert eingestuft und sieben Sommerreifen als "empfehlenswert".

Besonders empfehlenswert:
Pirelli Cinturato P7
Dunlop SP Sport MAXX TT
Continental ContiSportContact 3
Michelin Pilot Sport PS3
Bridgestone Potenza RE050 A

Empfehlenswert:
Goodyear Eagle F1 Asymetric
Vredestein Ultrac Cento
Hankook Ventus S1-evo
Kumho ECSTA LE Sport (KU39)
Uniroyal RainSport 2
Firestone Firehawk SZ90
Maloya Futura Sport W

Test des ADAC

Re: N3 banden onder een 3.2?

22 maart 2010 14:43

Ook interessant (ervaringen gebruikers):

www.reifentest.com

Re: N3 banden onder een 3.2?

24 maart 2010 12:03

Lees nergens wat over de Toyo Proxes t1R .................. superband.

Re: N3 banden onder een 3.2?

02 apr 2010 22:15

banden met n codering monteren, zeker achter ivm de gewicht van de motor bij een 911.
Heb het zelf een keer banden gemonteerd op mijn auto zonder N codering.
Het is gewoon eng om er mee te rijden zeker boven de 140, erg zwabberen achter en een onbetrouwbaar gevoel tijdens het rijden en later met N codering was het wegligging weer zoals het hoort

Dus de meerprijs van N codering banden is zeker de moeite waard! :!:

En lees ook bij mensen die nu geen N codering banden meer hebben het verschil niet merken met of zonder N code, maar die hebben zelf al 17 of 18 inch velgen dus al lage en stuggere wangen dan is het wel logies dat ze het verschil weinig merken.
Het verschil zit dus dat N banden een veel stuggere wang heeft dan zonder N wat goed voelbaar is bij gedemonteerde band :salut:


:salut:

Re: N3 banden onder een 3.2?

02 apr 2010 23:01

Klinkt als een logisch verhaal! Heb dezelfde klacht bij dergelijke snelheden met m'n P6000's zonder N codering. Inmiddels ben ik zover dat er alleen nog maar banden met een N codering onder komen....

Welk merk / type zou je me aanraden onder 'n 3.2 met 16" Fuchsen? Sta op 't punt om P Zero's (met N3 codering) aan te schaffen (2x 205/55 ZR 16 vóór en 225/50 ZR 16 achter)

Re: N3 banden onder een 3.2?

02 apr 2010 23:09

Bridgestone S02 N3 bevallen mij helemaal goed :!:

Re: N3 banden onder een 3.2?

02 apr 2010 23:21

die keus van u is prima! heb zelf 16 inch continental sportcontact n1 en dat bevalt ook uitstekend!

Re: N3 banden onder een 3.2?

02 apr 2010 23:28

mckok schreef:Het verschil zit dus dat N banden een veel stuggere wang heeft

Klinkt logisch maar hoe het precies zit vind je bij Karrera in dit document van Porsche zelf :wink:

Re: N3 banden onder een 3.2?

03 apr 2010 9:32

Interessant info, Paul! Bedankt daarvoor. :salut:

Re: N3 banden onder een 3.2?

03 apr 2010 10:22

Interessant, maar wel doordrenkt met marketing-strategie.
:flush:

Re: N3 banden onder een 3.2?

03 apr 2010 11:58

niet helemaal waar, bij een 911 gewoon noodzakelijk om n codering te monteren, zeker bij 15 of 16 inch velgen

Re: N3 banden onder een 3.2?

03 apr 2010 12:59

Als er alleen maar 'gecruised' wordt met de P. zeker geen noodzaak.

Porsche richt zich met deze N-banden op bestuurders die zeg minimaal 75 % van de mogelijkheden willen benutten.
En velen halen dat niet/nooit.
Plaats een reactie